XXL Nutrition

Squat, wel of niet je knieën te vergrendelen

Bezoekers in dit topic

scoopez

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
29 jul 2010
Berichten
243
Waardering
29
Lengte
1m96
Massa
97kg
Vetpercentage
14%
Ik doe al een tijdje squat oefeningen, en zag een tijdje geleden, dat Wesley Visser, zijn squat oefeningen bij het omhoog komen van de squat, zijn knieën niet vergrendelt.
Dit is om de spanning op je benen te houden.

Nu heb ik dit een paar keer gedaan, en het voelt voor mijn zwaarder aan.
Mijn knieën zijn dan niet vergrendelt, maar iets gebogen{minimaal)
Daarbij heb ik geen klachten. (spierpijn :D)
Bij de legpress vergrendel je de knieën ook niet.

Mijn vraag is, wat is de juiste manier van Squaten tijdens het omhoog komen?
 
Ik leg er altijd een stevig slot omheen.

Ik lock vrijwel altijd. Bij legpress kwam het locken minder vaak voor maar kwam het bij de zwaarste sets ook voor.
 
  • Like
Waarderingen: Pren
Mijn vraag is, wat is de juiste manier van Squaten tijdens het omhoog komen?
Er is geen "juiste" manier. Als jij gelooft dat niet locken je door middel van TUT betere resultaten geeft dan kan je het gerust doen.
 
Bij sommige spiergroepen/oefeningen vind ik het fijn om niet voor volledige lock out te gaan, in verband met time under tension voor de spiergroep.
Ik neem aan dat je daarop doelt met spanning op die spier houden. Bij legs is dit denk ik minder van toepassing; reps duren vrij lang en je quads blijven flink onder spanning
staan of je nou een lock out doet of niet. Verder vind ik het ook fijner qua controle en techniek.

Maar goed, meningen zullen hierover verschillen.
 
Ik volg de combi TUT/onder spanning houden niet.

De laatste T staat wel voor Tension maar ook bij locken blijft er spanning in de spier en gaat de T gewoon door. Sterker nog er zijn TUT benaderingen die de volldige set in de TUT verwerken, dus ook de "rustpunten".
 
Bij de legpress lock ik nooit. Bij squats wel.
 
Back
Naar boven