Fitness Seller

Stop gewichtsverlies bij starten trainen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Hans

Novice
Lid geworden
16 jun 2019
Berichten
2
Waardering
0
Lengte
1m94
Hoi,

Even mijn verhaal:

Sinds een maand ben ik geopereerd en een gastric bypass gekregen omdat ik een BMI van 38 en slaapapneu heb. (54.2 stops/uur).
Nu zie ik de gastric bypass niet als iets positiefs en vind het enorm jammer dat ik niet zonder kon owv gebrek aan wilskracht.
Nu ik de operatie doorstaan heb ben ik me ten volle bewust van het feit dat dit enkel een hulpmiddel is en niet een wondermiddel. Mijn ingesteldheid is dusdanig veranderd dat ik nu niet wil/zal falen omwille van de hoge druk die ik alijd gelegd heb op de maatschappij. Ik vind het dus mijn morele plicht om hier het beste van te maken en nooit meer te hervallen!

Nu is dit een beetje mijn verhaal en ben ik op het feit gelopen dat ik stop met afvallen als ik begin met sporten.
Met sporten bedoel ik cardio aan 60-65% van mijn maximale hartslag. deze is berekend door mijn crosstrainer die ik in mijn woonkamer heb staan (Kettler Skylom 3)
Via de obesitas coordinator ben ik al te weten gekomen dat het niet afvallen/gewicht verliezen geen probleem is aangezien spieren getraint worden en dus op termijn hier voordeel zal uit halen.
Ze wist me ook iets te vertellen of een stabilisatie fase waar ik door moest.

Omdat ik graag de waarom van alles weet had ik gehoopt hier antwoord te vinden op de vraag waarom ik stop met het verliezen van gewicht als ik start met sport? Ook had ik graag geweten wat ik verder dan mag verwachten.


Thanks, Hans
 
Welkom, wat is je gewicht en wat eet je op een dag? Weet je het totaal aan calorieën en misschien ook de hoeveelheid eiwit, vet en koolhydraten?
 
Welkom!

In hoeveel tijd ben je tot de conclusie gekomen dat je niet afvalt als je sport? Als ik een tijd niet heb gesport en weer begin met sporten, dan gaat de weegschaal een dag of tien niet omlaag of zelfs omhoog.

Afvallen heeft met zoveel factoren te maken en echt niet alleen met wilskracht. Juist goed, dat je gebruik maakt van dit hulpmiddel.
 
Omdat ik graag de waarom van alles weet had ik gehoopt hier antwoord te vinden op de vraag waarom ik stop met het verliezen van gewicht als ik start met sport? Ook had ik graag geweten wat ik verder dan mag verwachten.

Een stop van gewichtsverlies -op de weegschaal- impliceert niet automatisch een stop van vet reductie. Staar je daar dus niet blind op.

Je moet goed begrijpen dat als je start met sporten, je van een relatief passieve naar een actievere staat van lichaamsactiviteit gaat. (verhoogd metabolisme)
Dat gaat gepaard met toename van spiermassa, grotere opslag energie reserves (glycogeen) en daarmee neemt vooral ook de hoeveelheid (gebonden) vocht toe.

Kortom, daardoor kan het zo zijn dat je netto op de weegschaal hetzelfde blijft of zelfs wat aankomt in de eerste instantie.
Heel bedrieglijk dus en daarom is het advies, laat die weegschaal een tijdje met rust en kijk in de spiegel om progressie te 'meten'.
 
HI all,

Alvast bedankt voor de snelle reacties!!

Mijn startgewicht was 144. Nu sta ik, een maand later, op 123.7 en ben 1m95. Heel goed resultaat maar mag zeker nog 20 af. Zonder sport denk ik niet dat me dat gaat lukken dus beter nu al beginnen ipv wachten tot ik stop met gewicht te verliezen owv de ingreep.

