XXL Nutrition

Starvation mode (voorkomen)

Bezoekers in dit topic

Bill Splate

Cool Novice
Lid geworden
18 jul 2011
Berichten
104
Waardering
11
Lengte
1m83
Massa
86kg
Beste BB'ers,

Voor de korte versie, zie hier: Hoe lang duurt het voordat een lichaam normaal functioneert als dit zich in starvation mode verkeert?

Langere versie: zie hieronder:

Ik probeer al lange tijd overtollig vet kwijt te raken. Pas sinds enkele weken (mede dankzij dit forum en het lezen van BFFM) realiseer ik mij dat ik aan het k*tten ben geweest, terwijl ik had moeten cutten. Trainen heeft de laatste jaren vaak tot veel frustratie geleid. Ik heb periodes gekend dat ik regelmatig 4 a 5 keer per week trainde (boksen en kickboksen, steeds een uur lang, dan wel krachttraining-cardio gedurende circa 1,5-2 uur). Helaas verloor ik geen vet. Wel werd mijn conditie merkbaar beter. Ik heb wel eens periodes dat ik moeite heb om motivatie op te brengen om te trainen.

Een korte toelichting op mijn achtergrond: ik ben 29 en ik ben 1,83m. Momenteel weeg ik 100kg en m'n vetpercentage is (paar weken geleden gemeten met een bodyfat caliper) circa 34%. Ongeveer 6 jaar terug woog ik 72 kg met een vetpercentage van 5,8%. Circa 5 jaar terug heb ik een Roaccutane kuur gevolgd en als gevolg daarvan ben ik flink aangekomen en die kilo's ben ik eigenlijk nooit echt kwijt geraakt (deels spier, maar grotendeels vet). Ik denk dat m'n vetpercentage nadien op z'n best in de buurt van 22% is geweest, wat nog steeds (veels) te hoog is.

Daarnaast ben ik er door 'te lezen' over cutten/bodybuilding erachter gekomen dat ik structureel onder mijn onderhoud ben gebleven. Mijn lichaam is dus al langere tijd (enkele jaren) in starvation mode geraakt. Het is uiteraard mijn bedoeling om dit te doorbreken. Vandaar dat ik veel meer ben gaan letten op het feit dat ik voldoende binnen krijg. Het is dus niet per se geweest dat ik troep at, ik at gewoon te weinig. Minder calorien binnen krijgen, zal vast wel leiden tot gewichtsafname, was mijn gedachte. Dat dat niet zo zwart wit is, is duidelijk.

Ondertussen probeer ik aan de hand van BFFM en de stickies dus m'n onderhoud+sporttoeslag binnen te krijgen. In mijn geval 2748 calorien (Katch-McArdle). Nu is mijn vraag:

Gesteld dat een lichaam in starvation mode verkeert, hoe lang duurt het voordat het daar uit geraakt (en dat basisprincipes als (onderhoud+sporttoeslag)-cardio tot een calorie tekort leidt met als gevolg, vetafname)?

Mijn doel is om mijn huidige gewicht te hebben met een vetpercentage van 10-14%. Aangezien ik alleen maar boller word sinds ik m'n onderhoud binnenhaal, ben ik erg benieuwd naar jullie reacties. Momenteel doe ik 2 keer per week boksen en circa 2-3 keer per week krachttraining (1 uur lang) gevolgd door 0,5-1 uur cardio op circa 65% van max hartslag (icm hartslagmeter).
 
Ga op onderhoud eten, lekker KT doen en cardio. Win :)
 
starvation mode bestaat niet. Je lichaam is geen binair systeem dat 0 of 1 is.

Wat wil je precies weten?
 
starvation mode kom je niet zo snel in hoor, moet je echt al een week zwaar onder onderhoud eten ofzo, en na 1 dag flink cheaten/vreten ben je er al weer uit :p
 
Ik heb dus al heel lang onder onderhoud gegeten. En ymir, waarom denk je dat starvation mode niet bestaat? Soms zie je op het nieuws dat mensen na vele dagen nog onder het puin worden gehaald bij een aardbeving. Hoe denk je dat het komt dat zij dat overleven? Ik wil hiermee mijzelf niet vergelijken met deze mensen. Mijn bedoeling is om aan te geven dat starvation mode wel degelijk bestaat.

Mijn vraag is dus hoe lang het duurt voordat een lichaam (in algemeenheden gesproken) gewend raakt aan het binnenkrijgen van onderhoud + sporttoeslag nadat het eerst in starvation mode verkeerde. Het is bijzonder frustrerend om op onderhoud + sporttoeslag te eten en aan te komen terwijl ik zwaar moet cutten. Voelt een beetje aan als of ik nou train of niet of ik nu goed eet of niet, ik verlies toch geen vet. Hoop dat dit eea verduidelijkt.
 
Die mensen overleven het omdat ze al die tijd op hun vetreserves hebben ingeteerd. Iemand die de hongerdood sterft heeft geen grammetje vet meer in z'n lichaam. Het lichaam wordt wel wat spaarzamer, maar dat gaat maar om enkele tientallen procenten. De mensen die altijd zitten te mauwen over starvation mode (of traag metabolisme for that matter), zijn meestal dezelfde mensen die niet met hun fikken uit de koektrommel kunnen blijven ;)
 
starvation mode treed op nadat je lichaam 72uur zonder enige vorm van eiwit, koolhydraat en vet zit. bron had ik voorheen van de site van leangains. als je niet afvalt eet je nogsteeds boven je onderhoud my friend ;). een sixpack creëren je in de keuken. dit kan al zonder cardio als je het goed doet dus er gaat bij jou iets fout !
 
Wat jij in BFFM hebt gelezen is inmiddels al achterhaald. Dit geldt met name voor starvation mode. Als je op 34% BF staat hoef je echt niet zoveel cardio te doen om af te vallen. Doe gewoon 3-4 keer per week KT en bewaar de cardio voor als je een stuk lager in BF komt en een plateau moet doorbreken. Dit zorgt er ten eerste voor dat je meer spiermassa behoudt/aankomt en ten tweede dat je schema op de lange termijn makkelijker vol te houden is, wat niet onbelangrijk is gezien het feit dat je zelf al aangeeft dat je soms motivatie mist. Creeer een calorietekort dmv je dieet. Zak je niet in BF, daal dan in calorieen totdat je wel vet verliest. Je dieet is verreweg het belangrijkste dus zorg voor een goed voedingsschema.
 
Back
Naar boven