Fitness Seller

Startersguide voor de cut (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

nickvh

Advanced Bodybuilder
Lid geworden
16 mrt 2013
Berichten
836
Waardering
13
Lengte
1m85
Massa
77kg
Vetpercentage
8%
Waarom eten naar je dagelijkse behoefte, en niet gewoon wat minder eten?
Het is de bedoeling dat je alleen lichaamsvet gaat verbranden. Als je eet naar je dagelijkse behoefte zorg je ervoor dat je spieren genoeg voedingsstoffen voor handen heeft, en geen directe reden heeft tot spierafbraak. Op deze manier minimaliseer je het spierverlies. Als je minder eet dan je dagelijks nodig hebt aan calorieën dan komt je lichaam macronutrienten te kort. Eiwitten zijn nodig in het lichaam voor talloze andere processen, het zijn de bouwstenen voor het lichaam, niet alleen voor de spieren. Als eiwitten niet voldoende in het lichaam aanwezig zijn voor andere processen gaat het lichaam deze zelf winnen uit - jawel - spierweefsel!

Wanneer je eet naar onderhoud en enkel het verschil in kcal maakt met cardio maak je effectief een verschil.
Komt die nu van KT of cardio, dit heeft weinig relevantie. Ga je onder je (nieuwe) behoefte gaan zitten, deze met de cardio meegerekend, dan ga je (vet)massa verliezen. Ja, dus ook spiermassa.

Ik snap het concept eigenlijk niet zo goed? Cardio of niet, je eet onder je onderhoudt en verbruikt alle macro's die je eet? Waarom dan een onderscheid maken?

Persoonlijk is cardio een standaard die ik opneem in mijn wekelijkse schema is dit nu in de cut of bulk de specifieke meerwaarde die je hieruit haalt (zoals betere conditie, lagere rusthartslag, betere energiehuishouding, ...) vind ik een stuk groter dan enkel efficiënt spiermassa aan te zetten.

Laat mij duidelijk zijn, dit is geen aanval op Centaur persoonlijk maar op het concept van cutten en enkel dan cardio te doen, waardoor je dan (uiteraard) onder je behoefte gaat zitten.
 
Er zijn meerdere wegen naar Rome. Dit is slechts 1 methode. Waarschijnlijk een hele korte "samenvatting" van Burn the Fat Feed the Muscle.

In de cut zul je hoe dan ook een verschil moeten maken. Minder eten dan je verbruikt dus (onder je onderhoud). Met cardio verhoog je de kcals die je verbruikt. Je kunt daardoor meer eten. Als je meer kunt eten is het voor sommige mensen misschien makkelijker om de (dagelijkse) macro's, maar vooral ook, micro's te halen.

Maar nogmaals, er zijn veel verschillende methoden. IF, UD 2.0, keto, cardio, HIIT, carbcycling, etc. (denk ook aan combinaties). Wat beter is, is voor ieder persoon verschillend. Tevens hangt het af van je vetpercentage, dieet en training. Ik zou me niet te blind staren op 1 optie.
 
Wanneer je eet naar onderhoud en enkel het verschil in kcal maakt met cardio maak je effectief een verschil.
Komt die nu van KT of cardio, dit heeft weinig relevantie. Ga je onder je (nieuwe) behoefte gaan zitten, deze met de cardio meegerekend, dan ga je (vet)massa verliezen. Ja, dus ook spiermassa.

Ik snap het concept eigenlijk niet zo goed? Cardio of niet, je eet onder je onderhoudt en verbruikt alle macro's die je eet? Waarom dan een onderscheid maken?

Persoonlijk is cardio een standaard die ik opneem in mijn wekelijkse schema is dit nu in de cut of bulk de specifieke meerwaarde die je hieruit haalt (zoals betere conditie, lagere rusthartslag, betere energiehuishouding, ...) vind ik een stuk groter dan enkel efficiënt spiermassa aan te zetten.

Laat mij duidelijk zijn, dit is geen aanval op Centaur persoonlijk maar op het concept van cutten en enkel dan cardio te doen, waardoor je dan (uiteraard) onder je behoefte gaat zitten.

