MuscleMeat

Squat: snel of langzaam zakken? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Miss Deadlift

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
2 feb 2006
Berichten
1.734
Waardering
59
Lengte
1m68
Massa
65kg
Het omhoog komen doe ik liefst zo explosief mogelijk.
Maar over het zakken worden mij verschillende dingen verteld:

Je zou langzaam moeten zakken want daar word je sterker van / geeft meer controle of spanning
of
Je moet snel zakken want dat geeft meer explosiviteit / je verspilt je kracht of energie niet al tijdens het zakken

Wat is jullie visie daarop?
 
zo snel mogelijk zakken als mogelijk is met een juiste vorm. zo maak je volgens mij ook meer gebruik van de bounce onderin en kan je meer gewicht pakken, en daar gaat het uiteindelijk om toch? :D
 
gewoon zo gecontroleerd mogelijk ... persoonlijk hou ik wel van sneller naar beneden &
gestaagd naar boven. Dat zit je ook meer in een groove als je aan het squatten bent.
 
Zo snel als je kan, mits je de beweging en het gewicht nog kan controleren.
 
snel naar beneden vind ik niet zo leuk met een heel zwaar gewicht :D ook al heb je een spotter of pinnen langs de zijkant ik vind het toch maar eng :p
 
Snel, maar wel gecontroleerd.
 
snel maar gecontroleerd, maar je kan best voor de verandering eens heel langzaam gaan
 
let er niet echt op hoe snel dat gaat. gewoon rustig gecontroleerd en dan in 1 keer BOEM omhoog.
 
Mij hebben ze altijd gezegd niet te snel zakken. Zo gebruik je beetje je hamstrings en je kan beter 'jumpen' benden.
 
ik zou gaan voor een setje snel, wel gecontroleerd dat wel en daarna een setje slow. Zo pak je de voordelen van beide technieken.

Anyway wat is je doel eigenlijk massa of kracht????
 
Altijd gecontroleerd zakken en niet veren onderin. Naar boven zo explosief mogelijk maar dat geef je zelf al aan.
 
Ik varrieer altijd. ene keer snel, andere keer wat langzamer.
Afhankelijk van het aantal reps. 10-12 doe ik sneller, 8 reps doe ik langzaam.
Met alle oefeningen overigens, dus niet alleen skwat.
 
volgens mij maakt het geen verschil.
wel hoe diep je gaat.
explosieve krachttraining is toch vaak met lichte gewichten.
pure kracht en massa met zwaar.
het ligt eraan wat je doel is.
 
Zo snel als je kan terwijl je de beweging nog gecontroleerd uitvoert.
 
Niet te hard bouncen iig, is volgens mij niet goed voor de knieen.
 
Opwarming en lichte gewichten doe ik altijd snel. Als ik aan ongeveer 70% van mn 1RM kom begin ik trager in te zakken om blessures te vermijden en spieren ook aan te spreken tijdens het excentrische deel van de beweging.
 
Ligt eraan wat het doel is. Spiermassa? Kracht?
 
Back
Naar boven