MuscleMeat

Squat form low bar hand position rippetoe vs praktijk worldcup pl

Bezoekers in dit topic

ijzer

Ecto
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
22 apr 2006
Berichten
3.709
Waardering
1.056
Lengte
1m78
Massa
100kg
Vetpercentage
15%
Ik ben nog een fish op gebied van PL maar ik werk er hard aan om dat te veranderen.

Hier legt Mark Rip de lowbar position uit: http://www.youtube.com/watch?v=g2tyOLvArw0
Kortweg kun je hieruit opmaken dat hij meent dat de bar onder de traps maar op de bovenkant van de posterior delt moet komen te liggen. Over hand placement merkt hij op dat je absoluut niet de bar moet beetpakken maar dat je met je palmen op de bar zit met je duim iig niet onder de bar. (dat dikke van de duim moet net als je palm van de hand tegen de bar aan). De grip moet narrow zijn en je ellebogen moeten 'achteruit' (daarmee druk je de bar tegen je rug aan). Dit voorkomt 'tendonitis' en zorgt voor de volle lading van de barbell alleen op je rug. Dit zou effectiever zijn en hiermee zou je meer mee kunnen squatten.

Waarom zie ik hier bijna niemand zo liften?: (Worldcup -93): http://www.youtube.com/watch?v=61-X8Bp1Yl4 bijna iedereen heeft de handjes stevig op de bar en daardoor dus ook spanning op de ellebogen.
 
Waarom zie ik hier bijna niemand zo liften?
Meer spanning op voornamelijk lats, en positie bovenlichaam kan meer verticaal blijven imo.
Rippetoe is een prima instructeur maar zijn persoonlijke uitvoering van de squat is, imo, niet zijn beste stokpaardje.
 
Rip zijn lowbar is helaas niet de meest optimale techniek en erg gevoelig voor goodmorning squats, juist door oa de ellebogen naar achteren cue.
Candito legt de techniek netjes uit op youtube.
 
Rippetoe in de regel prima advies maar zijn idee van hoe een low bar squat idee moet zijn is volgens mij 1 van zijn grootste punten van kritiek. :p
 
Meer spanning op voornamelijk lats, en positie bovenlichaam kan meer verticaal blijven imo.
Rippetoe is een prima instructeur maar zijn persoonlijke uitvoering van de squat is, imo, niet zijn beste stokpaardje.

Rip zijn lowbar is helaas niet de meest optimale techniek en erg gevoelig voor goodmorning squats, juist door oa de ellebogen naar achteren cue.
Candito legt de techniek netjes uit op youtube.

Rippetoe in de regel prima advies maar zijn idee van hoe een low bar squat idee moet zijn is volgens mij 1 van zijn grootste punten van kritiek. :p

Drie posts op rij waar ik het roerend mee eens ben! :)
 
Ik ben nog een fish op gebied van PL maar ik werk er hard aan om dat te veranderen.

Hier legt Mark Rip de lowbar position uit: http://www.youtube.com/watch?v=g2tyOLvArw0
Kortweg kun je hieruit opmaken dat hij meent dat de bar onder de traps maar op de bovenkant van de posterior delt moet komen te liggen. Over hand placement merkt hij op dat je absoluut niet de bar moet beetpakken maar dat je met je palmen op de bar zit met je duim iig niet onder de bar. (dat dikke van de duim moet net als je palm van de hand tegen de bar aan). De grip moet narrow zijn en je ellebogen moeten 'achteruit' (daarmee druk je de bar tegen je rug aan). Dit voorkomt 'tendonitis' en zorgt voor de volle lading van de barbell alleen op je rug. Dit zou effectiever zijn en hiermee zou je meer mee kunnen squatten.

Waarom zie ik hier bijna niemand zo liften?: (Worldcup -93): http://www.youtube.com/watch?v=61-X8Bp1Yl4 bijna iedereen heeft de handjes stevig op de bar en daardoor dus ook spanning op de ellebogen.

Is het bij meerdere (alle?) federaties niet verplicht om je handen gesloten om de bar te houden tijdens de squat?

Lijkt mij inderdaad erg makkelijk om zo teveel een goodmorning van je squat te maken, zoals DieNase al zei.

Ik moet even bij dj-phreak navragen hoe het olijke Duitse kale mannetje heet, die prachtige squat tips geeft, vanuit een gewichtheffers optiek. Een van de YouTube filmpjes laat zien dat je de bar geheel los op je schouders zou moeten kunnen balanceren, terwijl je heel rechtop en met holle rug je squat doet. Vasthouden is vervolgens alleen tegen het wegrollen, niet om mee te tillen. Scheelt ook een hoop voor je schouders en ellebogen.
 
Is het bij meerdere (alle?) federaties niet verplicht om je handen gesloten om de bar te houden tijdens de squat?

Lijkt mij inderdaad erg makkelijk om zo teveel een goodmorning van je squat te maken, zoals DieNase al zei.

Ik moet even bij dj-phreak navragen hoe het olijke Duitse kale mannetje heet, die prachtige squat tips geeft, vanuit een gewichtheffers optiek. Een van de YouTube filmpjes laat zien dat je de bar geheel los op je schouders zou moeten kunnen balanceren, terwijl je heel rechtop en met holle rug je squat doet. Vasthouden is vervolgens alleen tegen het wegrollen, niet om mee te tillen. Scheelt ook een hoop voor je schouders en ellebogen.

een low bar squat is onmogelijk zonder handen denk ik toch.. de high bar squat kan wel zonder handen gedaan worden..
 
Dank voor comments en doorverwijzingen :>
 
een low bar squat is onmogelijk zonder handen denk ik toch.. de high bar squat kan wel zonder handen gedaan worden..