Ik weet niet heel goed of ik je begrijp, maar bedoel je eigenlijk:
Je denkt dat je onder je onderhoud moet eten..maar er staat:

''Als je eet naar je dagelijkse behoefte zorg je ervoor dat je spieren genoeg voedingsstoffen voor handen heeft, en geen directe reden heeft tot spierafbraak. Op deze manier minimaliseer je het spierverlies. Als je minder eet dan je dagelijks nodig hebt aan calorieën dan komt je lichaam macronutrienten te kort.''

Dus: eten naar je dagelijkse behoefte = goed voor minimaal spierverlies. (wel goed)
Minder eten dan je dagelijkse behoefte = dan komt je lichaam macros te kort. (niet goed)

Ookal doe je wel cardio, je moet NIET onder je behoefte gaan zitten. Dus jouw zin:

''concept van cutten en enkel dan cardio te doen, waardoor je dan (uiteraard) onder je behoefte gaat zitten.'''

Klopt niet, want je gaat niet uiteraard onder je behoefte zitten.
 
Eerst en vooral dank voor het snelle antwoord!

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Dit is slechts 1 methode. Waarschijnlijk een hele korte "samenvatting" van Burn the Fat Feed the Muscle.

In de cut zul je hoe dan ook een verschil moeten maken. Minder eten dan je verbruikt dus (onder je onderhoud). Met cardio verhoog je de kcals die je verbruikt. Je kunt daardoor meer eten. Als je meer kunt eten is het voor sommige mensen misschien makkelijker om de (dagelijkse) macro's, maar vooral ook, micro's te halen.

Maar nogmaals, er zijn veel verschillende methoden. IF, UD 2.0, keto, cardio, HIIT, carbcycling, etc. (denk ook aan combinaties). Wat beter is, is voor ieder persoon verschillend. Tevens hangt het af van je vetpercentage, dieet en training. Ik zou me niet te blind staren op 1 optie.

Als je onder je onderhoudt gaat zitten om te cutten kan je toch nooit je macro's "halen"? Daar je hier altijd onder blijft zitten en een deficiënt hebt.

Verder ben ik het volledig met je eens.

---------- Post toegevoegd 18 June 2013 om 11:12 ----------

Ook jij bedankt voor de vlugge reactie!

Ik weet niet heel goed of ik je begrijp, maar bedoel je eigenlijk:
Je denkt dat je onder je onderhoud moet eten..maar er staat:

''Als je eet naar je dagelijkse behoefte zorg je ervoor dat je spieren genoeg voedingsstoffen voor handen heeft, en geen directe reden heeft tot spierafbraak. Op deze manier minimaliseer je het spierverlies. Als je minder eet dan je dagelijks nodig hebt aan calorieën dan komt je lichaam macronutrienten te kort.''

Dus: eten naar je dagelijkse behoefte = goed voor minimaal spierverlies. (wel goed)
Minder eten dan je dagelijkse behoefte = dan komt je lichaam macros te kort. (niet goed)

Ookal doe je wel cardio, je moet NIET onder je behoefte gaan zitten. Dus jouw zin:

''concept van cutten en enkel dan cardio te doen, waardoor je dan (uiteraard) onder je behoefte gaat zitten.'''

Klopt niet, want je gaat niet uiteraard onder je behoefte zitten.

Dit is nu net wat ik wel bedoel. Los van het feit indien je cardio doet of niet, je vormt een deficiënt waardoor je sowieso onder je onderhoudt gaat zitten.
 
Eerst en vooral dank voor het snelle antwoord!



Als je onder je onderhoudt gaat zitten om te cutten kan je toch nooit je macro's "halen"? Daar je hier altijd onder blijft zitten en een deficiënt hebt.

Verder ben ik het volledig met je eens.

---------- Post toegevoegd 18 June 2013 om 11:12 ----------

Ook jij bedankt voor de vlugge reactie!



Dit is nu net wat ik wel bedoel. Los van het feit indien je cardio doet of niet, je vormt een deficiënt waardoor je sowieso onder je onderhoudt gaat zitten.

