MuscleMeat

strength lifting vs power lifting

Bezoekers in dit topic

karatedude89

Ripped Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
3 feb 2010
Berichten
3.407
Waardering
144
Lengte
1m85
Massa
83kg

hierboven filmpje over strengthlifting.
dit is de squat, overhead press en deadlift (geen sumo) ook geven jury leden geen commando's

wat is jullie mening hierover en is zoiets ook in Nederland?

ik vind het peroonlijk wel iets hebben. vooral de press ipv de bench press
 
Volgens mij komt het voort vanuit Starting Strength. Op Barbell Medicine hebben ze er een press focused strength template voor. Ik vind het ook wel mooi, ik vind pressen zelf ook leuker dan benchen.
 
Hier idem dito. Ik wil de 100 kg bench nog halen en daarna wordt het voor mij een assistance lift en krijgt de overhead press de voorkeur :)
 
Ik vind het ook wel wat hebben.
Vooral het gebrek aan commando's vind ik positief.
De bench vervangen door de press ben ik eerder neutraal over. Ik vind beiden wel cool om te zien en om te doen. dus de 2 competitie-formaten spreken me wel aan.
Het verbod op sumo DL vind ik ook positief. Niet dat ik op zich iets heb tegen sumo DL. Het is gewoon een andere lift dan de conventional DL. Voor beiden moet je bruut sterk zijn en beiden vragen de nodige techniek. Maar ze zijn niet dezelfde lift volgens mij.
Dus een competitie formaat zoals het nu is met daarnaast deze strength lifting competitie vind ik geen slecht idee.
 
Het nadeel van zo’n wedstrijd is alleen wel dat het erg LB focussed is, je OHP is normaal gesproken lager dan je BP dus draagt het nog minder bij aan je totaal.
 
Het nadeel van zo’n wedstrijd is alleen wel dat het erg LB focussed is, je OHP is normaal gesproken lager dan je BP dus draagt het nog minder bij aan je totaal.
Ja klopt wel. Al vind ik het toch een betere keuze voor algehele kracht. Niks tegen sumo en bench. Maar ik denk dat conventional en OHP wel je lichaam meer algemeen ontwikkelen
 
Het nadeel van zo’n wedstrijd is alleen wel dat het erg LB focussed is, je OHP is normaal gesproken lager dan je BP dus draagt het nog minder bij aan je totaal.
Dat is toch voor iedereen die aan dit soort competitie meedoet toch hetzelfde.
 
Dat is ook zo, ik wil alleen maar aangeven dat ik denk dat de focus dan (nog) meer op de SQ en DL zal liggen binnen wedstrijden, de BP ook toevoegen zal waarschijnlijk een te grote belasting zijn en te veel tijd kosten, dus een rekenfactor toepassen op de 3 oefeningen lijkt me wel wat.
 
Dat is ook zo, ik wil alleen maar aangeven dat ik denk dat de focus dan (nog) meer op de SQ en DL zal liggen binnen wedstrijden, de BP ook toevoegen zal waarschijnlijk een te grote belasting zijn en te veel tijd kosten, dus een rekenfactor toepassen op de 3 oefeningen lijkt me wel wat.
Opzich kan je je overhead press nog wel redelijk opbouwen. Niet zo veel als een bench maat toch nog wel wat kilo's en ik denk ook dat ze hiermee nog meer back to basic willen. De bench is een varriatie van de OHP. Dus ik denk dat ze daarom de OHP hebben gekozen
 
Dat is ook zo, ik wil alleen maar aangeven dat ik denk dat de focus dan (nog) meer op de SQ en DL zal liggen binnen wedstrijden, de BP ook toevoegen zal waarschijnlijk een te grote belasting zijn en te veel tijd kosten, dus een rekenfactor toepassen op de 3 oefeningen lijkt me wel wat.
Ik denk dat de wedstrijden gewoon te lang gaan duren als de BP wordt toegevoegd.
Het zou wel een betere balans geven ja.
 
Veel beter dan powerlifting. Press was oldschool de oefening waarmee je upperbody strength kon laten zien. Ook veel gezonder dan bench press, nu zijn er veel meer schouderproblemen dan toen.
 
