XXL Nutrition

stelling: maakt je uiteindelijk zwakker (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Originally posted by admin


1. Luister nu eens naar jezelf, je zegt eerst het geeft een insuline piek en daarna zeg je 'maar niet zo'n hoge' dan is het ook geen piek he!

Fructose heeft een glycemische index van 20 wat heel laag is, dus weinig bloedglucose afgifte en bijgevolg GEEN SLIN piek.
Wat fructose wel doet is je vet maken (1), iets wat je bij glucose niet hebt op momenten dat je lever-glycogeen en bloedglucosespiegel laag is.

's Ochtends hoef je helemaal geen fruitsap te drinken en als je het toch doet dan liever druivensap dat bevat meer dextrose en minder fructose. Maar 1 ding moet je goed onthouden: dextrose maakt je 's ochtends niet sneller vet dan fruitsap, integendeel.

2. Glucose dat naar de lever gaat heeft geen enkel nut voor het transport van creatine naar de spiercellen, het enige wat je krijgt is een lever die verzadigd is van glycogeen bijgevolg zal het teveel omgezet worden naar vetzuren en getransporteerd worden naar vetcellen. Maw je wordt vet en je niet opgenomen creatine plas je als afvalstof terug uit.

3. Ik shoot je niet maar je bent wel fout.
De pH-waarde geeft men weer op een logaritmische schaal van 0 tot 14, waarbij 0 zeer sterk zuur is, 7 neutraal en 14 zeer sterk base. Hoe dichter tegen de 0 aan hoe zuurder/hoger de ph.
Fruitsap heeft een ph van 3.8 en appelsap een van 2.8 allebei zéér zuur dus.
Niet bruisend water is daarom beter met een normale ph van ongeveer 7.
Creatine word onstabieler naarmate de PH van de omgeving of vloeistof kleiner wordt. Dat is het hele idee van creatine stabiel(er) houden, een heel hoge ph van bijv. 12 zou creatine veel minder snel omzetten naar creatinine. (totale stabiliteit bestaat overigens niet)
Vocht of water zelf heeft daarmee dus niets te maken maar omdat water dus nog altijd die ph van 7 heeft zal binnen de 10 minuten een dosis creatine al volledig onstabiel worden. (2)
Is dit vruchtensap dan is de ph dus 2 x lager en zal de vloeistof al binnen de 43 sec. onstabiel worden. (3)
Dus dan kan je zeker zijn dat alle creatine in je maag het niet tot aan de darm haalt en je dus enkel creatinine overhoud.

De conversie van creatine naar creatinine in maag en darmen door maagzuren is trouwens zo goed als onbestaande. (4)


(1) Fructose, weight gain, and the insulin resistance syndrome1,2,3
Sharon S Elliott, Nancy L Keim, Judith S Stern, Karen Teff and Peter J Havel.
(2) http://www.musclemass.com/creatine_side_effects.html
(3) http://www.musclemass.com/creatine_side_effects.html
(4) Life Sci 1999 Oct 29;65(23):2463-70 Related Articles, Links
Acute creatine ingestion in human: consequences on serum creatine and creatinine concentrations.
Schedel JM, Tanaka H, Kiyonaga A, Shindo M, Schutz Y.