Hoezo vorm je dat dan? Je moet zorgen dat je niet onder je onderhoud gaat zitten..(toch?)
(misschien die ik het verkeerd) Mijn BMR is 1435 kcal. Ik eet er dan 1700 op rustdagen.
Op trainingsdagen is dit 1974. Ik eet er dan 2000.

Ik eet dus eigenlijk bóven mijn onderhoud geloof ik, maar dát sport je er af. Je gaat dus niet onder je onderhoud zitten met eten, maar je doet wel cardio om dat er af te krijgen.
 
Ik heb het over een overal onderhoud met sportoeslag (KT én cardio) al inbegrepen.

Mijn BMR is 1435 kcal. Ik eet er dan 1700 op rustdagen.
Op trainingsdagen is dit 1974. Ik eet er dan 2000.

Ik eet dus eigenlijk bóven mijn onderhoud geloof ik, maar dát sport je er af. Je gaat dus niet onder je onderhoud zitten met eten, maar je doet wel cardio om dat er af te krijgen.

Jij valt dus af (neem ik aan) met een inname van 2000 kcal (trainingsdagen) wat inhoudt dat je overall onderhoud op die dagen hoger dan die 2000 kcal ligt.

Waarmee ik dus wil doelen op het feit dat je op die dagen een tekort aan macro's hebt en je lichaam daardoor massa verbrandt.
 
Ik heb het over een overal onderhoud met sportoeslag (KT én cardio) al inbegrepen.



Jij valt dus af (neem ik aan) met een inname van 2000 kcal (trainingsdagen) wat inhoudt dat je overall onderhoud op die dagen hoger dan die 2000 kcal ligt.

Waarmee ik dus wil doelen op het feit dat je op die dagen een tekort aan macro's hebt en je lichaam daardoor massa verbrandt.

(ik ben nog bezig met schemas maken, dus dit is enkel nog theorie).

Mijn onderhoud op trainingsdagen is net onder 2000.
 
Het had volgens mij iets anders verwoord moeten worden. Ik denkt dat er bedoeld wordt dat het de voorkeur heeft om op onderhoud te eten en DAN een tekort creëeren met cardio, in plaats van direct onder eerdergenoemde onderhoud te gaan eten. Maar zoals je zegt, komt het eigenlijk op hetzelfde neer al kan je gewoon wat meer micronutrienten binnenkrijgen (voor macro's maakt t misschien wat minder uit, zolang je eiwitten op orde zijn)
 
Het had volgens mij iets anders verwoord moeten worden. Ik denkt dat er bedoeld wordt dat het de voorkeur heeft om op onderhoud te eten en DAN een tekort creëeren met cardio, in plaats van direct onder eerdergenoemde onderhoud te gaan eten. Maar zoals je zegt, komt het eigenlijk op hetzelfde neer al kan je gewoon wat meer micronutrienten binnenkrijgen (voor macro's maakt t misschien wat minder uit, zolang je eiwitten op orde zijn)

Dat is maar de vraag. Persoonlijk zorg ik er ook voor dat mijn eiwitten op orde zijn, maar wat is hier dan nog de noodzaak van in een cut?

Je verbrandt namelijk alle voedingsstoffen die je die dag inneemt, dus ook de eiwitten, en tevens nog wat extra massa.
 
Er zijn hier wat misverstanden. We lullen allemaal een klein beetje langs elkaar heen. Ik zal het even toelichten:



nickvh:

Macro's is iets anders dan kCal en dat is volgens mij het misverstand. Je hebt gelijk dat je onder je onderhoud te weinig kCals binnenkrijgt om overall anabolic te zijn. Je kunt echter wel degelijks je macro's halen. Macro's zijn je eiwitten, vetten, koolhydraten (dat wist je al).

