AndroidHealthClinic

Squat + Fietsen

Bezoekers in dit topic

dominic90

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
20 okt 2007
Berichten
46
Waardering
0
Hello,

Wie heeft hier ervaring met krachttraining van de benen i.c.m. wielrennen?

Ik heb zelf moeite met het combineren hiervan, en één van beide opgeven zie ik niet als een optie.

Voor het trainen van mijn benen doe ik merendeel squats 3*15 en front lunges 3*15.

Als ik na de krachttraining de fiets opstap voel ik dat ik gewoon te veel energie kwijt ben om goed te kunnen fietsen.
Doe ik het echter 1 dag of 2 dagen erna zijn me benen nog niet hersteld, echter staan 2 dagen hierna dan weer de squats op het schema.

Vroeg me af of er mensen zijn die hier een goede tussenweg in hebben gevonden en mij van goede tips kunnen voorzien!
 
Ik doe in de ochtend fietsen (mtb) en in de avond kracht...
 
Dit komt me heel bekend voor. Ik heb na heel lang experimenteren met tijdstippen en manieren de dinsdag tot vaste benendag gebombardeerd. Vaste fietsdag is dan weer zondag geworden. Ik train met een 5-day split en dan doe ik op zaterdag niets. Zelfs als de benentraining ongehoord zwaar uitvalt, kan ik op zondag toch met plezier 50 à 100km fietsen. Tegelijk is de maandag (zonder cardio!) genoeg om gerecupereerd te zijn voor een nieuwe krachtsessie op dinsdag. Het is even wennen en af en toe wat schipperen, maar een evenwicht is mogelijk, al is er weinig tot geen speelruimte meer om op andere momenten de fiets op te kruipen. Prioriteiten...
 
Keuzes maken. Wat vind je het belangrijkst... prioriteer dat en maak de rest daar aan ondergeschikt. Wielrenners squatten ook wel (heb Bauke Mollema wel eens op de leg press gezien althans) maar ze trappen bij lange na niet zulke gewichten weg als zeg schaatsers (of roeiers).
 
Opbouwen. Herstel moet je ook trainen.

Deel weken van progressie in waar je je huidige intensiteit in week 4 ofzo als doel stelt.

Noem nu week 1 en begin met 80-85% van je huidige squat gewichten en de volgende dag 80-85% van je normale fietssnelheid of duratie te trainen. Daar doe je dan elke training 5-10% bij.

Als die 85% te zwaar voelt kun je het een week of 2 blijven proberen en anders begin je nog wat lager. Of je kunt je squats gelijk houden en je fietsen vanaf nog lichter (60%?) opbouwen, of andersom.
 
Back
Naar boven