XXL Nutrition

st janskruid en spierpijn (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

wateengedoe2

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
9 okt 2002
Berichten
980
Waardering
1
Geen idee of dit op training of sups hoort .. Sinds enkele weken gebruik ik weer st janskruid (tegen winterdepressie). Heb gehoord dat het je groeihormoonniveau kan opkrikken, dus op trainingsdagen neem ik het niet 's ochtends en 's avonds, zoals normaal, maar 's ochtends en 1,5 uur voor de training.

En nou HEB ik me toch een partij spierpijn deze week, niet te filmen! benen, buik en rug het ergste. Waar komt dat door? Omdat ik meer kracht heb en daardoor meer gewicht pak, en zo mijn spieren meer beschadig (want ik kon steeds meer gewicht pakken, maar ja dat kan ik al elke of bijna elke week), of is er een andere reden? Heb gehoord dat als je AS gebruikt, je ook zo ongeveer krom loopt van de spierpijn, dat lijkt mij door de krachttoename komen. of is het een soort groeipijn (wishful thinking ;)) Ik heb overigens geen 'last' van meer pump bij het trainen.

Net ff met esperantisto over gehad, zij dacht ook door het zware trainen. Nou kan die rug ook wel zijn, omdat ik voor het eerst negatieve chin-reps heb gedaan (al waren het er dan maar 3x3). Maar dat verklaart de benen niet.
 
Originally posted by wateengedoe2
Net ff met esperantisto over gehad, zij dacht ook door het zware trainen. Nou kan die rug ook wel zijn, omdat ik voor het eerst negatieve chin-reps heb gedaan (al waren het er dan maar 3x3). Maar dat verklaart de benen niet.
Eh, misschien ook onbewuste spanning wegens je weet wel morgen?
 
Haha, die brief heb ik dinsdagavond na de training gekregen, dus lijkt me niet! :p

of was dat nou maandagavond? Nou ja, iig mijn benen verklaart het niet, en bovendien laat ik me niet zo op stang jagen door een man! :D (of moet ik zeggen: aan de stang in dit geval? :))
 
Ik kan me nog een oud gesprek met T herinneren waaruit kwam. Dat bij een hoge dosering van st janskruid je groeihormoon vergroot zou worden alleen voor een tijdelijke periode. Kort dus.

Het lijkt me ook niet dat je in een echt groen vrouwtje word door het kruid behalve als je je ermee in smeert natuurlijk ;)
 
Ik merk wel dat het begint te werken op andere gebieden (daar gaat ook een paar weken overheen), nl. dat ik - ook al word ik bijna ongesteld - geen last heb van prikkelbaarheid en angsten :), en een nare bijwerking: dat mijn borsten weer pijn zijn gaan doen :( Dat geeft wel aan dat het wat doet, dus waarom op BB-gebied niet, zou je zeggen :)

Maaruh, had T misschien een link naar een site waar ik er meer over kan lezen?
 
Ik wilde dus ook dat sint janskruid gaan nemen omdat het dus de hormoon afgifte ofzo stimuleert maar ik wist mijn god niet wat voor spul het was en hoe je het neemt. Toen had ik mijn moeder gevraagt of ze eens kon kijken bij De Tuinen als ze er in de buurt was, en het schenen dus pilletjes te zijn, maar die vrouw heb dus mijn moeder wijs gemaakt dat het tegen depressies is en dat een 'gezond' iemand het niet moet nemen :(
Dus je weet nou wel dat als ik het neem dat ik NOG MEER gezeik krijg met mn moeder. Nou heb ik dat er natuurlijk wel voor over als het goed werkt :D
Maar jij werd er dus wel sterker door wateen? Of heb je tijdens dat sintjanskruid nog andere dingen gebruikt waardoor je die spierpijn zou kunnen hebben?
 
Van ergogenics

Sint Janskruid voor bodybuilders

De populariteit van Sint Janskruid groeit. Het supplement verhoogt de hoeveelheid dopamine in de hersenen waardoor je na je training meer groeihormoon aanmaakt. De praktijkervaringen stromen binnen. En erg, heel erg veel vragen. Vandaar deze FAQ.

