XXL Nutrition

Squat formcheck

Bezoekers in dit topic

Kootje

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
28 jun 2004
Berichten
76
Waardering
0
Lengte
1m86
Massa
91kg
Omdat ik alleen train en al mijn kennis eigenlijk van dit forum moet halen post ik toch even een filmpje van mijn squat. (92kg)

squat

zo`n youtube venstertje is veel mooier maar ik kan zo gauw niet vinden,
hoe dat moet, google verwijst me steevast naar een 'youtube button' maar die kan ik niet vinden. :duh:


De oefening voelt op zich wel goed, misschien zou ik iets dieper mogen zakken.
Die gewichtjes onder m`n voeten heb ik helaas echt nodig. 20 jaar jaar lang op kisten lopen heeft me niet soepel gemaakt in de onderbenen.

Met hardlopen moet ik ook goed opletten dat ik niet loop te klappoten zeg maar.
 
Met gewichtjes onder je voet is niks mis olympische gewichtheffer gebruiken allemaal schoenen met verhoogde hiel.

Denk als je iets breder gaat staan dat je wel dieper kom dan kan je meer de strechreflex van je hamstring gebruiken om weer omhoog te komen .

Verder moet je meer vanuit je hiel drukken nu is het gewicht op de bal van je voet als je weer omhoog gaat.
 
Bar ligt hoog, armen dichter langs je lichaam en voeten iets verder uit elkaar, dat is wat mij in eerste instantie opvalt, voor de rest ziet het er goed uit.

voor m`n gevoel ligt de bar ook veel lager dan in het filmpje, ik heb er al aandacht aan besteedt om hem hoger te krijgen, vroeger lag ie echt in m`n nek...
Die armen had ik nog nooit eerder op gelet. dinsdag ff kijken of dat anders kan.

Verder moet je meer vanuit je hiel drukken nu is het gewicht op de bal van je voet als je weer omhoog gaat.

Hier heb je helemaal gelijk in, de eerste 2 weken betrapte ik mezelf er op dat zonder gewichtjes m`n hielen de grond niet eens raakte bij omhoog komen.
 
ik heb het gevoel dat je je knien heel erg naar voren doet, ipv naar buiten. hierdoor is het ook moeilijke gewicht op je hakken te krijgen. Zou iets breder staan en voeten iets meer naar buiten. Je moet de squat niet zozeer zien als naar beneden en omhoog maar als naar buiten en binnen. Maar misschien is gewichtjes eronder wel prima hoor, maar zelfs nu lijk je niet stabiel te staan (vind ik)
En je hebt je polsen onder de bar wat me blessure gevoelig lijkt.
 
Benen verder uit elkaar en knieen verder naar buiten --> gewicht via hakken :)
 
Bedankt voor de reacties,

Gelukkig zijn het geen grove fouten die ik maak, in ieder geval is het nu niet zo dat ik m`n onderrug op het spel zet.
Vandaag techniek wat bijgeschaafd, wat wijder staan is op zich goed te doen, tenen iets meer naar buiten, proberen uit de hakken te drukken (= goed na blijven denken).

Die polsen zijn eigenlijk erg ontspannen, daar komt geen blessure van.

Nu nog kijken of ik wat met die hoogte van de stang kan, zoals nu ligt het erg comfortabel, een stuk zakken was eigenlijk knap pijnlijk.
Maar, als je de stang een stuk lager neerlegt, moet je dan niet meer naar voren buigen om dat ding überhaupt te laten liggen ?

thanks
 
Zoals al gezegd opletten dat je niet op je tenen gaat staan
 
Zou andere schoenen gebruiken, met stabiele platte zolen, geen Nike in ieder geval :P Of platvoets proberen.
 
Ik moet ook bij elke herhaling mezelf dwingen om vanuit de hielen te drukken.
Vaak heb ik spierpijn in m`n kuiten de dag erop -> teveel op tenen ?

En ik zal inderdaad eens een ander paar schoenen proberen.
Tot 60 kg lukt het wel, daarboven red ik niet platvoets.

Ik sta nu op schijfjes van ongeveer 12 mm hoog, denk dat ik met 20 mm wel lekkerder zou staan maar het lijkt me beter om de techniek aan te passen dan simpelweg m`n hielen hoger te zetten. (zo heb ik weleens gelezen hier)

Het zou ook voort kunnen komen uit de angst om naar achter te vallen, (zit nu hardop te denken), dat lijkt me knap vervelend. nog zo`n 2 weken en dan is het rack van Henk klaar. Misschien dat dat nog wat helpt
 
Ik kon je tenen niet zien hoor maar ik kreeg het idee dat je knieën te ver naar voren gingen. Probeer ze niet verder dan je tenen te laten komen.
Focus je op je heupen met het zakken en niet op de knieën.
 
borst hoger, dan zal je rug ook holler worden
 
Back
Naar boven