XXL Nutrition

squats, mobiliteits probleem, schoeisel

Bezoekers in dit topic

biertje92

Advanced Bodybuilder
Lid geworden
23 jun 2013
Berichten
870
Waardering
61
Lengte
1m65
Massa
75kg
Vetpercentage
11%
Hallo Leden,

Ik zuig als het op squats aan komt, of het nou alleen de stang is of 90kg. het lukt niet en het is allemaal kut.
Ik baal hier uiteraard als een stekker van, want als je ATG squat ben je gewoon bad ass.
(ik heb 16 jaar lang 3/4x per week gevoetbald btw) nu eens per paar weken.

Nu heb ik 1 voor 1 mijn checkpoints bekeken en proberen op te lossen maar dit is nog niet gelukt.
mijn heup flexoren zijn vrij strak, mijn liezen zijn dominant/ abductoren te zwak, mijn enkel mobiliteit is kut.

- heupflexoren rek ik op, en tijdens het rekken hiervan gaan mijn liezen zelfs tegenwerken omdat deze nog strakker zijn, dit moet op de duur wel goed komen.

- liezen staan best strak, nooit blessure gehad maar ik heb veel moeite om mijn knieën naar buiten te duwen.

- abductoren zwak, denk ik: want het kost me veel energie en voelt zeker niet comfortabel om mijn knieën naa buiten te trekken. op de abductor machine kost het me overigens niet bijzonder veel moeite om redelijk wat gewicht langere tijd naar buiten te drukken

- enkelmobiliteit is minimaal, ik kom met mijn knie 2-3cm over mijn tenen heen als ik hem in een gesloten keten met mijn lichaamsgewicht naar voor duw. het probleem is dat ik hier al al het gewicht op mijn tenen heb en niet op mijn hiel.

kortom: ik baal als een stekker. hamstrings, glutes en quads geen mobiliteits beperking overigens. Ook frontsquats (gewicht voor me) is niet helemaal succesvol, heb niet het gevoel achterover te vallen maar helemaal vlekkenloos is het ook niet.

Omdat mijn enkels zoveel gebrek hebben aan mobiliteit ligt het zwaartepunt teveel naar achter denk ik, waardoor ik het gevoel heb dat ik achterover val als ik te diep ga + ik ga meer naar voor leunen met mijn bovenrug en verplaats dan het gewicht naar mijn tenen.

ik denk dat ik door stretchen mijn liezen en heupflexoren op orde krijg, en verder zie ik schijfjes alleen als tijdelijke oplossing. ik dacht aan squat schoenen, welke raden jullie aan? zijn er nog andere oplossingen? want alle pogingen om mijn mobiliteit te doen toenemen resulteert in pijn aan de anterior/laterale zijde van mijn enkel gewricht. En hoe zit het als ik dezelfde dag walking lunges, deadlifts, stiffed leg deadlifts o.i.d. wil doen? schoenen wisselen?

Bij voorbaat dank :)
 
Sla de cardio. Richten zich alleen op het gewicht opleiding, daarna de cardio doen als je het gevoel hebt, maar u moet toch van de gewichten worden uitgeput. Van de intensiteit van uw gewicht tillen met super sets, bijvoorbeeld Combineer twee oefeningen, voer een tot mislukken, en kies vervolgens een tweede die een ander lichaamsdeel werkt.
 
Gewoon goed blijven rekken, vooral de heup flexibiliteit is vaak de beperkende factor om in squat stand te komen. Op youtube zijn er best wat videos die een stretch routine laten zien
Deze is erg goed:
http://www.youtube.com/watch?v=HwIqeBy0t28
Wat vooral voor mij persoonlijk goed werkt is in squat stand te gaan zitten, vervolgens proberen je heupen tegen je kuiten te duwen en rug gespannen te houden. Om dan evenwicht te houden houd je de zijkant van het squat/smith rack vast.
Als het pijn doet gewoon stoppen en later weer proberen.
Schoenen wisselen kan gewoon, ik gebruik zelf ook andere schoenen voor deadlift en squat.

