Fitness Seller

Squat vormcheck

Bezoekers in dit topic

Buffster

Competitive Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
16 jan 2003
Berichten
2.795
Waardering
525
Ik had dit al in m'n log geplaats, maar aangezien ik daar geen reactie op heb gekregen en wel graag aan m'n techniek wil werken, plaats ik ook hier even twee filmpjes van mijn squat.



Wat mij vooral opvalt is het gewiebel van m'n knieën bij de video van de achterkant. Ik ben ook benieuwd naar jullie observaties en tips.
 
Het unracken en je ‘startpositie vinden’ zien er een beetje zenuwachtig uit. Probeer je goed onder de stang te krijgen, te focussen en dan 2 max 3 stapjes achteruit te doen met de bar. Je voeten in de juiste positie, bracen en gaan met die banaan.

Kijk ook even wat de fijnste/juiste voetbreedte voor jou is.

Wat ik goed vind is dat je je knieën niet naar binnen duwt als je naar boven komt. Ook is je diepte goed.

Succes.
 
Laatst bewerkt:
Thanks voor je feedback. Ja ik ben een autist als het aankomt op het vinden van de juiste startpositie. Ik zal hier eens wat bewuster mee aan de slag gaan, zodat hier minder energie aan verspeeld wordt.
 
Ga eens staan zonder bar/gewicht en zak naar de grond alsof je moet poepen in de bosjes. 😆

Zou een comfortabele houding voor de squat moeten zijn?
 
Laatst bewerkt:
Poepen in de bosjes kan ik niet zonder een boompje vast te houden. Als ik dat niet doe val ik om (in mijn eigen poep). :windup:
 
Wat Brab0 zegt.

Zak eens 2x zo langzaam, dan zijn je knieën mogelijk wat stabieler als je weer naar boven komt. Ben zelf ook weer met squatten begonnen en zak eveneens als een baksteen.

Zijn je schoenen wel stabiel/hard genoeg?
 
Wanneer je onder de bb gaat staan voeten smaller neerzetten.

Stap links naar achter, stap rechts naar achter ( andersom kan ook) en je staat goed.

Je stance is imo nogal wijd. Misschien eens proberen iets smaller te gaan staan ook.

Je staat nogal lang te wachten voor je een rep begint. Wat is de reden?
Kost je kracht en energie.

Het bracen lijkt niet altijd even goed. Eerste rep bijv op het eerste filmpje.
Zorg dat je spanning blijft houden.

Hopelijk heb je er iets aan.
 
-stop dancing around
-probeer wat meer te gaan ‘zitten’ en langzamer te zakken
-misschien wat smaller gaan staan
-eventueel de barbell iets lager op de rug
-beter bracen en squat een beetje door: 1-2 ademteugen moet genoeg zijn.

edit: halveer in eerste instantie sowieso het gewicht maar zodat je met wat meer reps aan je techniek kunt werken
 
Naar mijn mening zak je te diep waardoor je te ver naar voren leunt,al blijft het gewicht wel in een rechte lijn. Is tricky voor je onderrug als je echt zwaar of tot failure gaat.
 
Ziet er niet slecht uit hoor.

Paar zaken die me zo opvallen:

- Ik denk dat een meer low bar squat jou beter zou passen. Je lijkt in verhouding behoorlijk lange bovenbenen te hebben, en je knieën komen nu best ver naar voren. Geen ramp verder maar ik denk dat een low bar positie je beter zou passen. Dit levert wat meer forward lean op en dat is prima, zeker bij jouw bouw. Zal een efficiëntere squat opleveren dan deze high bar squat. Of heb je al eens low bar squats geprobeerd?
- Ik denk dat de tempowisseling in je squat precies verkeerd om is. Ik denk dat je wat rustiger wilt beginnen met zakken en dan wat harder wilt gaan zakken naarmate je lager komt om wat gebruik te maken van momentum om weer snel terug omhoog te komen. Het zou kunnen dat je wat mobiliteitsissues hebt en daardoor misschien wat onzeker bent onderin de squat, waardoor je dan weer het tempo er uit haalt?
- Er zit inderdaad wat onzekerheid in je walkout en het 'bracen'. Wat je nu doet is met een wijde footstance unracken, vervolgens naar achteren en naar binnen toe stappen en daarna weer naar buiten toe stappen. Dit is onnodig energieverlies. Ik denk dat je liever een wat smallere footstance wilt hanteren bij het unracken en vervolgens in twee of maximaal drie stappen goed wil staan. Dan stap je dus naar achteren en naar buiten toe. Wanneer je je klaar maakt voor je lift ('bracen') zie ik je vrij lang wachten maar ik zie zo op het oog niet veel gebeuren qua spanning zetten. Probeer eens je ellebogen iets meer onder de halter te duwen, waarmee je je borst wat omhoog trekt en probeer je middenrif vol te zuigen met lucht. Probeer ook de druk op het midden van je voet te zetten en daar te houden tijdens de gehele ROM.

Succes en doe zo voort!
 
Wat Brab0 zegt.

Zak eens 2x zo langzaam, dan zijn je knieën mogelijk wat stabieler als je weer naar boven komt. Ben zelf ook weer met squatten begonnen en zak eveneens als een baksteen.

