MuscleMeat

Stel je voor, een beginnersfoutje...

Bezoekers in dit topic

Ewerd

Novice
Lid geworden
17 apr 2011
Berichten
7
Waardering
0
Lengte
1m88
Massa
105kg
Vetpercentage
25%
Goedemorgen!

Na een drietal weekjes trainen en een weekje ongeregistreerd rondneuzen, hierbij de introductie.

Ewerd dus :)

Krachttraining en ik gaan al weer een tijdje terug.. Met weemoed denk ik terug aan de tijd dat ik een twintiger was en deze sport met veel succes beoefende. En ja, lekker cliché, de afgelopen 10 jaren is er vanalles gebeurd en heeft het trainen zich zien afnemen tot een niveau dat ik in plaats van 8x 120 kilo kon 'benchen', acht keer op de weegschaal ging staan om inderdaad bevestigd te krijgen dat ik 120 kilo woog.

En nee, allerminst gespierd en ronduit bescheten. En ja, daar zijn foto's van.. Mijn leven is niet alleen compleet veranderd, maar zo ook mijn gewicht: 100 kilo. En ja, ook daar zijn foto's van :)

Ik ben weer gaan trainen, zoals gezegd! Het schema is redelijk standaard:

- Om de dag/ twee dagen
- Borst/ Biceps | Rug/ Triceps | Benen/ Schouders
- Drie setjes
- Compound oefeningen (squat, bench press, deadlift, military press, etc)

Techniek is voor mij heel belangrijk en ik probeer de oefeningen ook zo goed mogelijk uit te voeren.. Alleen ik ben veel te enthousiast.. En ik denk ook dat ik stiekem probeer verder te gaan waar ik gebleven was..

Op de sportschool is eigenlijk alles aanwezig, behalve... Een squat rek.. Weliswaar wel een Smith-machine (gelukkig!), maar dat is niet het zelfde.. Mijn geest dwaalt af.. De 'kick' dat je de stang lift, oog in oog met jezelf in de spiegel, en de stang door het gewicht doorbuigt en met ieder baby-stapje naar achteren op-en-neer buigt.. Een knikkende beweging als een teken van ontzag voor wat je gaat doen.. En zo ook jij zelf.. Een diepe (knie-)buiging en een (zachte) oerbrul na iedere herhaling. Niet overdreven, maar wel toepasselijk; dit is immers de taal van de immense inspanning bij de squat.

En waarom is daar ook die 'kick' ná de oefening.. Die uitputting, die wankele vent die een long tekort komt. Die vent die van binnen glimlacht bij de gedachte dat je dit gevoel zelf opzoekt. En knikt naar de spiegel, zijn blik wendt naar de overige schijven en hijgend mompelt: "Wie wil er nog meer meedoen?"

Zucht.. :)

Ik train graag met een dumbbell hoor.. Ik doe een seated cable row tot ik niet meer kan of een french press tot ik in brand sta.. Maar niets kan op tegen 'kracht' van een squat..

En potverdorie.. Ik de beginner hè? Vorige week, kuiten trainen.. Veel te ver gegaan.. Ik ben dol op spierpijn, maar ik vind het ook fijn te kunnen lopen; en dat laatste was bijna niet mogelijk.. En nee, niets gescheurd, maar het lichaam gaf even een signaaltje af. Eentje die ik had moeten 'begrijpen'..

Afgelopen zaterdag was 'benendag'! En ik had als doel gesteld mijn drie setjes te squatten en vervolgens drop sets te gaan doen na de laatste tot ik niet meer zou kunnen (kennen jullie dat, moeite een herhaling te doen met 5 kilo aan iedere kant? ; geweldig is dat)

De laatste drie herhalingen van de derde set gingen moeilijk (100kg) en ik moest het uiterste geven en sprak toch eventjes die oertaal die bij die inspanning hoort.. Gelukt! Een vriendelijke spotter zou daarna steeds wat gewichten van de stang halen zodat ik door kon gaan.. Tien kilo'tjes schoven ietwat verdrietig van de stang en ik ging verder.. Na twee herhaling ging het echter mis.. Als door een mokerslag op mijn achterhoofd, begon ik mijn kloppend hart in mijn achterhoofd te voelen.. Instinctief ging de stang van Ewerd naar Smith en stond ik genageld aan de grond.

Dit was een 'sensatie' die ik niet eerder heb meegemaakt.. Vertwijfeld tussen ineenzakken en strompelen keek ik voor me uit en zag verschillende mensen assistentie bieden. En ik dacht: "Shit, nu kan ik mijn set niet afmaken.."

Ik ben eventjes gaan zitten en besloot niet meer verder te trainen. De dag is verder goed verlopen en ik heb goed geslapen. Geen last van mijn nek of iets dergelijks.. Ja, ik voelde mijn quadriceps; en dat was ook de bedoeling.. Eigenlijk had ik dus al besloten die dag weer te gaan trainen.. Maar toen ik bezig was met de vaatwasser (ja, leegruimen, niet om mee te trainen :)) en ik waarschijnlijk (wederom) niet goed (uit)ademde, kreeg ik exact hetzelfde gevoel weer.. Poeh :-O

Niet goed!

Ik ben koppig en van 'het gaat wel weer over' principe, maar ik heb toch besloten de huisarts even te bellen..

- Het verhaal -

"Wat zegt u? Swotten?"
"Nee, squat, eh, kniebuigingen bedoel ik"

Dan is het eventjes stil.. Dus ik ga het uitleggen, maar hoe naief kun je zijn om het voor te gaan doen in de huiskamer en dan te denken dat ze je kan zien? :)

"Ah, nu snap ik het", na enig verdere uitleg.

Ik heb mijn verhaal verder gedaan, en ze besluit na overleg me toch een consult aan te bieden.

En ik mag niet oordelen over de kwaliteit van de betreffende dokter, maar er was geen klik.. Hij lachte een beetje naar me. Misschien wel om hele andere redenen dan vriendelijkheid, maar goed :)

Bloeddruk was goed, mijn pupillen ook en het leek verder niet of er iets aan de hand was. Ik mocht mijn kleren aanhouden, dus alle prima verder. Ik mist eigenlijk de sportarts.. Iemand die de oefening begrijpt, die vragen stelt over mijn ademhaling, waar ik mijn stang had op dat moment, hoe lang ik al train; dat soort dingen..

Ik heb geprobeerd die informatie te geven, maar dan lachte hij weer naar me..

En nu? Ik voel me goed, geen spierpijn of rare andere dingetjes die niet goed voelen. Aldus, ik kijk het nog even aan en ga niks forceren. Wel ga ik proberen te trainen (iets anders) en voorzichtig kijken wat er gebeurt. Indien het niet weggaat, ga ik weer terug naar de huisarts..

Zo, er is nog meer te introduceren.. Voeding, supplementen, ervaringen, et cetera.. Maar eerst aan het werk!

Tot later :)

Groetjes,

Ewerd

PS. Ik denk dat bij de squat ik te veel heb geprobeerd (ondanks dat ik het redde) en ik grote fouten gemaakt heb met mijn ademhaling..
 
Mooi verhaal om te lezen......Je hebt zeker ontzettend veel spijt dat je niks hebt bijgehouden, nadat je gestopt bent geweest?

Misschien was idd je ademhaling niet goed tijdens het squatten ? Goed uitblazen :) maar dat zul je ongetwijfeld zelf ook weten!

Ik wens je iig veel succes toe tijdens je nieuwe 'trainings-tijdperk' !!

Eerst je lichaam weer ff laten wennen aan het trainen :) lekker aan de gang blijven en wie weet wordt je weer net zo fanatiek als je ooit geweest bent......Je zult sowieso profiteren van het zogeheten 'spiergeheugen' :D

Zet em op!
 
Succes, en wat een heerlijk verhaal om te lezen, soms net een gedicht.
 
Ik vond het ook een heerlijk verhaal om te lezen hoor:p Maar je komt er wel, probeer gewoon goed naar je lichaam te luisteren!
 
Het verhaal is idd heerlijk getyped waardoor het lekker weg leest.
En idd goed luisteren naar je lichaam en niet te snel over je grenzen heen willen;)
Maar keep up the good work.
 
Goeie 1ste post! :thumbs:

En mss eens naar een fysioloog gaan? Die zal je beter kunnen helpen dan een normale dokter.
 
Merci :)

Ik vind het leuk om te 'schrijven', dus dit zijn leuke complimenten ;-)

En voor wat betreft de niet goede gevoelens in mijn hoofd.. Door een dagelijks terugkerend zelfde gevoel als van zaterdag, ben ik naar mijn huisarts gegaan..

Gisteravond getraind.. Goed opgewarmd, maar de mokerslag kwam reeds bij het tweede setje al.. Incline bench press met dumbbells, en na de achtste herhaling de hevige kloppingen in mijn hoofd..

En omdat het vanmorgen ineens weer ontstond en er een continu drukkend gevoel overbleef, inderdaad naar de huisarts..

En nu? Een afspraak bij de neuroloog voor (waarschijnlijk) een MRI, aldus de huisarts.. En of dit het is? Geen idee..

Dus: wordt vervolgd.. :dunno:
 
Klinkt niet best kerel...

Hopelijk is het niets ernstigs. :)
 
Klinkt niet best kerel...

Hopelijk is het niets ernstigs. :)

+1 ,doe et rustig aan tot je zeker weet dat je kan trainen zonder gevaar voor je gezondheid,suc6!
 
Back
Naar boven