Hoeveel voedingstoffen ik effectief eet kan ik je niet zeggen. Wel dat ik op eiwit focus en veel schrik heb van koolhydraten vooral van het stuk "waarvan suikers".
Ik heb 7 eetmomenten op 1 dag.
2 momenten eet ik 2 volkoren cracotten met eiwitrijk beleg (kip - gekookte ham)
1 eetmoment is een warme maaltijd. (50 gr vis, vlees, gevlgente of 1 heel ei; 1 aardappel; 2 eetlepels gekookte groenten; max 2 eetlepels olijfolie)
de andere 4 momenten zijn tussendoortjes die vooral weinig tot geen vetten bevatten. (Skyr, Optimel 0% vla of aghurt drink, natuur yoghurt of een stuk fruit) alles is dan max 150gr

Vanaf vandaag start ik een nieuwe fase in mijn dieet waar alles hetzelfde blijft maar tijdens de warme maaltijd moet gaan kijken of ik pasta/rijst/ ... kan eten omdat mijn aag nog 150mg inhoud heeft en die dingen dan soms wel eens moeilijk te verteren zijn.

Hoeveel dat dit precies is weet ik niet. Qua kalorieën en vetten héél weinig denk ik. Ik houd me dan ook heel strikt aan dit schema opgelegd door de dietiste.

Sinds een paar weken, sinds ik weer wat actiever ben geworden, merk ik dat in de grafiek die ik heb soms bij het sporten of het bezig zijn in de tuin alles een beetje trager gaat of zelfs bijkom.
Zie hieronder de grafiek

upload_2019-6-17_13-38-46.png


Ik ben natuurlijk nu nog wel aan het afvallen dus in principe ben ik content maar ik weet graag de waarom.

De uitleg van Harpep is volgens mij wel de juiste uitleg.Maar zijn deze dingen meetbaar of waarneembaar?
Zijn er BTW boeken om deze dingen te leren? Wat kijk ik toch op naar mensen die deze dingen kennen en verstaanbaar over kunnen brengen :-)

Thanks alvast voor de uitleg en hulp!!!

grtn, Hans
 
Je kunt toch gewoon aan je diëtiste vragen om een specificatie van je dieet? Dan weet je precies je kcal en macro's.
 
De uitleg van Harpep is volgens mij wel de juiste uitleg.Maar zijn deze dingen meetbaar of waarneembaar?
Zijn er BTW boeken om deze dingen te leren? Wat kijk ik toch op naar mensen die deze dingen kennen en verstaanbaar over kunnen brengen :-)

Dag Hans, fijn dat je er wat aan hebt.

Biochemisch gezien zijn er bepaalde 'regels' die vrijwel altijd op gaan.
Bijvoorbeeld dat opslag van 1 gram glycogeen samen gaat met zo’n 3 gram water.
In die context weet je dus dat intensieve lichaamsactiviteit samen met het consumeren van (een vaak grotere hoeveelheid) koolhydraten tot -tijdelijke- gewichtstoename kan leiden.

Uiteraard zijn er methoden en apparaten om zaken als vet%, vetvrije massa, vocht retentie e.d. te meten.
Of ze ook allemaal even praktisch en betrouwbaar zijn is een ander verhaal.
Er zijn weegschalen die zogenaamd de lichaamscompositie (vet/vocht e.d.) kunnen meten, maar daar mag je gerust je twijfels over hebben.
In mijn ervaring zijn dit soort hulpmiddelen (zeker de goedkope) zo onbetrouwbaar als de pest.

Wat waarneembaarheid heb ik vaak meer vertrouwen in de menselijk perceptie wat dat aan gaat: De spiegel, het oordeel van anderen ook als is dat vaak subjectief.
Daarnaast kan een geoefend oog zien in hoeverre iemand veel vocht vast houd en er "puffy" uit ziet of juist minder "gehydrateerd" is, door bijvoorbeeld vochtafdrijvende middelen.

Boeken genoeg, maar bedenk wel als je écht deskundig wilt worden kun je er rustig een studie van maken.
Hartstikke leuk, maar dat moet jij natuurlijk ook vinden.
Buiten dat, weten is 1 ding, overbrengen en toepassen is een heel andere tak van sport.

Ik weet wel het een en ander, maar Grandmaster Flash-Nerd Galen -moderator-lid op dit forum- weet ook van toeten en blazen.
Lees maar eens wat van hem:

https://peterbond.nl/
 
Ik wist niet dat je zo jong was.
 
Back
Naar boven