MuscleMeat

Squatcheck na lange tijd niet getraind

Bezoekers in dit topic

kazamafury

Ripped Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
10 dec 2006
Berichten
3.932
Waardering
2.402
Dag buffels,

Sinds +-4 jaar geleden wordt t weer eens tijd om de gewichten op te pakken, nadat ik lang niet kon squatten door knieproblematiek. Hierdoor ook geen zin meer om de rest van het lichaam te trainen waardoor mijn fysiek uiteraard flink achteruit is gegaan.
Ondertussen voelen de knieën weer goed belastbaar aan waardoor het trainen weer kan beginnen!
Momenteel ligt in eerste instantie de focus op het herwinnen van kracht. Ik ben 7 weken geleden het stronglifts schema gestart waarbij dus ook het squatten veelvuldig aan bod komt.
Graag jullie tips waar nodig!


5x93kg RPE 8.5
 
Ziet er goed uit volgens mij :)

dat ‘kraken’ is wel een akelig geluid als je naar beneden komt met de squat. Ik hoop dat het van het laminaat afkomt en niet je knieën ofso :D

Zijn dat liftschoentjes?
 
Ziet er goed uit volgens mij :)

dat ‘kraken’ is wel een akelig geluid als je naar beneden komt met de squat. Ik hoop dat het van het laminaat afkomt en niet je knieën ofso :D

Zijn dat liftschoentjes?

Ah het kraken was me nog niet opgevallen. Geen idee eigenlijk of t van mijn knieën afkomt...zou me eerlijk gezegd niet eens verbazen.:roflol:

Zijn idd lifters
 
Ah het kraken was me nog niet opgevallen. Geen idee eigenlijk of t van mijn knieën afkomt...zou me eerlijk gezegd niet eens verbazen.:roflol:

Zijn idd lifters

Merk je veel verschil tussen zonder en met liftschoenen squatten? Zo ja, wat dan?
 
Niet slecht. Misschien iets meer gecontroleerd (langzamer) zakken?
Thx voor de tip, ben benieuwd naar een wat uitgebreider antwoord!
Wat zou ik precies kunnen verbeteren aan de controle van de excentrische beweging? Wat is je rationale achter het langzamer zakken met betrekking tot de squat?

Merk je veel verschil tussen zonder en met liftschoenen squatten? Zo ja, wat dan?

Ik ervaar dat ik beter mijn quadriceps aanspreek met de squatschoenen. Aangezien ik vrij lange bovenbenen (femurs) heb was mijn backsquat zonder lifters met name gefocust op mijn hamstrings voor mijn gevoel, zelfs bij high bar. Daarnaast ervaar ik de stabiliteit van de lifters als erg prettig.
 
Wat wil je bereiken met je squat? In deze uitvoering maak je meer gebruik van de ssc ( stretch shortening cycle) dan van de spieren in je quadriceps. Zeker met 4 jaar knieklachten lijkt mij dat in de eerste 7 weken van je training niet wenselijk.
 
Wat wil je bereiken met je squat? In deze uitvoering maak je meer gebruik van de ssc ( stretch shortening cycle) dan van de spieren in je quadriceps. Zeker met 4 jaar knieklachten lijkt mij dat in de eerste 7 weken van je training niet wenselijk.
Doel voor nu is (explosieve) kracht op te bouwen op de grote compound oefeningen. Op een later moment zal de focus meer komen te liggen op hypertrofie/massa
 
Laatst bewerkt:
De bar gaat wel wat vooruit als je onderin inzet om weer omhoog te komen.
 
Het enige wat ik mis is het creëren van spanning in het bovenlichaam, dit kan je doen door het halter licht proberen te buigen terwijl je m op je rug hebt. Voor de rest ziet het er goed uit.
 
Thx voor de tip, ben benieuwd naar een wat uitgebreider antwoord!
Wat zou ik precies kunnen verbeteren aan de controle van de excentrische beweging? Wat is je rationale achter het langzamer zakken met betrekking tot de squat?

Wat wil je bereiken met je squat? In deze uitvoering maak je meer gebruik van de ssc ( stretch shortening cycle) dan van de spieren in je quadriceps. Zeker met 4 jaar knieklachten lijkt mij dat in de eerste 7 weken van je training niet wenselijk.

Ik dacht ook aan knieklachten en activatie beenspieren.
 
Back
Naar boven