MuscleMeat

stelling: maakt je uiteindelijk zwakker (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Frenkpie

Massive Warrior
20 jaar lid
Lid geworden
17 nov 2002
Berichten
19.637
Waardering
901
Lengte
1m72
Massa
88kg
ik was net met een nieuwe persoon bij ons in t fitness aan t praten. hij is zelf een persoonlijke fitness instructeur geweest en trained zelf al jaren (was ook te zien :D)

ik vertelde dat ik creatine gebruikte. en daar moest hij een beetje om lachen. want je hebt zelf ook creatine in je lichaam, als je dan creatine gaat gebruiken, denkt je lichaam.. hey ik krijg toch creatine via mn voedsel binnen, dus hoef ik niet aan te maken en als je dan vervolgens stopt met creatine. maakt het lichaam ook niet meer aan omdat het niet meer weet hoe. en je word dan langzaam aan steeds zwakker en zwakker...

true? false? part true?

tell me more :)
 
kleine kern van waarheid...

als je heel lang megadoseringen gebruikt dan wel..

drm moet je het ook cyclen dat je lichaam er niet aan gewend raakt..
 
Originally posted by nilsjei1234
kleine kern van waarheid...

als je heel lang megadoseringen gebruikt dan wel..

drm moet je het ook cyclen dat je lichaam er niet aan gewend raakt..
Nope geen waarheid.. cyclen is trouwens ook niet nodig volgens de laatste studies. (lichaam stopt niet met produceren of raakt niet gewend)

Mega dosseringen zijn gewoon nutteloos omdat een groot % ervan gewoon de wc ingaat.

Maar ja tis weer een fitness instructeur:rolleyes: , hij gaat in tegen tientallen studies die bewezen hebben dat creatine suppletie werkt . Dus laat hem maar lachen met zijn eigen domheid.
 
Maakt jezelf dan creatine aan? Bovendien is het een supplement stel je zou overboord gaan en zorgen dat je genoeg creatine vanuit je voeding krijgt ou je lichaam dan ook denken van: Ho maar met de aanmaak? Lijkt mij niet, want als je iets aanmaakt dan hoef je er ook niet mee te supplementeren toch, want dan kan je lichaam toch gewoon zoveel aanmaken als dat je nodig hebt..... Maar misschien zit ik er wel helemaal naast.
 
Je maakt zelf 1 gram creatine aan per dag ongeveer. Men rekent daar nog 1 gram bij uit voeding, zodat je per dag op 2 gram creatine komt zonder suppletie.
Het doel van suppletie is om je creatine depots vol te krijgen, wat met de eigen productie en voeding voor de meeste mensen niet lukt.
Vollere depots betekend meer creatine fosfaat voor de spier en langere, intensere sets.
Er is geen enkel onderzoek dat bewijst dat je eigen aanmaak stopt door suppletie, noch is er bewijs dat creatine op langere termijn schadelijk is. Er is echter wel bewijs genoeg dat creatine suppletie werkt bij 70 tot 80% van alle mensen die het gebruiken.
De effectiviteit van suppletie hangt oa. af van je eigen productie, hoeveelheid creatine die al in je spier zit en vlees/vis consumptie.
 
Ik heb ook ooit an iemand gehoord dat creatine bij 25% van de mensen niet werkt als ze het inemen zonder snelle suikers, weet iemand daar iets van? Ik weet wel dat het innemen van crea met snelle suikers aan te bevelen is na een training zodat de crea sneller getransporteerd word, maar verders?
 
en beter opgenomen Frietbakker, vandaar dat het misschien niet zou werken bij die 25%, hoewel ik van mening ben dat het ook met water zijn werk doet en dat dat de enige manier van inname is als je het in wil nemen voorafgaande van de training. Na de training natuurlijk met glucose.
 
Creatine kan zichzelf niet transporteren door de celwanden, dus heb je een transporter nodig, beste hiervoor is dextrose of een andere snelle koolhydraat.
Daarom komt het zo goed uit om creatine ná de training te nemen, omdat op dat moment suiker niet dik maakt en je dus ook geen echte nadelen ondervindt.
 
aahh thnx for the info :)
 
Ik gooi het altijd in mijn appelsap. Wel lachen dat het lijkt alsof je zand in je mond hebt.
Oja.. kreeg nog een advies vandaag van iemand op de sportschool, maar dat zal wel voor een groot deel bekend zijn:
- Eerste 5 dagen: 4x per dag 1 theelepel crea (5gr)
Daarna:
- 1x per dag een theelepel
- Innemen met water/vruchtensap
- Op lege maag innemen
- Na inname niet direct eten, koffie of zuivelprodukten gebruiken
- Maximaal 2 maanden gebruiken, dan 1 maand rust.
 
