Fitness Seller

Squat/Legpres => knieen

Bezoekers in dit topic

Een reden die ik kan bedenken waar een PT dat zou doen is vanwege flexibiliteitsproblemen die veel beginnende squatters zouden hebben. Op een legpress is dat niet zo'n issue.

En wat een heerlijk topic weer eens tussen alle meuk.
 
Ik vraag me af waarom:

Een PC (personal Coach) tegen zijn pupil zegt dat deze niet te diep mag zakken omdat dan z'n knieën over de tenen steken wat slecht voor je knieën is (zijn mening, niet de mijne) en vervolgens bij de LP verkondigd dat zijn pupil de duwplaat zo diep mogelijk moet laten zaken waardoor de man z'n knieën verder voorbij z'n knieën komt als dat met diepe squats ooit zou gebeuren?

Kan iemand een uitleg geven waarom knieen voorbij de tenen bij squat slecht is maar bij de legpress niet? ? ? En zijn er hier mensen die het ook op bovenstaande manier benaderen? ? ?

Legpress = machine = altijd veilig ;)

Ik kan echt geen antwoord bedenken voor je vraag. Waarschijnlijk omdat er geen logica achter zit, maar dat het een aangenomen waarheid is voor sommige trainers.
 
Ik vraag me af waarom:

Een PC (personal Coach) tegen zijn pupil zegt dat deze niet te diep mag zakken omdat dan z'n knieën over de tenen steken wat slecht voor je knieën is (zijn mening, niet de mijne) en vervolgens bij de LP verkondigd dat zijn pupil de duwplaat zo diep mogelijk moet laten zaken waardoor de man z'n knieën verder voorbij z'n knieën komt als dat met diepe squats ooit zou gebeuren?

Kan iemand een uitleg geven waarom knieen voorbij de tenen bij squat slecht is maar bij de legpress niet? ? ? En zijn er hier mensen die het ook op bovenstaande manier benaderen? ? ?

Je knieen kunnen zowel bij de highbar en lowbar squat over de tenen steken. Als je het plaatje van ss. bekijkt zie je dit ook gebeuren.
ATG squat is zelfs beter dan half squats.(knees behind toes is broscience)

Unfortunately, the position where the protective ligaments of the knee are not doing any protecting is the common recommended stopping point of a squat. Therefore, as it as it turns out, this is the exact worst place you could reverse the motion under load. If flexibility allows (heels staying planted, torso not flexing forward past 45 degrees), then a full squat where you lower yourself all the way to the ground is far safer on the knees than the traditional half squat. Guess what joint angle most leg extension machines start at? If you said 90 degrees, give yourself a pat on your healthy knee. This makes a full squat even safer than a leg extension machine

(Wilk K et al. A comparison of tibiofemoral joint forces and electromyographic activity during open and closed kinetic chain exercises. Am J Sports Med; 24(4):518-527).


http://www.johnberardi.com/updates/j...3/na_myths.htm

The knee has four main protective ligaments that keep the femur from displacing on the tibia (ACL, PCL, MCL, LCL). These four ligaments are most effective at their protection during full extension and full flexion. Full extension would be when you are standing; full flexion would be when there is no daylight between your hamstring and your calf. When the knee is at 90 degrees of flexion (the halfway point), these four ligaments are almost completely lax and cannot exert much if any of a protective force at the knee.
(Zatsiorsky V. Kinematics of human motion. 1998 – published by Human Kinetics – p.301).
 
Het is onzin dat het op de leg press niet slecht zou zijn en bij de gewone squat wel. Bewijst maar weer eens dat PC's alles uit een boekje leren en niet zelf logisch kunnen nadenken.
En daarbij lezen ze nog is de verkeerde boekjes ook, want het is redelijk natuurlijk dat je knieën iets voor je tenen uisteken. Juist geforceerd achter je tenen blijven zorgt voor rugklachten omdat je dan verder vooruit moet buigen om je evenwicht te bewaren en je rug daarbij bolt...
Doet me denken aan de PC die mij ooit de squat leerde.. die hield zn handen voor mn knieën om te voorkomen dat ze te ver vooruit gingen steken. Met als gevolg dat ik bijna omviel toen ik naar beneden zakte en zijn handen raakte...
 
