MuscleMeat

Stimulatie leverfunctie en gezondheid

Bezoekers in dit topic

Een mogelijke aanrader als iets goedkopere bron van phosphatidylcholine: Lecithine granulaat 100%
Minder sterk gedoseerd dan die van Biotics, maar wel veel goedkoper per gewicht.

Nee, hoeveelheid fosfatidylcholine is te beperkt en zitten ook andere stoffen in met andere effecten.
 
Aan wat voor doseringen moet men denken bij vitamine c, phosphatidylserine, artisjok en mariadistel? Ik kon dit bij de meeste producten in dit topic niet terugvinden. Ik snap dat er op de verpakking van de producten doorgaans ook een aanbevolen gebruik staat, maar ik vraag me af hoe accuraat dit is (ik weet bijvoorbeeld dat de aanbevolen hoeveelheid bij vitamine d vaak onderschat wordt).

Bedankt!

Vitamine C 500-1000mg/dag (voorkeur calcium ascorbaat), artisjok hangt van concentraat af en zelfde voor mariadistel.

Aanbevolen hoeveelheid op de verpakking kan je meestal aanhouden.
 
Verhoging van ALT en AST hoeven totaal niks te betekenen over leverschade. Mijne waren echt throughhhh the roof, zonder kuur, geen alcohol of drugs. Puur krachttraining op hoog volume verhoogd ze flink.

Jwdoetookmee

Was je alkalische fosfatase ook verhoogd toen?

Ik heb maanden na het kuren (geen orals) momenteel last van verhoogde waarden waaronder ook ALAT(158), ASAT(53) en alkalische fosfatase (179)

Voor het kuren was mijn alkalische fosfatase 127 ook aan de bovengrens dus - ALAT 25 en ASAT 36.

Verder gebruik ik ook zo goed als geen alcohol of drugs.

Wat zegt dit jou met je kennis Cools ?
 
Laatst bewerkt:
Jwdoetookmee

Was je alkalische fosfatase ook verhoogd toen?

Ik heb maanden na het kuren (geen orals) momenteel last van verhoogde waarden waaronder ook ALAT(158), ASAT(53) en alkalische fosfatase (179)

Voor het kuren was mijn alkalische fosfatase 127 ook aan de bovengrens dus - ALAT 25 en ASAT 36.

Verder gebruik ik ook zo goed als geen alcohol of drugs.

Wat zegt dit jou met je kennis Cools ?

Als AF verhoogt is zou ik altijd bilirubine, LDH en zeker gamma-GT meten. Als die 3 binnen de normaal waardes zitten is meestal er geen probleem.

ALAT en ASAT verhoging kan inderdaad door krachttraining omdat deze enzymen ook in je spieren zitten (hartspier ook), maar dat maakt het ook extra moeilijk om te bepalen of er extra leverbelasting is door een interne of externe factor. Bij een gezamenlijke AF verhoging en/of LDH is de kans groter en als bilirubine en/of gamma-gt verhoogt is mag je zeker zijn.
 
Als AF verhoogt is zou ik altijd bilirubine, LDH en zeker gamma-GT meten. Als die 3 binnen de normaal waardes zitten is meestal er geen probleem.

ALAT en ASAT verhoging kan inderdaad door krachttraining omdat deze enzymen ook in je spieren zitten (hartspier ook), maar dat maakt het ook extra moeilijk om te bepalen of er extra leverbelasting is door een interne of externe factor. Bij een gezamenlijke AF verhoging en/of LDH is de kans groter en als bilirubine en/of gamma-gt verhoogt is mag je zeker zijn.

De genoemde waarden waren de enige afwijkende. De rest van mijn waarden waren prima. Zowat alle waarden waren getest. Kan ze evt in privé bericht sturen.

De dokter weet het ook niet echt, heeft net een echo-onderzoek gedaan en even gekeken naar de lever, galwegen en alvleesklier. Niks bijzonders gevonden.

Moet over een maandje weer even bloed laten prikken.
 
De genoemde waarden waren de enige afwijkende. De rest van mijn waarden waren prima. Zowat alle waarden waren getest. Kan ze evt in privé bericht sturen.

De dokter weet het ook niet echt, heeft net een echo-onderzoek gedaan en even gekeken naar de lever, galwegen en alvleesklier. Niks bijzonders gevonden.

Moet over een maandje weer even bloed laten prikken.

Mag je altijd doorsturen.

Echo zie je meestal niet veel behalve als er ernstige zichtbare schade is of ontstekingen.
 
Kan je in meeste gevallen ook zo nemen.
 
Cools wat vindt je van NAC als lever ondersteuning?
 
