MuscleMeat

Squat loopt dramatisch achter, nieuw schema

Bezoekers in dit topic

Wat is volgens jullie de beste vorm van SS/SL oid voor iemand die +- een jaar sport?

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Week 1 volgens SS
fc888df7188b70a607bffd94d448232b.png

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Week 12 volgens SS
ffaedf7d37edf51385e23d0166c47985.png


Mocht dit een beetje een accurate progressie zijn zou ik hier erg tevreden mee zijn :D:D
 
ik kan de helft van de plaatjes niet zien :(
maar SS is 3x5 he, geen 5x5 ;)

Ik zou met jouw werkgewichten (dat is een stuk betere maatstaaf dan hoe lang je al traint) phase 4 van starting strength doen zoals uitgelegd op deze site:Black Iron Beast - Starting Strength
De powerclean kun je als je wilt vervangen door een row (ik zou dan pendlay rows doen om wel ietwat explosief bezig te zijn)
 
ik kan de helft van de plaatjes niet zien :(
maar SS is 3x5 he, geen 5x5 ;)

Ik zou met jouw werkgewichten (dat is een stuk betere maatstaaf dan hoe lang je al traint) phase 4 van starting strength doen zoals uitgelegd op deze site:Black Iron Beast - Starting Strength
De powerclean kun je als je wilt vervangen door een row (ik zou dan pendlay rows doen om wel ietwat explosief bezig te zijn)

Ik zie nu idd het verschil tussen SS en SL, vandaar dat ik altijd zo confused was als ik Stronglifts van Rippetoe opzocht, en er geen duidelijke resultaten naar voren kwamen.. ^^.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik zie alleen geen duidelijk gewicht wat ik moet volgen, waar dit met de SL 5x5 versie wel is.

Ik lees overigens overal, bij verschillende versies chinups / dips of weighted chinups / dips, zijn deze te vervangen door de assisted versies ervan, met een bandje oid? :S
 
Het klopt dat het niet helemaal lukte met de plaatjes, kan de mislukte ook niet meer weghalen, de 2 die ik wilde plaatsen staan er wel
 
SS us simpel

Ik deed het volgende

DAG A
squat
Press/ Benchpress
Deadlift

Dag B
SQAUT
Press/Benchpress
Power cleans

Je traind afwisselend A-B-A-B-A-B....

Als je wil kan je oook dag A Chin ups en dag B Pull ups toevoegen

Alles doe je een 3X5, enkel de deadlift doe je 1X5 en power cleans deed ik een 5x3

Op SQAUT en DL in het begin per 5 kg verhogen.elke training.
Press en Benchpress en ook power cleans verhogen per 2,5 kg. Ook elke training.
Loop je vast met squat of deadlift, kleine deload en nadien per 2,5 kg verhogen.
Loop je vast op press, Benchpress of powerclean, delaud je en per 1, 25 kg verhogen per training.

Belangrijk is dat je elke training alle reps haalt. Mus je reps dan niet verhogen en zelfde gewicht de training erna opnieuw. Dan nog reps gemust--->delaud.

Ook als je dan alle reps haald, verzwaard en dan opnieuw reps mist is het tijd voor een delaud.

En op deze simpele manier heb ik op een 6 maanden na 5 jaar van ziekte en geen training of sport opgewerkt naar een 3X5 180 kg Squat en een 205 kg PR squat en een 230 PR deadlift
 
Ik zie nu idd het verschil tussen SS en SL, vandaar dat ik altijd zo confused was als ik Stronglifts van Rippetoe opzocht, en er geen duidelijke resultaten naar voren kwamen.. ^^.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik zie alleen geen duidelijk gewicht wat ik moet volgen, waar dit met de SL 5x5 versie wel is.

Ik lees overigens overal, bij verschillende versies chinups / dips of weighted chinups / dips, zijn deze te vervangen door de assisted versies ervan, met een bandje oid? :S
Ik zou met 50% van je huidige werkgewicht beginnen, het stijgt snel genoeg. En als je normale dips en chins niet kunt zijn assisted prima :)
 
Ik ga even kijken wat ik ga doen, neig wel naar de SS die cnh aanraadt. In ieder geval bedankt iedereen voor het helpen en advies geven, waardeer het altijd zeer wanneer mensen hun eigen tijd gebruiken om anderen te helpen. De squat video zal een deze dagen volgen, zal wel in dit topic zijn dan (+ maak wss een form check post aan). Zal denk ik een video met 40 en 60kg Squats maken.

