Fitness Seller

squatten....kan de beweging maar niet perfect uitvoeren (2 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

Frenkpie

Massive Warrior
20 jaar lid
Lid geworden
17 nov 2002
Berichten
19.637
Waardering
901
Lengte
1m72
Massa
88kg
hey, ik doe nu al een tijdje aan fitness en sinds 2 weken aan BB.nooit echt veel aandacht aan mijn benen besteed, maar heb ik sinds een maandje nu veranderd.

ik begin vaak met squatten. dan voorkant van me beenspieren dan hamstring en dan wat voor me kont en binnenkant van me benen.maar elke keer als ik ga squatten krijg ik last van me rug.. :( terwijl me rug toch een van mijn sterkste spieren zijn...

ze hebben daar wel een boekje... maar t lukt me maar niet om die squat beweging goed uit te voeren...

ik doe dan als volgt:

de halter steund.. ik ga eronderstaan, haal t van de steun af, zet me voeten wat naar voren en laat ze allebei een beetje naar buiten steken. dan ga ik naar beneden als hoe je op de wc gaat zitten (met mijn kont naar achteren) en probeer dan me rug gewoon recht te houden.

met 38 kg ging dat best goed. maar toen wou ik kijken hoeveel ik max kon en deed er (toen me benen al goed warm waren) 95 kg aan. en toen ik dat 8x gedaan had, en de halter op de steun had gezet, kreeg ik toch best last van me rug.. zo in t midden en beetje onderen.

kan iemand mij vertellen wat ik fout doe? of miss een filmpje oid laten zien ... dat ik een beeld krijg hoe je t moet doen.. en waar ik op moet letten met squatten.

95 is dus tot nu toe mijn record :) maar volgensmij kank er nog wel meer uithalen als ik de oefening beter uitvoer...

ow btw.. t aparaat waarmee ik t uitvoer, zit de halter zegmaar vast op zn plek, je kan em alleen omhoog en omlaag doen.

is zon nieuw aparaat bij ons. kan je gebruiken voro bankdrukken/schuinbankdrukken/squat/rug enz.

kep er zo geen plaatje van.
 
Heb ik ook min of meer last van ....ik kan niet rechtop blijven en dan door me poten zakken , want dan kantel ik achterover...
Dus ik ga ee nstukje voorover bukken als ik naar beneden gaat, waardoor ik een pomp in me onderrug krijg (erector spinea ofzo).

Denk dat ik volgende week front squat ga proberen , waarmee ik hopelijk rechterop kan blijven staan.


Dat apparaat wat je bedoeld is denk ik een smith apparaat...
 
Weet je zeker dat het niet komt door het squatten in die Smith machine. Doordat je alleen omhoog en omlaag kunt, kun je niet iets naar voor of achter gaan waarbij mogelijk je rug ontlast zou worden. Hebben jullie een squatrek, zodat je het zonder smithmachine zou kunnen doen?
 
Originally posted by wateengedoe2
Weet je zeker dat het niet komt door het squatten in die Smith machine. Doordat je alleen omhoog en omlaag kunt, kun je niet iets naar voor of achter gaan waarbij mogelijk je rug ontlast zou worden. Hebben jullie een squatrek, zodat je het zonder smithmachine zou kunnen doen?

Mee eens, probeer het eens los.
Die Smith machine beperkt je beweging, en forceert je rug misschien een beetje.
Gewoon los proberen, met licht gewicht beginnen, en zorg dat je in een spiegel je rug van de zijkant kan zien, zodat je zeker bent dat ie niet bol komt te staan.
 
het apparaat waarmee jij squat is de smith machine die erg handig is voor dit soort dingen, je kan er veel zwaarder door gaan dan met een losse stang, je moet denk ik wat meer je rug hollen.
 
Wat ook goed help is tijdens de buiging naar het plafond kijken i.p.v. recht vooruit.
 
smith machine kan alleen handig zijn bij front en hacksquat, bij normale squat zou ik um niet gebruiken, sowieso zijn dingen die je beweging beperken niet goed, maar als je geen spotter heb kan je soms niet anders (of als er geen squatrek is...)
 
ik heb ook wel eens last van mn onderrug na het squaten, alhoewel dit minder is geworden sinds ik ben gaan deadliften.
zoiezo is squaten op de smith helemaal nix vind ik, probeer em eens los, rug hol goed naar voor/boven kijken. :thumb:
 
Originally posted by Bodyman
het apparaat waarmee jij squat is de smith machine die erg handig is voor dit soort dingen, je kan er veel zwaarder door gaan dan met een losse stang, je moet denk ik wat meer je rug hollen.

Wat is belangrijker.. dat je rug niet naar de knoppen gaat door lichter te pakken met een vrij gewicht of dat je misschien een paar kg meer kunt duwen.. mij lijkt het eerste.
Bovendien denk ik dat de gevorderde squatter meer kan met losse halters dan met een Smith machine..

