AndroidHealthClinic

Squat en Deadlift techniek vraag (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Ik snap echt niks van fitness instructeurs.. de bullshit die ze verkondigen.. waar halen ze het in godsnaam vandaan?:D

Bij ons ook.. de eigenaar weet heel goed hoe je moet spotten, maar typisch eentje die quartersquats beter vind dan parallel, die deadliften gevaarlijk vind, en die vind dat je alleen licht moet deadliften, en de stang niet dood moet laten liggen, die vind dat je met benchen je ellebogen niet "tucked in" moet houden..

Ze stellen van die programma's op.. echt de meest standaard machine-based split schema's..

Dat soort bullshit:(

Waar leren ze dat?
 
Die "kunde" wordt geleerd op een cursus of op een sportopleiding. Daar krijgen ze een van theorie en praktijk. Wat ze daarna vaak vergeten is om in de praktijk uit te gaan zoeken wat klopt en wat niet klopt. Of waar je aanpassingen kunt doen richting de verschillende doelgroepen..

Of ze trainen zelf niet... Dan krijg je van die theorieadviezen. Ik heb ze ook wel eens bij mij gehad.
 
Ik ben toevallig tot een mogelijke andere oplossing gekomen. Ik zou misschien kunnen beginnen met front squats in de smith. Dat zou vermoedelijk de druk van de onderrug halen?
 
Ik ben toevallig tot een mogelijke andere oplossing gekomen. Ik zou misschien kunnen beginnen met front squats in de smith. Dat zou vermoedelijk de druk van de onderrug halen?

Uhm.. bedoel je dit sarcastisch????

Smith-machine is gewoon een scheldwoord..

Squaten en deadliften. Pijn in je rug of knie? Check je techniek..

Ga geen andere manieren verzinnen.. zoals makkelijkere oefeningen.. of rare variaties.

Als je benen hebt, en zolang je niet in een rolstoel zit, dan moet je deadliften en squaten.. Ik ben daar zelf veel te laat achtergekomen helaas.
 
Idd Squat en Deadlift is THE shit!!

Leer eerst de juiste techniek en ga dan pas zwaar..
 
Uhm.. bedoel je dit sarcastisch????

Smith-machine is gewoon een scheldwoord..

Squaten en deadliften. Pijn in je rug of knie? Check je techniek..

Ga geen andere manieren verzinnen.. zoals makkelijkere oefeningen.. of rare variaties.

Als je benen hebt, en zolang je niet in een rolstoel zit, dan moet je deadliften en squaten.. Ik ben daar zelf veel te laat achtergekomen helaas.

Het probleem is dat ik in mijn sportschool geen squatrekje heb en dus veroordeeld ben tot de smith machine :(
Nu heb ik begrepen dat het belangrijkste verschil voor de spieren is dat de romp stabilisatoren uitgeschakeld worden, maar dat de beenspieren even hard gepakt worden. Verder nog dat de smith machine de squatter in een minder natuurlijke houding dwingt en hierbij speelt er bij mij dus een drukkende last op bij mijn staartbotje (wat voor mij eigenlijk het grootste probleem is)

Wat mijn techniek in de machine verder betreft, volgens het rippetoe boek en volgens de instructeurs is mijn techniek perfect. Het zou mij het mooist lijken dat een techniek verandering van mijn smith back squat het probleem van mijn staartbotje kan oplossen maar dit is volgens mij geen mogelijkheid.


Wat betreft smith front squats, in een topic op DBB dat gaat over smith machine squatten waren enkele bodybuilders aan het woord die de smith front squat succesvol als primaire been oefening gebruikten, zo ben ik op dit idee gekomen. Ik hebdeze oefening dan ook vandaag in de sportschool geprobeerd maar helaas niet met succes, het was erg ongemakkelijk, dit al met licht gewicht.