Ik kom bij full squat toch niet over mijn tenen en mijn rug is mooi recht. Krijg dit ook bij al mijn klanten mooi aangeleerd. Sommigen hebben een training nodig en sommigen paar weken door gebrek aan lenigheid eerst...

---------- Post toegevoegd Sat 31 Mar 2012 om 03:07 ----------

En machine is altijd veilig is ook niet echt waar... Je kan ook op machines serieuze blessures krijgen.
 
Heel die theorie van niet voorbij je tenen gaan met squaten is volgens mij uitgevonden zodat je op die manier nooit het gewicht voor je zou krijgen, en het gewicht dus op je tenen komt.
Zolang je het gewicht op je hielen krijgt maakt het imo niet of je voorbij je tenen komt.
squat3.jpg


Hetzelfde bij legpress, wanneer je je voeten ver naar onder plaatst zullen je knieën sowieso voorbij je tenen gaan.
De kracht komt ook op je tenen te staan en je knieën krijgen een ''zware'' belasting.
Zet je je voeten zo ver mogelijk naar boven komt de kracht te staan op je hielen en is er minder belasting voor je knieën.

Legpress:
Lager is meer quads
Hoger is meer hamstrings en onderrug

Squat:
Zorg altijd dat het gewicht op je hielen komt.
Komt het gewicht op je tenen, is je balans verkeerd en word heel je vorm onjuist voor een goede squat uitvoering.
 
Kan iemand een uitleg geven waarom knieën voorbij de tenen bij squat slecht is maar bij de legpress niet?

Voor het ‘knieën-niet-voorbij-de-tenen-verhaal’ zijn 2 redenen te traceren:

1: het streven naar een niet te grote buigingshoek in de knieën. Dit verhoogt de patello femorale compressie en zou daar klachten
kunnen veroorzaken.
2: het inschakelen van de dorsale keten om de shear in knie te beperken.

Ad1:
An sich klopt het dat het vergroten van de buigingshoek de resultante kracht in het patellofemorale gewricht verhoogt. Deze heeft echter niets te maken met de mate waarin de knie over de tenen komt, maar primair met de hoekstand tussen boven- en onderbeen. Ook bij een techniek waarbij de knieën niet voorbij de tenen komen is het mogelijk enorme resultante krachten in het patellofemorale gewricht genereren.

Ad2:
Het omslagpunt van de schuifkrachten in de knie hangt meer samen met de gekozen diepte van de squat, niet zozeer met de positie van het onderbeen tov de ondergrond.

Is knieën-voorbij-de-tenen dus slecht? Het antwoord daarop is niet te geven, omdat het een non-criterium is.

Over de biomechanische verschillen tussen de leg press en de vrije squat is weinig bruikbaars gepubliceerd. Het enige dat we weten is dat de leg press een lagere EMG activiteit genereert en dat je (of misschien wel omdat je) de romplast niet hoeft te dragen. Als we even aannemen dat knieën-voorbij-de-tenen correleert met een grotere buigingshoek in de knie (maar ja, zie boven), dan zou bij de leg press het risico op het ontstaan van patellofemorale klachten wat lager kunnen zijn vanwege de mindere activatie. Probleem is echter dat we geen idee hebben vanaf welk moment dat risico er concreet is.

De kans is groot dat men bij de leg press de knieën-voorbij-de-tenen positie noodgedwongen accepteert, omdat er nauwelijks romptilt mogelijk is in deze machines. (Als je je achterwerk niet naar achter kan gooien, dan moeten je knieën naar voren)

En zijn er hier mensen die het ook op bovenstaande manier benaderen?

Kan ik niet beantwoorden, ik persoonlijk in elk geval niet.
 