---------- Toegevoegd om 09:25 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 09:23 ----------

Sla de cardio. Richten zich alleen op het gewicht opleiding, daarna de cardio doen als je het gevoel hebt, maar u moet toch van de gewichten worden uitgeput. Van de intensiteit van uw gewicht tillen met super sets, bijvoorbeeld Combineer twee oefeningen, voer een tot mislukken, en kies vervolgens een tweede die een ander lichaamsdeel werkt.

Haha wat?
 
Sla de cardio. Richten zich alleen op het gewicht opleiding, daarna de cardio doen als je het gevoel hebt, maar u moet toch van de gewichten worden uitgeput. Van de intensiteit van uw gewicht tillen met super sets, bijvoorbeeld Combineer twee oefeningen, voer een tot mislukken, en kies vervolgens een tweede die een ander lichaamsdeel werkt.

You focking wot mate?


OT: film je squat eens
 
Sla de cardio. Richten zich alleen op het gewicht opleiding, daarna de cardio doen als je het gevoel hebt, maar u moet toch van de gewichten worden uitgeput. Van de intensiteit van uw gewicht tillen met super sets, bijvoorbeeld Combineer twee oefeningen, voer een tot mislukken, en kies vervolgens een tweede die een ander lichaamsdeel werkt.

da fuck? haha. ?!?!

---------- Toegevoegd om 10:33 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:31 ----------

Gewoon goed blijven rekken, vooral de heup flexibiliteit is vaak de beperkende factor om in squat stand te komen. Op youtube zijn er best wat videos die een stretch routine laten zien
Deze is erg goed:
http://www.youtube.com/watch?v=HwIqeBy0t28
Wat vooral voor mij persoonlijk goed werkt is in squat stand te gaan zitten, vervolgens proberen je heupen tegen je kuiten te duwen en rug gespannen te houden. Om dan evenwicht te houden houd je de zijkant van het squat/smith rack vast.
Als het pijn doet gewoon stoppen en later weer proberen.
Schoenen wisselen kan gewoon, ik gebruik zelf ook andere schoenen voor deadlift en squat.

---------- Toegevoegd om 09:25 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 09:23 ----------



Haha wat?

ben ik afgelopen weken mee bezig geweest, heup flexibiliteit neemt toe! hoewel ik moet zeggen dat zo extreem rekken best vervelend is in het begin :p enkel wil nog niet echt opschieten. heb niet het idee dat het de beperking ligt in mijn achilles/calfs maar meer in het gewricht zelf. zo ver als die gozer in het filmpje kom ik in iedergeval niet. ik zal nog even volhouden

---------- Toegevoegd om 10:34 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:33 ----------

You focking wot mate?


OT: film je squat eens

zal morgen iemand het laten filmen!
 
Wat je "achterovervallen" betreft; ik heb er veel aan gehad om met mijn hakken op twee kleine schijven te staan tijdens het squaten om het gewicht naar voor te corrigeren.
 
Wat je "achterovervallen" betreft; ik heb er veel aan gehad om met mijn hakken op twee kleine schijven te staan tijdens het squaten om het gewicht naar voor te corrigeren.

ervaring mee, voelt iets beter maar geen permanente oplossing
 
Als je enkels immobiel zijn in het gewricht moet je je richten op het mobiliseren van je enkel, oprekken van je kuiten helpt dan weinig. Als je je ROM van je enkel wilt testen, voelt het dan als een stretch in je kuiten of is het net of het blokkeert? Ik weet niet of je al foamrolt maar dat helpt ook wel goed in probleemgebieden zoals bij je heupflexors. Probeer je stretches ook zeker 2 min vast te houden.
 