1. Welke dosering?

Onderzoekers hebben al bij een dosering van 300 milligram Sint Janskruid een stijging van de aanmaak van groeihormoon gemerkt. Die was echter nog beperkt. Bij 600 milligram was de stijging duidelijk. Sporters gebruiken meestal tussen de 600 en 1200 milligram Sint Janskruid.

2. Welk soort Sint Janskruid werkt het beste?

De werkzame stof in Sint Janskruid is waarschijnlijk hyperforine. Niet alle fabrikanten vermelden de hoeveelheid van die stof echter op de verpakking. Als je kwaliteit van preparaten gaat vergelijken, kun je daarom beter kijken naar een andere stof: hypericine. Meer hypericine betekent in de praktijk dat de plant beter is bemest en zorgvuldiger is bewerkt. Daardoor is ook de hoeveelheid hyperforine hoger. Overigens wisselen de hoeveelheden actieve stof in Sint Janskruid sterk. Van nature.

3. Hoe zit dat met cortisol?

Sommige sporters zijn bang voor de toename van cortisol door Sint Janskruid. In sommige studies is die aanwezig. In andere niet. In sommige daalt de aanmaak van stresshormonen zelfs door Sint Janskruid. Sommige gebruikers zijn om die reden, en omdat ze vreesden spierweefsel te verliezen, gestopt met Sint Janskruid. Het is inderdaad iets om in de gaten te houden. Supplementen die de aanmaak van cortisol kunnen verminderen zijn vitamine C en Ginkgo. Overigens zijn ons geen gevallen bekend van atleten die door Sint Janskruid spiermassa verloren.

4. Wat doe je als je niet kunt slapen door Sint Janskruid?

Sommige Sint Jansgebruikers die 's avonds trainen hebben moeite om in slaap te vallen, omdat ze daarvoor te opgefokt zijn. Een oplossing is het vrije aminozuur L-Tryptofaan, vlak na de training. In doseringen vanaf 800 milligram maakt het middel slaperig en versterkt waarschijnlijk ook nog het effect van Sint Janskruid.

Een alternatief is Melatonine. Officieel illegaal, maar in de meeste drogisterijen ligt een preparaat 'Melatomatine', dat geconcentreerde stoffen uit de tomaat bevat. Twee tot drie tabs bevatten voldoende melatonine om in slaap te vallen. Die hebben anderhalf uur nodig om vrij te komen.

5. Wat zijn de bijwerkingen van Sint Janskruid?

Sint Janskruid versnelt de afbraak van medicijnen die door P450-enzymen worden afgebroken. Daardoor worden die minder werkzaam. Het gaat om medicijnen als anticonceptiepillen, virusremmers en middelen die het afstoten van getransplanteerde organen voorkomen. Als je medicijnen gebruikt, raadpleeg dan eerst je arts of ze wel samengaan met Sint Janskruid.

Ook maakt Sint Janskruid de huid gevoeliger voor licht. Als je gaat zonnebaden kun je daardoor allergische reacties krijgen. Dat kan zijn in de vorm van een rode huis, jeuk of onderhuids vocht.

Er is een geval bekend van een vrouw die na een zonnebad pijn kreeg in de lichaamsdelen die waren blootgesteld aan het zonlicht. Alleen al door een zuchtje wind op haar huid ging ze door de grond.

De hypericine in het Sint Janskruid kan door zonlicht veranderen in een stof die cellen aantast. Bij de vrouw was dat gebeurd met het myelin, de vetachtige substantie rond de zenuwcellen. Toen ze stopte met slikken was de pijn na twee maanden verdwenen.

Joseph Mercola. St. John's Wort Plus Sun May Harm Nerves. Mercola.com, nr. 70, 12-10-1998. [Link] Gebaseerd op: The Lancet October 3, 1998;352:1121-1122.

Tenslotte voorkomt Sint Janskruid dat neurotransmitters worden afgebroken. Als je middelen gebruikt die de concentraties van neurotransmitters verhogen, kun je geestelijk behoorlijk in de war raken. Amfetamine, GHB, anabolen, coke, anti-depressiva en softdrugs gaan daarom niet samen met Sint Janskruid.