Ja, klopt. Is high bar.
Ik begreep uit de beginpost dat het erom ging om de ellebogen te ontzien.
 
Is het bij meerdere (alle?) federaties niet verplicht om je handen gesloten om de bar te houden tijdens de squat?

Lijkt mij inderdaad erg makkelijk om zo teveel een goodmorning van je squat te maken, zoals DieNase al zei.

Ik moet even bij dj-phreak navragen hoe het olijke Duitse kale mannetje heet, die prachtige squat tips geeft, vanuit een gewichtheffers optiek. Een van de YouTube filmpjes laat zien dat je de bar geheel los op je schouders zou moeten kunnen balanceren, terwijl je heel rechtop en met holle rug je squat doet. Vasthouden is vervolgens alleen tegen het wegrollen, niet om mee te tillen. Scheelt ook een hoop voor je schouders en ellebogen.

squat like a weightlifter workshop
 
Thanks for the movie zal hem zeker gaan kijken
 
Rippetoe zijn schema heet Starting Strength. Ik vind het nogal logisch dat deze manier van squatten niet perse op een WK worden gebruikt.
Die mannen zijn al lang niet meer "starting".
Rippetoe werkt met beginners die een basis kracht (strength) kweken. In zijn schema's zijn squats geen doel, maar een middel.
Eens je zijn schema bent ontgroeid raadt hij zelf andere schema's aan afhankelijk van je het doel.

Ik vind het jammer dat deze man daarom zoveel onnodige kritiek krijgt gewoon omdat mensen precies niet snappen wat nu precies de doelgroep en doel van zijn schema is.

Misschien moeten alle beginnen chauffeurs op hun 17-18 les krijgen en gaan rijden zijn Hammilton of Vettel? Bochtjes net insturen enzo klinkt goed.
 
Er is niet zo veel mis met zijn schema, alleen zijn uitleg over en techniek op de squat is gewoon vrij matig.
Rip vergeet dat je in de hole voorover zult vallen als je je ellebogen zo omhoog duwt.
 
Er is niet zo veel mis met zijn schema, alleen zijn uitleg over en techniek op de squat is gewoon vrij matig. Rip vergeet dat je in de hole voorover zult vallen als je je ellebogen zo omhoog duwt.

Ik dacht eerder dat het hele ellebogen omhoog verhaal bij het unracken te pas kwam om het platform op de rug optimaal te maken. Eens deze positie aangenomen worden dienen de ellebogen niet meer verplaatst te worden ten opzichte van de torso.

Rip gaf toch vooral mental cues voor lower body omdat hij hiervan net uitging (bovenlichaam neemt de correcte positie bij unracken en veranderd nadien niet meer).
Ik denk dat bij een beginner het mogelijk wel een betere cue is om te zeggen ellebogen naar boven bij de unrack ookal kunnen die in die positie nooit echt goed naar boven.

Nuja hier een quote van Rip zelf (weliswaar uit 2007)

Dave and I disagree on this, but the reason may be that his cues work quite well for suit-and-wraps competition lifters, and I primarily deal with a general strength-training population. In speaking with Dave and Jim, I often find that we actually disagree on very few important things.
 
Er is niet zo veel mis met zijn schema, alleen zijn uitleg over en techniek op de squat is gewoon vrij matig.
Rip vergeet dat je in de hole voorover zult vallen als je je ellebogen zo omhoog duwt.

Whole ;)
Anders val je in een gat.
 
Whole ;)
Anders val je in een gat.

Lol

Nee

The hole is een benaming voor het diepste punt van de squat

---------- Toegevoegd om 12:45 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:42 ----------

@killstick: rippetoe heeft zelf ook veel forward lean in zijn squats, en dat voorkom je (oa) door je ellebogen meer naar voren te duwen. Niet dat forward lean per se altijd slecht is, maar ik zou beginners zeker niet aanraden om bewust zo te squatten

Hier een filmpje van rippetoes squats, bepaald geen textbook form imo

http://youtu.be/FVKEl4Wxoqc
 
Welke cues werken, hangt heel erg af van de persoon, van zijn houding (ook in dagelijks leven), zijn spierkracht, zijn mobiliteit en heel kleine dingen waarvan je niet verwacht dat die effect zouden hebben. Algemene cues kunnen daardoor soms heel slecht uitpakken.

Improve Your Squat! Full Mobility Workshop (lange film, maar erg interessant en verbazende trucjes)

Vanaf 12:20 zie je dat ook juist de stand van het hoofd invloed heeft op de squat, en vooral ook hoeveel kracht je kunt zetten.

---------- Toegevoegd om 12:53 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:50 ----------

Lol

Nee

The hole is een benaming voor het diepste punt van de squat


Excuses, ik dacht dat je Engels wat wankel was... ;)
Maar ik zag het al helemaal voor me dat iemand met bar op de rug voorover een gat in dook, achter een wit konijn met zakhorloge aan... Of bij gebrek aan een konijn en gat, dan maar met zijn kin op de vloer landt.


Het vooroverbuigen zie (en voelde) ik vooral wanneer men juist weer omhoog komt: de kont stijgt wel, maar de schouders blijven laag.
 
haha tymen ik dacht ook ff dat je Engels wat wankel was
 
En toch als je de squats van die pl wedstrijd vergelijkt met gewichtheffers... Meer in elkaar vouwen, breder staan, knieën minder naar voren. Niet zo extreem als rip's cheated goodmornings, maar toch..

http://www.youtube.com/watch?v=CC_V9YNBiPk

Zouden dit geen legal squats zijn op zo'n wedstrijd?

300+ rechtop ass to grass is niet ongekend bij top gewichtheffers zelfs bij lagere gewichtklasses en ziet er dan een stuk soepeler uit...

Waarom dan toch dat verschil in uitvoering?
 
Back
Naar boven