MuscleMeat

Squat/Legpres => knieen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

3XL

Senior Moderator
Super Mod
20 jaar lid
Lid geworden
7 okt 2002
Berichten
22.006
Waardering
3.620
Ik vraag me af waarom:

Een PC (personal Coach) tegen zijn pupil zegt dat deze niet te diep mag zakken omdat dan z'n knieën over de tenen steken wat slecht voor je knieën is (zijn mening, niet de mijne) en vervolgens bij de LP verkondigd dat zijn pupil de duwplaat zo diep mogelijk moet laten zaken waardoor de man z'n knieën verder voorbij z'n knieën komt als dat met diepe squats ooit zou gebeuren?

Kan iemand een uitleg geven waarom knieen voorbij de tenen bij squat slecht is maar bij de legpress niet? ? ? En zijn er hier mensen die het ook op bovenstaande manier benaderen? ? ?
 
Laatst bewerkt:
Er zijn ook PTs die squatten afraden vanwege blessuregevoeligheid en alleen leg pressen. Terwijl ik nu net de andere ervaring heb.

Geen idee waar ze zich op baseren, dus abbo!


Kan het niet iets te maken hebben met de richting en overbrenging van de kracht op het kniegewricht? Leg press is toch een andere houding.
 
Ging wat broscience rond dat je knieën niet voorbij de tenen mogen gaan. Als ik het mij goed herinner zegt Rippetoe in Starting Strength dat dat geen probleem is, heb nu het stuk tekst even niet maar volgens mij was het bullshit.
 
Omdat de personal coach in kwestie er geen verstand van heeft? Kan verder geen logische verklaring bedenken.
 
Heb je het topic wel gelezen?
 
sommige mensen kunnen niet anders omdat de mobiliteit het niet toelaat, echter moet je kijken per persoon of de oefening functioneel is ja of nee, als een persoon gewoonweg niet anders kan squatten dan met zijn knieen voorbij de tenen omdat zijn mobiliteit het niet toelaat dan is het voor die persoon functioneel.
 
heeft te maken met belasting van knie pezen geloof ik, heb zelf blessure gehad en ik mocht met geen oefening te ver doorzakken ivm blessuregevoeligheid. als ik dat deed merkte ik het ook snel genoeg. ben nog steeds bang om te ver door te zakken omdat ik het wel ga voelen. knie voorbij voet is idd slecht en volgens mij heeft dit allemaal te maken met de pees die over knie loopt(patellapees).
 
Als je het stukje van de link gelezen zou hebben dan
begreep je mijn post waarschijnlijk beter.

Topicstarter vraagt waarom je wel/niet met je knieën langs je tenen mag/moet gaan. Jou post gaat erover dat ATG/beneden parallel squaten niet slecht voor je knieën is.
 
Oké, nog een keer,

bla bla bla...


Kan iemand een uitleg geven waarom knieen voorbij de tenen bij squat slecht is maar bij de legpress niet? ? ? En zijn er hier mensen die het ook op bovenstaande manier benaderen? ? ?

Het gaat er dus niet om of het wel/niet slecht is, maar waarom iemand het idee heeft dat het bij de squat slecht is maar bij de legpress niet.
 
In de link staat ook juist een antwoord hierop.
Als je deep squat steken je knieën voorbij de tenen door de uitvoering.
Dit wordt opgevangen door de hamstrings en belast die knieën minder.

Als je paralel squat of hierboven , dus de tenen steken voor die knieën
belast je de knieën wel, omdat de hamstrings niet worden geactiveerd.

Zo werd boven ook aangegeven de tendons worden zwaar belast.
http://www.nucleusinc.com/

Ik zou aannemen dat dit hetzelfde geldt voor de legpress,
hiernaar heb ik niet naar gezocht.
 
Volgens mij zijn deep squats juist goed voor je kniee, tenzij je niet uit je hielen squat, sommige die leunen op hun tenen en gaan ook te ver naar voren.
Over leg press 90 graden hoek, goed door laten zakken tot bijna borst, trug naar bijna locked.
 
In de link staat ook juist een antwoord hierop.
Ik zie geen antwoord op mijn vraag.

---------- Post toegevoegd Thu 29 Mar 2012 om 22:32 ----------

Volgens mij zijn deep squats juist goed voor je kniee, tenzij je niet uit je hielen squat, sommige die leunen op hun tenen en gaan ook te ver naar voren.
Over leg press 90 graden hoek, goed door laten zakken tot bijna borst, trug naar bijna locked.

Ik zie geen antwoord op mijn vraag.


........
 
Bij een squat steekt je reet toch meer naar achteren. Dat zou dan mischien slecht voor de knieën zijn als ze voorbij je tenen uitsteken???

of

Met de squat moet je meer balans houden. Mischien dat dit slecht voor de knieën zou zijn???
 
Feit dat je je reet naar achter kan stekend betekend juist dat je knieën minder ver over je knieën hoeven te gaan als bij een gefixeerde oefening als de leg press waarbij je je lichaam nier naar de oefening aan kan passen.
 
Er zal ook geen antwoord voor de vraag zijn aangezien het gewoon onzin is.
Vele PT's zeggen/beweren dingen die gewoon nergens opslaan.
 
Als je op het uitlegplaatje van de leggpress kijkt dan zie je daar volgens mij ook de knieen voorbij de tenen gaan, durf dit niet met zekerheid te zeggen. Iemand die dat morgen zou kunnen controleren?

Eigenlijk is de enige manier om hier een antwoord op te krijgen door het de PT te vragen, wij kunnen alleen maar gissen.
 
Back
Naar boven