AndroidHealthClinic

Starten met TRT, op zoek naar beste methode?

Bezoekers in dit topic

Ectopiraat

Cool Novice
Lid geworden
15 jun 2020
Berichten
103
Waardering
187
Lengte
1m77
Massa
70kg
Vetpercentage
8%
Ik ben bij de Andros kliniek geweest omdat nadat ik was gestopt met SSRI na langdurig gebruik mijn libido niet terug kwam en significant krachtverlies in de gym en vele andere klachten die duiden op een te laag T. Ik heb mijn testosteron meerdere keren laten testen en die schommelt tussen 3 nmol/L en 6 nmol/L, dus de Andros kliniek stelt voor om een proeftherapie testosteron suppletie met Androgel te doen.

Ik heb dit bijna alle topics op dit forum over TRT gelezen en kwam tot de conclusie dat de consensus hier niet positief is over testosteron gel.

Als ik het goed heb begrepen zijn de TRT protocollen in Nederland als volgt:

  • Testosteron undecanoaat (nebido) 1000mg per 10 tot 12 weken. Ik las ook dat sommige dit opsplitsen in de helft? Hoe krijg je dat voor elkaar bij je dokter?

  • Testosteron propionaat, fenylpropionaat, isocaproaat, decanoaat: (sustanon) 250 mg per 2 tot 3 weken

  • Androgel dagelijks 2 pompdoseringen 40,5 mg per dag

Ik lees overal op het internet dat testosteron eenanthaat of cypionaat 2 keer per week 50/75mg of zelfs 1 keer per week 100/150mg beter is dan nebido of sustanon.
Als ik het goed begrepen heb is dat het allemaal testosteron is en dat dat verder geen verschil is maar dat het verschil zit in de ester en dat bijvoorbeeld sustanon veel schommelingen geeft in het testosteron pieken en dalen en daarom zorgt voor oestrogeen problemen (corrigeer me aub als ik het fout heb begrepen).

Ik heb een aantal vragen:
1)
Als het zo is dat dat eenanthaat of cypionaat frequent injecteren de mooiste stabiele waarden geven in het bloed waarom is dat in godsnaam alleen illegaal verkrijgbaar? Of is dit gebaseerd op meningen, zo niet zijn hier wetenschappelijke onderzoeken van ?

2)
Ik las dat je sustanon ook in 100mg variant kan krijgen in Nederland dus ik zat te denken is 100 mg per 5a7 dagen niet beter dan 250mg per 2 a 3 weken?

3)
Wat is voor TRT beter sustanon elke 5 dagen injecteren of nebido elke 10 weken injecteren?

4)
Stel ik krijg sustanon 250 mg voorgeschreven per 3 weken kan ik dan zelf het opsplitsen voor meerdere injecties of is zo'n flacon bedoelt voor eenmalig gebruik?
 
Laatst bewerkt:
Je stelt een hoop vragen die je beter aan je dokter kan vragen om echt de correcte informatie te krijgen.
Je kan wel meer sustanon gaan spuiten maar dan zullen ze je vragen waarom het zo snel op is omdat je het in 1x toe dient.

Uit het onderzoek at ik destijds gedaan heb kun je beter meer 'minder' te spuiten dan nebido eens per 12 weken omdat, uit ervaring, na 10 weken je een behoorlijke drop hebt. En dan zou je met de dokter moeten overleggen eens in de 9 weken te zetten maar dit doen ze niet zo snel.
 
Laatst bewerkt:
Ecto hoe sta je er inmiddels voor? Ben begonnen met Testavan, heb 6 maanden Nebido gebruikt en begin aanstaande week met 125mg sust per 7 dagen
 
Ecto hoe sta je er inmiddels voor? Ben begonnen met Testavan, heb 6 maanden Nebido gebruikt en begin aanstaande week met 125mg sust per 7 dagen
Heb 6 weken sustanon gebruikt om de 3 weken 250mg toen om de 2 weken. Maar dat was een emotionele rollercoaster, echt bizar hoe slecht in me voelde. Ik ben sinds vorige week begonnen met Androgel begonnen. Ik hoop me beter te gaan voelen hierbij, meer stabiel. Want ik gebruik het voornamelijk voor depressie en libido klachten.
 
Ok dacht dat je voor 125 mg e7d zou gaan? En niet 250mg e2w.
Maar goed ik. Hoop dat je en stabielere spiegel krijgt van de androgel. Veel sterkte en kracht toegewenst!
 
Sustanon, Nebido (testosteronundecanoaat) en testosterongels zijn inderdaad de opties hier in Nederland. Sustanon valt af te raden, en de andere twee opties zijn allebei goed en normaliseren het testosteron met stabiele waardes. Het is dan een beetje wat je voorkeur is; dagelijks smeren, of om de zoveel maanden een injectie.

