XXL Nutrition

Squat en Deadlift techniek vraag

Bezoekers in dit topic

Ik vermoedde al dat de diepe squat beter is voor massa en kracht.
Mijn enige zorg is dan het verhaal dat de diepe squat slecht is voor de pezen, kan dat kloppen?

Nee klopt niet. Ik zou niet inzien waarom dat zo is. Ze worden misschien meer op rek gebracht, maar daar zijn ze voor gebouwd, dus I don't see the problem.

Fullsquat is beter voor je knieën, omdat de knie evenrediger belast wordt.
 
80%20Pushing%20The%20Limits.jpg


Zo moet je squatten.
:roflol:
Zou echt dubbel liggen als ik dit irl zou zien.
 
Ik ga denk ik door met squatten en deadliften op de oude manier. Daar voel ik me goed bij.

Het enige probleem dat ik nu een beetje ondervind is dat bij zwaar squatten en deadliften ik druk op mijn staartbotje voel ontstaan en in mijn bilspier. Toch voer ik de squat en deadlift correct uit volgens de instructeur (op die voorgenoemde zaken na dan)

Wat zou hiervan het probleem kunnen zijn? Ik heb het gevoel dat dit niet helemaal goed is en dat ik hierdoor met het deadliften niet zo zwaar kan.
 
Fullsquat is beter voor je knieën, omdat de knie evenrediger belast wordt.


wat bedoel je hier precies mee, is niet echt duidelijk.


@ markrot, volgens mij heeft Flowergirrrl ook last van haar staartbotje, kan me vergissen. misschien heeft zij wel tips.
 
wat bedoel je hier precies mee, is niet echt duidelijk.

Bij parallelsquat of alles daarboven wordt de quadriceps veel meer belast dan de hamstrings. Wat wil zeggen dat de quadricep meer kracht zetten. Als dit gebeurt betekent het dat er aan de voorkant van je scheenbeen harden wordt getrokken dan aan de achterkant van de scheenbeen.
Dit kan schuifkrachten in het kniegewricht veroorzaken, met weer als gevolg dat er puntbelasting kan plaatsvinden binnenin het gewricht.

Als je full squat dan worden de hamstrings meer belast, en zal er aan de voor en achterkant van het scheenbeen evenveel getrokken worden, waardoor het scheenbeen en het dijbeen mooi op elkaar blijven.
 
Vandaag had ik een babbel met een andere instructeur (meer van het straatje bodybuilder) Hij vertelde me dat de squat wel degelijk diep moet en dat ik hem goed uitvoer.

Waar ik nu wel steeds meer last van begin te krijgen is die spanning in mijn staartbotje na het squatten, om verwarring te voorkomen ga ik hier een nieuw topic over openen.

@ youssouf, bedankt voor de tip, ik zal kijken of ik contact kan opnemen met Flowergirrrl
 
Waar ik nu wel steeds meer last van begin te krijgen is die spanning in mijn staartbotje na het squatten, om verwarring te voorkomen ga ik hier een nieuw topic over openen.


Mischien dat een rekoefening voor de multifidis helpt?

Is op zich simpel, maar je moet wel hulp hebben.

- Plat op je buik gaan liggen, benen tegen elkaar
- Knieen buigen zodat je onderbenen omhoog wijze.
- iemand je voeten VOORZICHTIG uiteen laten duwen terwijl je de bovenbenen tegen elkaar houd
- Zelf aangeven waneer ze moeten stoppen
- 15-20 sec vasthouden
- weer iets verder gaan tot jij zegt stop
- 15-20 sec vasthouden
 
Als dat zou helpen is dat fantastisch :D

Het liefst wil ik namelijk gewoon doorkunnen met de echte squat zonder naar verslappende alternatieven te moeten.
 
De instructeurs van tegenwoordig krijgen vaker meer "medical fitness" training dan het echt zware werk. Een hardcore training is wel ff wat anders dan een uurtje fitnessen...:D
 
Begin eens flink te googlen op multifidis mischien kom je iets herkenbaars tegen.
 
Dat dacht ik inderdaad al dat ik sommige dingen met een korreltje zout moet nemen omdat hun meeste kennis van fitness uitgaat en niet van krachtsport. Gelukkig is er ook een fitness instructeur aanwezig die ook bodybuilder is, dus ik denk dat die meer relevante kennis heeft.

Maar als rekoefeningen voor de multifidis helpen, dan zal die tip van mijn instructeur om aandacht te besteden aan warming up/cooling down waarschijnlijk ook iets helpen. Ik zal er even goed naar kijken.
 
Dat dacht ik inderdaad al dat ik sommige dingen met een korreltje zout moet nemen omdat hun meeste kennis van fitness uitgaat en niet van krachtsport. Gelukkig is er ook een fitness instructeur aanwezig die ook bodybuilder is, dus ik denk dat die meer relevante kennis heeft.

Maar als rekoefeningen voor de multifidis helpen, dan zal die tip van mijn instructeur om aandacht te besteden aan warming up/cooling down waarschijnlijk ook iets helpen. Ik zal er even goed naar kijken.

Rekken en strekken tussen de sets door is zeker goed. het bevordert de doorbloeding van je spier.. een warmingopsetje is ook goed, zodat je spier een beetje kan opwarmen...
 
Rekken en strekken tussen de sets door is zeker goed. het bevordert de doorbloeding van je spier.. een warmingopsetje is ook goed, zodat je spier een beetje kan opwarmen...

er is nog nooit aangetoond dat rekken/strekken blessures voorkomt, wat wel aangetoond is is dat rekken-strekken je kracht bij je oefening verminderd
 
Dat klopt idd:D

Persoonlijk vind ik het wel fijn om ff te rekken en te strekken tussen de setjes door...
 
er is nog nooit aangetoond dat rekken/strekken blessures voorkomt, wat wel aangetoond is is dat rekken-strekken je kracht bij je oefening verminderd


Klopt helemaal, maar er zijn indicaties dat dit krachtverlies door het lichaam wordt gecompenseerd door inzet van meer spiervezels. Maw in dit geval kan krachtverlies wel eens extra groei opleveren.

Wil je dus een 1RM proberen, zeker niet rekken tussen de aanloopsets, maar voor hypertrofie ? . ? . ? . ? . ? .

Of betere doorbloeding een positief effect op spiergroei heeft weet ik trouwens zo net nog niet. Er komt steeds meer "bewijs" dat het juist de afvalstoffen zijn die in eerste instantie een groei impuls geven. Als dit zo is dan wil je die juist zo lang mogenlijk in de spier houden.
 
Daarom maak ik ook liever zelf een trainingsschema, ik vermoed dat die instructeurs er niet zo veel van af weten aangezien mij pas werd verteld dat ik vet had omgezet in spieren.
 
Daarom maak ik ook liever zelf een trainingsschema, ik vermoed dat die instructeurs er niet zo veel van af weten aangezien mij pas werd verteld dat ik vet had omgezet in spieren.

Door een instructeur? :roflol:
 
Keeg woensdag ook te horen van zo fitness instructuur , dat met 100 kilo slecht voor je onder rug is, en mijn benen helemaal gestrekt moet houden de hele tijd. Vroeg direct of ik haar moest helpen met een cut schema :)
 
Tssjaa de instructeurs van tegenwoordig...Je kan vaak beter advies vragen van een meer ervaren BB'r.....
 
Back
Naar boven