XXL Nutrition

Stijve nek (zeurende pijn)

Bezoekers in dit topic

Haantje95

Cool Novice
Lid geworden
15 dec 2015
Berichten
72
Waardering
6
Lengte
1m87
Massa
80kg
Vetpercentage
14%
Beste mensen,

Ik fitness nu ruim 3 jaar 5 a 6 keer in de week, soms iets minder. Ik train altijd op kracht of massa, maar wat ik merk is dat ik mijn nek/schouder spieren goed aanspan, wat opzich vrij normaal is..

Echter sinds een half jaar heb ik constant last van een opgejaagd gevoel in de nek die langzaam oploopt op de dag.. nu heb ik al van alles geprobeerd.
-Fysio (massage en correctie), chiropractor, accupunctuur, massage en rustiger aandoen met sporten, maar al deze behandelingen helpen tijdelijk helaas. Nu is mijn vraag wat kunnen jullie mij aanraden, want ik wil graag blijven sporten.

Vorige week was ik gecorrigeerd en ook een weekziek waardoor ik niet kon fitnessen ik merkte dat het wel beter ging daardoor met mijn nek, alleen sporten hoort er eenmaal bij, ik hoor graag wat jullie kunnen adviseren of aantips hebben?( Het lijkt wel of mijn nek spieren korter worden van trainen aangezien ik na trainen minder goed opzij kan kijken)
 
Wat voor oefeningen doe je voor rug/schouders?

-Seated cable row/close grip pulldown
Dumbell zagen, chin upd, pull up

-db side raisea, front raises, DB schouder press, omgekeerde fly (geen idee naam), achterkant met kabels.
 
Ik weet niet wat het oorzak is (geen expert), maar ik zie dat je vrijwel nix doet voor je bovenrug - e.g. traps (alleen voor midden rug) - Soms heb ik met mensen getraind die nek klachten zaten te kampen en toch helemaal geen trapwerk gedaan hadden. Je kunt wat trap oefeningen in je schema gooien (barbell shrugs, dumbell shrugs etc.) om je boven rug te versterken en vervolgens je nek te beter kunnen stabiliseren. Misschien is dat wel wat?
 
Geen idee het zou best kunnen, alleen ben ik bang dat je het dan juist erg aanspant en dat de spanning dan toeneemt?
 
Ik heb ook een tijd last gehad van dat stijve nek gevoel en slecht opzij kunnen kijken. Het kwam bij mij vooral door het verkeerd aanspannen van mijn traps bij de side laterals (nadat ik een blessure had opgelopen bij de pullover). Ik doe de side laterals nu zo netjes mogelijk naast mijn lichaam i.p.v. gebogen ellebogen en vooroverhangen. Dat samen met het niet omhoog zwaaien maar netjes omhoog brengen van de dumbells en letten op het zo weinig mogelijk aanspannen van de traps heeft er voor gezorgd dat het gevoel nu grotendeels weg is.
Ik moet er wel nog steeds goed op letten.
 
Geen idee het zou best kunnen, alleen ben ik bang dat je het dan juist erg aanspant en dat de spanning dan toeneemt?

Wat is de oorzaak volgens je therapeuten?

Zeurende oplopende spierpijn doorheen de dag kan verschillende oorzaken hebben. Is en blijft je zithouding goed overdag? Bouw je spanning in de nek op doorheen de dag tot het punt waarop je overspannen bent en het pijn gaat doen? Bouw je vermoeidheid op in je nek door zwakke traps in combinatie met een slechte zithouding?

Heb je oefeningen voor thuis gekregen van je therapeuten? Massage, accupunctuur, chiropraxie, osteopathie zijn vaak passieve behandelingen die kortdurend effect hebben zonder begeleidende thuisoefeningen.
 
Heeft vaak met de traps en de nekspieren te maken ja, heb ook wel eens zo'n trekje na deadlifts of zware shrugs.
Misschien toch m'n nektrainer weer eens gaan zoeken :')
 
Wat is de oorzaak volgens je therapeuten?

Zeurende oplopende spierpijn doorheen de dag kan verschillende oorzaken hebben. Is en blijft je zithouding goed overdag? Bouw je spanning in de nek op doorheen de dag tot het punt waarop je overspannen bent en het pijn gaat doen? Bouw je vermoeidheid op in je nek door zwakke traps in combinatie met een slechte zithouding?

Heb je oefeningen voor thuis gekregen van je therapeuten? Massage, accupunctuur, chiropraxie, osteopathie zijn vaak passieve behandelingen die kortdurend effect hebben zonder begeleidende thuisoefeningen.

Ik heb een vrij neutrale houding aangeleerd, alleen niemand zit altijd goed. Ik heb een tijd chronisch pijn gehad in de bovenrug maar dat is wel weg miss dat ik er wat van over heb gehouden? Daarnaast ben ik een beetje hypermobiel zegik maar, ik moet regelmatig (elke dag, ochtend) met een foam roller mijn rug losmaken en dan hoor je in de bovenrug allemaal harde pijnloze knakjes.. ik kan er niks aan doen maar gaat eenmaal snel vast zitten
 
Back
Naar boven