AndroidHealthClinic

Stekende pijn in m'n linkerzij, gaande sinds 2019

Bezoekers in dit topic

Perzik

Dutch Bodybuilder
Waardering
870
Lengte
1m73
Massa
70kg
Vetpercentage
16%
Mogge, ik krepeer al sinds 2019 aan een stekende pijn aan de linkerkant van m'n buik. De pijn begint vaak rond de plek waar die irritante labeltjes in je t-shirt zitten, dan niet oppervlakkig, maar intern in het "midden" van de buik. De pijn wisselt regelmatig van plek, soms wat meer naar voren, soms wat meer naar achter. Als de pijn wat meer naar voren zit voelt het heel prikkend, als de pijn meer richting m'n rug trekt voelt het meer alsof ik een blauwe plek heb. Bijgevoegd plaatje waar ik de pijn voel.

auwie.png

Ben er op een gegeven moment mee opgestaan, en daarna is 't nooit meer weg gegaan. De pijn is constant, maar verschilt in intensiteit. Zo heb ik er de afgelopen maanden minimaal last van gehad (1 tot 2 op een schaal van 10), met nu weer een paar dagen flink kreperen (4 tot 5 op een schaal van 10). Je kan je voorstellen dat ik dat ondertussen wel pisbeu ben, en dat 't een flinke limiterende factor in m'n leven is geworden.
In de tussentijd hebben ze me aardig door de medische molen gehaald, opsommend (en grotendeels op chronologische volgorde):

Bezoek huisarts
Advies om meer te gaan bewegen en pijnstillers gekregen. Toentertijd goed advies, want m'n enige beweging was naar 't treinstation fietsen (10 min) en lopen naar de hogeschool waar ik toentertijd studeerde (20 min).
Tijd aangekeken (>1 maand) of 't hielp, maar neen, dat hielp ook niet.

Bezoek Huisarts
Doorverwijzing naar fysiotherapeut gekregen, hypothese was dat er misschien een beknelling of scheur in de schuine buikspier was.

Bezoek Fysiotherapeut
Melde dat het geen spierkwestie is, dus hij kan er ook niks mee. Hij heeft toen ook een echo gemaakt om te kijken of er iets kapot was, ook dat bleek uit.

Bezoek Huisarts
Ondertussen een stuk fitter door 't extra lopen en fietsen, maar nog steeds geen verlossing van de pijn is er besloten om te kijken vanuit andere mogelijkheden, werd toen verzocht om bloed te prikken, urine in te leveren en ontlasting te laten onderzoeken.
Allemaal prima, geen ontstekingen, alle waarden binnen de lijntjes. Qua resultaten kan ik 't volgende nog vinden:
iFOBT negatief, H. pylori negatief, lactose of glucose intolerantie, verder geen afwijkingen van normaal.
Meerdere doorverwijzingen gekregen, MDL arts, tevens in het ziekenhuis een CT scan, rontgenfoto en echo laten maken, zonder resultaat.

Huisarts
Wachtende op afspraak bij de MDL arts amitripyline (50mg) voorgeschreven gekregen, hielp ook niet, dus gestopt met goedkeuring arts. Tevens gekeken of buscopan (10mg) wat deed, ook niks.

Ziekenhuis
Darmonderzoek, lekker zo'n slang in je gaatje en niet onder het roesje komen, traumatische ervaring :'). Poliep gevonden in de dikke darm, maar die was niet kwaadaardig. Geen littekenweefsel of andere nare dingen gevonden.

Ondertussen (in overleg) een hoop geprobeerd, proberen betekend bij mij een maand lang kijken of 't wat doet, o.a. het volgende:
  • Low-FODMAP dieet
  • Geen pittig eten
  • Geen koolhydraten eten
  • Vasten / meerdere dagen niet eten
  • Op advies van m'n ex naar zo'n shiatsu praktijk kraker gegaan
  • Nieuw matras
  • Zit/sta bureau
  • Ergonomische stoel (HM Aeron)
  • Slapen op grond (zonder matras)
  • Niet meer op m'n zij slapen, maar m'n rug
  • Meer sporten, minder sporten
  • 1x per week sauna
  • Koud douchen
Al deze dingen maken de pijn niet erger, en niet minder.

Ondertussen ben ik vrij gezonde 28 jarige metroman, maar loop ik wel de halve dag door te godverren omdat ik pijn in m'n flikker heb.
De huisarts weet 't ook niet meer, ze wilt me doorsturen naar de pijnpolie, Nu zal ik 't vast wel kunnen vinden met die blauwe pilletjes, maar ik wil niet de rest van m'n leven pleistertjes plakken zonder de oorzaak van m'n probleem te weten.

Misschien dat jullie weten wat 't kan zijn, of ander advies hebben. :-)
grt. Gerda.

Is met je milt alles in orde?

Wel eens gedacht aan een orthopedisch manueel therapeut? Is net even wat anders dan een ‘gewone’ kraker.

Is met je milt alles in orde?
Uhh geen idee.. Ik kan bij de huisarts vragen of we daar wat onderzoeken naar kunnen doen, thx!

Moeilijk. Heb je veel stress in het dagelijks leven? Drink je alcohol?
Nee, eigenlijk niet. Heb 'n heerlijke baan, woon rustig, en heb weinig zorgen. Ik drink wel eens, kom nooit bezopen thuis, drie biertjes is zat. Heb in 't afgelopen jaar +- 6 keer gedronken?

Wel eens gedacht aan een orthopedisch manueel therapeut? Is net even wat anders dan een ‘gewone’ kraker.
Nee, die term ook niet eerder gehoord. Even opzoeken!

Goede osteopaat zoenen

• Haha
Waarderingen: Vonk
Misschien een andere fysio proberen? Als het niks in je organen is dan nisschien toch een spier of zenuw?

Hoe is je houding? Sta je recht? Heb je een zittend beroep?
Hoeveel beweeg je per dag?

Je hebt er last van sinds 2019 zeg je.
Uit het niks? Is het langzaam erger geworden of meteen volgas?

Wat heb je in de periode gedaan voordat je dit probleem kreeg? Iets verandert in je leven? Andere baan? Iets traumatisch?(een val bijv).

Het zijn geen nierstenen of iets in die geest?

Die zijn op een CT scan zonder contrast te zien, dus als dat het was zou het te zien zijn.
+ als er eentje al 4 jaar zit, dan zittie dus ergens vast en dat zou dan meerdere klachten geven lijkt me.

Alle veelvoorkomende diagnoses in DD lijken zo (bloed, CT, scopie) uitgesloten te zijn, dan zou ik aan prikkelbare darm denken, maar daar heb je ook al de standaard interventies voor geprobeerd. Lastige situatie.

Klinkt raar maar bij somatisch onverklaarbare klachten helpt het om te doen alsof je geen pijn hebt. Je lichaam stuurt signalen vanuit je buik naar je brein alsof er iets aan de hand, terwijl dat eigenlijk een soort software foutje is. Gedragstherapie en goede begeleiding kunnen helpen de pijn onder controle te krijgen.
Ik zou vezels blijven eten, pds dieet en doen alsof je geen pijn hebt. Situaties die je normaal hierdoor vermijdt (als je die hebt), proberen te blijven doen. Maar bespreek dit vooral met je huisarts ipv online advies op afstand.

Back
Naar boven