XXL Nutrition

Squat vs Leg press (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

joostburg

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
23 dec 2006
Berichten
157
Waardering
2
Lengte
1m77
Massa
88kg
Vetpercentage
9%
Ik heb het gevoel dat mijn squat heel erg achter loopt met mijn leg press. Ik heb vandaag mijn benen getraind en mijn 1e oefening was squat:

65kg 15 keer warming up
75kg 12 keer verlengde warming up ;)
95kg 8 keer
105kg 3 keer parallel

Hierna 90 graden leg press:
200kg 18 keer
250kg 14 keer
280kg 8 keer

Wou ook nog 300 proberen maar mijn benen voelde redelijk verzuurd aan dus wou geen risico nemen. Hierna heb ik nog lunges gedaan.

Dus om een langs verhaal kort samen te vatten: 105kg squat vs 280kg leg press is dit in verhouding?
 
verhouding of niet, legpress > squats. Altijd.
 
Wen er maar aan legpress en squat zijn niet te vergelijken.
Maar tel je lichaamsgewicht ook mee met de squat dan lijkt het verschil niet zo groot:rolleyes:
 
Nee ik snap ook wel dat je niet zoveel gaat squatten als de leg press. Maar omdat het gewicht zo ver uit elkaar ligt lijkt het net alsof de squat zoveel achterblijft. Wat belowzero zegt is inderdaad wel een goede! Thanks!
 
Je leg press heeft mogelijk een katrol, waardoor je het gewicht al bijna kunt halveren. Bij plate loaded leg presses duw je het gewicht vaak niet recht omhoog, waardoor je ook meer kunt duwen.
 
Je leg press heeft mogelijk een katrol, waardoor je het gewicht al bijna kunt halveren. Bij plate loaded leg presses duw je het gewicht vaak niet recht omhoog, waardoor je ook meer kunt duwen.

Goeie post, hier heb je 90% van de reden :)!
 
Ook is lang niet elke legpress hetzelfde.
Een 100 kg squat is een 100 kg squat.
 
ik heb nog nooit een apparaat gedaan die zwaarder aanvoelde dan de oorspronkelijke oefening die hij nabootst.
 
Uhm.. elk apparaat dat er is?


Of ik lees het heel verkeerd of ik zit er naast

Nog nooit een apparaat gedaan die zwaarder aanvoelde dan de oefening die hij nabootst

Een leg press voelt lichter dan een squat toch
 
Welke niet?

In de tijd dat ik in een sportschool trainde hadden ze van die Panatta apparaten staan.

In die tijd deed ik benchen met 10x 70 kg, maar hadden ze een bench apparaat waar voor 100 kg plates opzat, deed ik easy 25 reps mee.

Zelfde met (preacher) curl apparaat, tricpes extentions apparaat, noem maar op.
 
Welke niet?

In de tijd dat ik in een sportschool trainde hadden ze van die Panatta apparaten staan.

In die tijd deed ik benchen met 10x 70 kg, maar hadden ze een bench apparaat waar voor 100 kg plates opzat, deed ik easy 25 reps mee.

Zelfde met (preacher) curl apparaat, tricpes extentions apparaat, noem maar op.

Dan voelt het apparaat toch lichter aan? Anders zou je met dat bench apparaat wel maar 50kg kunnen
 
Of ik lees het heel verkeerd of ik zit er naast

Nog nooit een apparaat gedaan die zwaarder aanvoelde dan de oefening die hij nabootst

Een leg press voelt lichter dan een squat toch

Ah ja, heb verkeerd gelezen, maar bedoelde hetzelfde :)
 
Je leg press heeft mogelijk een katrol, waardoor je het gewicht al bijna kunt halveren. Bij plate loaded leg presses duw je het gewicht vaak niet recht omhoog, waardoor je ook meer kunt duwen.

Nee wij hebben zo'n leg press (dus een plate loaded leg press ;)):

leg_press_machine.jpg


Dus het gewicht drukt direct op je voeten zonder tussenkomst van kabels of katrollen. Dus dan is het gewicht misschien iets lager wat je wegduwt maar wordt zeker niet gehalveerd!
 
Ah ja, heb verkeerd gelezen, maar bedoelde hetzelfde :)

dat ligt niet aan jou, mijn zinsopbouw doet zelfs mij af en toe pijn aan me ogen.

---------- Post toegevoegd Tue 12 Mar 2013 om 14:57 ----------

Nee wij hebben zo'n leg press (dus een plate loaded leg press ;)):

leg_press_machine.jpg


Dus het gewicht drukt direct op je voeten zonder tussenkomst van kabels of katrollen. Dus dan is het gewicht misschien iets lager wat je wegduwt maar wordt zeker niet gehalveerd!


dan zit je nog in een hoek van 45 graden te drukken ipv een hoek van 90.
 
Nee, dat is een hoek van 90 graden dat zie je toch?
 
Waarschijnlijk komt t Door een andere quad/hop strength verhouding, bij mij is mn squat hoger in verhouding tot legpress dan bij jou bijvoorbeeld, wat misschien Door mn sterke heupen kan komen
 
De zitpositie is inderdaad ongeveer 90 graden. Maar de hoek waarin het gewicht omhoog gaat is wel ongeveer 45 graden.
 
Back
Naar boven