Fitness Seller

Stel als je een lichte hernia hebt in je rug maar je verstevigd je buik- en rugspieren, zal je dan m (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Mambalgin

Cool Novice
Lid geworden
8 nov 2012
Berichten
209
Waardering
1
Lengte
1m80
Indien deze stelling klopt; dan vraag ik mij af hoe dit komt?

Kan iemand een uitgebreid antwoord geven hieromtrent?

Dank bij voorbaat
 
Een hernia is wervelgerelateerd (je zenuwcellen worden bekneld). Ik denk niet dat je spieren hier invloed op kunnen hebben.
 
Hernia herstelt vooral door rust. Het verstevigen van je rug en buikspieren zorgt voor een betere houding en daarmee heeft het een preventieve werking. Als je al een hernia hebt zal je deze dus eerst moeten laten herstellen (rust) en daarna pas de preventieve versteviging van de rug en buikspieren.
 
Na een rustperiode zal het trainen van je buikspieren, spinale spieren en je kontspieren! zeker helpen omdat een stabielere wervelkolom nou eenmaal voor minder pijn zal zorgen. DOor juist tte trainen zullen ook de bindweefselelementen en dergelijken ietsjes steviger worden. Mocht ik betrouwbare bronnen geloven, dan zijn oefeningen als barbell hip thrusts en goodmornings, mits goed uitgevoerd, uitstekend tegen rugpijn omdat deze oefeningen tot een stabielere wervelkolom leiden.
 
ff een andere vraag:

stel als je geopereerd wordt aan een hernia, na hoeveel tijd (weken/maanden) ben je terug volledig genezen en kan je terug gaan sporten en werken?
 
Leuk plaatje ook brah, zijn alle voorstellen die we nu moeten maken van jou toevallig jijzelf. If so, mooi k*t voor je.. beterschap! Ik zou niet te hard van stapel lopen.. kan je beter aan je arts/dokter/fysio vragen
 
Leuk plaatje ook brah, zijn alle voorstellen die we nu moeten maken van jou toevallig jijzelf. If so, mooi k*t voor je.. beterschap! Ik zou niet te hard van stapel lopen.. kan je beter aan je arts/dokter/fysio vragen

Ik dacht misschien tref ik hier wel mensen die ervaring of kennis hebben hieromtrent...

De artsen die ik tot nu heb bezocht vinden het niet nodig dat ik geopereerd word;

Binnenkort zal ik een neurochirurg raadplegen voor een laatste opinie:(

Dit is het besluit van de MRI dat onlangs werd gemaakt:

MRI scan van de totale wervelzuil

Bevindingen ->

- Er zijn geen verdachte botstructuurveranderingen.

- Discrete Scheuermannsquelen op op het niveau Th11-Th12 en Th12-L1

- Waarschijnlijk spndylolysis van L5 bilateraal met lichte anterolisthesis van
L5 ten opzichte van S1. Discusbulging op dit niveau uitbreidend intraforaminaal rechts
en vooral links. Er is een focaal belangrijke vernauwing van het
linkerneuroforamen met compressie op de linkerwortel L5.

- Geen argumenten voor segmentaire spinaalstenose.

- Normaal aspect van het myelum.

Wat hierboven staat is chinees voor mij, misschien iemand die mij verder kan helpen?
 
Ik dacht misschien tref ik hier wel mensen die ervaring of kennis hebben hieromtrent...

De artsen die ik tot nu heb bezocht vinden het niet nodig dat ik geopereerd word;

Binnenkort zal ik een neurochirurg raadplegen voor een laatste opinie:(

Dit is het besluit van de MRI dat onlangs werd gemaakt:

MRI scan van de totale wervelzuil

Bevindingen ->

- Er zijn geen verdachte botstructuurveranderingen.

- Discrete Scheuermannsquelen op op het niveau Th11-Th12 en Th12-L1

- Waarschijnlijk spndylolysis van L5 bilateraal met lichte anterolisthesis van
L5 ten opzichte van S1. Discusbulging op dit niveau uitbreidend intraforaminaal rechts
en vooral links. Er is een focaal belangrijke vernauwing van het
linkerneuroforamen met compressie op de linkerwortel L5.

- Geen argumenten voor segmentaire spinaalstenose.

- Normaal aspect van het myelum.

Wat hierboven staat is chinees voor mij, misschien iemand die mij verder kan helpen?

Ik ben ook niet zo thuis op dit vlak, maar ik kan je sowieso aanraden om een fysio op te zoeken los van het feit of je geopereerd gaat worden of niet. Als het aan je houding ligt moet daar zeker vooruitgang in te boeken zijn, en minder gaat het sowieso niet worden.

ALS je buik gaat trainen, oppassen dat je geen crunches/situps of iets dergelijks doet, zeker nu niet, omdat die nogal slecht voor je rug zijn. Hanging leg raises lijkt me een veel beter alternatief bijvoorbeeld.

Maar zoek eerst even een fysio op brah. Sterkte
 
Ja je 'core' (buik- en rugspieren) verstevigen helpt. Er wordt bij de meeste hernia's aangeraden om gewoon te blijven bewegen en vooral niet, zoals vroeger gebruikelijk was, bv zes weken plat te gaan liggen.
Het verstevigen van de core zorgt voor een betere ondersteuning van de wervelkolom en voor een natuurlijk 'corset', waardoor de hernia op den duur over zal gaan.
Ik heb op het moment zelf ook een hernia, dus zeg maar als je nog wat wil weten :P
 
Een hernia wordt tegenwoordig niet zo snel meer geopereerd. Daarnaast wordt ook niet meer rust voorgeschreven maar ook beweging. Allemaal nieuwe ideeën daarover dus.

Ik heb zelf geen hernia gehad, maar mijn rug wel steviger gemaakt door trainen van sterkere buikspieren toen die tijd. Maar met een hernia heeft het dus te maken met zenuwen en dat heeft daar dus niet mee te maken.
 
Ik ben zelf geopereerd aan een hernia. Na de operatie echt lang plat gelegen aangezien ze natuurlijk in je rug bezig gaan, ik had na de operatie meer pijn als ervoor. Ik had het idee dat mijn hernia al aan het overgaan was maar doordat ik er al zolang mee liep en de datum van operatie al gepland was er toch mee doorgegaan. Moet zeggen dat ik er nu bijna nooit meer last van heb. Een tijdje voorover bukken doet alsnog erg pijn en kan niet heel lang staan maar heb er dagelijks geen last meer van.

Ik zou zeggen probeer opereren in ieder geval uit te stellen, na een operatie duurt het wel wat langer als een weekje herstellen voor je uberhaupt weer een gewicht optilt.
 
Rust wordt nog steeds voorgeschreven maar daar wordt bedrust niet onder verstaan. Je moet lichamelijke inspanningen voorkomen. Blijven bewegen dus maar vooral nog niet trainen. Hiermee zal je de hernia alleen maar verergeren.

Zelf ben ik herstellende van een hernia en ik weet uit ervaring dat opereren vrijwel niet meer gedaan wordt. Zelf had ik uitval van mijn rechterbeen en kon bijvoorbeeld niet eens mijn eigen schoenen en sokken meer aantrekken en toch werd er niet geopereerd.
 
ik heb zelf ook in de scan gelegen voor hernia, het was ook niet ernstig genoeg voor een operatie.
sinds ik train gaat het wel een stuk beter met mn rug,en kan ik ook wat langer volhouden met lopen.
de training verstevigd toch je rug
 
Back
Naar boven