6. Wat merk je als je Sint Janskruid gebruikt?

Niet bij iedereen werkt Sint Janskruid even goed. Bij sommige gebruikers gebeurt helemaal niets, al worden ze wel 'raar in hun hoofd' of misselijk. Sporters waarbij het wel aanslaat, lopen de halve dag rond met opgepompte spieren, die groter en sterker worden. Er is tenslotte ook een groep gebruikers met ervaringen die doen denken aan creatine: ze worden zwaarder en groter, maar hebben last van onderhuids vocht. Onderzoekers hebben de vochtophopingen ook bij ratten gezien. Het is waarschijnlijk een allergische reactie. Als je die hebt kun je beter stoppen.

7. Wanneer moet je Sint Janskruid innemen?

Je neemt Sint Janskruid een uur tot een half uur voordat je gaat trainen, eventueel met ginkgo of vitamine C. Een kwartier na het trainen neem je, samen met de snelle koolhydraten, Tryptofaan of Melatonine.

8. Hoe lang kun je Sint Janskruid gebruiken?

Je kunt Sint Janskruid niet continu gebruiken. Een goed schema is vier weken wel, en daarna minimaal vier weken niet. Reden daarvoor is dat de hersenen afstompen voor neurotransmitters als je continu middelen neemt die de concentraties daarvan verhogen. Gebruikers van medicijnen die op dezelfde manier als Sint Janskruid werken, melden dat ze daardoor geleidelijk de controle over hun eetgedrag verliezen, en zich dik eten.

9. Hoe goed werkt Sint Janskruid eigenlijk?

Sint Janskruid is geen anabool. Als je de effecten verwacht die je van een anabool kunt verwachten, dan zal het middel je zwaar teleurstellen. Aan de andere kant doet Sint Jankruid wel degelijk iets. Bij de ene groep zal het stimulerende effect op de aanmaak van cortisol domineren, en Sint Janskruid averechts werken. Maar bij de andere groep overweegt de impact op het groeihormoon. En voor die groep is Sint Janskruid beslist de moeite waard.

10. Gaat Sint Janskruid samen met creatine?

Ja. Creatine gaat slecht samen met een aantal medicijnen, omdat die de nieren te zwaar belasten. Een belangrijk teken is vaak een verminderde of juist verhoogde hoeveelheid creatinine - een afbraakproduct van creatine - in de urine. Bij een forse dosis van een zware selective serotonin re-uptake inhibitor als Sertraline gebeurde dat echter niet. Als Setraline niets doet, dan is het erg onwaarschijnlijk dat het milde Sint Janskruid wèl effect heeft.

Catalano MC, Catalano G, Kanfer SN, Toner LC, Stock SL, Taylor WD. The effect of sertraline on routine blood chemistry values. Clin Neuropharmacol 2000 Sep-Oct;23(5):267-70. [PubMed]

11. Gaat Sint Janskruid samen met Melatonine?

Ja, maar je moet je Melatonine wel lager doseren. De enzymen die door Sint Janskruid worden gesaboteerd breken Melatonine af. Daardoor kan de hoeveelheid Melatonine in je hersenen hog oplopen als je het middel gebruikt. Als je de lichte plantaardige preparaten zoals Melatomatine gebruikt, hoef je niet bang te zijn voor overdosering. Daarvoor zijn de hoeveelheden gewoon te klein.

von Bahr C, Ursing C, Yasui N, Tybring G, Bertilsson L, Rojdmark S. Fluvoxamine but not citalopram increases serum melatonin in healthy subjects-- an indication that cytochrome P450 CYP1A2 and CYP2C19 hydroxylate melatonin. Eur J Clin Pharmacol 2000 May;56(2):123-7. [PubMed]

12. Mijn apotheker zegt dat Tryptofaan niet samengaat met anti-depressiva die op dezelfde manier als Sint Janskruid werken. Kun je dan wel Tryptofaan combineren met Sint Janskruid?

Ja. De effecten van beide middelen versterken elkaar. Als je krachtige medicijnen gebruikt, kun je zoveel serotinine gaan aanmaken dat je geestelijke gezondheid in gevaar komt. Maar met Sint Janskruid hoef je daar niet bang voor te zijn. Sint Janskruid is te mild.

13. Waarom werkt Sint Janskruid minder goed als je afvalt?

Als anabool supplement werkt Sint Janskruid beter als je niet al te scherp dieet. De ervaring leert dat het ook beter werkt naarmate je vetpercentage hoger is. Pas sinds kort is bekend waarom. Sint Janskruid verhoogt niet alleen de aanmaak van groeihormoon.