Nu resten mij in mijn inzicht dus verschillende opties.
-toch doorgaan met smith front squatten en dit mijn primaire squat oefening maken (al dan niet tijdelijk voor enkele weken), hiervoor zal ik goede techniek moeten leren om deze oefening comfortabel uit te kunnen voeren
-op de oude voet doorgaan met smith back squats en het probleem oplossen door middel van opwarmen/stretch oefeningen (hiervoor zal ik evt de fysio moeten raadplegen)
-een hele andere primaire been oefening aanleren (al dan niet tijdelijk voor enkele weken) zoals bijvoorbeeld smith lunges of smith goodmornings e.d.)

Ik kom er zo echt niet uit, ik hoop dat iemand mij toch kan vertellen wat ik het beste zou moeten doen en misschien wat informatie geven over smith front squats of andere primaire beenoefeningen die niet in het squatrek uitgevoerd hoeven worden.
 
Naja.. ik weet weinig van de smithmachine af.. ik weet alleen dat ik er heel ver vandaan blijf:D

Squaten en deadliften is een must imo. BB-er of PL-er, gewichtheffer, of wat dan ook.. je kan niet om die 2 oefeningen heen..

Zonder squatrek wordt het wel een heel ander verhaal ja:(

Zoek een andere gym:D
 
Hallo allemaal, mijn eerste post hier. Naar aanleiding van dit forum vandaag geprobeerd mijn 1RM voor squat te vinden. Ik ben geëindigd op 180 Kg één keer, had gevoel dat er wel ongeveer 5/10 kg nog bijkan maar had geen buddy dus ging voor safe. Ook ben ik begonnen op 100 Kg omdat ik echt nooit squats heb gedaan, had geen idee. Heb vanaf 100 Kg elke keer 10 Kg erbij gedaan dus ging 't al iets voelen.

Mijn vraag: Ik ben altijd bang mijn rug te verkloten, ben net weer op de goede weg. Sport nu 3 weken. Nooit eerder echt goed gesport, wat aangekloot. Ik zie heel veel filmpjes, maar mist een squat zijn uitwerking als je hem wat minder laag doet?

P.S. Ik weeg 85 Kg, ben 19 jaar en ben 1,85 lang en sport nu 3 weken. Ik hoop dat dit helpt bij jullie advies. Ik post een foto later.
 
Hallo allemaal, mijn eerste post hier. Naar aanleiding van dit forum vandaag geprobeerd mijn 1RM voor squat te vinden. Ik ben geëindigd op 180 Kg één keer, had gevoel dat er wel ongeveer 5/10 kg nog bijkan maar had geen buddy dus ging voor safe. Ook ben ik begonnen op 100 Kg omdat ik echt nooit squats heb gedaan, had geen idee. Heb vanaf 100 Kg elke keer 10 Kg erbij gedaan dus ging 't al iets voelen.

Mijn vraag: Ik ben altijd bang mijn rug te verkloten, ben net weer op de goede weg. Sport nu 3 weken. Nooit eerder echt goed gesport, wat aangekloot. Ik zie heel veel filmpjes, maar mist een squat zijn uitwerking als je hem wat minder laag doet?

P.S. Ik weeg 85 Kg, ben 19 jaar en ben 1,85 lang en sport nu 3 weken. Ik hoop dat dit helpt bij jullie advies. Ik post een foto later.

Vooral zo doorgaan met gelijk proberen wat je 1 RM is...
 
Is dat sarcastisch bedoeld of serieus? Ik dacht dat het goed is voor advies, zolang je maar rustig opbouwt en de oefening goed uitvoert.
 
Je fitnesst net 3 weken en je 1RM op de squat is 180kg? Ik kan me haast niet voorstellen dat die ook maar in de buurt van paralel komen

als het wel zo is dan wil ik wel eens een filmpje zien :P
 
Je fitnesst net 3 weken en je 1RM op de squat is 180kg? Ik kan me haast niet voorstellen dat die ook maar in de buurt van paralel komen

als het wel zo is dan wil ik wel eens een filmpje zien :P

Inderdaad.. het feit dat je het fitness noemt kan al geen 180kg squat betekenen!
 
