Fitness Seller

Squat Squat Squat?

Bezoekers in dit topic

jamesz

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
10 okt 2002
Berichten
660
Waardering
4
Lengte
1m85
Massa
96kg
Vetpercentage
8%
k lees een aantal dingen over de squat die elkaar tegenspreken.
maakt de stand van de voeten (breed,smal) nou wel of niet uit, als je breed staat leg je dan meer de nadruk op de binnenkant en met de smalle stande vice versa of is dit een fabeltje?
ikzelf doe altijd de fullsquat, maare dit lukt me niet zo lekker met een smalle stand.. somebody?
 
Originally posted by jamesz
k lees een aantal dingen over de squat die elkaar tegenspreken.
maakt de stand van de voeten (breed,smal) nou wel of niet uit, als je breed staat leg je dan meer de nadruk op de binnenkant en met de smalle stande vice versa of is dit een fabeltje?
ikzelf doe altijd de fullsquat, maare dit lukt me niet zo lekker met een smalle stand.. somebody?

als je je voeten ver uit elkaar had en tenen naar buiten wijzend werkte je vooral je binnenkant

voeten dicht bij elkaar en tenen naar voren wijzend was buitenkant

en standaard voor algemene ontwikkeling is voeten normaal uit elkaar en tenen beetje naar buiten wijzend

geen id. of dit echt klopt though,.
 
Volgens mij klopt dit allemaal. En respect voor de full squat, ik durf het niet.
Het belangrijkste bij de squat (wat ik teminste heb geleerd) is:
De knieën moeten op een lijn over de tenen blijven, dus niet dat de knieën naar binnen of naar buiten gaan bewegen tijdens de squat want de knieën zijn niet berekend op zoveel zijwaartse krachten. En het moet een gecontroleerde beweging zijn.
En doe het altijd samen met een spotter.

DD
 
ik denk niet dat de stand van uw voeten veel effect hebben op welke spieren ge aanpakt. Als ge full squat neemt ge toch heel uw bovenbenen mee. Hoe verder uw voeten uit elkaar staan hoe meer stabiliteit, vindt ik persoonlijk. Misschien prikkel je uw spieren dan wel anders maar veel zal het niet schelen.
De beste manier om een goede squat te doen is vooreerst zorgen dat je een stabiele, comfortabele positie inneemt, en dan squatten maar....hoe zwaarder hoe beter maare zorg ervoor dat uw uitvoering zo correct mogelijk blijft.

Wat ik u gewoon wil zeggen is dat ge niet te veel moet wakker liggen van de stand van uw voetenof hoe ver je ze het best uit elkaar zet. Zorg gewoon dat je stevig aan de grond staat en probeer eerst met een licht gewicht tot je de "groove" hebt gevonden.
 
Originally posted by dikke
Het belangrijkste bij de squat (wat ik teminste heb geleerd) is:
De knieën moeten op een lijn over de tenen blijven, dus niet dat de knieën naar binnen of naar buiten gaan bewegen tijdens de squat want de knieën zijn niet berekend op zoveel zijwaartse krachten. En het moet een gecontroleerde beweging zijn.
En doe het altijd samen met een spotter.

DD

Ben ik het wel mee eens. Spotter is echter alleen van belang wanneer je echt zwaar gaat.

Verder denk ik dat je de druk wel iets of wat kan verleggen met je voetbreedte, maar dat dit ook weer niet van zo'n groot belang is!
 
Originally posted by RichardV


Ben ik het wel mee eens. Spotter is echter alleen van belang wanneer je echt zwaar gaat.



Ik weet niet of het altijd een goed idee is om enkel een spotter te gebruiken wanneer je zwaar gaat.

heb ook al eens 100kg in het opwarmen gemist (bij ons is het wel zo gemaakt dat je geen spotter nodig hebt).
 
één spotter voor squatten?

-of geen beveilings stangen in het squatrek, mocht je door de knieen gaan kan je de halter daar op leggen
- twee spotters: aan elke kant een
 
Originally posted by jamesz
k lees een aantal dingen over de squat die elkaar tegenspreken.
maakt de stand van de voeten (breed,smal) nou wel of niet uit, als je breed staat leg je dan meer de nadruk op de binnenkant en met de smalle stande vice versa of is dit een fabeltje?
ikzelf doe altijd de fullsquat, maare dit lukt me niet zo lekker met een smalle stand.. somebody?

Originally posted by CQ_Demolisher
als je je voeten ver uit elkaar had en tenen naar buiten wijzend werkte je vooral je binnenkant

voeten dicht bij elkaar en tenen naar voren wijzend was buitenkant

en standaard voor algemene ontwikkeling is voeten normaal uit elkaar en tenen beetje naar buiten wijzend

geen id. of dit echt klopt though,.

Originally posted by RichardV
Verder denk ik dat je de druk wel iets of wat kan verleggen met je voetbreedte, maar dat dit ook weer niet van zo'n groot belang is!


De stand van de voeten maakt geen kloot uit. er wordt geen aparte nadruk gelegd op binnen of buitenkant. of je nu schouderbreed of bijna sumo breed neemt, je quads worden op dezelfde manier belast. (1)

Originally posted by dikke
Volgens mij klopt dit allemaal. En respect voor de full squat, ik durf het niet.
Het belangrijkste bij de squat (wat ik teminste heb geleerd) is:
De knieën moeten op een lijn over de tenen blijven, dus niet dat de knieën naar binnen of naar buiten gaan bewegen tijdens de squat want de knieën zijn niet berekend op zoveel zijwaartse krachten. En het moet een gecontroleerde beweging zijn.
En doe het altijd samen met een spotter.