Onderzoekers hebben ontdekt dat SSRI's de aanmaak van het oer-hormoon pregnanolon verhogen - als je lichaam tenminste voldoende leptine aanmaakt. Vetcellen geven leptine af, en die aanmaak is hoger naarmate de vetcellen groter zijn of sneller in omvang toenemen. Uit experimenten met Prozac is gebleken dat SSRI's de aanmaak van pregnanolon maar liefst met factor dertig laten toenemen.

Pregnanolon is de grondstof voor praktisch alle steroide hormonen in je lichaam - van testosteron tot progesteron.

Onderzoekers kwamen het hormoonbevorderend effect van pregnanolon op het spoor toen ze wilden verklaren waarom SSRI's wel werken bij anorexia-patienten die al bezig zijn te genezen, en dus wat meer vet hebben - maar niet bij patienten die er slecht aan toe zijn. De verklaring is misschien dat het effect van Prozac hem zit in de extra pregnanolon. Daarvan is bekend dat het angsten vermindert en het humeur verbetert.

Frederike Geerdink. Een medicijn tegen anorexia. Psychologie Magazine 1-2001, blz. 38-40.

14. Stimuleert Sint Janskruid niet de aanmaak van estradiol? Sint Janskruid verhoogt de aanmaak van P450-enzymen. Aromatase is toch ook een P450-enzym?

Je hebt tientallen soorten P450 enzymen. Sint Janskruid verhoogt bij een dagelijkse dosering van 900 milligram vooral het CYP3A.(1) (2) Op PubMed is niks te vinden over een impact van Sint Janskruid op CYP19 of aromatase.

Aan de andere kant wordt wel steeds duidelijker dat Sint Janskruid de afbraak van estradiol versnelt. Het Zweedse ministerie van gezondheid heeft op zijn website in ieder geval twee gevallen gemeld van vrouwen, 28 en 31 jaar oud, die zowel de pil als Sint Janskruid gebruikten, en toch zwanger werden. Dat kwam omdat het kruid de afbraak van de synthetische oestrogenen genoeg had verhoogd om een zwangerschap mogelijk te maken.(3)

Volgens de Zweden zijn er ook in Engeland gevallen bekend.

1. Wang Z, Gorski JC, Hamman MA, Huang SM, Lesko LJ, Hall SD. The effects of St John's wort (Hypericum perforatum) on human cytochrome P450 activity. Clin Pharmacol Ther 2001 Oct;70(4):317-26. [PubMed]
2. Moore LB, Goodwin B, Jones SA, Wisely GB, Serabjit-Singh CJ, Willson TM, Collins JL, Kliewer SA. St. John's wort induces hepatic drug metabolism through activation of the pregnane X receptor. Proc Natl Acad Sci U S A 2000 Jun 20;97(13):7500-2. [PubMed]
3. Herbal Remedy May Weaken Pill's Effects-Report. Reuters, 5-2-2002.

15. Wat doet Sint Janskruid met je schildklierhormoon?

Sint Janskruid verhoogt misschien de aanmaak van TSH, het hormoon dat de schildklier aanzet tot de afgifte van schildklierhormoon. Dat blijkt uit een klein onderzoek onder 37 dertigers met een verhoogd TSH, en 37 mensen zonder verhoogde spiegels.

De onderzoekers achterhaalden of hun proefpersonen Sint janskruid hadden gebruikt door ze te bellen en te vragen of ze drie tot zes maanden voor hun bloedtest het supplement hadden geslikt.

Bij de 37 proefpersonen met normale TSH-waarden was dat twee keer het geval. Bij de proefpersonen met verhoogde TSH-waarden vier keer.

Ferko N, Levine MA. Evaluation of the association between St. John's wort and elevated thyroid-stimulating hormone. Pharmacotherapy 2001 Dec;21(12):1574-8. [PubMed]

15. Ik heb al een tijd geen last meer gehad van koortslip. Maar nu ik Sint Janskruid gebruik ineens wel. Hoe kan dat?

Koortslip is het werk van een herpesvirus. Het lichaam bestrijdt het virus door de cellen waarin dat virus zit op te ruimen. Dat is het werk van het immuunsysteem.

