AndroidHealthClinic

Stretchen voor kracht??

nicodemus6

Competitive Bodybuilder
Elite Member
Waardering
5
Stretching in het begin van je training, tijdens je eerste oefeningen, tegen krachtafname..

Al wie gewichten heft, heeft al onvermijdelijk een pump ervaren.. De spieren zwellen op, worden lekker warm, je voelt en je lijkt ook breder. Het zou geweldig zijn moest je er ook sterker door worden. Spijtig genoeg is dit alles behalve waarheid.. Integendeel, een pump belemmerd nieuw bloedaanvoer.. Bij een pump vloeit er bloed in de spier, maar vloeit er amper terug uit.. Gevolg, geen aanvoer van voedingsstoffen en zuurstof, waardoor er al snel spierfaling optreedt. Vandaar kan streching van pas kan komen tijdens je training.. Stretching kan een vroegtijdige pump doorbreken, zodat het "gestrande" bloed sneller de spieren verlaat, en plaats maakt voor een nieuwe aanvoer van vers bloed. De spieren herpakken zich en kunnen opnieuw zwaardere lasten verdagen..

VAndaar dat ik steeds in het begin van mn training, vooral tijdens mn compound oefeningen, mn pump uitstel.. Pas bij m'n isolatie training laat ik de pump opkomen..

Kan er iemand op inkomen? Weet er soms iemand waarom en wanneer een pump optreed? Heeft een pump enig nut?

Ik vraag me af hoe je een pump uit kan stellen??

niet slecht geredeneerd maar zo zal het imo niet werken. ten eerste verwar je kracht en uithouding. kracht is voor 1 of 2 reps, daar treed nauwelijks een pomp op. als je bij bvb 8 reps faalt, kan dit zijn omdat je spiervezels het niet langer hebben uitgehouden.

een pump heeft weinig nut tijdens de training zelve, de dag na een training of later kan het wel nuttig zijn.

• Topic Starter Topic Starter
Spike zei:
niet slecht geredeneerd maar zo zal het imo niet werken. ten eerste verwar je kracht en uithouding. kracht is voor 1 of 2 reps, daar treed nauwelijks een pomp op. als je bij bvb 8 reps faalt, kan dit zijn omdat je spiervezels het niet langer hebben uitgehouden.

een pump heeft weinig nut tijdens de training zelve, de dag na een training of later kan het wel nuttig zijn.

IK had het over bb'ing... Mijn fout :D

een pump heeft weinig nut tijdens de training zelve, de dag na een training of later kan het wel nuttig zijn

Waarom? Om zo het bloed door gans de spieren wordt gestuwd zodat het herstel wordt bevorderd?

Weet je soms dan hoe het ontstaat? Zal wel iets met het Centrale zenuwstelsel te maken hebben.. Dus.. Je CZ stuurt signalen naar je spieren om zichzelf op te "pompen" om het even kort en simpel uit te leggen met als reden?? Om conditiefaling te veroorzaken? Misschien een soort bescherming.. Iemand iets over gelezen?

Dylan zei:
Ik vraag me af hoe je een pump uit kan stellen??

Door te stretchen rek je de spieren.. -> Meer volume -> Meer plaats tussen vezels -> Aders kunnen meer verwijden -> Bloed kan uit de pump "ontsnappen" -> Druk verlaagd -> Spiervolume wordt kleiner..

-> Dag pump...

Ik merk wel (vooral met borst) als ik tussen mijn setjes door even rek, dat ik toch wel meer power heb in me setjes. Mischien dat het tussen me oren zit, maar ik merk het wel.

neen, bracke pump werkt niet helemaal zo...

De pump wordt veroorzaakt door plasma dat in de spier vastblijft. Tijdens spier voeren de contractiele elementen een kracht uit naar binnen toe tov van hunzelf (zoals een antenne dat dichtschuift). de diameter van de spier wordt groter terwijl in lengte verkort. Tijdens intense inspanningen, zoals een zware set van neem nu 8 reps, dan gaat die inwaartse kracht ook de plaatselijke vaatstelsel afnoeren, waardoor het bloed naar die bepaalde spiergroep tijdelijk blijft aanstromen maar niet weg kan. daardoor ontstaat er een plaatselijke verhoging in bloeddruk, dwingt het plasma dan van de gesloten haarvaatjes naar de spiecellen, met name de minuscule plaatsen tussen de cellen.
Vandaar ook dat een pomp tot wel 10 minuten kan duren, het is niet het bloed zelf dat erin blijft, het is het plasma dat eens het in de spier is geforceerd, weer moeilijk wegkan. het is ook evenmin je CZS die vraagt om meer bloed daarnaar te sturen of om je spieren op te pompen. tijdens oefening gaat je hart sneller kloppen, waardoor je dus ook een snellere bloedsomloop krijgt (en tevens een tijdelijk verhoogde bloeddruk). voeg daarbij wat er gebeurt wanneer een spier krachtige contracties uitoefend, en je weet wat het resultaat is.

het is niet dat er meer bloed naar de spieren gaat, het is gewoon bloed dat niet wegkan en plasma in de spier duwt. niets CZ of dergelijke, simpelweg oorzaak en gevolg.

