AndroidHealthClinic

Squat vraagje

Bezoekers in dit topic

Ceska

Ripped Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
7 jan 2009
Berichten
3.065
Waardering
321
Lengte
1m72
Massa
68kg
Vetpercentage
25%
hey allemaal,

Heb even een kort vraagje over squatten.
Het is me namelijk al een paar keer opgevallen op de sportschool dat ik verschillende mensen zie squatten waarbij de met hun hakken van hun voet op 2 losse gewichten staan, zodat je met je hakken wat hoger komt te staan.
Kan iemand mij misschien vertellen wat is een voordeel van is?
Heeft het uberhaupt ergens effect op oid?
 
hey allemaal,

Heb even een kort vraagje over squatten.
Het is me namelijk al een paar keer opgevallen op de sportschool dat ik verschillende mensen zie squatten waarbij de met hun hakken van hun voet op 2 losse gewichten staan, zodat je met je hakken wat hoger komt te staan.
Kan iemand mij misschien vertellen wat is een voordeel van is?
Heeft het uberhaupt ergens effect op oid?

de fitness instructeurs maken hen wijs dat het beter voor hun knieen is, terwijl in werkelijkheid je je knieen zo naar de maan helpt;).
Voor de gevorderde krachttrainer kan het wel voordelen hebben voor extra massa op de quadriceps.
 
Bij mij op de sport school is mij dit ook wijs gemaakt...
Vind het alleen maar vervelend..

als je met je platte voet staat train je ook stiekem de kuiten een beetje ;)
(heb ik mij laten vertellen :P)
 
Heeft niets te maken met extra massa op quadriceps:rolleyes:

Sommige mensen(zoals ik:eyes:) zijn niet lenig genoeg om diep te kunnen hurken zonder dat hun hakken van de grond komen. Door een verhoging onder de hielen word dit opgelosd.
 
Sommige mensen(zoals ik:eyes:) zijn niet lenig genoeg om diep te kunnen hurken zonder dat hun hakken van de grond komen. Door een verhoging onder de hielen word dit opgelosd.

zit ook wat in inderdaad..
mij werd het aangeraden omdat ik knie problemen had en graag door sporte..
Ben toen wel in gewicht gematigd
 
Ik denk eerlijk gezegd dat mensen in de sportschool het doen omdat ze dan minder snel achterover vallen... De 'gewone' krachtsporter zal er niet veel aan hebben, maar olympische gewichtheffers hebben vaak speciale schoenen met zo'n hakje om de quadriceps wat meer aan te spreken, het neemt wat druk weg van de posterior chain.

En die lenigheid: ga dan beter gewoon rekoefeningen doen!
 
Ik denk eerlijk gezegd dat mensen in de sportschool het doen omdat ze dan minder snel achterover vallen... De 'gewone' krachtsporter zal er niet veel aan hebben, maar olympische gewichtheffers hebben vaak speciale schoenen met zo'n hakje om de quadriceps wat meer aan te spreken, het neemt wat druk weg van de posterior chain.

En die lenigheid: ga dan beter gewoon rekoefeningen doen!
In rood dat is precies wat ik denk dat de reden is.
maar aan de anderen kant, ik heb vaak genoeg mensen naar voren zien vallen :roflol:

Te veel hooi op hun vork (stang) ...
 
In rood dat is precies wat ik denk dat de reden is.
maar aan de anderen kant, ik heb vaak genoeg mensen naar voren zien vallen :roflol:

Te veel hooi op hun vork (stang) ...

zelf ook een paar keer gehad in het begin, goddank voor de safety bars:D
 
Als je niet lenig bent kun je ook mooi diep gaan.
 
ok tnx voor de antwoorden, ik haal er dus niet echt voordeel uit, dan ja ik ook niet voor lul staan met 2 gewichten onder me voeten ;)
 
ok tnx voor de antwoorden, ik haal er dus niet echt voordeel uit, dan ja ik ook niet voor lul staan met 2 gewichten onder me voeten ;)

Idd, een vrouw hoort zeker lenig genoeg te zijn voor de squat!:)
 
Heeft niets te maken met extra massa op quadriceps:rolleyes:

Sommige mensen(zoals ik:eyes:) zijn niet lenig genoeg om diep te kunnen hurken zonder dat hun hakken van de grond komen. Door een verhoging onder de hielen word dit opgelosd.

ik ben echt zo stijf als de .....
maar kan prima fullsquatten en hakken op de grond houden dus ???
 
ik ben echt zo stijf als de .....
maar kan prima fullsquatten en hakken op de grond houden dus ???

