Fitness Seller

Squats - knieën instabiel bij hogere herhalingen

Musclewomen

Cool Novice
15 jaar lid
Waardering
19
Lengte
1m72
Massa
57kg
Hi allemaal,

Ik train nu ongeveer 1 jaar serieus/consistent waarvan ongeveer een half jaar squats. Over het algemeen hou ik bij mijn oefeningen de 8 tot 12 rep-range aan, maar bij squats is dit 6-10. Ik merk namelijk dat ik lage herhalingen (6 a 7) er vrij 'makkelijk' uit krijg, maar zodra het er meer worden dat zowel mijn knieën als mijn heupen een beetje instabiel worden. Op het laagste punt lijkt dan mijn knie naar binnen te draaien en ook zie ik dat ik soms lijk te compenseren vanuit 1 heup.
Ik weet alleen niet zo goed hoe ik dit moet oplossen. Ik ben een tijdje terug al drastisch in gewicht gezakt en heb het gewicht vanaf daar helemaal opnieuw opgebouwd (vanaf 30 kg weer langzaam omhoog) met iedere training 1 rep erbij (squat 1 of 2 keer per week met een ABA BAB schema, 3x per week full body, dus 1 of 2x squat).
Daarin was het eigenlijk tot de 40 kg 'makkelijk' en daarna weer hetzelfde. Vorige training was bijvoorbeeld 10x42,5 waarbij ik merk dat ik de laatste paar reps niet 'netjes' vind. Vandaag 6x45 gedaan en die gaan dan weer prima.
Wat is het beste om dit op te lossen? Meer in de hogere herhalingen trainen (dus terug naar 8-12 reps) met lager gewicht? Of juist laag blijven in herhalingen (6 a- 8 reps) en vanaf daar gewicht langzaam verhogen?

Doel is overigens sterker worden, maar zit wel in de (laatste fase) van mijn cut. In 2 jaar 23 kg afgevallen en wil 1 september officieel stoppen met cutten en vanaf daar voor het eerst een lean bulk gaan inzetten.

Thanks voor jullie tips

Laatst bewerkt:
Heb je een zwakke heupspieren of mindere spanning van bilspieren toevallig?

Laat je enkel mobiliteit te wensen over?

Heb je grotere q hoek tussen heup en dijbeen waardoor je naar binnen roteert?

Of gewoon slechte techniek?

Of is er niets aan de hand?

Laatst bewerkt:
Welke vorm acceptabel is, is vaak een punt van discussie. Het een en ander hangt af van de discipline (strongman, Olympisch gewichtheffen, bodybuilding), persoonlijke voorkeur en ervaring.

Als ik jouw bericht lees dan probeer je de heupen volgens mij te activeren, wat volgens mij een positief punt is. Des te meer adductor je gebruikt, des te meer het bekken wil kantelen en des te groter de belasting op de core, en daarmee rug. Hierbij een paar tips:

kijk: https://m.youtube.com/watch?v=12NGWxpDlr8
(met name slow tempo squat)

kijk: https://m.youtube.com/shorts/AIZ8q1qruKw
(achtergrondinfo)

Let wel; de squat hoeft niet altijd perfect te zijn. Als ik moe word, wordt m'n vorm ook minder. Wat ik probeer is mezelf te concentreren op wat ik voel, en niet wat ik in de spiegel zie. Dat helpt me zoveel mogelijk controle houden. Dat hoort ook bij het leerproces.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Heb je een zwakke heupspieren of mindere spanning van bilspieren toevallig?

Laat je enkel mobiliteit te wensen over?

Heb je grotere q hoek tussen heup en dijbeen waardoor je naar binnen roteert?

Of gewoon slechte techniek?

Of is er niets aan de hand?
Enkel mobiliteit is niet top. Squat ook met een hakverhoging. Verder lijkt mijn techniek (bij de lagere reps) gewoon prima.

Welke vorm acceptabel is, is vaak een punt van discussie. Het een en ander hangt af van de discipline (strongman, Olympisch gewichtheffen, bodybuilding), persoonlijke voorkeur en ervaring.

