Stretching maakt bij mij al het verschil van de wereld. Ik had zo'n beetje altijd wel ergens een blessure. Op het eind kon ik bijna niks meer trainen. Ik stretch mijn spieren nu tussen de sets door en heb het idee dat dit de voornaamste reden is dat ik al mijn blessures goed onder controle heb. Wat ook heeft bijgedragen is dat ik niet meer tot uitputting train en dat ik de sets op een gecontroleerde manier uitvoer.
Het is belangrijk dat je goed leert stretchen. Je moet weten welke pijn goed is en welke niet goed. Hoe je een spier effectief stretcht is ook een kunst. Het gaat in iedere geval het best als een spier warm is en het liefst opgepompt.
Sommige mensen stretchen opgepompte spieren om de fascie te rekken en zo spiergroei makkelijker te maken. (Bagtheory van Millward). Een aanhanger daarvan was Manfred Hoeberl. Deze man is bekend om zijn gigantische spieren (met name armen). Maar er zullen wel voornamelijk andere redenen zijn voor zijn omvang. Een ding staat vast, ik heb nog nooit iemand gezien met zo veel vermogen (kracht met snelheid gecombineerd). Zou dat misschien komen door zijn langere spieren?

Neh da's wel kort door de bocht.