1. Ik luister wel naar mezelf hoor. Heel goed zelfs, nu jij nog :D. Het gaat er mij niet om gelijk te krijgen, maar ik leg uit waarom ik ‘smorgens fruit en vruchtensap neem. Kennelijk niet goed genoeg. Het gaat er om dat ik een andere reden heb dan vetopslag, om geen dextrose te gebruiken: een neiging tot hypoglycaemie. Dat is een heel vervelende aandoening, die wel het “voorportaal van Diabetes” wordt genoemd. Die heb ik door een zo strak mogelijk suiker/koolhydratenregime eindelijk onder controle. Over wat nou een piek is en wat een verhoging gaan we het maar niet te lang hebben. Ik noemde een verhoging bij gebruik van fructose (GI 20) een piek, ik bedoel natuurlijk wel een _relatieve_ piek. Een verhoging ten opzichte van de bloedsuikerspiegel vlak voor ik wakker wordt. Een verhoging lang niet zo groot als bij gebruik van dextrose. Maar wel meer dan als ik slechts water zou gebruiken, en vooral ook sneller dan als ik water zou nemen gevolgd door trage koolhydraten (brood of havermout bv, die ik trouwens neem ná het fruit + sap met crea). Het is gewoon een compromis die voor mij denk ik het beste is, en waar mensen met een neiging tot hypoglycemie misschien sowieso gebruik van zouden moeten maken.
2. Ik geloof je wel, maar 3 stuks fruit en een sapje per dag lijken me niks mis mee. Eet jij helemaal geen fruit meer dan? Fruit bevat onder andere carotenoïden en bioflavonoïden, en fruitconsumptie wordt in verband gebracht met een mogelijk preventieve werking op chronische ziekten zoals kanker en hart- en vaatziekten maar ook op longziekten. Dit doet niets af aan vetopslag agv fruitconsumptie, maar is voor mij een extra reden om wél fruit te eten. In de BB praktijk lijkt het me hooguit zaak om in geval van wedstrijdvoorbereiding en in de cuttingfase fruitconsumptie “beperkt” te houden, daarbuiten past het mijns inziens prima in een BB dieet. (beperkt houden dan ook nog in relatie tot het fructosegehalte, zoete druiven tellen veel zwaarder dan zure appels). Ik denk dat ik kan cutten zonder af te zien van fruit.
3. Misverstandje, ik heb op enig moment jouw “zeer lage PH” (jouw post 130203.0520h) gelezen als “zeer hoge PH”, vandaar mijn reactie: “heeft geen hoge PH (dan zou vruchtensap basisch zijn) maar een láge” etc. (mijn post 130203.0615). Maar hierover zijn we het verder eens. Jouw referentie: http://www.musclemass.com/creatine_side_effects.html is heel interessant. De tabel wordt met de link http://www.musclemass.com/kre-alkalyn-creatine-facts.html _in de tabel_ gebruikt als een commerciële uiting. Heb je ook een onafhankelijke bron? Tenslotte begrijp ik nog steeds niet waarom de veel lagere PH in onze maag geen rol zou spelen, en het relatief mild zure milieu van het glaasje sap wel. Verder ben ik ook erg geïnteresseerd op metingen in relatie tot de temperatuur, omdat velen waaronder ikzelf geneigd zijn een warme vloeistof te gebruiken (Ik warm een half glas jus op in de magnetron, los de creatine op en koel het weer met een half glas koud sap. Mijn ervaring was dat hiermee in de laad-fase alle maag-darmgevoeligheden achterwege bleven). Jouw referentie (4) heb ik helaas niet ter beschikking. Mogelijk is het beter om creatine ‘smorgens met water in te nemen, gevolgd door trage koolhydraten (in mijn geval). Maar ik ben hier nog steeds niet vanovertuigd.
4. Tenslotte: Ik heb creatine een tijd lang alleen maar met vruchtensap ingenomen, en het werkte toen uitstekend. Theorie is leuk, praktijk telt.
 
1.: Hoeft ook niet, neem eerst de dextrose/creatine/whey en eet 15-20 min later een volledig en compleet ontbijt je zal zeker geen hypo krijgen.

2.: Ik kraak hier fruit niet af, ik leg enkel uit waarom de combinatie fruit/creatine niet ideaal is.

3.: Referentie (2,3) De tijden kloppen wel maar kan ik enkel in boeken terugvinden, ik kan je dus geen link geven met wetenschappelijk ondersteunde en onafhankelijk bron.

Lauw tot warm water is beter dan koud water omdat dit de creatine fijner maakt zodat deze beter opneemt en minder problemen veroorzaakt in de maag /darmen.
Referentie (4) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/...ve&db=PubMed&list_uids=10622230&dopt=Abstract

4.: En de praktijk zegt dat een piek belangrijker is dan een lichte stijging bij de opname van creatine net zoals de talloze studies laten zien.
Jij denkt dat het uitstekend werkte, ik kan dit gemakkelijk afdoen als een placebo effect.
Je hebt nog nooit iets anders gedaan dus kan je ook niet weten wat het beste is.
 
Goede vraag waarom het zure van de vruchtensap wel een rol speelt en de zure sloot in je maag niet?? Daar ben ik wellis benieuwd naar
 
Het volledige artikel heb ik niet gelezen maar mijn theorie hieromtrend is:
Om een maagzuur afgifte te hebben moet er eerst een aanzet zijn, dit heb je het meest bij complexe koolhydraten, vetten en eiwitten.
Creatine op zichzelf heeft geen calorische waarde en moet daarom niet verteerd worden. Wanneer we dus creatine zonder voeding in onze maag krijgen zal deze bijna onmiddelijk doorgestuwd worden naar het darm kanaal en bijna niet blootgesteld worden aan een hogere ph (alles buiten de maag is rond de 7 ph)
Dextrose opzich heeft ook al geen vertering nodig, het kan in enkele seconden door de maag en word in de darm vrijwel direct opgenomen.
De studie die ik hier als referentie gebruik heft volgens mij creatine+ dextrose toegepast zoals de meeste creatien studies en we kunnen dus concluderen dat de maag /darm bariëre (bijna) geen omzetting naar creatinine veroorzaakt als de maagsappen miniem zijn.
 
Back
Naar boven