XXL Nutrition

Squats of Deadlifts...? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

daxie

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
27 mei 2005
Berichten
1.028
Waardering
19
Hello,

ik train nu al een tijdje, maar nog nooit echt squats of deadlifts gedaan. Wel al eens gesquat met lichtere gewichten, rond 80-90kg, maar nooit echt zwaar mee gegaan.
idem voor deadlifts, eigenlijk alleen maar halve gedaan (zo beetje good mornings-achtig), maar onderarmen gaven het altijd op boven 100kg (kan het gewicht niet meer houden).

Nu wil ik beide oefeningen beginnen inbouwen.
Hoe kan ik dit best opbouwen, om zo snel mogelijk zo zwaar mogelijk te kunnen trainen bij deze oefeningen? Ik weet dat ik bvb bij squats een stuk zwaarder kan gaan, maar heb het nog niet gedaan. bij deadlifts zal ik me straps moeten aanschaffen vrees ik.

Hoe kan ik dit best opbouwen? Direct de beuk erin en zwaar gaan, ondanks gebrek aan ervaring met de oefeningen? Of eerst de gewichten opbouwen en wat leren?

thnx
 
Ik zou toch wat verzichtig opbouwen, schematje maken en dit zo opbouwen.
Toch zorgen dat je niet direct een blessure oploopt omdat uw spieren een bepaalde oefening of gewicht niet aankunnen.

Squat wordt ingebouwd bij benen en deadlift bij rug ;)
 
goed opwarmen van te voren en ervoor gaan.... Kijk hoe het voelt en blijf de juiste vorm houden. Doe veel sets met een laag aantal reps.
 
Rustig opbouwen en bij deadlifts straps gebruiken. Natuurlijk bij beide oefeningen riem bij de hand hebben, maar dan pas gebruiken als je voelt dat je hem nodig bent.
 
Ik zou eerst kiezen voor lichtere gewichten en een hele goede controle over de oefeningen krijgen. want als je de oefening niet goed uitvoerd, krijg je vaak blessuruses met niet overzienbare gevolgen
 
Direct de beuk erin en zwaar gaan, ondanks gebrek aan ervaring met de oefeningen?
Nee, dat zou ik dus niet doen. Dan werk je jezelf eerst de vernieling in. Gewoon rustig opbouwen met lage gewichten. Zorgen dat je de techniek onder de knie krijgt. Als je eenmaal netjes je reps kunt doen met een bepaald gewicht, ga je de volgende training weer wat zwaarder.

Straps en andere accessoires (riem, kniebanden enz) zou ik niet te vroeg mee beginnen. Gebruik ze alleen als je een hele zware set (de laatste) moet doen. Anders verzwak je de spieren alleen; in dit geval de onderarmen.

Trouwens, 90 kg voor een beginnende squat vind ik niet eens zo slecht.

Succes ermee!!!

Saint
 
hmm,a ls je zwaarder kan squatten dan deadliften ga je waarschijnlijk niet diep genoeg
 
die grip voor uw deadlift best wa trainen...het is idd k*t dat ge moet stoppen voor uw grip :(

en voor de squats zou ik box squats gebruiken omdat ge na een paar keer squatten geen 90kg kunt halen en het niet echt zwaar vinden dus volgens mij ga je niet diep genoeg....
 
deadlifts goodmorning achtig doen :D

Maar ff serieus, niet te hard van stapel lopen. Het kan erg aantrekkelijk zijn om er te veel gewicht op te leggen. En vervolgens lukt dat ook wel, maar vraag niet tegen welke kosten als je je techniek verwaarloosd. Je kan jezelf echt vernken hiermee. Gewoon rustig en systematisch opbouwen.
 
Merauder zei:
die grip voor uw deadlift best wa trainen...het is idd k*t dat ge moet stoppen voor uw grip :(

en voor de squats zou ik box squats gebruiken omdat ge na een paar keer squatten geen 90kg kunt halen en het niet echt zwaar vinden dus volgens mij ga je niet diep genoeg....

Nou, ik train wel al een tijdje hoor, echter nooit squats gedaan (wel andere beentrainingen) (45° leg press 8 reps rond de 250-270kg)
 
Ok, thnx, zal dus wat opbouwen om techniek goed te leren.
 
inderdaad
want de deadlift is een heel gevaarlijke oefening als je hem niet goed uitvoert
pas op met je rug
 
spiertje16 zei:
inderdaad
want de deadlift is een heel gevaarlijke oefening als je hem niet goed uitvoert
pas op met je rug

Maar uiteraard geldt dat voor elke oefening die je niet goed uitvoert. Zelfs simpele oefeningen als bicepscurls, bankdrukken of crunches kunnen fataal zijn als je het verkeerd doet.
 
squats heb ik 3 maand met gewichten tot 70 kg gedaan, alleen de beweging oefenen tot ik hem perfect onder de knie had. daarna ben ik pas zwaarder gegaan, elke week 5-10 kg erbovenop.
maar zelfs nu ben ik nog nooit echt tot failure gegaan, voel altijd dat er nog wel een herhaling meer in zit.. maar ik ken niemand die een beetje kan spotten (ben ook de enige die boven de 50kg squat in mn gym).

deadliften kan ik nog steeds niet zo goed.. altijd wel een steek in mn rug bij de 3e set
 
Laatst bewerkt:
veel onderarm oefeningen doen:D


kijk bij eerdere posten van ongeveer 2 maand terug;)
 
Ga bij voorkeur de eerste paar keren trainen met iemand die al veel ervaring heeft bij die oefeningen die kan je dan coachen.
 
jeff1979 zei:
Rustig opbouwen en bij deadlifts straps gebruiken.

p'cies want met straps ontwikkel je een goede grip, vooral doen als je wilt dat je grip beter wordt
 
Back
Naar boven