Fitness Seller

squat en onderkant rug (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

boss

Novice
15 jaar lid
Lid geworden
10 nov 2002
Berichten
8
Waardering
0
Ik heb nu al een week last van me rug vooral de onderkant. Komt door het squatten. pak de laatste tijd meer dan gewoonlijk en merk dat tijdens de laatste 4 reps mijn rug meer en meer meedoet ipv mijn benen. Ik voel het dan ook gelijk na de oefening. Komt het door een verkeerde houding? Geen riem of gewoon meer proberen meer je benen te gebruiken.
Hoop dat het snel weg gaat. voorlopig eventjes geen squat meer.
Wil niet op mijn 25 al last hebben van rugklachten.
 
Komt omdat je benen sterker zijn dan je onderrug, deadliften dus
 
Ik heb ook wel eens (licht) last van hetzelfde. Het komt omdat het gewicht te zwaar word waardoor je gaat 'cheaten'. Je gaat dus idd meer je rug gebruiken. Wat je eraan kan doen is wat minder zwaar pakken en zo correct mogelijk uitvoeren, dus goed door je knieen zakken en niet proberen licht voorover te gaan hellen waardoor je onderug (extra) belast word. Een riem ben ik geen voorstander van!

Veel suc6
 
Misschien kan je ook 1x per week goed je onderrugspieren trainen, hierdoor maak je ze sterker waardoor je minder rugklachten hebt in de toekomst!
 
Gvd, ik heb deze week eens dinsdag rug (DL) gedaan, en vandaag gesquat. Het ging dus voor geen meter hé, ik kreeg nog niet de helft van mn normale routine gedaan en het gewicht rechthouden was er ook niet meer bij... Volgende week terug normaan!

Ok, met dit wou ik even aantonen dat je rug wel degelijk belast wordt bij het squatten en er heel belangrijk voor is.
Als je dus wilt squatten én geen rugpijn hebben, 3 dingen:
1. Correcte houding bij squatten om zoveel mogelijk druk op je benen te leggen ipv rug.
2. Zeker als je zwaar wilt squatten, deftig (onder)rug trainen, en genoeg rust geven voordat je squat. ;)
3. Buikspieren trainen wegens stabilisatie en rugbescherming.
 
Bij zware sets van Deadlift Squat etc word ALTIJD een riem aanbevolen! ik doe het ook zeker niet zonder.... en als je maar niet constant met die riem loopt heb je ook geen kans op zwakker wordende onderrug.

de man met 1 van de sterkste ruggen die er zijn ronnie coleman gebruikt ook een riem tijdens het squatten etc!!!
 
maak de beweging af (weer rechtop staan en bekken iets naar voren kantelen) voordat je een nieuwe rep maakt
 
Originally posted by Jabba
Bij zware sets van Deadlift Squat etc word ALTIJD een riem aanbevolen! ik doe het ook zeker niet zonder.... en als je maar niet constant met die riem loopt heb je ook geen kans op zwakker wordende onderrug.

de man met 1 van de sterkste ruggen die er zijn ronnie coleman gebruikt ook een riem tijdens het squatten etc!!!

en omdat hij het doet is het evangelie.


ik doe nu sinds een aantal weken opnieuw zware sets op zowel squat als deadlift (deadlift op 90% van men max zelfs), zonder riem. weet je, als je je hoofd gebruikt en de juiste dingen doet, kan je als bodybuilder je riem wegsmijten en verbranden, want die zal je niet nodig hebben :)

ik ben tegenwoordig (zeker na mijn blessure) een grote tegenstander van het gebruik van een riem tijdens trainingen. een riem is bedoeld voor op wedstrijden, net zoals een squat pak, en bankdrukpak, en deadlift sloefjes.

ik heb dit jaar mijn riem welgeteld 1 keer gebruikt, en dat was op mijn wedstrijd.


@ Big Byron : lol, ja dat hoor ik wel vaker! :D maar wat moet ik zeggen ??? ik deadlift EN squat 3 keer per week aargh :D


zoals de anderen al neerschreven, je moet je zgn CORE trainen

je core is het deel tussen je borstkas en je benen. dus niet allen buikspieren en onderrug, maar ook de hip flexors (tevens heel belangrijk om die zowel sterk als soepel te houden), en de verschillende soorten buikspieren! de Rectus Abdominis, de obliques, en ook de vaak verwaarloosge TvA ofte Transversus Abdominis.

en verder moet het niet alleen sterk zijn, je moet het ook deftig kunnen gebruiken! dit wil zeggen van je buik een ballon maken die zo hard is als een volledig opgepompte basketbal. je spieren onafhankelijk van elkaar kunnen gebruiken, en niet alleen dynamisch, maar ook (belangrijk doch vaak verwaarloosd) statisch ! je buikspieren verkeren tijdens de SQ en DL in een statische contractie, dus dit moet je ook trainen! maar geen nood, ik zal hier binnenkort (nu ff niet want heb geen tijd) een artikeltje over schrijven.
 
Ok heb vandaag voor het eerst deadlift gedaan nooit geweten dat het voor je onderrug was Zo leer je nog wat hier:) . Zal deze oefening bij mijn schema toevoegen. Wat beter op mijn houding letten en misschien ook een riem op het einde gebruiken dan denk ik dat de rugklachten snel tot het verleden behoort.
 
ik heb ook vroeger vaak last van mn onderrug gehad tijdens squats/deads, maar merk dat het nu tog minder is geworden.

lees anders hier nog ff.
 
weet je, als je je hoofd gebruikt en de juiste dingen doet, kan je als bodybuilder je riem wegsmijten en verbranden, want die zal je niet nodig hebben

I agree!
 
Ik zie vaak op de sportschool als mensen [te] zwaar gaan dat ze daardoor met hun bovenlijf naar voren kantelen dus dan belast je je onderrug verkeert en te veel.
Zelf gebruik ik nooit een riem en ik deed mijn sqaut ruim boven de 220 kg.
De squat is de meest perfecte oefening voor je benen maar bouw gewoon langzaam op en leer eerst de oefening PERFECT uitvoeren!!!

Groeten Ghost
 
Back
Naar boven