MuscleMeat

Starten met zoontje, vraag SL 5x5

  • Topic starter RonD
  • Startdatum
  • Reacties 12
  • Weergaven 920
  • Volgers 6

Bezoekers in dit topic

RonD

Novice
Lid geworden
9 jan 2014
Berichten
10
Waardering
6
Lengte
1m85
Massa
86kg
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag, ik hoop dat jullie bereid zijn mij te helpen.

Mijn zoontje (15 jr) en ik (50 jr) willen samen naar de sportschool. Time for an change.

Zelf ben ik niet zo sportief, vaak met fitness gestart maar even zo vaak binnen 2 maanden weer gestopt wegens overbelasting door overenthousiasme. Vind ik dat ik vrij weinig kracht heb.

Mijn zoontje is superlicht, superskinny en wil graag sterker, gespierder en groter worden.

Beiden willen we graag. We willen Stronglift 5x5 gaan doen.

Punt is, omdat ik zelf weinig kracht heb en mijn zoontje heel erg skinny is en ook niet sterk, vroeg ik me af of SL niet wat te zwaar is, gezien de snelle toename van gewichten in het schema.

Is het dan handig om eerst een maandje andere oefeningen te doen, op de machine bijv (ik weet dat dat binnen 5x5 niet de bedoeling is) maar puur om het lichaam/de spieren te laten wennen aan de belasting? Ik ben namelijk bang dat er snel overbelasting zal zijn door het zware 5x5 programma en toename van gewichten. Of is dit onnodig en moeten we gewoon met alleen de bar starten en is 5x5 dan juist geschikt om mee te beginnen?

Tweede vraag: is het voor zoontje een probleem om erbij te blijven voetballen? Of valt daar niets over te zeggen en is dat een kwestie van aankijken? Kanme voorstellen dat 5x5 + andere sport te belastend is.

We zijn erg enthousiast om op hele korte termijn te starten, hoop dat we van jullie antwoorden en hulp nog enthousiaster worden.

Alvast bedankt!
 
Gewoon starten met SL5x5 en niet bang zijn voor de snelle toename in gewicht op de bar, zolang je maar niet verzwaart omdat het moet zodra de uitvoering er onder gaat leiden. Jullie zouden ook Greyskull kunnen overwegen, doordat je daarbij de laatste set zoveel herhalingen als mogelijk doet is het mentaal misschien een minder grote drempel om de volgende keer te verzwaren.

Andere sporten blijven beoefenen moet geen enkel probleem zijn.
 
Dank je Steks. Ik ga Greyskull eens bekijken en anders wordt het gewoon SL 5x5. Ik heb daarover wel een vraag die ik niet in all artikelen en toelichtingen over 5x5 kon terugvinden.

Stel dat je bij een training die 1,25 hebt toegevoegd, maar het is te zwaar om daarvan 5 sets te doen. Houd je het dan bij bijv 4 en pak je de volgende training het zelfde gewicht of schakel je een schijfje terug en maak je 5 sets af?
 
Je houd dan gewoon 5 sets aan alleen doe je dan maar 4 (of minder) herhalingen, de volgende training houd je het gewicht hetzelfde. Pas als het 3 trainingen niet lukt om 5x5 herhalingen uit te voeren verlaag je het gewicht met 10%, bijv als je met OHP blijft steken op 40kg, dan is 10 verlagen 36kg, maar dat is geen handig gewicht, dus dan maak je daar 35kg van.
 
Blijven voetballen is geen probleem voor 5x5. Al is voetballen op zichzelf natuurlijk wel een probleem ;)
 
Ik wil voorstellen het schema vooral te zien als inkomertje om de oefeningen en bewegingen goed onder de knie te krijgen zonder daarbij zo vermoeid of belast te raken dat de uitvoering minder wordt.

Dat hele pushen voor elke training zwaardere gewichten zou ik lekker negeren, is op beide leeftijden nergens goed voor. Als je vind dat training goed gaat en je denkt goh er kan wel een kilotje of 2 bij dan doe je dat natuurlijk, maar zoals je al gemerkt hebt is het zonde om zo snel te gaan dat je weer moet stoppen.

Zorg eerst dat je een maandje of 2 lekker kunt trainen dan kun je altijd kijken of je alsmaar zwaarder gaat of liever wat andere schema's opzoekt.

En voel je niet verplicht om zo'n 5x5 schema te doen, er zijn zat redenen om het wat anders aan te pakken, ook voor kracht, zeker als je beiden geen 18 bent.

Ik zou trouwens ook wel greyskull aanraden in plaats van andere 5x5 schema's.

Als je merkt liever wat anders te willen doen kun je dat hier ook vragen.
 
Dat hele pushen voor elke training zwaardere gewichten zou ik lekker negeren, is op beide leeftijden nergens goed voor. Als je vind dat training goed gaat en je denkt goh er kan wel een kilotje of 2 bij dan doe je dat natuurlijk, maar zoals je al gemerkt hebt is het zonde om zo snel te gaan dat je weer moet stoppen.

Het ligt ook aan de insteek van de persoon, het is voor beiden misschien best lastig om te bepalen hoe ver van falen ze verwijderd zijn. De Greyskull methode van verzwaren is dan misschien praktischer en geeft wat meer vertrouwen in hun kunnen.
 