De immuuncellen die de besmette cellen moeten opruimen kunnen echter niet goed functioneren als je veel adrenaline en nor-adrenaline aanmaakt. Vooral de afgifte van nor-adrenaline stijgt door Sint Janskruid. De neurotransmitter remt de aanmaak van interferon-gamma door de immuuncellen. Die stof speelt een sleutelrol bij de virusbestrijding.

Koff WC, Dunegan MA. Neuroendocrine hormones suppress macrophage-mediated lysis of herpes simplex virus-infected cells. J Immunol 1986 Jan;136(2):705-9. [PubMed]

Amerikaanse onderzoekers hebben ontdekt dat je de afgifte van interferon kunt verhogen door spirulina. [ErGs] Misschien helpt het. Maar een lezer van Ergogenics heeft een beter manier.

Wel Sint Janskruid, geen koortslip

'Ik heb nu al enige malen met Sint Janskruid geëxperimenteerd. Het verhoogt mijn trainingsintensiteit. Ik heb nooit last gehad van een koortslip tijdens het gebruik van Sint Janskruid. Toch heb er ik sinds mijn jeugd last van gehad.'

'Om daar wat aan te doen heb ik me er grondig in verdiept. Zo ontdekte ik dat het herpesvirus Arginine nodig heeft om zich 'voort te planten'. Lysine lijkt veel op Arginine en kan Arginine 'verdringen'. Als je veel Lysine binnenkrijgt, en weinig Arginine, kun je de verspreiding van het virus remmen.'

'Ik slikte als mijn lip begon te tintelen vier gram Lysine en liet nootjes en pindakaas staan. Dat werkt al redelijk. Tegenwoordig smeer ik mijn lip ook nog in met zinkzalf. Komt er toch een blaasje, dan gebruik ik zinktinctuur (Akoplip). En dat werkt. Ik heb al een jaar geen koortslip meer gehad. Je hebt trouwens ook Lysinezalf en Zinkpillen.'

'Spirulina heb ik ook geprobeerd. Maar de combinatie Lysine en Zink werkt beter. Beter nog dan middelen als Zovirax.'

Paul. Koortslip door Sint Janskruid. Mailbericht 19-7-2002. Paul heeft veel informatie over koortslip en het herpesvirus gevonden op www.herpes.com.

(Dit artikel kwam tot stand dankzij de tientallen brievenschrijvers, die ervaringen, literatuur en waarnemingen wilden delen. Dit stuk is eerder gepubliceerd op Ultimate Body.)


Tekst: Willem Koert
 
heel interresant.... ik wil het denk ik ook gaan gebruiken, maar ben toch bang voor die cortisol.

maar waar haal je die bende eigenlijk??? bij de drogist ofzo???
 
het verhaal wat diverin plaatste komt inderdaad op hetzelfde neer van dat gesprek.

Ik ben alleen heel erg van mening dat het kruid op elk lichaam anders werkt. Als ik er thee van maak en het drink voordat ik ga slapen. Slaap ik echt super. Als ik een cap neem voor het slapen, werkt dit echter niet.

S'ochtends twee caps...word mijn humeur aanzienelijk beter.
 
Bij ons staat het ook gewoon in de supermarkt.

Maar wateengedoe dus ook uitkijken als je evt. de pil gebruikt, dat er straks geen kleine wateengedoetjes bijkomen :D

Greetz
 
zo ik wist niet dat ik zoveel negatieve/positieve effecten kon hebben :S Je kan het hier ook gewoon overal halen.. Is het in tablt vorm of ook als kruidenvorm te krijgen?
 
Maar wie heeft er nou nog meer ervaringen ermee?
 
Originally posted by DarkLegion
zo ik wist niet dat ik zoveel negatieve/positieve effecten kon hebben :S Je kan het hier ook gewoon overal halen.. Is het in tablt vorm of ook als kruidenvorm te krijgen?

Voor zover ik het ken: Caps, thee en uiteraard puur. Alleen voor het laatste moet je even meer je best doen. Of zelf kweken.
 
net ff de thee versie gekocht.. scheelt een hoop geld in tegenstelling tot capsules.. Ben benieuwd hoe ik erop ga reageren :)
 
Back
Naar boven