MuscleMeat

Stiff Leg Deadlift

Bezoekers in dit topic

Rickulous

Cool Novice
10 jaar lid
Waardering
1
Lengte
1m93
Massa
90kg
Vetpercentage
19%
Hallo mensen,

Ik probeerde gister voor de eerste keer de Stiff Leg Deadlift alleen het lukte niet bepaald. Het lukte niet om mijn rug recht te houden en moet je je benen helemaal strekken of een beetje buigen? Ik kreeg er best wel last van mijn rug van..

Hebben jullie misschien tips en antwoord op de vraag met de benen?

Mvg, Rick

Doe dan gewoon de Romanian Deadlift

rustig opbouwen, begin heb ik ook gehad dat rug niet recht bleef etc etc. Gewoon langzaam opbouwen dan komt het vanzelf

het is gewoon de zelfde beweging als de deadlift alleen met gestrekte benen zodat de hamstring meer gerekt zal worden en ook meer werk moet verzetten
Uiteraard neem je dan ook een gewicht die minder zwaar is

• Topic Starter Topic Starter
het is gewoon de zelfde beweging als de deadlift alleen met gestrekte benen zodat de hamstring meer gerekt zal worden en ook meer werk moet verzetten

Dat deed ik ook alleen het lukt mij niet om mijn rug goed recht te houden en kreeg er best wel last van mijn rug van. En moet je benen echt helemaal gestrekt houden of in de beetje losse positie?

dus is het niet dezelfde beweging ;)

Dat deed ik ook alleen het lukt mij niet om mijn rug goed recht te houden en kreeg er best wel last van mijn rug van. En moet je benen echt helemaal gestrekt houden of in de beetje losse positie?
als je last van je rug hebt probeer dan eens de romanian deadlift

hierbij pak je het gewicht op, en hou je een lichte buiging in je benen als je het weer laat zakken (kont naar achter duwen), dan je kont weer naar voren duwen om het gewicht omhoog te krijgen
afhankelijk van je flexibiliteit niet tot de grond zakken maar gewoon tot je goede spanning op je hams voelt

• Topic Starter Topic Starter
dus is het niet dezelfde beweging ;)

als je last van je rug hebt probeer dan eens de romanian deadlift

hierbij pak je het gewicht op, en hou je een lichte buiging in je benen als je het weer laat zakken (kont naar achter duwen), dan je kont weer naar voren duwen om het gewicht omhoog te krijgen
afhankelijk van je flexibiliteit niet tot de grond zakken maar gewoon tot je goede spanning op je hams voelt

Ik ben zo stijf als een hark. maar zal die romanian dan morgen proberen, en anders de gewone deadlift.

wat is het verschil eigenlijk tussen al die deadlifts?

Bij een straight legged deadlift hou je je benen recht. Bij een stiff legged deadlift mag je ze wat buigen.

NB: Er is zoveel shit te vinden over deze oefeningen... Dit kan bijvoorbeeld helemaal niet:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Anyways, zolang je maar niet dit doet:

StiffLegDeadlifts.gif

Ik hou mijn knieën licht gebogen, omdat ik anders in mijn rug buig. Maar deze oefening is wel een beetje nutteloos als je hamstrings/heupen niet zo flexibel zijn. Anders krijg je hetzelfde als met een squat boven de 90 graden: half werk is geen werk.
Dus eerst de uitvoering oefenen zonder gewicht (of alleen met een stang of wat kleine dumbbells). En je hamstrings en glutes rekken.

Yup, van de week nog gedaan, benen iets lichtjes gebogen. En goede spierpijn ervan.
Probeer anders naar jezelf in de spiegel te kijken als je naar beneden gaat, dan hou je automatisch je rug rechter.

Ik hou mijn knieën licht gebogen, omdat ik anders in mijn rug buig. Maar deze oefening is wel een beetje nutteloos als je hamstrings/heupen niet zo flexibel zijn. Anders krijg je hetzelfde als met een squat boven de 90 graden: half werk is geen werk.
Dus eerst de uitvoering oefenen zonder gewicht (of alleen met een stang of wat kleine dumbbells). En je hamstrings en glutes rekken.

Glutes? kan je uitleggen wat dat is? ben nog niet zo bekend met alle namen..

Wat is er mis met een oefening met een kleine ROM te doen.
Na een tijdje word je toch flexibeler?
Dat proces gaat toch veel sneller dan alleen strekken.

Wat is er mis met een oefening met een kleine ROM te doen.
Na een tijdje word je toch flexibeler?
Dat proces gaat toch veel sneller dan alleen strekken.

Je traint dan enkel op de ROM die je doet (bijv 40 graden). Als je na verloop van tijd verder kunt buigen, kunnen je spieren in dat traject het gewicht niet aan. Een goed voorbeeld hiervan is met de biceps. Als je altijd traint met flinke gewichten in het korte traject (arm volledig buigen en niet volledig strekken), zullen ze daar sterker worden. Maar besluit je met datzelfde gewicht ineens ook flink te strekken om je hele biceps te trainen, dan zal je merken dat je in het begin van de beweging veel minder kracht hebt. Daarom is het ook belangrijk bij oefeningen een zo groot mogelijke ROM te halen. Je wilt overal kracht hebben, niet alleen in de laatste 40 graden.

3XL: de SLDL is geen buigoefening van je erector spinae. Het is juist de bedoeling je rug en benen stil (stiff) te houden. De beweging maak je in je heupen. Het eerste plaatje van Wazzup lijkt het meest op hoe je de oefening moet doen. Alleen moet je wel je kont naar achteren steken om niet om te vallen:p

Romanian Deadlift > Stiffleg DL
veel natuurlijker en ook een prima hamstring/glute oefening.

Misschien goodmornings proberen? Heb ik zelf erg veel aan gehad om me hams te ontwikkelen kwa mass en flexibiliteit.

3XL: de SLDL is geen buigoefening van je erector spinae. Het is juist de bedoeling je rug en benen stil (stiff) te houden. De beweging maak je in je heupen. Het eerste plaatje van Wazzup lijkt het meest op hoe je de oefening moet doen. Alleen moet je wel je kont naar achteren steken om niet om te vallen:p

Het is bij de SLDL juist de bedoeling zo diep mogelijk te komen door de onderrug te bollen

Waarom denk je dat er zelf aangeraden wordt de oefening vanaf een verhoging te doen.

006.jpg

Benen net niet op slot en kont naar achter is de houden is een RDL variant, RDL komt uit de heup waarbij je je kont naar achter steekt (oude benaming van RDL daarom ook de Keystone deadlift)

[Afbeelding niet meer beschikbaar][Afbeelding niet meer beschikbaar]

Even heeeeel simpel (en nee, de plaatjes zijn niet van mij zelf)

SLDL - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - RDL
deadlift-bad.gif - -
rdl.jpg

Terug
Naar boven