O zo, in ieder geval bedankt voor duidelijkheid. Uhm ik zal kijken of ik een filmpje kan maken, ben niet zo´n film iemand. Ik wil niet stoer doen of iets dergelijks, heb per kant 80 kg gedaan en dan de stang van 20 kg. Ik zal kijken of ik een filmpje kan maken, kunnen jullie gelijk helpen, als jullie dat willen, om mijn techniek te bekijken en te verbeteren. Ik heb geen tot amper begeleiding dus alle beetjes helpen. Ben niet zo van het bewijzen, ik heb wel vandaag een foto gemaakt voor privé om de resultaten te zien.

Los van dit, kunnen jullie mij een advies geven? Ga er maar vanuit dat het klopt, ik heb het verteld om een goed advies te krijgen. Ik ga regelen om het voor jullie te "bewijzen".

P.S. Kan het veel gewicht schelen als je niet helemaal doorzakt? En heb hiervoor ook gefitnest. Zoals ik zei wat aankloten maar wel een jaar lang 3/4 keer per week.

O! Na nog een keer wat lezen op dit forum kwam ik op het volgende uit, Ik doe/deed de squats met een Smith-Machine omdat ik geen buddy heb!! Schijnt dat dit behoorlijk wat kan schelen. Wist niet dat dit zo'n verschil maakt.

Foto, hij doet raar maar kun je gewoon op klikken.
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
 
Ja anders gaan we even een topic stelen :mad:
 
O zo, in ieder geval bedankt voor duidelijkheid. Uhm ik zal kijken of ik een filmpje kan maken, ben niet zo´n film iemand. Ik wil niet stoer doen of iets dergelijks, heb per kant 80 kg gedaan en dan de stang van 20 kg. Ik zal kijken of ik een filmpje kan maken, kunnen jullie gelijk helpen, als jullie dat willen, om mijn techniek te bekijken en te verbeteren. Ik heb geen tot amper begeleiding dus alle beetjes helpen. Ben niet zo van het bewijzen, ik heb wel vandaag een foto gemaakt voor privé om de resultaten te zien.

Los van dit, kunnen jullie mij een advies geven? Ga er maar vanuit dat het klopt, ik heb het verteld om een goed advies te krijgen. Ik ga regelen om het voor jullie te "bewijzen".

P.S. Kan het veel gewicht schelen als je niet helemaal doorzakt? En heb hiervoor ook gefitnest. Zoals ik zei wat aankloten maar wel een jaar lang 3/4 keer per week.

O! Na nog een keer wat lezen op dit forum kwam ik op het volgende uit, Ik doe/deed de squats met een Smith-Machine omdat ik geen buddy heb!! Schijnt dat dit behoorlijk wat kan schelen. Wist niet dat dit zo'n verschil maakt.

Foto, hij doet raar maar kun je gewoon op klikken.
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Niemand geeft een **** om je foto, 180kg smith squat of je eigen 'verhaal'.

Welkom op DBB. Lees de stickies.
 
O zo, in ieder geval bedankt voor duidelijkheid. Uhm ik zal kijken of ik een filmpje kan maken, ben niet zo´n film iemand. Ik wil niet stoer doen of iets dergelijks, heb per kant 80 kg gedaan en dan de stang van 20 kg. Ik zal kijken of ik een filmpje kan maken, kunnen jullie gelijk helpen, als jullie dat willen, om mijn techniek te bekijken en te verbeteren. Ik heb geen tot amper begeleiding dus alle beetjes helpen. Ben niet zo van het bewijzen, ik heb wel vandaag een foto gemaakt voor privé om de resultaten te zien.

Los van dit, kunnen jullie mij een advies geven? Ga er maar vanuit dat het klopt, ik heb het verteld om een goed advies te krijgen. Ik ga regelen om het voor jullie te "bewijzen".