Als ik jouw bericht lees dan probeer je de heupen volgens mij te activeren, wat volgens mij een positief punt is. Des te meer adductor je gebruikt, des te meer het bekken wil kantelen en des te groter de belasting op de core, en daarmee rug. Hierbij een paar tips:

kijk: https://m.youtube.com/watch?v=12NGWxpDlr8
(met name tempo squat)

kijk: https://m.youtube.com/shorts/AIZ8q1qruKw
(achtergrondinfo)

Let wel; de squat hoeft niet altijd perfect te zijn. Als ik moe word, wordt m'n vorm ook minder. Wat ik probeer is mezelf te concentreren op wat ik voel, en niet wat ik in de spiegel zie. Dat helpt me zoveel mogelijk controle houden. Dat hoort ook bij het leerproces.

Thanks. Het voelt wel gewoon goed. Voel zelf geen instabiliteit ofzo. Alleen de spiegel laat inderdaad wel wat instabiele knien zien

@BigGuy84 heeft een punt.
Ik las recent ook deze:

Thnx. Mijn ervaring met Henselmans is dat hij z'n beeld van biomechanica uit onderzoeken destilleert en er geregeld compleet naast zit. Zo ook met zijn opmerking dat de hamstrings inactief zijn tijdens de squat. Om te beginnen hangt de hamstringssctivatie alleen al van de vorm af. Des te meer er vanuit de heupen/met de kont naar achteren wordt gesquat, des te meer hamstringactivatie. Wanneer er bewust met techniek aan de slag wordt gegaan en met ques wordt gesquat als "de rug in de barbell drukken" dan begint de functie die de hamstrings uitoefenen een beetje op een deadlift te lijken, en wordt de activatie nog groter. Als je vervolgens ook nog eens gebruik maakt van de que om een legcurl te maken (misschien lastig voor te stellen, maar onderin de squat maken de hamstrings in feite een negatieve leg curl en die bewust maken activeert de koppen die de knie passeren veel sterker), dan kan je de hamstrings volledig sore krijgen van de squat.

Wanneer er high bar wordt gesquat en je "gewoon" omhoog probeert te komen, dan verandert het verhaal. De hamstrings moeten in een hele korte positie werken, er wordt niet veel activiteit gemeten en ze groeien er evenmin goed van. Toch zijn ze niet inactief, vervullen ze nog steeds de belangrijke functie om de knie te stabiliseren en is er sprake van de Lombard paradox. Vanwege de techniek en biomechanica worden ze alleen wel veel minder gebruikt, en er wordt weinig gemeten.

Laatst bewerkt:
Wat is het beste om dit op te lossen?

Doel is overigens sterker worden

Mijn 2 centen o.a. vanuit persoonlijke ervaring:

Meer aandacht besteden aan het trainen van de (lateraal) begeleidende synergisten en stabilisatoren die betrokken zijn in de beweging.

- Adductoren (magnus, longus, brevis)
- Abductoren (gluteus medius)

Er zijn talloze adductie/abductie machines beschikbaar doorgaans en anders kun je ze ook vanaf een cable station doen of eventueel met power bands doen. Advies is om varianten zowel zittend met gebogen benen, als staand met gestrekte benen te doen.

- knie-stabilisator VMO (vastus medialis obliquus)

Met oefeningen zoals de peterson step-up of terminal knee extensions met een band.

Mijn 2 centen o.a. vanuit persoonlijke ervaring:

Meer aandacht besteden aan het trainen van de (lateraal) begeleidende synergisten en stabilisatoren die betrokken zijn in de beweging.

- Adductoren (magnus, longus, brevis)
- Abductoren (gluteus medius)

Er zijn talloze adductie/abductie machines beschikbaar doorgaans en anders kun je ze ook vanaf een cable station doen of eventueel met power bands doen. Advies is om varianten zowel zittend met gebogen benen, als staand met gestrekte benen te doen.

- knie-stabilisator VMO (vastus medialis obliquus)

Met oefeningen zoals de peterson step-up of terminal knee extensions met een band.
Thanks. Zou jij dit dan een tijdje toen ipv squats? Dus eerst 'optrainen' en dan weer gaan squatten? Of dit 'extra' doen?