Je lichaam heeft (afhankelijk van vele factoren) een eiwitbehoefte. Deze eiwit-behoefte is de eerste macronutrient waar je je druk om moet maken (vooral) in de cut. Afhankelijk van je vetpercentage, genen, diepte van de cut, etc. zal een deel van je eiwitten omgezet worden naar glucose (gluconeogenesis). Dit is vooral de reden waarom de cut de eiwitbehoefte eerder OMHOOG gaat in plaats van OMLAAG.

Je lichaam heeft (in principe) ook een bepaalde vetbehoefte. Hier zijn wel algemene richtlijnen voor, maar de meningen zijn hier wat over verdeeld. Daarnaast is dit ook van verschillende factoren afhankelijk. Het enige essentiele hierbij zijn de omega 3 vetten. Voornamelijk de visolies zijn superieur. Vet-inname lijkt ook gekoppeld te zijn aan je hormonen (denk aan testosteron enzo). Over het algemeen wordt er daardoor geadviseerd voldoende vetten binnen te krijgen. Een algemene richtlijn is 0,8 - 1,0 gram per kilo lichaamsgewicht. Dit is overigens sterk afhankelijk van het dieet dat je volgt. Het enige essentiele hierbij (zoals gezegd) zijn de omega 3 vetten. Op vetten kun je in THEORIE dus behoorlijk "cutten". Of het verstandig is, is een andere discussie.

Je lichaam heeft GEEN koolhydraat behoefte. Daarmee bedoel ik dat het niet essentieel is voor het lichaam om koolhydraten binnen te krijgen. Wanneer koolhydraten ernstig beperkt zijn, zal je lichaam in ketose geraken. Er zijn theorieen die beweren dat dit gunstiger is voor vetverbranding (maar het blijft een verhaal van kCals). Het nadeel van geen koolhydraten binnen krijgen is dat leverglycogeen en spierglycogeen zullen leeglopen. Vooral bij trainingen zul je dit merken. Lege glycogeenvoorraden kunnen nadelig zijn voor je training. Neemt niet weg dat koolhydraten vaak als eerste aan de beurt zijn om "gecut" te worden. En afhankelijk van het dieet dat je volgt kan dit de meest verstandige beslissing zijn. Ze zijn immers niet essentieel.

Zo kun je toch je macro's halen en een tekort creeeren. Micro's is weer een ander verhaal. Om micro tekorten weg te werken kun je ze overigens prima supplementeren (multivitamine, mineralen pillen, etc.).



Hell93:

BMR is iets anders dan je onderhoud. BMR is wat je krijgt als je de hele dag op bed ligt en niet beweegt. Je onderhoud is in de praktijk altijd hoger dan je BMR. Je BMR is slechts een getal aan de hand van een berekening. Er is geen regel die zegt dat je niet onder je BMR mag eten. Sterker nog, er zijn zelf dieeten waarbij je onder je BMR eet, met prima resultaten.

Je hoeft ook niet OP of BOVEN je "onderhoud" te eten en verschil te creeeren middels cardio en krachttraining (krachttraining is voornamelijk essentieel voor spierbehoud, dit zul je altijd in bepaalde maten moeten aanhouden).

Ik stel voor om het eens anders te bekijken (misschien handig voor jullie beide):

Je lichaam weet totaal niet wat je onderhoud is, wat je BMR is, etc. Het enige dat je lichaam doet is hormonaal. Als je minder eet dan je verbruikt zullen je hormonen vanzelf signalen afgeven. De mate waarin ze dat doen en de "ernst" van de effecten zijn sterk afhankelijk van heel veel factoren, ik zal er een aantal opnoemen:

- Vetpercentage
- Diepte van je dieet
- Lengte van je dieet
- Hoeveel (intensieve) activiteit
- Genen
- Set/setting point
- Etc.

Of je nu cardio doet of niet, of je nu veel of weinig traint, of je nu veel of weinig eet, hoe het tekort gecreeerd wordt maakt in feite niet zoveel uit. Het gaat er om DAT je een tekort creeert. Eet je meer dan je nodig hebt, zijn je hormonen lief voor je. Eet je minder dan je nodig hebt, zijn je hormonen niet lief voor je. De ernst en mate daarvan hangt dus af van verschillende zaken zoals ik net verteld heb.