Zijn je schoenen wel stabiel/hard genoeg?
Ik vind zelf ook wel dat ik snel zak inderdaad. Voor mijn gevoel doe ik dat in de sportschool minder als ik mezelf in de spiegel zie, maar misschien vergis ik me daarin. Ik zal er de volgende keer iig meer op letten.
Wanneer je onder de bb gaat staan voeten smaller neerzetten.

Stap links naar achter, stap rechts naar achter ( andersom kan ook) en je staat goed.

Je stance is imo nogal wijd. Misschien eens proberen iets smaller te gaan staan ook.

Je staat nogal lang te wachten voor je een rep begint. Wat is de reden?
Kost je kracht en energie.

Het bracen lijkt niet altijd even goed. Eerste rep bijv op het eerste filmpje.
Zorg dat je spanning blijft houden.

Hopelijk heb je er iets aan.
Wijde stance heeft me juist geholpen om dieper te zakken. Als ik smaller sta is mijn mobiliteit echt prut. Desondanks zal ik er weer eens wat mee gaan experimenteren. Wat betreft het treuzelen weet ik eigenlijk niet waarom ik dat doe... ik doe het niet bewust, maar het valt nu wel op inderdaad. Ook daar zal ik eens op gaan letten. Wat betreft het bracen zal ik straks het filmpje nog eens terug kijken. Was me nog niet opgevallen.
-stop dancing around
-probeer wat meer te gaan ‘zitten’ en langzamer te zakken
-misschien wat smaller gaan staan
-eventueel de barbell iets lager op de rug
-beter bracen en squat een beetje door: 1-2 ademteugen moet genoeg zijn.

edit: halveer in eerste instantie sowieso het gewicht maar zodat je met wat meer reps aan je techniek kunt werken
Een aantal punten heb ik hier boven al op gereageerd en herken ik dus ook. Wat betreft de hoogte van de barbell wil ik ook wel weer eens wat gaan uitproberen. Vroeger squatte ik met de barbell lager op m'n rug, maar sinds ik opnieuw begonnen ben met trainen voelt dat minder lekker. Toch ben ik inmiddels alweer wat verder dan een paar maanden geleden, dus ik zal dat zeker nog eens opnieuw gaan proberen.
Naar mijn mening zak je te diep waardoor je te ver naar voren leunt,al blijft het gewicht wel in een rechte lijn. Is tricky voor je onderrug als je echt zwaar of tot failure gaat.
Ja voor mijn huidige techniek/mobiliteit is het misschien wat diep. Toch is dit wel een diepte waar ik graag naar toe wil werken, omdat ik merk dat het m'n benen veel meer raakt dan wanneer ik tot of net onder parallel ga.
Ziet er niet slecht uit hoor.

Paar zaken die me zo opvallen:

- Ik denk dat een meer low bar squat jou beter zou passen. Je lijkt in verhouding behoorlijk lange bovenbenen te hebben, en je knieën komen nu best ver naar voren. Geen ramp verder maar ik denk dat een low bar positie je beter zou passen. Dit levert wat meer forward lean op en dat is prima, zeker bij jouw bouw. Zal een efficiëntere squat opleveren dan deze high bar squat. Of heb je al eens low bar squats geprobeerd?
- Ik denk dat de tempowisseling in je squat precies verkeerd om is. Ik denk dat je wat rustiger wilt beginnen met zakken en dan wat harder wilt gaan zakken naarmate je lager komt om wat gebruik te maken van momentum om weer snel terug omhoog te komen. Het zou kunnen dat je wat mobiliteitsissues hebt en daardoor misschien wat onzeker bent onderin de squat, waardoor je dan weer het tempo er uit haalt?
- Er zit inderdaad wat onzekerheid in je walkout en het 'bracen'. Wat je nu doet is met een wijde footstance unracken, vervolgens naar achteren en naar binnen toe stappen en daarna weer naar buiten toe stappen. Dit is onnodig energieverlies. Ik denk dat je liever een wat smallere footstance wilt hanteren bij het unracken en vervolgens in twee of maximaal drie stappen goed wil staan. Dan stap je dus naar achteren en naar buiten toe. Wanneer je je klaar maakt voor je lift ('bracen') zie ik je vrij lang wachten maar ik zie zo op het oog niet veel gebeuren qua spanning zetten. Probeer eens je ellebogen iets meer onder de halter te duwen, waarmee je je borst wat omhoog trekt en probeer je middenrif vol te zuigen met lucht. Probeer ook de druk op het midden van je voet te zetten en daar te houden tijdens de gehele ROM.

Succes en doe zo voort!
Eerste punt heb ik hierboven al beschreven en ga ik inderdaad weer eens proberen. Je tweede punt vind ik een hele goeie. Ik weet niet wat de reden is dat het tempo onderin eruit gehaald wordt, maar ik zie idd ook dat het momentum volledig verdwijnt in mijn beweging. Ik zal hier eens wat bewuster mee aan de slag gaan.

Je tips van punt 3 ga ik ook allemaal proberen toe te passen. Het zijn eigenlijk allemaal kleine aanpassingen waarvan ik denk dat ze snel en eenvoudig toe te passen zijn.

Bedankt nog allemaal voor de tips. Ik kan hier zeker mee verder en ga er mee aan de slag!
 
Back
Naar boven