Buiten dat je niet hoeft te stoppen klopt het wel.

Zou alleen het op je trainingsdagen altijd na je training met je dextrose nemen. Zodat door de insuline piek je spiercel open staat en de creatine beter opgenomen word.
 
Originally posted by Ornathon
Ik gooi het altijd in mijn appelsap. Wel lachen dat het lijkt alsof je zand in je mond hebt.
Oja.. kreeg nog een advies vandaag van iemand op de sportschool, maar dat zal wel voor een groot deel bekend zijn:
- Eerste 5 dagen: 4x per dag 1 theelepel crea (5gr)
Daarna:
- 1x per dag een theelepel
- Innemen met water/vruchtensap
- Op lege maag innemen
- Na inname niet direct eten, koffie of zuivelprodukten gebruiken
- Maximaal 2 maanden gebruiken, dan 1 maand rust.
Wat heb jij dan voor creatine, bij mij lost ie helemaal op, proef echt geen korreltje hoor, laat staan dat het net als zand smaakt!!
 
Originally posted by Ornathon
Ik gooi het altijd in mijn appelsap. Wel lachen dat het lijkt alsof je zand in je mond hebt.
.

Moet je iets beter roeren en iets langer wachten...weg zand :D
 
Behalve na de training gooi ik mijn creatine ook in vruchtesap. Om het gemakkelijk op te lossen doe ik het volgende:

Eén derde glas vruchtesap (uit de koelkast) doe ik 30 seconden in de magnetron bij 1000 Watt, het is dan een graad of 35 a 40. Creatine oplossen. Glas aanvullen met vruchtesap tot de gewenste temperatuur is bereikt. Bij mij is dat een graad of 20, dan gooi je het zo achterover en heb je geen plons in je maag.
 
nadelen van vruchtensap:
1. Het geeft geen insuline piek
2. Het stapelt glycogeen op in de lever ipv de spieren
3. Het heeft een zeer lage PH waardoor creatine sneller oxideert.

Tis maar dat jet weet.
 
Originally posted by admin
nadelen van vruchtensap:
1. Het geeft geen insuline piek
2. Het stapelt glycogeen op in de lever ipv de spieren
3. Het heeft een zeer lage PH waardoor creatine sneller oxideert.

Tis maar dat jet weet.

1. Het geeft wel een insulinepiek, maar inderdaad niet zo'n hoge. Laten we het een insuline verhoging noemen. Ná de training neem ik de creatine met snelle suikers, ik wil dat 'smorgens niet. (neiging tot hypoglycaemie). Sommige mensen nemen de creatine dan met water, ik kies voor vruchtensap. Meteen daarna eet ik fruit, bijvoorbeeld een appel, een kiwi en een sinaasappel. Een kwartier daarna neem ik mijn trage koolhydraten (brood/havermout/müsli/kwark). Dat geeft genoeg insuline om de creatine te transporteren. Niet optimaal, maar genoeg.
Neem jij 'smorgens creatine met dextrose?
3. Ja, en?
4. Vruchtensap heeft geen hoge PH (dan zou vruchtensap basisch zijn) maar een láge, onder de PH7 en is dus zuur. Sinaasappelsap heeft een PH van 3.2, appelsap is 2.8. (Overigens zit limonadesiroop al op 3.0). Wat gebeurt er nou, ik los de creatine op (1 minuut), drink het op (20 seconden) en in 8 seconden stroomt het door de slokdarm, zo in de maag. Met een PH van 2.0! Yo, dan maakt die sinaasappelsap niets meer uit! Als je gaat ontbijten zakt de PH nog verder naar ongeveer 1! Als de creatine daar zover van zou integreren dat het niet meer zou werken, zouden we het moeten injecteren. Gelukkig hoeft dat niet. Vruchtensap is ok. Shoot me if I'm wrong.
 
Originally posted by Condor

Niet optimaal, maar genoeg.
Kijk daar gaat het nu om. Dit is voor de een genoeg en de ander wil wel alles zo optimaal mogelijk.
Ik neem het of met water (luiheid of geen druivensap aanwezig). of met druivensap. Na training zelfde als jij.

Zelf heb ik ook nog nergens gelezen dat zuren het verval van creatine versneld. Zou best kunnen hoor, maar zover ik het tot nu toe nog weet is dat het gewoon de vochtige omgeving is die zorgt voor het verval.
 