-Jesper ✌️
 
Ik ga even kijken wat ik ga doen, neig wel naar de SS die cnh aanraadt. In ieder geval bedankt iedereen voor het helpen en advies geven, waardeer het altijd zeer wanneer mensen hun eigen tijd gebruiken om anderen te helpen. De squat video zal een deze dagen volgen, zal wel in dit topic zijn dan (+ maak wss een form check post aan). Zal denk ik een video met 40 en 60kg Squats maken.

-Jesper ✌️
ik vind dat veel afwijken van de originele SS door rippettoe zelf opgesteld + je doet niet vaak DL waardoor deze gaat achterhinken op squat + door de Power clean te vervangen door back axtensions ga je ook niet genoeg die hamstrings ontwikkelen naar mijn mening.

Doe je niet graat powercleans dan zegt rippetoe dat deze vervangbaar zijn door ZWARE barbel rows.
 
ik vind dat veel afwijken van de originele SS door rippettoe zelf opgesteld + je doet niet vaak DL waardoor deze gaat achterhinken op squat + door de Power clean te vervangen door back axtensions ga je ook niet genoeg die hamstrings ontwikkelen naar mijn mening.

Doe je niet graat powercleans dan zegt rippetoe dat deze vervangbaar zijn door ZWARE barbel rows.
Je weet dat de variaties die op die site staan ook van Rippetoe komen he? Daarnaast is zijn programma niet heilig, je kunt er best wat mee spelen, zolang je maar wel weet waar je mee bezig bent.

Ik zou zelf het iets anders doen dan daar maar eenzelfde soort principe aanhouden:
A:
Squat 3x5
Bench/press 3x5
Pendlay rows 3x5

B:
Press/bench 3x5
Deadlift 1x5
Squat (licht)2x5 oid
Chin ups 3xmax

Je doet ABA iedere week, een keer deadliften is voldoende, je squat drijft je deadlift ook op namelijk. Bench en press alterneren iedere training. Met deze variant ga je per twee weken 10 kilo vooruit op squat en deadlift, en 7.5 op bench en press, als je op 50% van je gewichten begint ben je daar in een maand alweer bijna met waarschijnlijk veel betere vorm.

Lichte squat is ~80-90% van normaal, deadlift gaat met 5 kilo per keer omhoog, de rest met 2.5
 
Je weet dat de variaties die op die site staan ook van Rippetoe komen he? Daarnaast is zijn programma niet heilig, je kunt er best wat mee spelen, zolang je maar wel weet waar je mee bezig bent.

Ik zou zelf het iets anders doen dan daar maar eenzelfde soort principe aanhouden:
A:
Squat 3x5
Bench/press 3x5
Pendlay rows 3x5

B:
Press/bench 3x5
Deadlift 1x5
Squat (licht)2x5 oid
Chin ups 3xmax

Je doet ABA iedere week, een keer deadliften is voldoende, je squat drijft je deadlift ook op namelijk. Bench en press alterneren iedere training. Met deze variant ga je per twee weken 10 kilo vooruit op squat en deadlift, en 7.5 op bench en press, als je op 50% van je gewichten begint ben je daar in een maand alweer bijna met waarschijnlijk veel betere vorm.

Lichte squat is ~80-90% van normaal, deadlift gaat met 5 kilo per keer omhoog, de rest met 2.5

dit lijkt al meer op een een versie van het advanced schema.

een echte beginner heeft die lichte squat niet nodig, door die pijn moeten ze maar heen bijten.

Powerlifting isnot for the faint hearted :-D
 
dit lijkt al meer op een een versie van het advanced schema.

een echte beginner heeft die lichte squat niet nodig, door die pijn moeten ze maar heen bijten.