Om je vragen te beantwoorden:
1)
Als het zo is dat dat eenanthaat of cypionaat frequent injecteren de mooiste stabiele waarden geven in het bloed waarom is dat in godsnaam alleen illegaal verkrijgbaar? Of is dit gebaseerd op meningen, zo niet zijn hier wetenschappelijke onderzoeken van ?
Nee, het heeft een (veel) kortere halfwaardetijd dan Nebido.

2)
Ik las dat je sustanon ook in 100mg variant kan krijgen in Nederland dus ik zat te denken is 100 mg per 5a7 dagen niet beter dan 250mg per 2 a 3 weken?
Sustanon is af te raden vanwege de niet-gelijkmatige afgifte.

3)
Wat is voor TRT beter sustanon elke 5 dagen injecteren of nebido elke 10 weken injecteren?
Nebido; injectiefrequentie stel je bij aan de hand van bloedwaarden. Dat komt uit op ongeveer eens per 10 weken ja.

4)
Stel ik krijg sustanon 250 mg voorgeschreven per 3 weken kan ik dan zelf het opsplitsen voor meerdere injecties of is zo'n flacon bedoelt voor eenmalig gebruik?
Deze zijn bedoeld voor eenmalig gebruik. Ik zou simpelweg om Nebido vragen, als je dan toch voor injecties gaat.
 
Sustanon, Nebido (testosteronundecanoaat) en testosterongels zijn inderdaad de opties hier in Nederland. Sustanon valt af te raden, en de andere twee opties zijn allebei goed en normaliseren het testosteron met stabiele waardes. Het is dan een beetje wat je voorkeur is; dagelijks smeren, of om de zoveel maanden een injectie.

Om je vragen te beantwoorden:

Nee, het heeft een (veel) kortere halfwaardetijd dan Nebido.


Sustanon is af te raden vanwege de niet-gelijkmatige afgifte.


Nebido; injectiefrequentie stel je bij aan de hand van bloedwaarden. Dat komt uit op ongeveer eens per 10 weken ja.


Deze zijn bedoeld voor eenmalig gebruik. Ik zou simpelweg om Nebido vragen, als je dan toch voor injecties gaat.

Is sustanon niet juist fijner aangezien het stabielere bloedwaarde geeft dan wanneer je om de 10 weken nebido injecteert? Dacht dit ooit vernomen te hebben.

Mijn endocrinoloog heeft echter HCG ook als mogelijkheid voor trt te gebruiken tot na vervulling kinderwens. Wanneer dit niet meer het geval is overstappen op testosteron.
 
Is sustanon niet juist fijner aangezien het stabielere bloedwaarde geeft dan wanneer je om de 10 weken nebido injecteert? Dacht dit ooit vernomen te hebben.
Nee, juist niet. De combinatie van korte en lange esters leidt tot een ongunstiger verloop van de testosteronconcentratie in de tijd dan een individuele ester.
 
Nee, juist niet. De combinatie van korte en lange esters leidt tot een ongunstiger verloop van de testosteronconcentratie in de tijd dan een individuele ester.

Ook niet wanneer je de sustanon verdeelt in wekelijkse dosis?

Toch typisch eigenlijk, aangezien je zou zeggen dat je bij Nebido een veel hogere piek en dal ervaart dan bij sustanon
 
Ook niet wanneer je de sustanon verdeelt in wekelijkse dosis?

Toch typisch eigenlijk, aangezien je zou zeggen dat je bij Nebido een veel hogere piek en dal ervaart dan bij sustanon
Maakt niet uit, het idee erachter is dom. Het werkt vanuit de aanname dat het een paar dagen duurt voordat de testosteronconcentratie na een injectie piekt. Dat is niet zo, dat is binnen een paar uur al, ongeacht de ester. Daarna is er een constant verval. Zie ook:
1597754229489.png

1597754243153.png

1597754254280.png


1597754264448.png

Uit Nieschlag et al. Testosterone action, deficiency, substition, derde editie.
 
in Nederland en België luisteren naar jouw dokter als het op TRT aankomt kan niet de beste optie zijn, omdat er gewoon veel te weinig interesse in en kennis over is tussen velen onder hen..

Nebido heeft vr mij zeer goed gewerkt (de UG versie) , wel om de twee weken. Eén injectie om de 10 weken zou ik nooit doen. Is ook op de martkt gebracht voor mensen die echt geen T aanmaken, niet zozeer om zo stabiel mogelijke TRT waarden te krijgen zoals wij wensen.

Moest ik iets aanraden, zou ik aanraden om 100mg enanthate per week te nemen als dosis. Of je deze dan eerder tweewekelijks wil nemen (200mg), dan wel 2 maal per week 50mg, dat is jouw keuze. Algemeen aanvaard (en ook logisch) is het wel dat meervoudige kleinere injecties stabielere waarden geven
En of je dan zelfs EOD of ED wil gaan, SQ, is ook een keuze die je kan maken.

Is 100mg/week als dosis dan te weinig kan je nog bijsturen naar 125mg. Maar zou niet met teveel starten.
 
Back
Naar boven