XXL Nutrition

Straatvervuiler op de bon

Bezoekers in dit topic

Yzord

VIP ŸžõrЙ
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
20 jul 2005
Berichten
12.404
Waardering
167
Lengte
1m76
Massa
100kg
DEN HAAG - Het op straat gooien van sigarettenpeuken, lege flesjes en blikjes of papiertjes wordt de komende drie jaar aangepakt.




Foto: ANP

Speciale afvalcontroleurs gaan vervuilers op de bon slingeren voor enkele tientallen euro's per overtreding. Zo kan een plastic patatbakje dat achteloos op straat wordt gegooid een boete van vijftig euro opleveren. Overtreders hangt een zogeheten bestuurlijke boete boven het hoofd, die gemeentes zelf mogen uitdelen en innen. De hoogte van de boete is afhankelijk van het beleid dat een gemeente zelf bepaalt. Bij evenementen zoals braderieën en voetbalwedstrijden kan dan veel harder worden opgetreden tegen mensen die afval op straat gooien.

Akkoord

Na maanden van moeizaam onderhandelen, hebben staatssecretaris Pieter van Geel (Milieu), de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en werkgeversorganisatie VNO-NCW een akkoord gesloten over de aanpak van troep op straat.

Meer dan vijftig miljoen euro wordt de komende drie jaar uitgetrokken om de straten in binnensteden schoner te krijgen. Het bedrijfsleven draait op voor het leeuwendeel van de kosten. Er zullen meer afvalbakken komen en er moet slimmer worden geveegd.

"Het is een grote ergernis voor veel Nederlanders", aldus Van Geel, die vindt dat de hoeveelheid zwerfafval op straat een afspiegeling is van hoe mensen in ons land omgaan met de openbare ruimte. De staatssecretaris kiest nu voor een integrale aanpak van dit probleem.

Afgesproken is dat gemeenten meer voorlichting gaan geven aan burgers en bedrijven over zwerfafval. Ook gaat intensiever gehandhaafd worden door bijvoorbeeld stadswachten.

Gaat dit dan ook gelden voor al die asociale allochtonen die vui;niszakkennaar beneden pleuren en hun afval in gft bakken dumpen? Of ben ik nu weer stigmatiserend bezig? Want overal waar ik een dak boven mijn hoofd had, is het toch wel zo.
 
Ik zou niet weten waarom. Woon prima zo.
 
Inderdaad, verhuis naar een nette buurt als dit soort zaken schering en inslag zijn. Aso-buurten hebben geen prioriteit bij gemeentes, is toch verder weinig te halen qua inkomsten voor die gemeente.
 
Oftewel, iemand die een peuk of kauwgom op de straat flikkert keihard bekeuren, maar de aso buurten maar met rust laten?

Lekker verkoopbaar :rolleyes:
 
Ze zullen daar heus wel wat ingrijpen, maar aso's blijven toch aso's. Je maakt van een aso-buurt nooit een nette buurt, of je moet gewoon alles platgooien en opnieuw gaan bouwen.

Het is toch ook een grap deze aanpak, met vijftig miljoen alle steden proberen schoon te houden zou wonderbaarlijk zijn.
 
goede zaak aanpakken die handel!

''nuttige'' actie weer hoor:rolleyes:
 
En om maar te bagataliseren, heb eigenlijk nergens last van qua zwerfafval.
 
Ik zou me eens juist gaan richten op asobuurten. Deze mensen denken steeds meer dat regels niet voor hun gelden. NL geheel schoon lukt zeker niet, maar om bepaalde buurten maar te ontwijken, simpelweg omdat men bang is klappen te krijgen bij het uitschrijven van een boete is wel zo in en in triest dan.

Allochtonen zetten gewoon complete huisraden op de straat, zoals koelkasten en vriezers waarin gif zit. Bankstellen en vuilniszakken welke gewoon omlaag gegooid worden. Allemaal het vervolg van een slap beleid in zo'n buurt.
 
EricR zei:
En om maar te bagataliseren, heb eigenlijk nergens last van qua zwerfafval.

