AndroidHealthClinic

Squat vs Front Squat

Bezoekers in dit topic

Leg dan eens uit hoe een schouder mee moet werken aan een front squat? De bar ligt op de schouder waarom zou je dan voorover gaan bij een zwakke schouder, de bar ligt er alleen maar op.
 
Dat sarcasm everywhere :roflol:
 
ik heb front squat ook weleens geprobeerd maar dat gewicht doet nogal pijn op me schouders.... hoe doen jullie dat? bij back squat heb ik nergens last van omdat ik hem dan gewoon op me traps leg....

Gewenning
 
Leg dan eens uit hoe een schouder mee moet werken aan een front squat? De bar ligt op de schouder waarom zou je dan voorover gaan bij een zwakke schouder, de bar ligt er alleen maar op.

Hoe houd jij je ellebogen in de lucht?
 
Ben niet zo van de fitness sites.

Waarom zijn gewichtheffers er dan goed in? Die hebben niet echt sterke schouder kracht (statisch).
 
Als je schouders het als eerste begeven bij een front squat lijkt het me eerder dat je rack positie niet ver genoeg richting je nek zit..
 
Is er dan ook nog een verschil in gebruikte spieren tussen cross arm grip en clean grip?
 
http://exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBFrontSquat.html

Stabilizers

Erector Spinae
Deltoid, Anterior
Deltoid, Lateral

Supraspinatus
Pectoralis Major, Clavicular
Trapezius, Upper
Trapezius, Middle
Levator Scapulae
Trapezius, Lower
Serratus Anterior


en dit is met crossed grip. met clean grip zal de werking van de schouders bij goede uitvoering zo goed als niets zijn.
en als je ooit een ge front squat hebt merk je echt wel dat de rug beperkende factor kan zijn en borst en schouders niet.

bij een deadlift gebruik je ook je biceps maar die zullen nooit beperkende factor zijn (tenzij hij scheurt maar dat is een ander verhaal)
 
ik heb front squat ook weleens geprobeerd maar dat gewicht doet nogal pijn op me schouders.... hoe doen jullie dat? bij back squat heb ik nergens last van omdat ik hem dan gewoon op me traps leg....

De pijn gaat vanzelf weg door te blijven squatten; zo'n kussen is voor pussies
 
Is er dan ook nog een verschil in gebruikte spieren tussen cross arm grip en clean grip?
Ja. Ik zou je gewoon aanraden een clean grip te gebruiken. Met de crossgrip heb je mediorotatie van de schouders welke 'hoort' of 'gepaard gaat' met het makkelijk ronden van de bovenrug (thoraric spine). Clean grip is juist zo superieur omdat het imbalans in je lichaam kan aantonen (tippen gaat niet, je gewicht zal immers rollen/eraf flikkeren).
http://www.youtube.com/watch?v=dEwzyHeAlos
 
what shaemus zegt is total bullshit btw, maar dit terzijde.

Zoals er al eerder is gezegd, is de frontsquat meer quads gericht dan een back squat, die meer overall is, als ik 't goed heb. Dus een extra hamstring oefening zou goed zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik stap ook over op clean grip.
Bij crossgrip heb ik ook het gevoel dat de ene schouder het zwaarder te verduren heeft dan de andere omdat je je armen over elkaar heen slaat, dus je armen collateraal van elkaar over de bar heen liggen.
 
Ja. Ik zou je gewoon aanraden een clean grip te gebruiken. Met de crossgrip heb je mediorotatie van de schouders welke 'hoort' of 'gepaard gaat' met het makkelijk ronden van de bovenrug (thoraric spine). Clean grip is juist zo superieur omdat het imbalans in je lichaam kan aantonen (tippen gaat niet, je gewicht zal immers rollen/eraf flikkeren).
http://www.youtube.com/watch?v=dEwzyHeAlos

Ik ben pas begonnen met front squats en doe al vanaf het begin clean grip om precies die redenen. Doelde meer op het gebruik van schouders en borst bij de verschillende grips. Ik denk dat je met cross grip meer je borst en schouders erbij betrekt.
 
Oke beetje offtopic maargoed, Ik heb nu dus een quadricep dag en een hamstring dag en doe dus ook de frontsquat maar ik merk dat ik bij de hogere reps dus 6-8 mijn ellebogen naar beneden laat komen, de rug laat het dus afweten. Hoe komt dit? Trekt dit vanzelf bij? welk deel van de rug laat het afweten????
 
Oke beetje offtopic maargoed, Ik heb nu dus een quadricep dag en een hamstring dag en doe dus ook de frontsquat maar ik merk dat ik bij de hogere reps dus 6-8 mijn ellebogen naar beneden laat komen, de rug laat het dus afweten. Hoe komt dit? Trekt dit vanzelf bij? welk deel van de rug laat het afweten????

Over het algemeen wordt bij frontsquats de reps laag gehouden meestal niet hoger dan 6.
Je kan na je sets het gewicht nog met 40% verhogen en dan 20 seconden gewoon recht opblijven staan zodat je rug sterker wordt.
 
Ik front squat altijd op maandag. Epic chest pomp.
 
Back
Naar boven