MuscleMeat

squat form deadlift form

Bezoekers in dit topic

Ik heb even snel gekeken wat ik zo op Pubmed ( wetenschappelijke database) tegenkwam over krachttraining en rekken.

Zomaar wat onderzoeken over stretchen:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22914099
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20145564

Als je beide abstracts doorleest ( met name laatste regels onderaan) zie je dat er verschillende uitkomsten zijn die in beide onderzoeken significant blijken. Kort gezegd:

  1. Eerste onderzoek zegt dat zowel volume en intensiteit significant dalen na stretchen.
  2. Tweede onderzoek zegt dat er geen significant verschil is in 1RM na de stretch.
Ga er geen ziek literatuur onderzoek van maken, maar als je beter onderzoek (meer proefpersonen) hebt zie ik het graag!

Eigenlijk gaat het er ook niet om of hij toevallig wat minder kracht kan zetten. Je mobiliteit op orde krijgen lijkt me op de langere termijn wellicht van groter belang. We hebben het hier over preventie van een ergere blessure toch? Dan lijkt me een stapje terug alleen maar veilig.
Bovendien ken ik zat youtubefilmpjes van grote powerlift jongens die het absoluut nodig vinden om een goede stretch sessie neer te zetten alvorens een deadlift of squatsessie.




Verder geef ik aan dat het mij erg geholpen heeft en sinds ik die punten heb aangepast mijn soortgelijke klachten verdwenen zijn. Of dat ondanks of dankzij het stretchen is, laat ik dan in het midden.

Hoor t graag
:)Jay

1 ding wat ik van te voren alvast zeg:
In de volksmond word over het algemeen een langzame stretch bedoelt die langdurig word vastgehouden. Verend rekken(dynamisch) zal je misschien iets meer zien bij sporters omdat de spierspanning ook word verhoogd> hier zie ik niet helemaal het nut van in omdat er andere manieren zijn om de spierspanning te verhogen zonder aan de filamenten te zitten, want het maakt niet uit hoe je rekt, het rekt dus gaat het iets uit elkaar waardoor je sowieso explosiviteit zal missen en de nodige kracht misschien te laat krijgt.

Onderzoek 1 heb ik nog niet doorgekeken, onderzoek 2 wel.
Ik heb dit onderzoek via mijn school databank tevoorschijn gehaald.
In de discussie word het volgende genoemd
In the present study, we did not find a decrement in performance regardless of stretching type or volume. Our findings may have been due, in part, to the length of the rest interval after the completion of the stretching interventions to the initial 1RM attempt. This time interval exceeded 5 minutes, which may have been sufficient time to mitigate the effects of the stretching protocol on muscular performance. This is consistent with the findings reported by Torres et al. (30)
Torres, EM, Kraemer, WJ, Vingren, JL, Volek, JS, Hatfield, DL, Spiering, BA, Ho, JY, Fragala, MS, Thomas, GA, Anderson, JM, Hakkinen, K, and Maresh, CM. Effects of stretching on upper-body muscular performance. J Strength Cond Res 22: 1279-1285, 2008
that acute static, dynamic, and combined dynamic and static stretching had no effect on upper body performance measures in collegiate track throwers with 5 minutes of rest after the stretching interventions. Further, both studies included trained collegiate athletes that performed regular stretching as part of the training warm-up protocol. This raises the possibility that trained athletes that incorporate regular stretching into a warm-up routine may be capable of recovering from altered visceoelastic properties of the musculotendinous unit within 5 minutes of completion of a stretching routine. Because previous research has consistently reported a decrement in performance after lower body stretching, the results of these studies also suggest that the upper body musculature may respond differently to acute stretching than the lower body.

Alternatively, the methods of stretching examined in this study and the angles that the stretches were applied may not have targeted the elastic component of the chest motor units that were recruited during the 1RM bench press test. In addition, a limited stretch shortening cycle may exist when performing the 1RM bench press and thus may account for the absence of a performance effect as a result of the stretching interventions. More research is needed to determine the effect of upper vs. lower body stretching and program variables such as stretching volume, method, and rest intervals on muscular performance across varying age, gender, fitness level, competitive experience, and sport modalities.

Iets wat ook niet vergeten mag worden vanuit het abstract "if adequate rest is allowed before performance." (Laatste zin). Hier doelen ze dus op het gedeelte in spoiler 1.

Ik heb er zelf overigens niet echt specifiek wetenschappelijk onderzoek naar gezocht. Op mijn opleiding is het me zo uitgelegd en dat er simpelweg nog geen duidelijke uitslag is over hoe rekken en strekken nou moet worden toegepast en dat meer onderzoek nodig is. Het verhaal over wat er nou in de spier gebeurt komt ook van de geleerde stof, ik ga er vanuit dat het in het boek "Dynamiek van het menselijk bindweefsel" van J.J. De Morree wel te vinden is maar dit boek heb ik momenteel niet thuis om een bladzijde voor je op te zoeken.
 
Ghehe dat boek ken ik wel. Morree is een held in dingen simpel uitleggen :P .
Maargoed we hebben het nu beiden de hele tijd over wel/geen krachtsverlies door stretchen. Eigenlijk zou ik beter even kunnen zoeken of er iets bekend is over bijvoorbeeld de preventieve werking van stretchen op lage rugklachten/bekken bij sporters. Als de starter van dit topic het niet erg vind zal ik eens kijken of ik daar iets over kan vinden ( als ik wat meer tijd heb).

Leuk een keer een topic wat een beetje inhoud heeft hier :) kan ik wel waarderen.
Groeten!
 
pijn is erger geworden ,ga deze week nogmaals naar de dokter.
Iemand die me squatten kan leren ? (Belgie provincie limburg)
 
Back
Naar boven