Fitness Seller

Startende blessure schouder/arm (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

rbn87

Advanced Bodybuilder
Lid geworden
18 dec 2018
Berichten
1.237
Waardering
1.679
Lengte
1m75
Massa
73kg
Vetpercentage
15%
Goedemorgen allemaal,

Ik heb even een vraag omtrent het volgende:

Sinds enkele maanden ben ik weer begonnen met krachttraining. Ik heb sinds mijn start een goede vooruitgang geboekt voor mijn gevoel. Ik heb echter sinds 1 week een probleem aan mijn linker schouder/arm. Met het optillen van mijn linkerarm voel ik dat mijn arm heel zwaar lijkt in de schouder. Als ik vervolgens druk zet, merk ik een scherpe pijn in de voorkant van de schouder richting de arm (net naast oksel). De dagen na training wordt het erger.

Gisteren merkte ik het vooral met het vastpakken van de stang tijdens het squatten (denk dat hier het probleem is ontstaan) en tijdens de bench press. De oefening is uiteindelijk wel te doen, maar ik merk dat de bench press problemen gaat geven als ik gewicht blijf verhogen. Mocht dit aanhouden, ga ik uiteraard even langs de fysio om dit te laten controleren.

Wat is jullie advies hierin? Door blijven trainen en eventueel de vorm van squat aanpassen (front squat) en bench press lichter gewicht (momenteel 3x6 85kg). Of bench press en shoulder press even achterwege laten en een weekje rust pakken bijvoorbeeld?
 
Probeer is een deload? Wel gewoon door trainen maar 20% lichter trainen en weer langzaam opbouwen met gewichtenn van 2,5KG. En een fysio is geen luxebehoefte bij een blessure, ik zou als ik jouw was wel een afspraak maken bij de fysio.
 
Vermoedelijk een beginnende slijmbeursontsteking in de schouder. De fysio zal niet zo heel veel zinnige conclusies kunnen trekken tenzij ze een echo maken. Bij mij hielp een weekje 3x daags ibuprofin op advies van de huisarts het beste in combinatie met rust voor mijn schouder. Denk dat dat het proberen waard is.
 
Vermoedelijk een beginnende slijmbeursontsteking in de schouder. De fysio zal niet zo heel veel zinnige conclusies kunnen trekken tenzij ze een echo maken. Bij mij hielp een weekje 3x daags ibuprofin op advies van de huisarts het beste in combinatie met rust voor mijn schouder. Denk dat dat het proberen waard is.

Vandaag gaan trainen na 4 dagen rust. Ik merkte het vooral tijdens opwarmen bij bankdrukken en de eerste werkset. Daarna heb ik er heel weinig last van gehad. Thuis merk ik nu dat het direct weer stijf is en pijn doet. Dus vooral in rust merk ik het, met trainen valt de pijn mee. Hoop dat ik niet te lang rust zal moeten gaan nemen, aangezien ik net een goede progressie boek met de Bench Press.

Hoe heb jij de training na de week rust weer hervat dan? Direct weer op volle kracht of opbouwen?
 
Vermoedelijk een beginnende slijmbeursontsteking in de schouder. De fysio zal niet zo heel veel zinnige conclusies kunnen trekken tenzij ze een echo maken. Bij mij hielp een weekje 3x daags ibuprofin op advies van de huisarts het beste in combinatie met rust voor mijn schouder. Denk dat dat het proberen waard is.
Echo heeft zeer weinig toegevoegde waarde bij schouders helaas tenzij wordt gedacht aan een traumatische gescheurde pees (kans obv verhaal is nihil). Op een echo zou best wel wat geirriteerds zichtbaar zijn maar het zegt helaas niets over "waarom" het verkeerd gaat binnen de schouder. Maw: een echo geeft eigenlijk geen sturing voor het therapieproces. Beetje vergelijkbaar met rontgenfoto's in de meeste gevallen bij lage rugpijn...

Daarentegen kan een fysiotherapeut als het goed is door middel van bewegingsanalyses in de meeste gevallen wel een zinnig advies kunnen geven over wat er nodig is om verbetering te krijgen!
 