- Veel of intensief trainen (zowel KT als cardio) op een kCal tekort kan zelfs leiden tot extra aanmaak van cortisol, dit is weer nadelig.
- Veel volume met krachttraining kan in een kCal tekort ten koste gaan van het herstel, dit is weer nadelig.
- Teveel HIIT (correct uitgevoerd) staat in de weg met je herstel van KT, dit is weer nadelig.
- Etc. Etc. Etc.



Conclusie:

Een cut moet in balans zijn. Deze balans is persoonlijk en van heel veel zaken afhankelijk. Er zijn genoeg goede dieeten "out there". Maar uiteindelijk moet je uitzoeken wat het beste werkt voor JOU. Er zijn zeker richlijnen die je kunt volgen om in ieder geval op een goed punt te beginnen.

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Er zijn hier wat misverstanden. We lullen allemaal een klein beetje langs elkaar heen. Ik zal het even toelichten:

Bedankt voor je uitleg! Is wat meer helder nu. Maar hoe bereken je je onderhoud op rustdagen en je onderhoud op trainingsdagen? (dus niet je bmr (haha) maar je onderhoud).
 
Bedankt voor je uitleg! Is wat meer helder nu. Maar hoe bereken je je onderhoud op rustdagen en je onderhoud op trainingsdagen? (dus niet je bmr (haha) maar je onderhoud).
http://www.giantpt.com/voeding/bereken-jouw-caloriebehoefte

Persoonlijk zou ik de derde formule aanhouden.

Je onderhoud uitrekenen is overigens een richtlijn, een beginpunt. Uiteindelijk zul je het moeten ervaren. Word je zwaarder, dan eet je boven je onderhoud. Word je lichter, dan eet je onder je onderhoud.

Daarnaast is je onderhoud afhankelijk van veel dingen. In de cut wordt je onderhoud vaak lager doordat je simpelweg lichter wordt (lichtere lichamen verbranden minder). Je metabolisme wordt vertraagd. Je NEAT gaat (in veel gevallen) omlaag (in de bulk omhoog) (Let op, dit is sterk verschillend van persoon tot persoon). En nog genoeg andere aspecten.

Je onderhoud dat uit de formule (berekening) rolt is gebaseerd op een weekgemiddelde. Het maakt geen verschil in trainingsdagen en niet trainingsdagen. In THEORIE verbrand je op trainingsdagen meer dan op niet trainingsdagen. Je zou (afhankelijk van je training) wat meer kunnen eten op een trainingsdag en wat minder op een rustdag (vooral carbs). Hoever je daarin moet gaan is weer van veel dingen afhankelijk. Ik zelf houd meestal 300/400 kCal verschil aan.
 
Helaas weet ik mijn vetpercentage nog niet. Maar ik kom uit op onderhoud van 2210.
Ik had berekend op 1700 kcal op rustdagen en 2000 kcal als ik wel sport. Dit is wel prima zo toch?
 
Dit is te weinig informatie om te bepalen of het prima is of niet. Belangrijke dingen om te weten of het prima is of niet is:

- Hoe lang ben je al aan het cutten?
- Hoe diep heb je gecut of ben je aan het cutten?
- Wat is je vetpercentage?
- Hoe ziet je trainingsschema eruit en hoe lang volg je dat al?
- Hoe ziet je cardio schema eruit en hoe lang volg je dat al?
- Wat voor dieet houd je aan?
- Wat voor voedingsschema heb je aangehouden?
- Welke dingen heb je geprobeerd?

Maar op deze manier ben je een topic aan het kapen van de opener. Als je meer informatie voor jezelf wilt, kun je beter een nieuw topic openen en mensen duidelijk vertellen hoe alles zit.
 