Het is tegenstrijdig om bij de squat het ene advies te geven en bij de leg press het andere, omdat het voor je knieën weinig uitmaakt wat je doet.
Ik denk dat je het sarcasme uit de openingspost mist ;)
 
--
 
Laatst bewerkt:
Stance Variables Affecting Knee Health

Whenever you squat, hack squat, or leg press, your foot position is an important variable in determining not only the results you'll obtain from the exercise, but also the safety of your knee joints. Although each individual must determine their own best stance exercise per exercise (based on their own anatomical peculiarities such as height and leg length), the following variables must be taken into consideration:

The quadriceps muscles can contract more efficiently when the feet are pointing slightly outward. They should NEVER point straight ahead. If you squat with a very wide stance, your adductors tend to assist the quads. This can result in stress to the medial collateral ligament, abnormal cartilage loading, and improper patellar tracking.

During the descent phase of any type of squat, do not allow the knees to extend beyond your feet. The further your knees travel over your feet, the greater the shearing forces on the patellar tendon and ligament.

Make sure that your knees point in the same direction your feet are pointing during the descent and ascent. Because of weak quads, many lifters inadvertently turn their knees inward during the ascent, placing great stress on the medial ligaments of the knee.

Although many top bodybuilders advocate a very close stance for the purpose of isolating the outer quads, this is a myth, and it places you at risk, particularly since you'll have to use a lot of back to execute the lift, or (if you use heels) place great shear and compression on the knees. The best way to squat is to put your feet in a position where they can generate the greatest opposing force to the weight ("the athletic postition").

Warm up thoroughly before squatting. Your muscles and other tissues of the knee joint LOVE warmth! Remember the analogy, cold taffy breaks, warm taffy doesn't.

Maintain reasonable flexibility in the joints of your lower extremities and back. Many knee injuries can be traced back to poor position resulting from inflexibility.

Finally, be very careful in the exit out of the rack, and getting "set" in the squat stance. After lifting the weight off of the pins, you should take just one step backward and immediately assume your squatting stance. This takes time to master, but eventually all the minute adjustments can be pared down substantially.

Once set in the stance, keep your feet "nailed down" for the duration of the set. Many people "fidget" with their feet and toes between reps which can cause a variety of problems ranging from a break in concentration to a loss of balance - and attendant stress on your knees.

Link: http://www.bodybuilding.com/fun/drsquat12.htm


http://optimumsportsperformance.com/blog/?p=624
 
Ik zie het heel simpel, zonder allemaal ingewikkelde termen voor de leken.

A: Ga in een squat zitten met voeten plat en kom omhoog.
B: Ga in squat zitten op je tenen en kom omhoog.

Bij A blijven je knieen boven je voeten en kom je omhoog zonder druk te zetten in je knieen. Al je spieren kunnen netjes samenwerken.
Bij B steken je knieen ver voorbij je tenen en komt de druk in je knieen. Niet fijn dus.

Gewrichten zijn scharnieren die je moet gebruiken en niet misbruiken.

Legpress is een ander verhaal. Naast dat je geen balans en stabilisatie traind en je zelf voor de gek houdt kan je ook nog eens kiezen hoe hoog of laag je de voeten plaatst. Plaatst je ze hoog plaatst dan kan je dieper zakken en zal er geen druk komen in je knieen. Zoals uitgelegd bij A hierboven.
Zet je de voeten laag, kan je minder diep zakken en komt er druk in je knieen. Ook niet fijn dus.

Nog erger: mensen die denken te squatten in een smith machine. De voeten zover mogelijk naar voren zetten, omdat ze bang zijn hun kont naar achter te steken ofzo. (en dan ook nog die rol gebruiken en een handdoek eromheen wikkelen.. pfff)
Dus dan maar zo ver mogelijk naar voren staan en vervolgens krijgen ze het voor elkaar om ook nog eens onderuit te zakken en volledig in die knieen gaan hangen. Hoezo slecht...

3XL, die PT-er uit jou verhaal snapt dus helemaal geen reet van biomechanica.
Dat zou je als trainer bij voorbaat al moeten snappen voordat je ooit die opleiding ging doen.
 
Back
Naar boven