Als je enkels immobiel zijn in het gewricht moet je je richten op het mobiliseren van je enkel, oprekken van je kuiten helpt dan weinig. Als je je ROM van je enkel wilt testen, voelt het dan als een stretch in je kuiten of is het net of het blokkeert? Ik weet niet of je al foamrolt maar dat helpt ook wel goed in probleemgebieden zoals bij je heupflexors. Probeer je stretches ook zeker 2 min vast te houden.

voelt als een blokkade, bot op bot. pijnlijk gevoel ontstaat aan de voor/zijkant, voel geen rekkend gevoel. wel bezig nu met heup en liezen rekken dagelijks, ik ga even op youtube zoeken hoe een foamroller me hier bij kan helpen.

hoe dan ook denk ik dat ik squat schoenen moet aanschaffen als mijn enkel mobiliteit niet verbetert. Moet ik alleen zodra ik klaar ben met squats me normale 'platte' schoenen aan doen? ik hoorde namelijk dat deadliften met squat schoenen een no-go is.

vanavond of vanmiddag naar de sportschool om iemand mijn squat te laten filmen. (er zit trouwens geen verschil in bar only of 70kg squat. dus de fout zit niet in het te zwaar squatten)
 
ervaring mee, voelt iets beter maar geen permanente oplossing
True, maar het geeft wel wat meer oefentijd waarin vertrouwen en kunde kan worden opgebouwd:) moet me hier wel bij aansluiten dat dit geen permanente oplossing is.
 
squat schownen halen, power perfect 2 of adipowrr oid
 
https://www.youtube.com/watch?v=5d6LqFIoe2U

Moet zeggen dat dit mijn beste squat tot nu toe is, qua techniek. Het rekken van de afgelopen weken heeft geholpen, ben nog nooit zo diep gegaan zonder achterover te vallen. Had zelfs een redelijk stabiel gevoel. Kostte me veel energie om mijn knieën goed naar buiten te drukken, dus ik denk nog veel stretchen van de liezen + heup flexoren en misschien wat werk op de abductor machine?

wat is jullie idee/mening?

---------- Toegevoegd om 20:28 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:27 ----------

squat schownen halen, power perfect 2 of adipowrr oid

zal morgen even rondwinkelen op het internet, waar hebben de gebruikers van dbb nog meer goede ervaringen mee?
 
romaleos van nike
 
Als je squat en je duwt je af met je hielen ipv een platte voet kan dat kwaad, ik heb gelezen dat het wel kwaad kan als je vanuit je tenen squat
 
Als je squat en je duwt je af met je hielen ipv een platte voet kan dat kwaad, ik heb gelezen dat het wel kwaad kan als je vanuit je tenen squat

Dewat? Alles kan kwaad?

En heeff iemand nog op- of aanmerkigen op mijn techniek? En raden jullie mij aan om extra isolatie werk te doen voor de abductors?
 
Probeer die barbell is lager te leggen.
 
Probeer die barbell is lager te leggen.

ik moet zeggen, dat ik vanaf 50kg ATG al begin te verzaken.. hoe is het in godsnaam mogelijk dat beginners rond de 100kg squatten. zo zwak zijn mijn beentjes ook niet dacht ik haha

en die stang ligt ook kut in me nek en krijg het nog niet voor elkaar om die comfortabel te krijgen boven de 40kg. en ja ik knijp tussen mijn schouderbladen om mijn traps op te laten komen, iemand hier tips voor me?
 
Ik loop ook wat te klooien met m'n squats, alhoewel dit is omdat mijn onderrug niet echt fijn begint te voelen door de
befaamde "butt wink".

Ik heb squatschoenen aangeschaft en deze helpen wel wat, maar niet in de mate die ik ervan verwacht had.
(Ik heb trouwens deze gehaald, waren t goedkoopst bij de eigen adidas webshop: http://www.adidasspecialtysports.nl/product/power-perfect-2-shoes/G17563)

Beperkte mobiliteit zou ook je heupgewricht kunnen zijn, ondanks dat rekken, strekken en gewoon veel squaten dit verbetert houd je hiermee een beperking in de posities waarbij je 'fijn' kunt squatten.

Je zou eens kunnen proberen om je benen ietsje verder uit elkaar te doen met de tenen wat meer naar buiten, een beetje sumo style maar niet te overdreven. Hierdoor zak je wat meer tussen je benen met je bekken i.v.p. dat je deze naar achteren gooit. Op het diepste punt is het dan zaak om je glutes aan te spannen om uit de 'hole' te komen, ondanks dat er bij mij nog steeds een butt wink aanwezig is, komt er hiermee stukken minder druk op mijn onderrug.