Dit heeft meer te maken met lichaamsbouw. Ik kan geen fullsquat doen zonder me rug bol te trekken. Echter, met een kleine verhoging onder me hielen lukt het wel. Nou squat ik altijd parralel, maartoch.:D
 
Dit heeft meer te maken met lichaamsbouw. Ik kan geen fullsquat doen zonder me rug bol te trekken. Echter, met een kleine verhoging onder me hielen lukt het wel. Nou squat ik altijd parralel, maartoch.:D

misschien wat meer gewicht pakken dan lukt het vanzelf :p ?
 
de fitness instructeurs maken hen wijs dat het beter voor hun knieen is, terwijl in werkelijkheid je je knieen zo naar de maan helpt;).
Voor de gevorderde krachttrainer kan het wel voordelen hebben voor extra massa op de quadriceps.

Ok...kan je daar wat meer over vertellen? Hoe komt dat dan?

Voor mij is er nl een voelbaar verschil in de belasting van mijn knie als ik plat of verhoogd squat. Na plat squatten, wat ik niet lang vol hou, heb ik altijd meer last van mijn knie en aanhechtingspunten. Bij verhoogd squatten heb ik nauwelijks last van mijn knieen of banden...maar voel ik wel mijn quads en hams. maar ja...mijn knieen zijn dan so wie so verdoet...dus misschien speelt dat een rol?
 
Ligt gewoon aan je lenigheid en gewichten waarmee je squat. Met 80kg op m'n rug kom ik ook lang zo diep niet als met 150..
Volgens mij is niets verkeerd aan om met je hielen ergens op te staan, je hebt er ook speciale schoenen voor zodat je meer in die positie staat..
 
Heeft niets te maken met extra massa op quadriceps:rolleyes:

Sommige mensen(zoals ik:eyes:) zijn niet lenig genoeg om diep te kunnen hurken zonder dat hun hakken van de grond komen. Door een verhoging onder de hielen word dit opgelosd.

Dit heeft meer te maken met lichaamsbouw. Ik kan geen fullsquat doen zonder me rug bol te trekken. Echter, met een kleine verhoging onder me hielen lukt het wel. Nou squat ik altijd parralel, maartoch.:D

Ok...kan je daar wat meer over vertellen? Hoe komt dat dan?

Voor mij is er nl een voelbaar verschil in de belasting van mijn knie als ik plat of verhoogd squat. Na plat squatten, wat ik niet lang vol hou, heb ik altijd meer last van mijn knie en aanhechtingspunten. Bij verhoogd squatten heb ik nauwelijks last van mijn knieen of banden...maar voel ik wel mijn quads en hams. maar ja...mijn knieen zijn dan so wie so verdoet...dus misschien speelt dat een rol?



dit is wat ik ervan gelezen heb in een rippetoe guide:
Question - Should I use a block under my heels while squatting?

No, for a variety of reasons.

When you raise the heel substantially during a squat, you shift the weight of your body forward, and as a result, your knees can end up taking a disproportionate share of the load.

Experienced physique athletes sometimes do this so they can get better development in their quads, although they generally will not perform squats this way for long. The average joe does this because they lack the flexibility in their hamstrings to perform a squat to depth without rounding their lower back, and by keeping their heels on a block, they are able to reduce the stretch in their hamstrings.

Here's a little test for you...if you have lower back pain when you try to do deep squats wearing a flat soled shoe (i.e. Chuck Taylor's or wrestling shoes), and you DON'T suffer this same lower back pain when you wear work boots (with a heavy heel) or you squat with your heels up on a block, then guess what?

Your hamstrings are too tight. Don't use a block. Stretch your hamstrings instead. Your knees will thank you in the end. By using a block, you merely mask the symptoms without treating the cause.
 
Back
Naar boven