Originally posted by Robin


Moet je iets beter roeren en iets langer wachten...weg zand :D

of in lauw water dan is t zo opgelost
 
Originally posted by Condor


1. Het geeft wel een insulinepiek, maar inderdaad niet zo'n hoge.

Laten we het een insuline verhoging noemen. Ná de training neem ik de creatine met snelle suikers, ik wil dat 'smorgens niet. (neiging tot hypoglycaemie). Sommige mensen nemen de creatine dan met water, ik kies voor vruchtensap. Meteen daarna eet ik fruit, bijvoorbeeld een appel, een kiwi en een sinaasappel. Een kwartier daarna neem ik mijn trage koolhydraten (brood/havermout/müsli/kwark). Dat geeft genoeg insuline om de creatine te transporteren. Niet optimaal, maar genoeg.
Neem jij 'smorgens creatine met dextrose?


2. Ja, en?
3. Vruchtensap heeft geen hoge PH (dan zou vruchtensap basisch zijn) maar een láge, onder de PH7 en is dus zuur. Sinaasappelsap heeft een PH van 3.2, appelsap is 2.8. (Overigens zit limonadesiroop al op 3.0). Wat gebeurt er nou, ik los de creatine op (1 minuut), drink het op (20 seconden) en in 8 seconden stroomt het door de slokdarm, zo in de maag. Met een PH van 2.0! Yo, dan maakt die sinaasappelsap niets meer uit! Als je gaat ontbijten zakt de PH nog verder naar ongeveer 1! Als de creatine daar zover van zou integreren dat het niet meer zou werken, zouden we het moeten injecteren. Gelukkig hoeft dat niet. Vruchtensap is ok. Shoot me if I'm wrong.

1. Luister nu eens naar jezelf, je zegt eerst het geeft een insuline piek en daarna zeg je 'maar niet zo'n hoge' dan is het ook geen piek he!

Fructose heeft een glycemische index van 20 wat heel laag is, dus weinig bloedglucose afgifte en bijgevolg GEEN SLIN piek.
Wat fructose wel doet is je vet maken (1), iets wat je bij glucose niet hebt op momenten dat je lever-glycogeen en bloedglucosespiegel laag is.

's Ochtends hoef je helemaal geen fruitsap te drinken en als je het toch doet dan liever druivensap dat bevat meer dextrose en minder fructose. Maar 1 ding moet je goed onthouden: dextrose maakt je 's ochtends niet sneller vet dan fruitsap, integendeel.

2. Glucose dat naar de lever gaat heeft geen enkel nut voor het transport van creatine naar de spiercellen, het enige wat je krijgt is een lever die verzadigd is van glycogeen bijgevolg zal het teveel omgezet worden naar vetzuren en getransporteerd worden naar vetcellen. Maw je wordt vet en je niet opgenomen creatine plas je als afvalstof terug uit.

3. Ik shoot je niet maar je bent wel fout.
De pH-waarde geeft men weer op een logaritmische schaal van 0 tot 14, waarbij 0 zeer sterk zuur is, 7 neutraal en 14 zeer sterk base. Hoe dichter tegen de 0 aan hoe zuurder/hoger de ph.
Fruitsap heeft een ph van 3.8 en appelsap een van 2.8 allebei zéér zuur dus.
Niet bruisend water is daarom beter met een normale ph van ongeveer 7.
Creatine word onstabieler naarmate de PH van de omgeving of vloeistof kleiner wordt. Dat is het hele idee van creatine stabiel(er) houden, een heel hoge ph van bijv. 12 zou creatine veel minder snel omzetten naar creatinine. (totale stabiliteit bestaat overigens niet)
Vocht of water zelf heeft daarmee dus niets te maken maar omdat water dus nog altijd die ph van 7 heeft zal binnen de 10 minuten een dosis creatine al volledig onstabiel worden. (2)
Is dit vruchtensap dan is de ph dus 2 x lager en zal de vloeistof al binnen de 43 sec. onstabiel worden. (3)
Dus dan kan je zeker zijn dat alle creatine in je maag het niet tot aan de darm haalt en je dus enkel creatinine overhoud.

De conversie van creatine naar creatinine in maag en darmen door maagzuren is trouwens zo goed als onbestaande. (4)


(1) Fructose, weight gain, and the insulin resistance syndrome1,2,3
Sharon S Elliott, Nancy L Keim, Judith S Stern, Karen Teff and Peter J Havel.
(2) http://www.musclemass.com/creatine_side_effects.html
(3) http://www.musclemass.com/creatine_side_effects.html
(4) Life Sci 1999 Oct 29;65(23):2463-70 Related Articles, Links
Acute creatine ingestion in human: consequences on serum creatine and creatinine concentrations.
Schedel JM, Tanaka H, Kiyonaga A, Shindo M, Schutz Y.
 
Originally posted by ErEf
Zelf heb ik ook nog nergens gelezen dat zuren het verval van creatine versneld. Zou best kunnen hoor, maar zover ik het tot nu toe nog weet is dat het gewoon de vochtige omgeving is die zorgt voor het verval.
Niet dus, zie mijn reply hierboven.
 
Back
Naar boven