Hoe erg is het? Komen je knieën ruim binnen je voeten, of gaan ze bijvoorbeeld van breder naar gelijk met je voeten? Is er veel beweging of gaat het om een centimetertje oid?

Doe je squats als eerste in de training? Hoe ziet je schema er uit? Zit daar niet al abductor werk in (of voor)?

Thanks. Zou jij dit dan een tijdje toen ipv squats? Dus eerst 'optrainen' en dan weer gaan squatten? Of dit 'extra' doen?

I.p.v. zou ik alleen doen als ik écht niet meer kan squatten i.v.m. een blessure.

Advies is om het vanaf nu erbij te gaan doen als extra en dit ook te blijven doen op lange termijn.
M.a.w. maak er een vast onderdeel van binnen je schema.

Hoewel het geen hoofddoel op zich is (het blijven assisterende prehab/rehab bewegingen), is het even goed verstandig om te proberen er significant sterker in te worden. Iets met wegwerken van zwakke schakels in de keten.

Voor mij werken sets tussen de 15-30 reps het beste, dus dat zou je eventueel als richtlijn kunnen gebruiken in beginsel.

Hoe erg is het? Komen je knieën ruim binnen je voeten, of gaan ze bijvoorbeeld van breder naar gelijk met je voeten? Is er veel beweging of gaat het om een centimetertje oid?

Doe je squats als eerste in de training? Hoe ziet je schema er uit? Zit daar niet al abductor werk in (of voor)?
Ze komen wat naar binnen. Van iets breder dan mijn voeten naar gelijk/iets smaller dan mijn voeten. Bij lange na niet volledig naar binnen, maar iets naar binnen
Training A = squat, incline dumbbell press, RDL, chin up, arnold press, decline crunch
Training B = bench press, leg extension, cable row, hip thrust, militairy press, leg raise

Squats doe ik standaard als 1e. Ab en adductor doe/deed ik nog niet.

I.p.v. zou ik alleen doen als ik écht niet meer kan squatten i.v.m. een blessure.

Advies is om het vanaf nu erbij te gaan doen als extra en dit ook te blijven doen op lange termijn.
M.a.w. maak er een vast onderdeel van binnen je schema.

Hoewel het geen hoofddoel op zich is (het blijven assisterende prehab/rehab bewegingen), is het even goed verstandig om te proberen er significant sterker in te worden. Iets met wegwerken van zwakke schakels in de keten.

Voor mij werken sets tussen de 15-30 reps het beste, dus dat zou je eventueel als richtlijn kunnen gebruiken in beginsel.
Thanks. Dit dan na de squats pas doen? Of juist op de niet squat dagen?
Squats 'gewoon' doortrainen zoals ik al deed?

Training B = bench press, leg extension, cable row, hip thrust, militairy press, leg raise

Thanks. Dit dan na de squats pas doen? Of juist op de niet squat dagen?
Kijkend naar het schema wat je aan geeft lijkt mij de "B dag" het meest geschikt om adductors/abductors op te doen.
Past in mijn beleving goed naast de leg extensions en hip thrusts .

Op je "A dag" zou je aan het einde van de training peterson step-ups en/of TKE kunnen doen

Squats 'gewoon' doortrainen zoals ik al deed?
Yep, maar met de nodige behoudendheid en voorzichtigheid.
Het heeft namelijk tijd nodig voordat het effect van de nieuwe assisterende bewegingen 'in kickt'.

Laatst bewerkt:
@harpep hoe sta jij tegenover de slow tempo squat met resistance band voor de anductoren?

Oeps.. ik bedoel de abductoren inderdaad, en de techniek.

Ten eerste heb ik deze variant nooit zelf geprobeerd, dus ik kan helaas niet uit ervaring spreken.
Wel kan ik me voorstellen dat het mogelijk een nuttige toevoeging is, wanneer iemand het lastig vindt om de abductoren te activeren in de squat.

Als het echter puur gaat om het separaat trainen van de abductoren, kan ik waarschijnlijk effectievere oefeningen bedenken.

Terug
Naar boven