XXL Nutrition

squatten....kan de beweging maar niet perfect uitvoeren (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Heb ik ook gedaan, m'n benen verder uit elkaar gezet dat werkt best wel goed.

Ik kan zelf volgens mij door mijn bouw ook de squat niet goed uit voeren, mijn knieen komen nml altijd (een beetje) vóór mijn voeten uit. Ik heb er echter nog geen last van gehad, ik doe nu full squats met 70 kilo. Als ik iets fout zou doen zou ik dit bij dit gewicht toch vast wel eerder gemerkt hebben?

Bij de leg press (die dat je ligt en dan zo'n platformpje wegduwt) had ik wel last van mijn knieen. Ik ga iig gewoon zo door want het gaat nu goed, bij de smith kan ik overigens de squat wel goed uitvoeren maar door de negatieve berichten over bewegingsvrijheid met machines enz...

Ik denk dat Patrick gelijk heeft met een positie vinden die voor jou het beste uit komt.
 
ik heb gisteren gesquat ... verschillende standen geprobeerd maar telkens voel ik me rug :( zwaar klote dus :(
 
Originally posted by f*cking ecto
Squats met een smith-machine schijnt niet echt goed voor de knieen te zijn...
Vraag aan de sportschool eigenaar of ze een squatrack willen aanschaffen.

Even afgezien van ruimtegebrek, wat denk je dat dat kost. Alsof die effe voor mij een squatrack aanschaft.. ahaa..
 
Na 3 maanden toch maar besloten, na alle goede verhalen over squat, het eens te gaan proberen. En mijn god wat een spierpijn in mijn billen. Ik heb het gewicht maar laag gehouden, omdat ik me eerst wil concentreren op de uitvoering. Maar zo zie je maar dat een achterwerk eigenlijk weinig oefening krijgt. Het is nu wel een vast onderdeel in mijn schema :D.
 
Originally posted by Esperantisto
Weet je wat nu lachen is... op de sportschool waar ik zit, daar hebben ze en een Smith machine en een squat rek. Welke wordt het meest gebruikt? Juist!
Wie gebruiken er het meeste het squat rek? De patiënten van mijn ex-peute.. die er geen been in ziet om ook vrouwen, misschien juist vrouwen de squat te laten doen...
Ik kon 'm niet.. te korte achillespezen.. is voor mij niet weggelegd. Maar er zijn alternatieven...
[/IMG]

Squaten kan ik ook niet, telkens als ik die beweging probeer te maken, flikker ik bijna achterover. Waar zou dit aan kunnen liggen? Is het gewoon een kwestie van oefenen? Of kan het aan je bouw/achillespezen liggen?
Ik heb in verhouding korte benen en een lang bovenlichaam.

Vind het erg jammer, want squaten sprak me altijd erg aan....
 
Dude, ik had dat ook. Hoe lang ik ook oefende, reg. squat kon ik nooit goed uitvoeren.

Nu doe ik Front squat, veeeeeeeeel beter.
 
Hmm...kep ff bij exrx.net gekeken naar front squat.
Die gaan we woensdag ff proberen :)
 
ik snap het niet goed, kunnen jullie neerzakken zonder gewicht? trouwens, met oefening kan het allemaal, je moet het alleen willen.

als je front squat laag kan, moet de gewone squat ook gaan en is het GEEN probleem van te korte achillespezen of zo
 
Originally posted by Vuurvogel


Squaten kan ik ook niet, telkens als ik die beweging probeer te maken, flikker ik bijna achterover. Waar zou dit aan kunnen liggen? Is het gewoon een kwestie van oefenen? Of kan het aan je bouw/achillespezen liggen?
Ik heb in verhouding korte benen en een lang bovenlichaam.

Vind het erg jammer, want squaten sprak me altijd erg aan....
De sumo-sT squat beviel me uitstekend.. heb 'm nog maar 1x gedaan.
Kijk ff bij het powerliften bord, daar heb ik er over gevraagd en Spike heeft een paar plaatjes gezet.
Bij sumo ga je heel breed staan en dan is het doorzakken geen probleem.. maar als je nog nooit de heupadductor/abductor oef hebt gedaan, dan is het misschien verstandig daar eerst ff op te oefenen.. die gaat dan nl. ERRUG zeer doen!
Ook buikspieren trouwens, maar het kan ook aan de front squat hebben gelegen.. die is voor mij technisch te moeilijk, kan 'm alleen met Smith en daar is mijn uitvoering al niet goed (te gewrongen).

Greetz

Espi
 
ook als je het zo doet ?

tWKYrf4HyOaAaEN1tj8aZFLw2RRhfbwp.gif


zo doe ik het namelijk en heb geen evenwichtsproblemen of niets
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Evenwichtsproblemen niet, maar wel enorme kramp in mijn armen (vooral boven), pijnlijke polsen en het doet ook al zeer om de staaf gewoon op de nogal weinig omvangrijke bovenarmen te leggen..
Ie ligt me gewoon niet.. moet denk ik eerst boven wat sterker worden.
En mijn armen zijn best lang hoor.. maar is voor quads de sumo squat, de leg press en leg extension niet voldoende? Voor hams doe ik de stiff-legged DL (wat is eigenlijk het verschil tussen Roemeense DL wat ik zou doen en de stiff-legged?) en de leg curl.

