AndroidHealthClinic

Squats - ik zie vlekken!

Bezoekers in dit topic

bitano

Cool Novice
Waardering
43
Lengte
1m80
Massa
92kg
Vetpercentage
16%
Hallo's,

Ik squat al enige tijd en merk (steeds meer) dat bij het squatten niet mijn spieren de bottleneck zijn, maar dat ik duizelig begin te worden en vlekken begin te zien.

Mijn laatste squat sets was:

10x 60 kg (warmup)
10x 90 kg (warmup)

5x 126 kg
5x 126 kg
8x 126 kg (AMRAP)

Bij de laatste set had ik het gevoel dat ik er nog wel ten minste 2 reps uit kon halen, ware het niet dat ik dus vlekken begon te zien. En dit is dus niet de eerste keer.

Weet iemand hoe dit komt en belangrijker nog - hoe ik dit kan voorkomen?

alvast bedankt!

Is je ademhaling goed tijdens het uitvoeren van de squats? Inademen tijdens het zakken, uitademen tijdens het opkomen. Eet je wel voldoende? Misschien kan een beetje extra suiker geen kwaad.

Neem 50gr maltodextrine voor je echt begint met trainen, naast wat je nu al neemt.

Als je met squats zo dicht tegen failure aanzit is dat misschien niet zo heel gek. Misschien dat je voor je gevoel nog 2 reps kan doen, maar dat je eigenlijk al zowat op falen zit. De meeste mensen zijn eigenlijk niet zo heel goed in autoregulatie wat dat betreft, omdat er veel meer factoren meespelen dan alleen maar je spieren (slaap, voeding, rust, gemoedstoestand, ego om er maar een paar te noemen). Ik vind het zelf ook lastig om een fatsoenlijke inschatting van RPE te maken.

Duizeligheid en vlekken voor de ogen betekent meestal dat je suikergehalte in je bloed aan de lage kant is. Drink is iets met snelle suikers tijdens je training.
Zelf pak ik wel is een sportdrankje als AA.
Heb het ook alleen tijdens de zwardere trainingsdagen LB met squats en deadlift.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor de reacties / het meedenken!

Ik denk dat mijn ademhaling goed is.Naar mijn idee doe ik squats heel gecontroleerd. Eten is ook geen probleem. Ik eet 5x per dag (waarvan 4x voordat ik 's avonds train). Daarbij let ik zoveel mogelijk op de juiste samenstelling van eiwitten / koolhydraten en vetten....Naar mijn weten dan.

Suikerspiegel is een goeie. Ik zal eens proberen hierop te letten en voor het trainen. Ik zal eens kijken naar opties voor "snel" suiker :-)

Neem 50gr maltodextrine voor je echt begint met trainen, naast wat je nu al neemt.
Ik ken dit niet, maar zal er eens naar kijken. Heeft het nog vervelende bij-effecten waar ik rekening mee moet houden? :-P

Als je met squats zo dicht tegen failure aanzit is dat misschien niet zo heel gek. Misschien dat je voor je gevoel nog 2 reps kan doen, maar dat je eigenlijk al zowat op falen zit. De meeste mensen zijn eigenlijk niet zo heel goed in autoregulatie wat dat betreft, omdat er veel meer factoren meespelen dan alleen maar je spieren (slaap, voeding, rust, gemoedstoestand, ego om er maar een paar te noemen). Ik vind het zelf ook lastig om een fatsoenlijke inschatting van RPE te maken.
Tja...Het is lastig inschatten inderdaad. Ik ben al eens in het verleden 2 minuutjes out gegaan na Legpress doordat ik kennelijk ook teveel had gedaan en toen ging lopen. Alleen met been-oefeningen heb ik daar last van.

Kan een lage bloeddruk er eigenlijk ook mee te maken hebben? Ik weet dat de mijne aan de lage kant kan zijn.

Heb ik zelf ook. Alleen wel bij failure en 1rms.

Bedankt voor de reacties / het meedenken!

Ik denk dat mijn ademhaling goed is.Naar mijn idee doe ik squats heel gecontroleerd. Eten is ook geen probleem. Ik eet 5x per dag (waarvan 4x voordat ik 's avonds train). Daarbij let ik zoveel mogelijk op de juiste samenstelling van eiwitten / koolhydraten en vetten....Naar mijn weten dan.

Suikerspiegel is een goeie. Ik zal eens proberen hierop te letten en voor het trainen. Ik zal eens kijken naar opties voor "snel" suiker :-)

Ik ken dit niet, maar zal er eens naar kijken. Heeft het nog vervelende bij-effecten waar ik rekening mee moet houden? :-P

Tja...Het is lastig inschatten inderdaad. Ik ben al eens in het verleden 2 minuutjes out gegaan na Legpress doordat ik kennelijk ook teveel had gedaan en toen ging lopen. Alleen met been-oefeningen heb ik daar last van.

Kan een lage bloeddruk er eigenlijk ook mee te maken hebben? Ik weet dat de mijne aan de lage kant kan zijn.

Ik heb dat ook vaak gehad. Dextrose in het drinken tijdens sporten en probleem is opgelost.

• Like
Waarderingen: bitano
Is je ademhaling goed tijdens het uitvoeren van de squats? Inademen tijdens het zakken, uitademen tijdens het opkomen. Eet je wel voldoende? Misschien kan een beetje extra suiker geen kwaad.

Ehhm nee.

Inademen, buikspieren aanspannen, dan squatten

• Like
Waarderingen: scarjoa en drumbell
Vrij normaal bij heavy squats denk ik. Ik word ook bij bijna elke squatsessie zwart voor mijn ogen, op enkele momenten ga mijn ogen zelfs scheel kijken :p

• Like
Squats en deadlifts trekken de meeste zuurstof uit je lichaam, dus niet raar dat je wat duizelig kan worden of vlekken gaat zien.
Idd, zoals hierboven genoemd: zorg dat je ademhaling goed is!

• Like
Terug
Naar boven