Het ligt ook aan de insteek van de persoon, het is voor beiden misschien best lastig om te bepalen hoe ver van falen ze verwijderd zijn. De Greyskull methode van verzwaren is dan misschien praktischer en geeft wat meer vertrouwen in hun kunnen.
Inderdaad ja vaak wordt de insteek al gauw dat men van het schema zwaarder moet terwijl men al voluit meerdere sets met ~5 rep max doet. Dat houd sowieso snel op en bij 50 heb ik alleen maar gezien dat er dan na een paar weken niet meer getraind kan worden. Weet ook niet of iedereen van 15 er blij van wordt. :o

Greyskull is wel een beter voorstel.

Maar het zijn terechte zorgen van RonD en ik vraag me dan af of zo'n 5x5 schema wel bij de wensen en doelen past?

Ik zou zelf andere dingen voorstellen als je niet al weet dat je perse zo snel mogelijk zo zwaar mogelijk wilt liften op de barbell squat bench en deadlift.

Is het dan handig om eerst een maandje andere oefeningen te doen, op de machine bijv (ik weet dat dat binnen 5x5 niet de bedoeling is) maar puur om het lichaam/de spieren te laten wennen aan de belasting?
Meestal zetten sportscholen mensen die om een schematje vragen wel aan de machines en dan lichte setjes van 15 herhalingen omdat ze dan geen omkijken naar je hebben en je daar op alle leeftijden haast niks mis mee kunt doen. En met meer herhalingen merk je wel meer fitness en bodybuilding resultaat. Dus daar valt wat voor te zeggen. Hoewel ik wel de voorkeur zou hebben om primair met vrije gewichten en oefeningen met je lichaamsgewicht te trainen. Ik zou machines niet als goede voorbereiding voor 5x5 met de barbell zien.

Zou eigenlijk een voorgekauwd schema voor beginners van alle leeftijden willen hebben om voor te kunnen stellen. Wel een standaard indeling maar dan meer reps en met pushups en bodyweight oefeningen, dumbbells en cable machines.
 
Inderdaad ja vaak wordt de insteek al gauw dat men van het schema zwaarder moet terwijl men al voluit meerdere sets met ~5 rep max doet. Dat houd sowieso snel op en bij 50 heb ik alleen maar gezien dat er dan na een paar weken niet meer getraind kan worden. Weet ook niet of iedereen van 15 er blij van wordt. :o

Het kan ook de andere kant op werken heb ik bij mijn vrouw gezien, twijfels of ze wel zwaarder kan en dan met Greyskull met gemaak 8 reps halen in de derde set, dat geeft dan vertrouwen voor de volgende training.
 
Ik zou eerst beginnen met daadwerkelijk naar de sportschool GAAN voordat je je hiermee bezig houdt. Je maakt je druk om overbelasting terwijl jullie je nog niet eens uberhaupt hebben belast.

Leer eerst gewoon de oefeningen uitvoeren met relatief licht gewicht en kijk daarna pas naar hoeveel je max gewicht is en hoeveel reps je kan met een gewicht.

Ik vind het zelf persoonlijk niet handig om jezelf en je zoon gelijk te beperken d.m.v. een schema zonder dat jullie eerst de volgende zaken op orde hebben:
- Vinden jullie het wel leuk?
- Gaan jullie wel structureel?
- Heb je de techniek onder controle van de oefeningen in het 5x5 schema?
- Is dat schema uberhaupt wel iets voor jullie? Misschien vinden jij of je zoon het wel veel lekkerder om 10 reps te doen ipv 5 reps.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou eerst beginnen met daadwerkelijk naar de sportschool GAAN voordat je je hiermee bezig houdt. Je maakt je druk om overbelasting terwijl jullie je nog niet eens uberhaupt hebben belast.

Leer eerst gewoon de oefeningen uitvoeren met relatief licht gewicht en kijk daarna pas naar hoeveel je max gewicht is en hoeveel reps je kan met een gewicht.

Ik vind het zelf persoonlijk niet handig om jezelf en je zoon gelijk te beperken d.m.v. een schema zonder dat jullie eerst de volgende zaken op orde hebben:
- Vinden jullie het wel leuk?
- Gaan jullie wel structureel?
- Heb je de techniek onder controle van de oefeningen in het 5x5 schema?

- Is dat schema uberhaupt wel iets voor jullie? Misschien vinden jij of je zoon het wel veel lekkerder om 10 reps te doen ipv 5 reps.

Dit dus.
 
Gewoon gaan en je zoon 10 broodjes p/dag mee geven naar school met veel kipfilet of pindakaas. Savonds bak kwark en met een jaar is hij een beer.
(Deed ik ook toen in 15 was en op mijn 16e kon ik al 150kg deadliften)
 
Gewoon gaan en je zoon 10 broodjes p/dag mee geven naar school met veel kipfilet of pindakaas. Savonds bak kwark en met een jaar is hij een beer.
(Deed ik ook toen in 15 was en op mijn 16e kon ik al 150kg deadliften)

En ben je nu ook een beer?
 
Back
Naar boven