Powerlifting isnot for the faint hearted :-D
Ben ik met je eens, maar als de keuze zit tussen een boutschema volgen omdat SS te zwaar is of SS iets lichter maken weet ik wel waar ik voorkeur aan geef. 3 keer per week zwaar heeft mij inderdaad wel flink leren grinden :o nog altijd profijt van :D
 
Ik snap de correlatie niet zo goed dat als je veel spierpijn ervaart, er iets mis is met je vorm? Kan iemand mij dit uitleggen? Is het niet zo dat je je spieren op zo'n manier meer of anders prikkelt waardoor je ergere spierpijn ervaart? Zelf train ik bijvoorbeeld mijn borst of rug altijd 2 keer per week en soms zelfs 3 keer, afhankelijk van de tijd. Zelfde geldt voor armen en schouders, alleen benen doe ik vaak maar 1 keer ivm idd spierpijn. Desalniettemin wordt daar ook progressie geboekt.
Denk dat je mij niet verstaan hebt, hij heeft pijn op een andere plaats waar hij pijn zou moeten hebben. Als hij stopt met een schema door zo een pijn wil dat zeggen dat het geen lichte pijn is. Die pijn dat hij heeft is zeker door een verkeerde vorm te hebben.
 
Afhankelijk van je bouw, type squat, stand van je voeten, range of motion en krachtverhoudingen tussen quads, glutes en hamstrings kan het echt wel zo zijnent je een squat voornamelijk in je hamstrings voelt.
 
Afhankelijk van je bouw, type squat, stand van je voeten, range of motion en krachtverhoudingen tussen quads, glutes en hamstrings kan het echt wel zo zijnent je een squat voornamelijk in je hamstrings voelt.

Klopt, maar de kans dat zijn squat techniesh beter kan is veel grooter dan dat hij nu net bij die relatief kleine groep squatters hoort.

en moest dat echt zo zijn, dan is er nog altijd geen reden waarom hij SS niet zou kunnen volgen. dan moet hij ofwel nog een bijkomende technische fout maken of veel te zwaar ingestapt zijn.
 
Afhankelijk van je bouw, type squat, stand van je voeten, range of motion en krachtverhoudingen tussen quads, glutes en hamstrings kan het echt wel zo zijnent je een squat voornamelijk in je hamstrings voelt.
Ik squat aardig voorover met lange bovenbenen en een kort torso, en ik voel het ook nog steeds niet daar. En geloof mij maar, ik heb zieke goodmorning squats gedaan aan het begin van mijn carriere. Die voel je veel meer in je glutes en onderrug. Pijn in je hamstring voelen door een squat is gewoon raar en dan is het enorm veel aannemelijker dat er iets fout gaat in de uitvoer dan dat hij nog idiotere lichaamsproporties heeft dan bijvoorbeeld ik :P

Maar zonder filmpje kunnen we eeuwig zo door discussiëren natuurlijk
 
Hierbij de video('s)


 
Ziet er prima uit, je hebt wel een lichte butwink onderin dus iets meer je onderrug aanspannen en recht houden.

Enige probleem is dat dit een stuk lichter is dan je werkgewichten, met minder gewicht en minder reps is een goede vorm natuurlijk makkelijker te houden, juist tegen je max zakt hij vaak wat in. Als je het zo weet te houden als nu door al je sets zou je echt geen last van je hamstring moeten hebben.
 
Die 40kg is idd onder m'n werkgewicht, die 60 is meestal waar ik m'n werksetjes mee doe.
 
en na sets met die 60 krijg je zieke pijn in je hamstrings? O.o daar snap ik echt geen kloot van, je vorm is namelijk duizend keer beter dan waar ik mee naar 120 ben gegaan.

Ik zou alleen iets minder diep zakken of flexibeler in je heup worden, die buttwink onderin trekt je onderrug krom en dat moet niet gebeuren
 
Die specifieke set heb ik geen last van gehad, heb die alleen maar gedaan om een video te maken, maar normaal gesproken wel.

Als ik minder diep zak dan is het toch geen complete herhaling? Bovenkant van het heupgewricht moet onder die knie komen dacht ik (volgens die video van Alan Thrall). Zal eens kijken naar die heup mobiliteit, is met voetbal altijd wel een groot probleem geweest, veel blessures enzo.
 
Back
Naar boven