Haha het is ook om mee te beginnen. Antwoorden:

- Hoe lang ben je al aan het cutten?
nog niet (vanaf maandag)
- Hoe diep heb je gecut of ben je aan het cutten?
Wat houdt dat in?
- Wat is je vetpercentage?
Weet ik dus nog niet
- Hoe ziet je trainingsschema eruit en hoe lang volg je dat al?
Op dit moment volg ik alleen 4 dagen in de week hardlopen (circa 20 minuten), maar dit verschilt ivm verschillende doelen Vanaf maandag komt daar kt bij (of full body 1 dag en rug 2 dagen, of 4/5 dagen schema, moet ik nog even kijken)
- Hoe ziet je cardio schema eruit en hoe lang volg je dat al?
Zie vorige
- Wat voor dieet houd je aan?
Zie nieuwe topic (met een voorbeeld eetschema)
- Wat voor voedingsschema heb je aangehouden?
- Welke dingen heb je geprobeerd?
niks


(ik ben pas begonnen haha) Dus vandaar is die kcal maar een richtlijn, maar niet dat is een grote rekenfout maak of zo.
 
Waar ik dus echt geen reet van snap, mijn onderhoud is 3000kcal om te cutten moet ik 2630kcal nemen, ik lees nu al meerdere malen overal, wil je afvallen moet je dus meer verbruiken dan je inneemt.

Ik snap die theorie niet, want bijvoorbeeld gister heb ik 105min getrained en had 1280cals verbruikt, dus dat is niet eens in de buurt van 2630, voor de rest zit ik grotendeels op me ass omdat ik design op de computer of aan het tekenen ben aan me tekentafel dus kom niet aan meer verbruiken dan dat ik inneem.

Of moet wat ik train aftrekken van me basisonderhoud?
 
Laatst bewerkt:
Waar ik dus echt geen reet van snap, mijn onderhoud is 3000kcal om te cutten moet ik 2630kcal nemen, ik lees nu al meerdere malen overal, wil je afvallen moet je dus meer verbruiken dan je inneemt.

Ik snap die theorie niet, want bijvoorbeeld gister heb ik 105min getrained en had 1280cals verbruikt, dus dat is niet eens in de buurt van 2630, voor de rest zit ik grotendeels op me ass omdat ik design op de computer of aan het tekenen ben aan me tekentafel dus kom niet aan meer verbruiken dan dat ik inneem.

Of moet wat ik train aftrekken van me basisonderhoud?

Je verbruikt ook kcal als je helemaal niks doet.
 
Heh, de logica in dit topic wordt er niet beter op.

Hell93:

Je antwoorden zijn veel te kort door de bocht. Je zult duidelijker moeten zijn over je recente verleden. En de helft van de vragen geef je geen antwoord op. Beter open je zelf een topic met een duidelijk totaal-verhaal. Het is totaal niet duidelijk waar je heen wilt.

Kayiro:

Zoals Hell93 zegt, je verbrandt ook een hoop kCals met niets doen. Genoeg processen in je lichaam die energie nodig hebben. Als je de hele dag op je bed zou liggen en niets zou doen heb je nog steeds een behoefte. Die behoefte heet je BMR.
 
Heh, de logica in dit topic wordt er niet beter op.

Hell93:

Je antwoorden zijn veel te kort door de bocht. Je zult duidelijker moeten zijn over je recente verleden. En de helft van de vragen geef je geen antwoord op. Beter open je zelf een topic met een duidelijk totaal-verhaal. Het is totaal niet duidelijk waar je heen wilt.

Kayiro:

Zoals Hell93 zegt, je verbrandt ook een hoop kCals met niets doen. Genoeg processen in je lichaam die energie nodig hebben. Als je de hele dag op je bed zou liggen en niets zou doen heb je nog steeds een behoefte. Die behoefte heet je BMR.

De antwoorden zijn kort door de bocht omdat er niet veel valt te vertellen.
Welk ''verleden'' wil je weten? Ik heb al wat topics open.
 
Ik weet dat als je weinig beweegt ook verbrand maar met me workout meer dan me cut of bmr, betwijfel het maarrr, ik zal is een dag, vanaf het moment dat ik opsta tot ik naar bed ga me hrm is om houden om te zien hoeveel dat nu is met trainen op een dag. Alleen niet morgen want dan is me rustdag :)
 
Back
Naar boven