Ik denk niet dat de lever ondersteuning nodig heeft. Ja, het klinkt misschien gek maar ik maak me niet druk. Het is een heel taai orgaan. Vroeger toen ik 16 jaar was heb ik als een vorm van zelfbeschadiging giftige doseringen paracetamol geslikt vanwege psychische problemen. Met dagen ertussen, altijd. Het waren geen suïcidepogingen. Keer of 20, 6 tabletten ineens ingenomen. Daarna 2 of 3 keer 8 tabletten ineens. Daarna 2x 10 tabletten ineens. En toen een massive blow van 13 tabletten ineens. En toen werd ik de volgende ochtend wakker, keek ik in de spiegel en was mijn gezicht geel en ik was versuft. En toen dacht ik waar de f*ck ben ik mee bezig? Gewoon naar school gegaan en ik kon gewoon functioneren. De geelzucht verdween heel snel. Ik heb het een tijd lang geheim gehouden maar jaren later ben ik naar de huisarts gegaan en die heeft o.a. mijn bloed onderzocht en die lever was gezond. Geen levercirrose wat ik vreesde, het grootste risico wat ik liep was leverfalen zei hij en hij zei wel dat ik blij mocht zijn dat ik nog leef. Ik denk dat ik die 13 tabletten overleefd heb doordat ik die lever heb getraind, die was gehard tegen de paracetamol. Heb me jaren schuldig gevoeld over die paracetamol vergiftiging maar mijn psychiater zei later: "Jij vond toen dat het nodig was en laat het verder rusten".

Vorig jaar september begon ik uit wanhoop grote hoeveelheden alcohol te drinken vanwege de ondragelijke pijn en angst veroorzaakt door mijn OCD. Ik leefde voor de high. Het begon met 5 of 6 halve liters bier achter elkaar, eerst 3 of 4 dagen per week, later bijna elke dag. Soms 10 of 11 halve liters per dag. Ik dronk altijd nuchter. Later dronk ik bijna alleen maar whisky, 3/4 fles, ook bijna elke dag. Ook korte kuren van 1 fles whisky per dag. Soms ook zonder te eten. De dagelijkse grote hoeveelheden psychiatrische medicijnen kwamen er ook nog bij voor mijn lever. Valpartijen waren orde van de dag, dat en misselijkheid. Het keerpunt van mijn alcoholmisbruik kwam toen ik 3/4 fles whisky achter elkaar dronk en een keer of 8 achterover viel. Toen dacht ik, ik moet stoppen met de drank. Ik dacht: the shit's on, and we need to go strap up. Na enkele mislukte pogingen lukte het me toch. Mijn vader verzameld whisky dus er verdween nogal eens wat, en boos dat ie was toen ik per ongeluk een dure fles had opgedronken. Enfin, nadat ik een tijd gestopt was met de drank heb ik mijn lever laten testen (alat/asat/ggt) en die was gezond. Dus ja, ik weet het niet of mijn lever gewoon een sterke constitutie heeft of dat het gewoon gemiddeld is. Mijn arts, die mijn paracetamol geschiedenis ook kent zei wel dat ik een sterke lever had. Ik was niet echt een klassieke alcoholist maar het is hard geweest om van de drank af te komen. Mijn arts zei: "het ligt er maar aan hoe je alcoholisme definieert". De geestelijke verslaving was enorm. Ik gebruikte het dus medicinaal maar ik ben bij het ter perse gaan van deze post nu zo'n 2 en een halve maand van de drank af. Dankzij de vele benzo's denk ik vielen de lichamelijke ontwenningsverschijnselen gelukkig mee. Je lever kan dus best wel wat hebben, die heeft geen supplementen nodig. Bespaar je geld. Dus ja, ik zou zeggen: als je iets voor je lever wilt doen: vermijd alcohol. Ik drink geen druppel meer. Never. Vandaag wilde mijn vader whiskysaus over mijn garnalen heen gieten en ik zeg: nee wtf, geen druppel alcohol. When I say no drop of alcohol, I mean it.
 
Laatst bewerkt:
Dat ligt iets ingewikkelder en het is niet dat je lever sterk is maar vooral de werking van je cytochroom P450 enzymen. Uiteindelijk kan je pech hebben, bij sommigen duurt dit alleen wat langer. Omdat je 'geluk' hebt gehad wil niet zeggen dat het onnodig is om je leverfunctie te ondersteunen in bepaalde gevallen.
 