Het probleem bij de ‘strict press’ is altijd de mate van back lean. Is ook de voornaamste reden waarom ‘ie destijds uit het gewichtheffen is gehaald. Alhoewel je met bench ook met bizarre arches zit is daar in elk geval nog de ‘kont op de bank’-regel te handhaven. Ik vind het ook raar dat de halter niet in de front rack positie moet liggen maar ‘ergens tussen de front rack positie en de kin’. Als je dus je hoofd ver naar achter gooit kun je erg hoog beginnen. Verder inderdaad het feit dat het wel erg LB-focused wordt. Sumo afschaffen, mja mja. Ben ik niet zo over uit. Moet je dan ook wide stance squats verbieden? En een wijdere grip bij strict / bench press? De dl wordt natuurlijk aanzienlijk anders bij een sumo stance, maar toch.

Ik vind die regels mbt de sinalen wel prima. Laat het maar aan de lifter over te beginnen met de oefening wanneer hij/zij denkt dat hij een signaal zou mogen krijgen. Ook de weging achteraf is fijn. Je hoeft niet lang van tevoren aanwezig te zijn, bent van die gekke watercuts af, en als je echt bij iedereen direct na de laatste deadlift weegt zal je weinig discrepanties hebben.
 
Het probleem bij de ‘strict press’ is altijd de mate van back lean. Is ook de voornaamste reden waarom ‘ie destijds uit het gewichtheffen is gehaald. Alhoewel je met bench ook met bizarre arches zit is daar in elk geval nog de ‘kont op de bank’-regel te handhaven. Ik vind het ook raar dat de halter niet in de front rack positie moet liggen maar ‘ergens tussen de front rack positie en de kin’. Als je dus je hoofd ver naar achter gooit kun je erg hoog beginnen. Verder inderdaad het feit dat het wel erg LB-focused wordt. Sumo afschaffen, mja mja. Ben ik niet zo over uit. Moet je dan ook wide stance squats verbieden? En een wijdere grip bij strict / bench press? De dl wordt natuurlijk aanzienlijk anders bij een sumo stance, maar toch.

Ik vind die regels mbt de sinalen wel prima. Laat het maar aan de lifter over te beginnen met de oefening wanneer hij/zij denkt dat hij een signaal zou mogen krijgen. Ook de weging achteraf is fijn. Je hoeft niet lang van tevoren aanwezig te zijn, bent van die gekke watercuts af, en als je echt bij iedereen direct na de laatste deadlift weegt zal je weinig discrepanties hebben.

inb4 mensen gaan overgeven tijdens de laatste deadlift om gewicht te verliezen:p en vrouwen gaan nog meer het platform onder pissen.
wegen na de wedstrijd is idd wel een goed idee, maar hoe zit het dan als je gewicht net niet haalt. ben je dan gediskwalificeerd omdat je net te veel gedronken hebt tijdens de meet?
dan moet je wel redelijk ruim in je gewichtsklasse passen anders wordt het wel tricky op het einde, nu weet je voor de meet gewoon al of je op gewicht bent of niet.
 
Ik zou zelf nooit echt OHP puur voor 1RM willen doen gezien blessuregevoeligheid.

Geen commands en geen sumo deadlift ben ik wel voor
 
Het probleem bij de ‘strict press’ is altijd de mate van back lean. Is ook de voornaamste reden waarom ‘ie destijds uit het gewichtheffen is gehaald. Alhoewel je met bench ook met bizarre arches zit is daar in elk geval nog de ‘kont op de bank’-regel te handhaven. Ik vind het ook raar dat de halter niet in de front rack positie moet liggen maar ‘ergens tussen de front rack positie en de kin’. Als je dus je hoofd ver naar achter gooit kun je erg hoog beginnen. Verder inderdaad het feit dat het wel erg LB-focused wordt.

Ik vind die regels mbt de sinalen wel prima. Laat het maar aan de lifter over te beginnen met de oefening wanneer hij/zij denkt dat hij een signaal zou mogen krijgen. Ook de weging achteraf is fijn. Je hoeft niet lang van tevoren aanwezig zijn, bent van die gekke watercuts af, en als je echt bij iedereen direct na de laatste deadlift weegt zal je weinig discrepanties hebben.
Allemaal goeie punten.
De lean-back is idd een probleem. Dat was eigenlijk in de beginjaren van SS ook het argument van Rip zelf waarom die lift moeilijk in competitie te beoordelen is. Maar hij is zo gekant tegen die circus-act benches dat hij liever de lean-back erbij neemt dat een stukje acrobatie te moeten aanschouwen ipv een uitdrukking van pure kracht.
De front-rack positie is voor sommigen erg moeilijk te bekomen. Ik heb b.v. mange onderarmen in verhouding tot de bovenarmen. Echt gruwelijk om de barbell in front-rack te krijgen hoor. Met 2 vingers onder de barbell lukt dat wel, maar dan is er van pressen geen sprake meer. Ze hebben er dus een range aan gegeven. Net zoals ze bij powerlifting de regels waar je de bar mag laten raken wat versoepeld hebben bij de bench.
 
inb4 mensen gaan overgeven tijdens de laatste deadlift om gewicht te verliezen:p
wegen na de wedstrijd is idd wel een goed idee, maar hoe zit het dan als je gewicht net niet haalt. ben je dan gediskwalificeerd omdat je net te veel gedronken hebt tijdens de meet?
dan moet je wel redelijk ruim in je gewichtsklasse passen anders wordt het wel tricky op het einde, nu weet je voor de meet gewoon al of je op gewicht bent of niet.
Ze hebben dat onderzocht en blijkbaar zijn de meeste deelnemers aan een PL wedstrijd vlak voor de wedstrijd en er vlak na ongeveer even zwaar. (degene die geen extreme weight-cut hebben gedaan toch)
Dus als je jezelf voor de wedstrijd weegt zit je redelijk goed.
Val je er net buiten mag je (onder bepaalde voorwaarden) van klasse wisselen ofwel (ben niet helemaal zeker) een 2de keer wegen.
 
inb4 mensen gaan overgeven tijdens de laatste deadlift om gewicht te verliezen:p en vrouwen gaan nog meer het platform onder pissen.
wegen na de wedstrijd is idd wel een goed idee, maar hoe zit het dan als je gewicht net niet haalt. ben je dan gediskwalificeerd omdat je net te veel gedronken hebt tijdens de meet?
dan moet je wel redelijk ruim in je gewichtsklasse passen anders wordt het wel tricky op het einde, nu weet je voor de meet gewoon al of je op gewicht bent of niet.

Voor zo ver ik weet wordt er bij betreffende bond uit filmpje überhaupt niet in gewichtsklasses getild. Er wordt gewoon een overall klassement opgemaakt. Als dit groter wordt wordt dat wel een dingetje natuurlijk.
 
Nvm die laatste post. Heb het even opgezocht en ze tillen wel in gewichtsklasses ja
 
Allemaal goeie punten.
De lean-back is idd een probleem. Dat was eigenlijk in de beginjaren van SS ook het argument van Rip zelf waarom die lift moeilijk in competitie te beoordelen is. Maar hij is zo gekant tegen die circus-act benches dat hij liever de lean-back erbij neemt dat een stukje acrobatie te moeten aanschouwen ipv een uitdrukking van pure kracht.
De front-rack positie is voor sommigen erg moeilijk te bekomen. Ik heb b.v. mange onderarmen in verhouding tot de bovenarmen. Echt gruwelijk om de barbell in front-rack te krijgen hoor. Met 2 vingers onder de barbell lukt dat wel, maar dan is er van pressen geen sprake meer. Ze hebben er dus een range aan gegeven. Net zoals ze bij powerlifting de regels waar je de bar mag laten raken wat versoepeld hebben bij de bench.

Ik vind t eerder vergelijkbaar met niet touchen bij de bench. Mensen met lange armen hebben bij bench ook het probleem dat ze een langere rom hebben en dat de schouders in een ongezondere positie zitten tov mensen met kortere (boven)armen. Dat voordeel is weer andersom bij de dl. Mijn schoudermobiliteit is ook niet geweldig maar als je daar een beetje aan werkt moet iedereen toch vanuit een front rack positie kunnen pressen.

Verder is iedereen het erover eens dat je bij de bench in een sterkere en gezondere positie ligt met de schouderbladen naar achter en in het bankje geduwd. Dan heb je automatisch een arch. Daar valt onmogelijk reglementair een maximum aan te stellen. Het is óf iedereen met compleet vlakke rug op de bench en dus fucked up schouders óf ongelimiteerd archen. Alleen voeten plat (ipf) perkt dat nog een beetje in.
 
Opzich een leuk concept maar ik denk niet dat er genoeg animo voor is in Nederland.
Idem met extra gewichtsklassen voor sterksteman zoals in de USA, zou ik ook enorm tof vinden.
 
Back
Naar boven