Dus is de maatregel helemaal niet nodig volgens jou?
 
Yzord zei:
Dus is de maatregel helemaal niet nodig volgens jou?

Oh jawel hoor, alleen merk ik nooit iets van zwerfafval. En dan rijd ik ook door mindere buurten op weg naar mijn werk. Misschien net mazzel met de route.
 
helemaal mee eens Yzord
maar ik geloof dat jij behoorlijk beer bent
ik zou zeggen gaat met wat maten van je met die mensen praten :P

succes ;)
 
Yzord zei:
Ik zou me eens juist gaan richten op asobuurten. Deze mensen denken steeds meer dat regels niet voor hun gelden. NL geheel schoon lukt zeker niet, maar om bepaalde buurten maar te ontwijken, simpelweg omdat men bang is klappen te krijgen bij het uitschrijven van een boete is wel zo in en in triest dan.

Het heeft niks te maken met bang zijn, maar buurten moeten wel evenredig voorzien worden van alle gemeente en overheidsdiensten. Is al vrij lastig aangezien over het algemeen de aso-buurten tig meer kosten dan een normale buurt. Maar nog meer pompen in aso-buurten gaat ten koste van de rest van je stad.

Als vergelijk, in aso-buurten wordt gemiddeld 3 tot 4 keer zoveel vernield per jaar t.o.v. normale buurten en 5 tot 20 keer zoveel t.o.v. nette buurten. Cijfers uit eerste hand aangezien ik dat soort cijfers verzamel voor mijn werk.

Ze pakken nu overigen weer de symptomen aan, wordt tijd dat ze de mentaliteit eens proberen aan te pakken. Een boete helpt alleen bij dagelijks toezicht.
 
Huidig beleid is tegenwoordig om al die zooi zo snel mogelijk door gemeente-debielen (ja sorry, hier bij ons heten ze Breed mensen) op te laten ruimen. Zodat de rest van de buurt niet de indruk krijgt dat het allemaal maar gewoontjes is.

Het zijn ook altijd dezelfde die het doen.
 
mxx zei:
helemaal mee eens Yzord
maar ik geloof dat jij behoorlijk beer bent
ik zou zeggen gaat met wat maten van je met die mensen praten :P

succes ;)

Dan krijg je: Ik niet begrijp? Que?
 
Yzord zei:
Dan krijg je: Ik niet begrijp? Que?

dan zeg je : jij debiel zijn oprotten met je zooi! :P

vrij moeilijk hun taal gewoon alles veranderen wat goed klinkt
 
Laatst bewerkt:
Hmm, alweer de verwijsing naar allochtonen
Ik wacht op de dag dat over straat lopen ook wordt verwezen naar allochtonen
 
EricR zei:
En om maar te bagataliseren, heb eigenlijk nergens last van qua zwerfafval.

Oog kleppen op?

Waar je ook kijkt zie je rotzooi op straat, niet alleen uitgetrapte peuken of kauwgom en snoep papiertjes. Maar de groteren dingen als: Blikjes, pakjes drinken, plastic zakjes, legen flessen en kapot glas.

En dat is dan niet een in 'De grote stad' maar ook gewoon in het bos en op de hei. of in het kleine dorpje waar ik woon.

Eric open eens je ogen en kijk wat er echt allemaal op straat ligt.;)
 
Jordy, mijn ogen zijn open maar ik merk er amper wat van. Als ik nu naar buiten kijk zie ik nog geen eens een uitgetrapte peuk liggen of een papiertje.

Onderweg naar mijn werk zie ik heus wel eens wat liggen, maar niet storend. De buurt waar ik werk behoort dan nog wel de tot de mindere buurten van Den Haag, maar is toch behoorlijk schoon.
 
spiertje16 zei:
Hmm, alweer de verwijsing naar allochtonen
Ik wacht op de dag dat over straat lopen ook wordt verwezen naar allochtonen

Ja jammer dan, zijn toch echt voor 95% de allochtonen die het niet zo nauw nemen met hun huisafval.
 

Soortgelijke topics

Back
Naar boven