Echo heeft zeer weinig toegevoegde waarde bij schouders helaas tenzij wordt gedacht aan een traumatische gescheurde pees (kans obv verhaal is nihil). Op een echo zou best wel wat geirriteerds zichtbaar zijn maar het zegt helaas niets over "waarom" het verkeerd gaat binnen de schouder. Maw: een echo geeft eigenlijk geen sturing voor het therapieproces. Beetje vergelijkbaar met rontgenfoto's in de meeste gevallen bij lage rugpijn...

Daarentegen kan een fysiotherapeut als het goed is door middel van bewegingsanalyses in de meeste gevallen wel een zinnig advies kunnen geven over wat er nodig is om verbetering te krijgen!

Thanks voor je reactie! Inmiddels is de pijn wat afgenomen en voel ik het niet meer zo heftig als vorige week, terwijl ik mijn training heb verhoogd van 2 keer per week naar 3 keer per week. Wel heb ik veel meer aandacht gegeven aan een degelijke warming-up voor mijn upper body. Tijdens de oefeningen voel ik het niet meer. De dagen erna lijkt het meer op een hardnekkige spierpijn in de schouder/borst dan op een blessure. Het is niet meer zo nadrukkelijk aanwezig in ieder geval. Ik wacht dit nog een weekje af en anders ga ik toch even langs de fysio.
 
Puur vanuit gevoel beredeneerd:
Pijn in je schouder bij het squaten komt wellicht door de rek die ontstaat in de schouder... Het is niet de meest natuurlijke houding voor je schouder. Wellicht helpt het om iets breder vast te pakken? Of inderdaad een frontsquat... Zoek oefeningen om de mobiliteit/lenigheid in je schouder wat te verhogen.

Ik heb een vergelijkbare blessure gehad door bankdrukken. Mijn goede kant (rechts) is sterker dan mn linkerkant. Bij het bankdrukken kon mijn rechterarm/schouder het wel aan, maar mijn linker moest zo hard werken dat ik hierdoor de schouder overbelast heb. Wat voor mij momenteel goed werkt is opwarmen en bankdrukken met dumbells...

Luister naar je lichaam... Je kunt nu nog trainen! Je lichaam geeft duidelijk een signaal dat er iets niet helemaal goed zit. Even terug in gewichten... Niet blijven reppen tot 100% en zoek wat oefeningen voor je schouder om de mobiliteit te vergroten.
(Ik heb het zo ver laten komen dat ik sochtens wakker werd en mijn arm niet meer kon optillen... Dan ben je verder van huis!)
 
Puur vanuit gevoel beredeneerd:
Pijn in je schouder bij het squaten komt wellicht door de rek die ontstaat in de schouder... Het is niet de meest natuurlijke houding voor je schouder. Wellicht helpt het om iets breder vast te pakken? Of inderdaad een frontsquat... Zoek oefeningen om de mobiliteit/lenigheid in je schouder wat te verhogen.

Ik heb een vergelijkbare blessure gehad door bankdrukken. Mijn goede kant (rechts) is sterker dan mn linkerkant. Bij het bankdrukken kon mijn rechterarm/schouder het wel aan, maar mijn linker moest zo hard werken dat ik hierdoor de schouder overbelast heb. Wat voor mij momenteel goed werkt is opwarmen en bankdrukken met dumbells...

Luister naar je lichaam... Je kunt nu nog trainen! Je lichaam geeft duidelijk een signaal dat er iets niet helemaal goed zit. Even terug in gewichten... Niet blijven reppen tot 100% en zoek wat oefeningen voor je schouder om de mobiliteit te vergroten.
(Ik heb het zo ver laten komen dat ik sochtens wakker werd en mijn arm niet meer kon optillen... Dan ben je verder van huis!)

Dankjewel voor je reactie. Ik heb gemerkt dat het minder breed pakken van de stang bij het squatten helpt, dan voel ik hem minder. Dus de hand dichter naar de schouder brengen.
De pijn is afgelopen dagen minder geworden. Ik heb met name meer aandacht gegeven aan de warming up (langere warming up voor de werkset). Dit lijkt te hebben geholpen. Ik voel de schouder/borst wel nog iets langer dat de rest van de spieren na het sporten, maar tussendoor en bij onverwachte bewegingen niet meer zo direct.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven