Fitness Seller

Stelling: Dikke mensen hebben altijd wel een excuus! (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Jordees

Competitive Bodybuilder
20 jaar lid
Lid geworden
9 okt 2002
Berichten
1.531
Waardering
12
Lengte
1m78
Massa
102kg
Vetpercentage
18%
(Let wel, ik probeer hier een discussie op gang te brengen betreffende een maatschappelijk groter wordende probleem: overgewicht)

Mensen met overgewicht hebben over het algemeen altijd wel een excuus voor hun overgewicht. Het licht nooit aan de persoon in kwestie maar altijd aan faktoren van buitenaf of lichamelijke aandoeningen.

Het ligt altijd aan:
- lichamelijke kwaaltjes
- jeugdaandoeningen
- kleine blessures
- zogenaamde ziektes
- zware botten
- lichaamsbouw
- anderen
- zwak hart of andere organen waardoor niet gesport kan worden.

maar nooit aan:
- mac Donalds
- cafetaria
- vraatzucht
- vette hap
- gemakzucht van de pizza-, shoarma-, maaltijdbezorgers
- magnetronfood
- mayo bij elke maaltijd
- te weinig beweging
- luiheid
- gemakzucht
- zichzelf

Nu heb je 2 groepen: De mensen die zichzelf daadwerkelijk te dik vinden en hier ook iets aan doen, hoe moeilijk het voor sommigen ook is. Ze sporten zich een ongeluk, dieten tot ze er ziek van worden en elk pondje is weer een overwinning. (respect!)
En je hebt de mensen die zeggen dat ze er niet zo mee zitten. En om een daad bij het woord te voegen bestellen ze 2 grote shoarma's met extra knoflooksaus, gebakken aardappelschijfjes en 2 frikadellen speciaal. Ploffen vervolgens op de bank en halen elk excuus aan om maar niet de kleinste inspanning te hoeven verrichten.

Wat ik van de 2e groep niet snap of kan bevatten is het volgende: Als zo'n persoon in de spiegel kijkt (naakt welteverstaan) dan moet er toch enige onvrede zijn over zijn/haar uiterlijk? Of zijn deze mensen nu zo naief dat ze het niet willen zien?

Ik zeg ook: er zijn uitzonderingen genoeg, mensen die daadwerkelijk ziek zijn of door schuld van buitenaf (ouders, medicijnen, zwangerschap, etc.) Over deze mensen zal je van mij geen slecht woord horen. Het gaat me hier puur om de mensen die elk excuus aanhalen om hun overgewicht te verantwoorden, maar deze excuses niet met bewijzen kunnen onderbouwen.

En waarom wordt er door de maatschappij (vrienden/familie) niet ingegrepen op het moment dat het uit de hand begint te lopen? Rust er een taboe op? En als je aanleg hebt om snel vet aan te zetten, waarom houd iemand daar dan geen rekening mee qua voeding?

Graag jullie mening en of reaktie.

Mijn beweegreden: Mijn nichtje is 10 of 11 jaar jong, weegt 90 kilo en zit op een speciale school omdat ze (nu al) psychische klachten heeft en niet goed kan leren. De ouders schotelen haar elke middagpauze een bord vol kroketten/frikadellen voor met een halve pot mayonaise. Er is al regelmatig wat van gezegd, maar het enige respons is een kwade blik en een sissend: bemoei je met je eigen gezin!!!!
 
Ga je nou allemaal dezelfde soort discussies aan???

Mijn mening is dat we die mensen goed moeten voorlichten en begeleiden. Op onze sportschool komen veel mensen met overgewicht. Vaak hoor je dat ze gewoon niet weten hoe ze moeten leven. Eerst eten ze teveel, waardoor ze aankomen, dan gaan ze op een hongerdieet, wat een normaal mens nooit volhoud, en dan gaan ze weer meer eten waardoor er een jojo effect komt en ze nog meer aankomen. Wat betreft het sporten: Mensen met overgewicht vinden het heel moeilijk om een sportschool in te stappen. Ze schamen zich voor hun lichaam en denken dat iedereen op de sportschool in strakke pakjes rondloopt. Daarom ben ik echt trots op de sportschool waar ik werk. We proberen de mensen echt te helpen op het gebied van voeding, beweging en zelfs op het emotionele vlak. Dus in plaats van ze af te zeiken help ik ze liever.

grtz Marcel
 
WTF 90 kilo op 11 j? Dat is een serieus gezondheidsprobleem!
Net zoals je het aanhaalt: het moet van kleins af aan aangeleerd worden om op een gezonde manier te eten en voldoende aan sport te doen.
Het begint toch meestal bij een slechte opvoeding of nalatigheid van de ouders.
ook de omgeving/vrienden spelen een rol , zo zie je in Amerika waar weinig tijd is en veel fastfood zaken op elke hoek v/d straat dat het probleem toch escaleert.

Dan zijn er nog de aangeboren ziekten, mensen die heel snel dik worden maar heel moeilijk afvallen.
 
Die snoepwinkels op het voortgezette onderwijs zouden ze ook af moeten schaffen. Mars, snickers, en andere snoepgoed vervangen door broodjes met gezond beleg, fruit en evt kleine warme maaltijden aanbieden.

marcel: Zolang er een vrijheid van plaatsen van topics en reacties geldt, doe ik dit op mijn manier. Ga jij me bij elk topic/reactie aanspreken op die manier?
 
Originally posted by marcel
Ga je nou allemaal dezelfde soort discussies aan???

Mijn mening is dat we die mensen goed moeten voorlichten en begeleiden. Op onze sportschool komen veel mensen met overgewicht. Vaak hoor je dat ze gewoon niet weten hoe ze moeten leven. Eerst eten ze teveel, waardoor ze aankomen, dan gaan ze op een hongerdieet, wat een normaal mens nooit volhoud, en dan gaan ze weer meer eten waardoor er een jojo effect komt en ze nog meer aankomen. Wat betreft het sporten: Mensen met overgewicht vinden het heel moeilijk om een sportschool in te stappen. Ze schamen zich voor hun lichaam en denken dat iedereen op de sportschool in strakke pakjes rondloopt. Daarom ben ik echt trots op de sportschool waar ik werk. We proberen de mensen echt te helpen op het gebied van voeding, beweging en zelfs op het emotionele vlak. Dus in plaats van ze af te zeiken help ik ze liever.

grtz Marcel

Ik vind dat die mensen zelf ook wel wat mogen doen, ZELF uitzoeken hoe je gezond moet leven en eten etc, niet alles hoeft voorgekauwt te worden.
Iemand met gezond verstand ziet toch na 10 kilo aankomen wel van "Ohoh, eens kijken wat ik eraan kan doen" en vervolgens eens wat informatie zoeken over hoe en wat.
Ik heb iig geen medelijden met ze, ze doen het allemaal zelf.
 
Originally posted by Jordees
marcel: Zolang er een vrijheid van plaatsen van topics en reacties geldt, doe ik dit op mijn manier. Ga jij me bij elk topic/reactie aanspreken op die manier?

JA! Zoals je al zegt heb ik een vrijheid van het plaatsen van reacties, dus dat doe ik dan ook. Als je je zorgen over het welzijn van de mensheid maakt, doe er dan ook wat aan ipv van de nutteloze kreten. We zijn het allemaal erover eens dat het leefpatroon van de gem. mens aangepast moet worden, maar dit doe je niet door mensen af te kraken, maar door voorlichting te geven en mensen te helpen.
 
ik ben daar helemaal mee eens !
maar men is instinctief heel erg aangetrokken tot vettige dingen omdat dat vroeger een manier was om te overleven.. veel energy binnen krijgen.

nu is dat niet nodig maar toch zijn die instinctieve gevoelens er... dus is het moeilijk om tegen te gaan (voor de een wat makkerljiker dan de ander).
 
Originally posted by WoUz


Ik vind dat die mensen zelf ook wel wat mogen doen, ZELF uitzoeken hoe je gezond moet leven en eten etc, niet alles hoeft voorgekauwt te worden.
Iemand met gezond verstand ziet toch na 10 kilo aankomen wel van "Ohoh, eens kijken wat ik eraan kan doen" en vervolgens eens wat informatie zoeken over hoe en wat.
Ik heb iig geen medelijden met ze, ze doen het allemaal zelf.

Beste Wouz,

Ik heb het over helpen. Ze moeten het toch allemaal zelf doen! ik kan niet voor hun gezond gaan sporten of gezond gaan eten. Wat je kan doen is ze informatie geven en plezier geven in het sporten op een sportschool. Meestal voer je een discussie om tot een oplossing te komen, maar zeggen ze doen het allemaal zelf levert natuurlijk geen bijdrage daaraan. Veel mensen denken dat wanneer ze af willen vallen ze op crackers moeten gaan leven en daar springen wij dan in. Goede voorlichting daar help je de mensen mee.
 
Originally posted by marcel


JA! Zoals je al zegt heb ik een vrijheid van het plaatsen van reacties, dus dat doe ik dan ook. Als je je zorgen over het welzijn van de mensheid maakt, doe er dan ook wat aan ipv van de nutteloze kreten. We zijn het allemaal erover eens dat het leefpatroon van de gem. mens aangepast moet worden, maar dit doe je niet door mensen af te kraken, maar door voorlichting te geven en mensen te helpen.

Luister, dat ik een stelling maak betekent dat nog niet dat ik die volledig steun. Ik vraag alleen wat mensen ervan vinden en hoe erover gedacht wordt (in het algemeen). Dat jij begrijpend lezen op de basisschool niet met succes afgerond hebt, hoef je toch niet op mij af te reageren?
 
Het probleem is dat zoet en vettig lekker is..tenminste voor degenen die er gewoon aan zijn. Zoetigheid bestaat al eeuwen, de eerste mensen aten waarschijnlijk al honing uit raten die ze vonden.
Het is zo sterk ingeburgerd dat suiker in alles zit wat je maar kan bedenken, mensen die dus gevoelig zijn om snel dik te worden hebben geen keus, de hele maatschappij is verziekt, dat zie je wel aan het aantal welvaartziekten in het Westen tov de rest van de wereld, maar goed die hebben dan weer andere ziekten...

Volgens mij kunnen de meeste met overgewicht dit zelf niet aan, er is toch vrij veel kennis nodig om dit probleem te verhelpen. Begeleiding is nodig, maar ze moeten zelf wel de eerste stap willen zetten, want het gaat niet vanzelf.
 
Het ligt dus inderdaad vaak bij de persoon zelf om er wat aan te doen. Maar hoe krijg je zo'n persoon zover dat ie daadwerkelijk die stap gaat maken? Want wanneer je dus enig schaamtegevoel hebt omtrent dit probleem dan is die stap een hele grote.

Ik heb ook nog steeds het idee dat er een soort van taboe rust op zwaarlijvigheid. Mensen worden toch nog altijd nagekeken en er wordt gesmoesd op het moment dat een zeer zwaar persoon de revue passeert.
 
Originally posted by Jordees
[BLuister, dat ik een stelling maak betekent dat nog niet dat ik die volledig steun. Ik vraag alleen wat mensen ervan vinden en hoe erover gedacht wordt (in het algemeen). Dat jij begrijpend lezen op de basisschool niet met succes afgerond hebt, hoef je toch niet op mij af te reageren? [/B]

Ik reageer toch op die stelling. Jij hebt de stelling opgezet, dus ik reageer dan naar jou toe.De stelling heb je helemaal onderbouwd, dus vraag jij niet meer naar een algemeenheid. Wat betreft de basisschool: Ik hoop binnen twee jaar mn universitaire opleiding afgerond te hebben.

Je zegt zelf dat je discussie op gang wilt brengen, dus ga ik er meteen hard op in en dan zeg jij dat je het niet helemaal eens met de stelling bent. En dat ik dus niet zo moet reageren???
 
Originally posted by Jordees
Wat ik van de 2e groep niet snap of kan bevatten is het volgende: Als zo'n persoon in de spiegel kijkt (naakt welteverstaan) dan moet er toch enige onvrede zijn over zijn/haar uiterlijk? Of zijn deze mensen nu zo naief dat ze het niet willen zien?

ik denk en zie dat sommigen er normaal mee kunnen leven, of zelfs trots erop zijn, dat ze 'stevig' gebouwd zijn.

Originally posted by Jordees
En waarom wordt er door de maatschappij (vrienden/familie) niet ingegrepen op het moment dat het uit de hand begint te lopen? Rust er een taboe op? En als je aanleg hebt om snel vet aan te zetten, waarom houd iemand daar dan geen rekening mee qua voeding?

ik neem aan dat er wel ingegrepen is door hun naasten, maar dat degene met overgewicht te koppig of te trots is om hun argumenten te erkennen, en in hun ogen liever wat steviger zijn, dan die 'skinny' mensen.
 
Originally posted by Jordees
Die snoepwinkels op het voortgezette onderwijs zouden ze ook af moeten schaffen. Mars, snickers, en andere snoepgoed vervangen door broodjes met gezond beleg, fruit en evt kleine warme maaltijden aanbieden.

marcel: Zolang er een vrijheid van plaatsen van topics en reacties geldt, doe ik dit op mijn manier. Ga jij me bij elk topic/reactie aanspreken op die manier?

ehh op het voortgezet onderwijs dan kan je, vind ik, wel voor jezelf denken wat vet en wat niet vet is..

ik kocht daar nooit wat bij die winkeltjes.. en het was ook duur..

maar ik ben het wel met de stelling eens.. ze geven altijd iets anders de schuld dan hunzelf..

sommige mensen..
 
Originally posted by Jordees
Het ligt dus inderdaad vaak bij de persoon zelf om er wat aan te doen. Maar hoe krijg je zo'n persoon zover dat ie daadwerkelijk die stap gaat maken? Want wanneer je dus enig schaamtegevoel hebt omtrent dit probleem dan is die stap een hele grote.