P.S. Kan het veel gewicht schelen als je niet helemaal doorzakt? En heb hiervoor ook gefitnest. Zoals ik zei wat aankloten maar wel een jaar lang 3/4 keer per week.

O! Na nog een keer wat lezen op dit forum kwam ik op het volgende uit, Ik doe/deed de squats met een Smith-Machine omdat ik geen buddy heb!! Schijnt dat dit behoorlijk wat kan schelen. Wist niet dat dit zo'n verschil maakt.

Foto, hij doet raar maar kun je gewoon op klikken.
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Sluit me aan bij wat Emile net zei.. Maarre doorzakken maakt uit ja, en smithmachine maakt ook uit ja.. Alsnog is 180kg behoorlijk veel.. maar goed..

Lees de stickies en alle secties..
 
1) Sorry voor topic stelen, had een brandende vraag. Gebeurd niet meer.
2) Thanks voor nuttige reply's
3) Jammer dat op een, naar mijn mening, behoorlijk serieus forum soms behoorlijk geflamed wordt. Maar oké, small point.
4) Ik zal het zeker bewijzen dat het geen bullshittalk is, na jullie reply's denk ik een hoop van jullie te kunnen leren. In een nieuw topic horen jullie nog wel van me.
5) Ik heb denk ik al heel veel gelezen, but I still keep reading and learning ;).
6) De foto was om te laten zien dat ik niet lieg, vindt niet tof om te horen dat sommige denken dat ik lieg. Al snap ik het wel als ik andere 1RM's zie. Maar zoals eerder gezegd, ik bewijs het.

Bedankt allemaal.
 
@markrot

Je kan ook front squats gaan gebruiken als je primaire squat. Het word ook wel eens vaker beweerd dat je hier meer massa mee zou kunnen bouwen. De belasting van de barbell zal ook helemaal anders komen te liggen en dit kan wel irritant zijn in het begin, maar daar wen je wel aan. Probeer het gewoon uit en wissel af en toe af :)
 
1) Sorry voor topic stelen, had een brandende vraag. Gebeurd niet meer.
2) Thanks voor nuttige reply's
3) Jammer dat op een, naar mijn mening, behoorlijk serieus forum soms behoorlijk geflamed wordt. Maar oké, small point.
4) Ik zal het zeker bewijzen dat het geen bullshittalk is, na jullie reply's denk ik een hoop van jullie te kunnen leren. In een nieuw topic horen jullie nog wel van me.
5) Ik heb denk ik al heel veel gelezen, but I still keep reading and learning ;).
6) De foto was om te laten zien dat ik niet lieg, vindt niet tof om te horen dat sommige denken dat ik lieg. Al snap ik het wel als ik andere 1RM's zie. Maar zoals eerder gezegd, ik bewijs het.

Bedankt allemaal.

Naja, vind in ieder geval dat je heel beschaafd reageert.. D'r wordt een hoop geflamed, en een hoop bullshit gelult.. maar ook genoeg serieuze posts waar een heleboel uit te leren valt. Kwestie van filteren.

Ik snap dat het niet leuk is om leugenaar genoemt te worden, maar zo eens in de zoveel tijd komt d'r weer 'ns iemand voorbij die beweert 200kg quarter-squats te kunnen maken in z'n eerste post.

Het is wel altijd verstandig om dit soort kreten te onderbouwen. D'r lopen hier ook genoeg sterke mannen rond waarvan nooit bewijs is geleverd dat ze het ook daadwerkelijk tillen, daar niet van.

Lees de stickies, maak een eigen log aan, waarin je je voorstelt, en ff je background verteld, trainingsschema, stats, alles d'r op en d'r aan, post desnoods je filmpjes en/of foto's.. Hoeft natuurlijk niet, je bent niet verplicht je te bewijzen, maar het komt je geloofwaardigheid wel ten goede:D

Welkom in ieder geval.
 
Back
Naar boven