Ik moest met deze uitvoering wel wat terug in gewicht ( NOG MINDER ?! ) aangezien ik vooral mijn quadriceps inzette bij het squaten en nu wat meer glutes / hams. Frontsquats zou ik ook adviseren aangezien je hierbij je bovenlichaam geforceerd recht moet houden en zo minder de neiging kan hebben om voorover te hellen. Frontsquats doe ik tegenwoordig tot parallel, voorheen enige waarbij ik atg ging, om zo de quads wat te benadrukken. Gewicht is niet mega, zeker niet bij frontsquats, wat ook meespeelt in de mate waarin de oefening 'makkelijk' uitgevoerd kan worden.

Ondanks dat je zelf meldt dat het probleem bij je enkels lijkt te liggen is het misschien de moeite om de squatpositie eens te veranderen en te kijken hoe dat bevalt.

Ow, en de stang zou ik meer op de achterkant van je schouders leggen, er zit daar vaak een erg handige inkeping tussen je achterste delts en het middelste gedeelte, goed de stang je rug in proberen te trekken.
 
Laatst bewerkt:
Ik loop ook wat te klooien met m'n squats, alhoewel dit is omdat mijn onderrug niet echt fijn begint te voelen door de
befaamde "butt wink".

Ik heb squatschoenen aangeschaft en deze helpen wel wat, maar niet in de mate die ik ervan verwacht had.
(Ik heb trouwens deze gehaald, waren t goedkoopst bij de eigen adidas webshop: http://www.adidasspecialtysports.nl/product/power-perfect-2-shoes/G17563)

Beperkte mobiliteit zou ook je heupgewricht kunnen zijn, ondanks dat rekken, strekken en gewoon veel squaten dit verbetert houd je hiermee een beperking in de posities waarbij je 'fijn' kunt squatten.

Je zou eens kunnen proberen om je benen ietsje verder uit elkaar te doen met de tenen wat meer naar buiten, een beetje sumo style maar niet te overdreven. Hierdoor zak je wat meer tussen je benen met je bekken i.v.p. dat je deze naar achteren gooit. Op het diepste punt is het dan zaak om je glutes aan te spannen om uit de 'hole' te komen, ondanks dat er bij mij nog steeds een butt wink aanwezig is, komt er hiermee stukken minder druk op mijn onderrug.

Ik moest met deze uitvoering wel wat terug in gewicht ( NOG MINDER ?! ) aangezien ik vooral mijn quadriceps inzette bij het squaten en nu wat meer glutes / hams. Frontsquats zou ik ook adviseren aangezien je hierbij je bovenlichaam geforceerd recht moet houden en zo minder de neiging kan hebben om voorover te hellen. Frontsquats doe ik tegenwoordig tot parallel, voorheen enige waarbij ik atg ging, om zo de quads wat te benadrukken. Gewicht is niet mega, zeker niet bij frontsquats, wat ook meespeelt in de mate waarin de oefening 'makkelijk' uitgevoerd kan worden.

Ondanks dat je zelf meldt dat het probleem bij je enkels lijkt te liggen is het misschien de moeite om de squatpositie eens te veranderen en te kijken hoe dat bevalt.

Ow, en de stang zou ik meer op de achterkant van je schouders leggen, er zit daar vaak een erg handige inkeping tussen je achterste delts en het middelste gedeelte, goed de stang je rug in proberen te trekken.

ik sta nu iets wijder, met tenen naar buiten. heb nog steeds het idee naar achter te vallen zonder schijfjes dus ik moet (nogsteeds) squat schoenen halen. alleen waar ik mee zit is; moet ik mijn squat schoenen weer uit doen als ik diezelfde training een SLDL en walking lunges doe?

enkelmobiliteit heb ik nooit gehad btw, gehurkt zitten was ook altijd op mijn tenen en forceren gaat echt pijnlijk worden in het gewricht, ik zit dan gewoon me enkel te vernielen dus die schijfjes/schoenen zijn wel nodig.

ik merk sinds ik atg squat ik echt al moeite heb met 50kg hahaha
 
Back
Naar boven