Ik heb ook nog steeds het idee dat er een soort van taboe rust op zwaarlijvigheid. Mensen worden toch nog altijd nagekeken en er wordt gesmoesd op het moment dat een zeer zwaar persoon de revue passeert.
De beste manier om iemand met zwaarlijvigheid aan te zetten om er iets aan te doen is door wetenschappelijke bewijzen voor te leggen, statistieken te laten zien van de invloed op hun eigen gezondheid.
Als men tot het besef komt dat er grote gezondheidsrisico's aan verbonden zijn, ja zelfs op latere leeftijd een vroege dood, dan gaat er in vele gevallen iets veranderen aan hun denkwijze.
Om hun schoonheid of sociale problemen geven ze meestal niet, die waren voor de zwaarlijvigheid meestal ook al niet belangrijk.
Maar gezondheid dat interesseerd iedereen, als je maar genoeg angst teweeg brengt dan zal men snel de motivatie om gezonder te gaan leven krijgen.

2 de stap is dan aanzetten om hulp in te roepen, zelf kan het grootste deel dit niet aan, er komt teveel bij kijken.
En meestal krijg je dan idd een jojo effect waardoor de patient alleen maar dieper wegzakt in de problemen.
 
Originally posted by Jordees
Het ligt dus inderdaad vaak bij de persoon zelf om er wat aan te doen. Maar hoe krijg je zo'n persoon zover dat ie daadwerkelijk die stap gaat maken? Want wanneer je dus enig schaamtegevoel hebt omtrent dit probleem dan is die stap een hele grote.

Ik heb ook nog steeds het idee dat er een soort van taboe rust op zwaarlijvigheid. Mensen worden toch nog altijd nagekeken en er wordt gesmoesd op het moment dat een zeer zwaar persoon de revue passeert.

Jordees, dus nu ben je het volledig met me eens??? Je verwoord nu precies wat ik aan je duidelijk heb proberen te maken :D
Het taboe wordt natuurlijk aangewakkerd door de kijwijze die jij in de eerste post hebt verwoord. Toevallig had ik vorige week een vrouw met overgewicht die het 2 jaar lang niet durfde een sportschool binnen te stappen. Het klikte meteen en nu is ze er 3 tot 4 keer pw te vinden. En dat bedoel ik met mensen helpen. Ik ben (als bijbaantje) fitnessinstructeur en probeer de mensen zoveel mogelijk op hun gemak te stellen en probeer ook de mensen plezier te laten geven in het sporten.
 
Juist en ik wil die taboe ook doorbreken omdat mijn nichtje dus zo zwaarlijvig is. Ik heb helemaal geen loze kreten gedaan om zwaarlijvige mensen. Dit zijn antwoorden die ik aan den lijve ondervind door mensen recht op de man te vragen waarom ze overgewicht hebben.

Je reageerde helemaal niet op de stelling, je reageert inhoudelijk op een aantal kreten die niet de hele stelling omvatten.
 
Het is ook maar net hoe je die zwaarlijvigheid bekijkt: als schoonheid/lelijk of als gezond/ongezond.

Vergeet niet dat het huidige schoonheids ideaal strak en slank is. Een paar honderd jaar geleden was de "Rubens vrouw" het schoonheids ideaal. Dan zou deze discussie heel anders gaan, maar dan laat ik het gezondheids aspect erbuiten.
 
Beste Jordees,

Een (probleem-)stelling bestaat uit 1 zin of een aantal korte zinnen. Zoals je zelf zegt is de stelling: Dikke mensen hebben altijd wel een excuus! Hier reageer ik dus op. Jij zegt dat ik niet op de hele stelling reageer, maar de stelling is nou eenmaal die ene zin. Misschien heb je een verkeerde stelling gekozen??? kon ik je trouwens ook wel vertellen. Daarna heb je je gedachtengang wat verder uitgediept en reageer ik idd op een aantal aspecten daarvan.

Wat betreft de 1e groep: Door de opvattingen die jij over deze groep schrijft durven mensen met overgewicht niet te gaan sproten of niet te gaan dieeten. Je sport je natuurlijk geen ongeluk en je dieet je natuurlijk niet ziek. Dat is wat de mensen zonder ervaring denken. Maar wij moeten beter weten.
Dus als jij vind dat ik niet goed op jou betoog reageer dan komt dat doordat het niet goed in elkaar zit.
 
P.S. (probleem-)stelling formulering les 1: Zorg altijd dat de stelling representatief is voor je betoog. Het is een samenvatting in 1 zin van je betoog.
 
Back
Naar boven