Als later wellicht het bovenlichaam wat sterker is geworden wil ik nog wel eens de front squat proberen, maar nu heb ik het gevoel dat ik een bovenlichaamoef doe ipv een 'quads' oef..

Espi
 
Laatst bewerkt:
heeft niet te maken met kracht in je bovenlichaam.... eerder soepelheid.

en je moet de stang niet op je bovenarmen leggen!!! de stang moet op de voorkant van je shouders bovenop je sleutelbeen steunen, tegen je keel een beetje.

en als je echt niet soepel genoeg bent, kruis dan de armen.
 
Originally posted by Spike
ook als je het zo doet ?

kZCWQR4VRrpjudyM9RfDt2EOhZQMDmw7.gif


zo doe ik het namelijk en heb geen evenwichtsproblemen of niets

Nee, die squat is totaal anders dan de squat die mij is aangeleerd. Ik zie dat bij die squat de benen uit elkaar gaan als ze naar beneden gaan, en ik hield ze aan elkaar als je snapt wat ik bedoel. Kan zo ook geen plaatje vinden van die oefening.

Maar ik neus nu (weer) ff wat rond op exrx.net en ik denk dat het gewoon ff een kwestie van oefenen is.
Ik zal woensdag die squat van jou ook ff proberen Spike.

Trouwens, welke squat is bedoelt voor powerlifting?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
er is geen eenduidende techniek voor de PL squat.

de tendens verandert ook wat naarmate de federaties.

in de IPF vindt je bvb veel smalle (niet veel breder dan schouder) squats en nogal diep, in bepaalde amerikaanse federaties (apf etc) zie je dan weer héél veel sumo squats.

dus wat jij het liefst en het best doet is goed voor mij :)


en je zou die squat moeten doen. dat is imo een van de effectiefste front squats die er is.
 
Powerlifters gaan wijd staan! Dan kun je nl. meer gewicht verplaatsen. De Olympische squat kijkt naar de sT.. met powerlifters gaat het om de brute kracht om het zo maar te zeggen en bij de Olympische heel erg om de technisch correcte uitvoering, ook al krijg je daar minder gewicht mee omhoog.

Vandaag trouwens de front squat toch weer gedaan..
Verdorie wat krijg je daar een partij spierpijn van in je buikspieren.. het leek wel alsof er aan 2 kanten aan werd getrokken.. de front doe ik ook nogal sumo-achtig.. maar is toch weer net ff wat anders.

Ik heb nog een vraag over benentraining.. gooi ik zo ff in de groep.
 
Nou, dacht ik dat ik gister weer lekker kon trainen en eindelijk de squat kon proberen, maar dat ging mooi ff niet door.
Ik heb afgelopen dagen een allergie-test gehad (pleisters op de rug) en mocht daarom niet sporten. Pleisters gingen er gister af dus ik dacht dat ik weer mocht sporten maar mooi niet, moet over een half uurtje in het ziekenhuis zijn voor de uitslag, en ik mag vanavond dus weer sporten.

Ben zeer benieuwd of jouw squat lukt spike, anders probeer ik de sumosquat wel. Die heb ik "droog" geprobeerd voor de spiegel en bij de sumo kon ik m'n evenwicht wel houden...

Dus we zien wel even vanavond :)
Kan ik me eindelijk weer even afreageren...
 
ik had maandag weer gesquat en toen schoot t links onderaan in me rug :( kep er tot woensdag last van gehad :(

ik probeer de oefening zo goed mogelijk uit te voeren. maar toch gaat t bijna elke keer mis :(
 
kan spike hier nt ff stap voor stap uitleggen hoe je de squat fatsoenlijk uitvoert?
 
Dit zegt Krista Smash! er over:

The PLing squat is usually done in a particular style. Unlike a bodybuilding or Olympic lifting-style squat, the PL squat is generally done with a relatively wide stance and the bar sitting as low as possible on the back. The lifter descends to parallel, which refers to the top of the thigh being parallel to the floor (often you hear people claiming to squat X ridiculous lbs to parallel, but it's deeper than a lot of folks think, so be suspicious of these claims). The wide stance recruits more of the glute and hamstring muscles than a narrower stance, so that the lifter can move much more weight.

In competition, the lifter steps up to the rack, which is loaded with a bar. She steps under the bar, gets into position, and steps away from the rack (this is known as a walkout). Often she must wait for the squat command from the judges. Then she squats to the proper depth, waits for the command to ascend if she has to (or just pauses there if she doesn't), and ascends. She stands and waits for the command to rack the bar, racks the bar, and steps backwards away from it.


[Abeelding niet meer beschikbaar]

PS: heb deze squat maandag voor de derde keer gedaan in 3 weken en ben nu al zover dat ik (bijna) mijn eigen lichaamsgewicht squat. Niet gek voor iemand die altijd riep dat ze het niet kon (te korte achillespezen). In sumo-sT is het makkelijker. Qua spierpijn voel ik er trouwens bijna niets meer van.. dat kan ik van de chin-up/dip niet zeggen. De schouderbladen voelen aan alsof ik door iemand in elkaar geslagen ben.
 
dank je esperantisto... volgende week eens ff doen ( voor alle zekerheid samen met iemand die gevorderd is). Je nickname is dat trouwens een afgeleide van die universele taal?
 
Back
Naar boven