DD

Spijtig dat je het niet durft, het is nochtans veel gezonder voor je knieën op lange termijn. heb je vragen moet je maar mijn artikel lezen over full squatten.

verder moet je als je gaat squatten altijd squatten alsof je op een stoel of in een zetel gaat zitten. en je moet je knieën naar buiten duwen! ze hebben ALTIJD de neiging om naar binnen te gaan als het zwaar wordt, dus om het te stabiliseren, best naar buiten duwen, daardoor zak je stabieler en kom je sterker naar boven vind ik. over de gecontroleerde beweging, jazeker, hoewel ik meestal een andere mening van 'gecontroleerd' heb dan de meesten :D maar goed. en een spotter is best, wanneer je squat vanaf vrije staanders (just you and the weight, nothing to save you). als je steunen hebt om de stang op te vangen hoeft het niet. you miss it or you don't.

maar als je spotters nodig hebt, ga dan voor de raad van Scighera, 1 aan elke kant.





(1) McCaw, S. T., and D. R. Melrose. Stance width and bar load effects on leg muscle activity during the parallel squat. Med. Sci. Sports Eerc. 31(3):428-436, 1999
 
Dat de stand van de voeten niks uit zou maken ben ik het niet helemaal mee eens. Ik merk zelf duidelijk verschil tussen het "wijdbeens" squatten en het squatten met de voeten dicht bijelkaar. Bij de eerste voel ik duidelijk spanning aan de binnenzijde van mijn dijen, dit in tegenstelling tot de "smalle" squat. Je stimuleert verschillende delen van de beenspieren dus meer of minder intensief afhankelijk van de positie van je benen. Dit is in het kader van het wisselend prikkelen van de spieren om ze te laten groeien en kracht te vergroten wel belangrijk lijkt me. Een ander voorbeeld is de legpress. Wanneer ik deze met hetzelfde gewicht doe met de benen dicht en verder uitelkaar dan is de uitvoering met de benen dicht bij elkaar stukken makkelijker. Kennelijk toch het bewijs dat er andere (delen) van de beenspieren worden ingezet (die sterker zijn) dan bij de "wijde" variant.
 
Originally posted by friso b
Dat de stand van de voeten niks uit zou maken ben ik het niet helemaal mee eens. Ik merk zelf duidelijk verschil tussen het "wijdbeens" squatten en het squatten met de voeten dicht bijelkaar. Bij de eerste voel ik duidelijk spanning aan de binnenzijde van mijn dijen, dit in tegenstelling tot de "smalle" squat. Je stimuleert verschillende delen van de beenspieren dus meer of minder intensief afhankelijk van de positie van je benen. Dit is in het kader van het wisselend prikkelen van de spieren om ze te laten groeien en kracht te vergroten wel belangrijk lijkt me. Een ander voorbeeld is de legpress. Wanneer ik deze met hetzelfde gewicht doe met de benen dicht en verder uitelkaar dan is de uitvoering met de benen dicht bij elkaar stukken makkelijker. Kennelijk toch het bewijs dat er andere (delen) van de beenspieren worden ingezet (die sterker zijn) dan bij de "wijde" variant.

1)
a)McCaw, S. T., & Melrose, D. R. (1999). Stance width and bar load effects on leg muscle activity during the parallel squat. Medicine and Science in Sports and Exercise, 31, 428-436.



The purpose of this study was to compare activity in six muscles crossing the hip and/or knee joints when the parallel squat was performed with different stances and bar loads. EMG data were collected when parallel squat stances were 75, 100, and 140% of shoulder width with 60 and 75% 1RM loads.

Some muscles were only sensitive to load changes, others interacted with load and stance. Stance width did not cause alterations within the quadriceps but did influence muscle activity on the medial thigh and buttock muscles. Load changes modified the quadriceps' responses.

Implication. Slight changes in exercise load and position, alter muscle functions across groups. Some muscles respond to load only, while others respond to load and position. These features support the specificity of training principle and demonstrate significant alterations at the neuromuscular level when exercises are "altered" or "varied."

b)kijk, jullie mensen denken dat de wijdte te maken heeft, maar neen, 't is dat jullie niet op dezelfde manier kunnen squatten. Hoe meer ge uw knieën naar voor laat gaan (is gemakkelijker bij smalle squat) hoe meer ge uw quads pakt, hoe miniem dit ook kan zijn, en wijder voelde de buitenkant van uw dijbeen omdat uw gluteus minor daar sterk werkt, waardoor je het gemakkelijker in de buitenkant voelt. maar dat is het dan ook. of je nu breed of smal squat, je zou op dezelfde manier moeten kunnen squatten.



2) "Wanneer ik deze met hetzelfde gewicht doe met de benen dicht en verder uitelkaar dan is de uitvoering met de benen dicht bij elkaar stukken makkelijker. Kennelijk toch het bewijs dat er andere (delen) van de beenspieren worden ingezet (die sterker zijn) dan bij de "wijde" variant."

Dat is dan hoogstwaarschijnlijk omdat je dat meer gewoon bent. verder is het een slecht teken dat je smal beter squat dan breed. want dit wil zeggen dat je zwakke hams en glutes hebt, en voornamelijk om je quads berust om te squatten. dat is het enige bewijs. vergeet niet dat kracht gelijk staat aan massa plus afstand. dus minder afstand (wijde squat) is meer kracht uiteindelijk. het is omgekeerd, dat je wijd minder gemakkelijk squat is omdat de spieren die moeten squatten, te zwak zijn om het werk deftig te doen.
Ook gaat het bij jou gemakkelijker omdat je minder diep kan gaan, waardoor je weliswaar meer kan nemen/gemakkelijker kan squatten, maar deeffectiviteit van de oefening sterk vermindert.
 
Back
Naar boven