Cools,

Vraagje, Ik ben 40 jaar en train al een jaar of 22. Hierbij heb ik een vijftal kuren gedaan, 2x orals, 2x testo only en de laatste keer in 2015 jouw aanbeveling van 6 weken test/primo.
Sinds ik mijn bloedwaardes laat checken heb ik een hoog Bilirubine gehalte. Ook is mijn Gamma GT net buiten de referentiewaarde. Verleden jaar een echo laten maken, uitslag was prima.
Vervolgens gediagnoseerd met syndroom van Gilbert. Volgens de dokter alles geheel onschuldig. Ik heb alles al geprobeerd om dit te reduceren, van phosphatidylserine met artisjok tot phosphatidylcholine, mariadistel etc, allemaal zonder resultaat. Nu zou ik graag nogmaals willen kuren met laastgenoemde kuur. Hoe denk jij hierover? Is dit verantwoord m.b.t deze diagnose en mijn bijgevoegde bloedwaarden?
Alvast bedankt voor je hulp!
 

Bijlagen

  • Bloedwaarde 2018.pdf
    53,4 KB · Weergaven: 153
  • bloedwaarde 2019.pdf
    25,7 KB · Weergaven: 337
't Is wel een onschuldige ziekte maar toch wordt aan Gilbert patienten aangeraden om zo weinig mogelijk alcohol te drinken. Ik vermoed dat het dan ook niet verstandig zou zijn om orals te nemen. En laat je vooral niet vangen door die verhaaltjes over leverondersteuners zoals maradistel, liv 52, enz.. Toch alleszins niet in jouw geval.
 
Cools,

Vraagje, Ik ben 40 jaar en train al een jaar of 22. Hierbij heb ik een vijftal kuren gedaan, 2x orals, 2x testo only en de laatste keer in 2015 jouw aanbeveling van 6 weken test/primo.
Sinds ik mijn bloedwaardes laat checken heb ik een hoog Bilirubine gehalte. Ook is mijn Gamma GT net buiten de referentiewaarde. Verleden jaar een echo laten maken, uitslag was prima.
Vervolgens gediagnoseerd met syndroom van Gilbert. Volgens de dokter alles geheel onschuldig. Ik heb alles al geprobeerd om dit te reduceren, van phosphatidylserine met artisjok tot phosphatidylcholine, mariadistel etc, allemaal zonder resultaat. Nu zou ik graag nogmaals willen kuren met laastgenoemde kuur. Hoe denk jij hierover? Is dit verantwoord m.b.t deze diagnose en mijn bijgevoegde bloedwaarden?
Alvast bedankt voor je hulp!

Heb je ook bloedwaardes van voor je begonnen bent met kuren? En hoe hebben ze getest dat je het syndroom van Gilbert hebt?

In jou geval gaan de middelen maar een beperkt effect hebben en kuren wordt afgeraden. Maar als je dan al kuurt de middelen die beste bij je werken ter ondersteuning (checken via bloedonderzoek tijdens kuur). Als er geen sterke verhogingen van leverwaardes zijn is het te doen.
 
't Is wel een onschuldige ziekte maar toch wordt aan Gilbert patienten aangeraden om zo weinig mogelijk alcohol te drinken. Ik vermoed dat het dan ook niet verstandig zou zijn om orals te nemen. En laat je vooral niet vangen door die verhaaltjes over leverondersteuners zoals maradistel, liv 52, enz.. Toch alleszins niet in jouw geval.

Orals zijn al een jaar of 15 geleden. Daar zou ik sowieso al niet meer aan beginnen. Alcohol drink ik eigenlijk nooit, of heel sporadisch.
 
Heb je ook bloedwaardes van voor je begonnen bent met kuren? En hoe hebben ze getest dat je het syndroom van Gilbert hebt?

In jou geval gaan de middelen maar een beperkt effect hebben en kuren wordt afgeraden. Maar als je dan al kuurt de middelen die beste bij je werken ter ondersteuning (checken via bloedonderzoek tijdens kuur). Als er geen sterke verhogingen van leverwaardes zijn is het te doen.

Ik heb geen bloedwaardes van voordat ik met kuren ben begonnen. Syndroom van Gilbert is eigenlijk gediagnoseerd na de echo. Verder geen onderzoek gedaan. Aangezien mijn laatste kuur dateert van 4 jaar geleden en de kuur daarvoor in 2012 was vond de huisarts het eigenlijk onwaarschijnlijk dat het leverschade zou kunnen zijn door de AAS.
 
Is er nog iets van medicatie dat je neemt?

Vraag me af hoe je het Syndroom van Gilbert kunt vaststellen met een echo.. Bij een chronisch verhoogt bilirubine en geen specifieke oorzaak gaan ze je daar snel onder plaatsen. Makkelijk, maar niet echt correct. Alleen via een DNA onderzoek kan dit met zekerheid vastgesteld worden.

Is er ook werkelijk leverschade vastgesteld via de echo of wordt er alleen gekeken naar de verhoogde leverwaardes?
 
Back
Naar boven