Je zou eens de squat in sumo sT kunnen doen... breed gaan staan, dat is toch ook de aanbevolen manier om zware voorwerpen te tillen bij verhuizingen en zo???
 
Originally posted by Bodyman
het apparaat waarmee jij squat is de smith machine die erg handig is voor dit soort dingen, je kan er veel zwaarder door gaan dan met een losse stang, je moet denk ik wat meer je rug hollen.

smith machine is in mijn idee een van de meer nutteloze en gevaarlijke toestellen op de fitnessmarkt...

ok ok, ik zal eerlijk zijn, het is wel nuttig in die zin dat ik er altijd wel een graag op steun om een babbeltje te slaan.

voor de rest zou ik het gewoon vermijden.

smith machine dwingt je in een bepaalde baan. en met zware gewichten = niet goed
 
Originally posted by Spike
smith machine dwingt je in een bepaalde baan. en met zware gewichten = niet goed
Yep, lang leve losse gewichten! :)
Nee, ik zou inderdaad eens proberen te squatten met een losse baar, je zal wrsch meer kunnen doen en minder last hebben...
 
Originally posted by wateengedoe2
Weet je zeker dat het niet komt door het squatten in die Smith machine. Doordat je alleen omhoog en omlaag kunt, kun je niet iets naar voor of achter gaan waarbij mogelijk je rug ontlast zou worden. Hebben jullie een squatrek, zodat je het zonder smithmachine zou kunnen doen?


nou das t probleem.. ik kan wel de halter van t bankdrukken pakken maar er is geen squatrek :( ...


dus ik moet echt helemaal zelf die halter optillen en in me nek leggen en dan gaan staan ... :/
 
Laatst bewerkt:
Originally posted by Frenkpie
... nou das t probleem.. ik kan wel de halter van t bankdrukken pakken maar er is geen squatrek :( ....

Er is een oplossing ga naar een school waar wel een squatrek is !!!

Helemaal met Spike eens ..... smith machime voor squat nutteloos.

De squat moet je doen in het squat rek !

Goed uitgevoerd met voor jou het juiste gewicht is er (bijna ;) ) niks lekkerders !!!

Maar dat is mijn bescheiden mening.

Groet Smalluser :thumb:
 
Weet je wat nu lachen is... op de sportschool waar ik zit, daar hebben ze en een Smith machine en een squat rek. Welke wordt het meest gebruikt? Juist!
Wie gebruiken er het meeste het squat rek? De patiënten van mijn ex-peute.. die er geen been in ziet om ook vrouwen, misschien juist vrouwen de squat te laten doen...
Ik kon 'm niet.. te korte achillespezen.. is voor mij niet weggelegd. Maar er zijn alternatieven...

Front squat
[Abeelding niet meer beschikbaar]

Hack squat
[Abeelding niet meer beschikbaar]

gewone squat
[Abeelding niet meer beschikbaar]
 
'ga naar een sportschool waar ze wel een squat rek hebben'

heel makkelijk gezegd... maar ik denk dat dat zeker niet zo gemakkelijk gedaan is. want de sportschool waar ik nu train is 5 min fietsen van mij vandaan. een andere dichtbijzijnde is 8 km van mij vandaan en dat is helemaal nieuw en dat is ook nog es 10 euro duurder pm :(

verder isser ook nog 1... dies 15 km van mij vandaan. daar zullen ze denk ik wel een squatrek hebben etc. en tis ong even duur. maar ik heb alleen een fiets als vervoermiddel ... :/

dus er zit nix anders op dan maar wat te sqatten met da ding :/ .. miss dat ze een squat rek aanschaffen... iig thnx
 
Jammer dat zo'n squatrek veel plaats inneemt .. Anders had ik mijn sportschooleigenaar (op termijn) misschien gek genoeg gekregen om er 1 aan te schaffen. Wij hebben ook alleen maar een Smith machine, dus ik stel mij tevreden met (voorlopig) d.b. squats, en met deadlifts (volgens espi de 'poor man's squat' ;))
 
Squats met een smith-machine schijnt niet echt goed voor de knieen te zijn...
Vraag aan de sportschool eigenaar of ze een squatrack willen aanschaffen.
 
Zal bij mijn sportschool niet zo gauw lukken, ecto, vanwege plaatsgebrek :(
 
Originally posted by WoUz
smith machine kan alleen handig zijn bij front en hacksquat, bij normale squat zou ik um niet gebruiken, sowieso zijn dingen die je beweging beperken niet goed, maar als je geen spotter heb kan je soms niet anders (of als er geen squatrek is...)

De smith machine gebuiken bij hacksquat? WTF ??? Hoe slaag je daarin?
 
niet iedereen is hetzelfde gebouwd en dus kan niet iedereen hetzelfde squatten.
De een squat meer vanuit zn heupen en gebruikt zn hams en glutes meer de ander kan zich beter concentreren op quads.
Probeer je benen wat verder uit elkaar te zetten net zolang je de voor jou juiste positie hebt gevonden.
Ik leun ook relatief meer voorover met squatten.




groeten
 
Back
Naar boven