KaLe zei:
Ik merk wel (vooral met borst) als ik tussen mijn setjes door even rek, dat ik toch wel meer power heb in me setjes. Mischien dat het tussen me oren zit, maar ik merk het wel.

Heb het ook met mn pecs, maar vooral met mn biceps.. Die pompt zich redelijk snel op, en is dan ook redelijk snel vermoeid.. Door ze een beetje te rekken, kunnen ze langer mee...

Het zit niet tussen de oren, het is gewoon pure logica.. 8)

Spike zei:
neen, bracke pump werkt niet helemaal zo...

De pump wordt veroorzaakt door plasma dat in de spier vastblijft. Tijdens spier voeren de contractiele elementen een kracht uit naar binnen toe tov van hunzelf (zoals een antenne dat dichtschuift). de diameter van de spier wordt groter terwijl in lengte verkort. Tijdens intense inspanningen, zoals een zware set van neem nu 8 reps, dan gaat die inwaartse kracht ook de plaatselijke vaatstelsel afnoeren, waardoor het bloed naar die bepaalde spiergroep tijdelijk blijft aanstromen maar niet weg kan. daardoor ontstaat er een plaatselijke verhoging in bloeddruk, dwingt het plasma dan van de gesloten haarvaatjes naar de spiecellen, met name de minuscule plaatsen tussen de cellen.
Vandaar ook dat een pomp tot wel 10 minuten kan duren, het is niet het bloed zelf dat erin blijft, het is het plasma dat eens het in de spier is geforceerd, weer moeilijk wegkan. het is ook evenmin je CZS die vraagt om meer bloed daarnaar te sturen of om je spieren op te pompen. tijdens oefening gaat je hart sneller kloppen, waardoor je dus ook een snellere bloedsomloop krijgt (en tevens een tijdelijk verhoogde bloeddruk). voeg daarbij wat er gebeurt wanneer een spier krachtige contracties uitoefend, en je weet wat het resultaat is.

het is niet dat er meer bloed naar de spieren gaat, het is gewoon bloed dat niet wegkan en plasma in de spier duwt. niets CZ of dergelijke, simpelweg oorzaak en gevolg.

Dus het is niet hetzelfde als een erectie..

Genoteerd ;)

thx Spike :thumbs:

Maar rekken bevordert de doorbloeding niet.....

maniac zei:
Maar rekken bevordert de doorbloeding niet.....

In ieder geval.. Waar men 100% zeker mag van zijn is dat rekken de "pump" doet afnemen.. Mits de pump wordt veroorzaakt door plasmaretentie, kan men als gevolg veronderstellen dat de plasmaretentie tussen de vezels hoogstwaarschijnlijk afneemt naarmate men de spier voldoende rekt.. 8)

Wie hier niet mee akkoord gaat, wel... Die legt het dan maar es uit... ;)

waarom is iedereen zo gek van 'pomp'?
begrijp dat het ook van de hoeveelheid KH in je voeding afhangt.
Ik had het eigenlijk nooit, maar 2 wkn geleden had ik een vrij intensieve carboloading gedaan en ineens zat mijn fiets-shirtje te strak aan de armen en het broekje trouwens ook... ikke blij en zeggen "goh, ik heb pomp!"
Begrijp dus dat dit helemaal niet zo fantastisch is als ik altijd dacht!

Espi

Esperantisto zei:
waarom is iedereen zo gek van 'pomp'?
begrijp dat het ook van de hoeveelheid KH in je voeding afhangt.
Ik had het eigenlijk nooit, maar 2 wkn geleden had ik een vrij intensieve carboloading gedaan en ineens zat mijn fiets-shirtje te strak aan de armen en het broekje trouwens ook... ikke blij en zeggen "goh, ik heb pomp!"
Begrijp dus dat dit helemaal niet zo fantastisch is als ik altijd dacht!

Espi

Hmmm interessant, dus vrouwen lijken er dus niet zo gek op te zijn.. Wel... Tis misschien een mannenzaakje, ik weet het niet.. KAn zijn... Ik train nooit voor een pump.. Met of zonder, bij mij draait het om het gevoel, om de tonnen die ik de lucht insmijt..

Vroeg me enkel af wat de pump exact veroorzaakte en welk effect stretchen erop had..

Greetz 8)

Bracke zei:
In ieder geval.. Waar men 100% zeker mag van zijn is dat rekken de "pump" doet afnemen.. Mits de pump wordt veroorzaakt door plasmaretentie, kan men als gevolg veronderstellen dat de plasmaretentie tussen de vezels hoogstwaarschijnlijk afneemt naarmate men de spier voldoende rekt.. 8)

Wie hier niet mee akkoord gaat, wel... Die legt het dan maar es uit... ;)

misschien moet je anders redeneren : laten we de pomp zoveel mogelijk uitstellen, zodat je al die BS van rekken etc ook niet moet doen ;)

Ben zelf voorstander van stretching. Het mag de doorbloeding dan misschien niet noemenswaardig bevorderen, het geeft wel even een heel ''ander' signaal aan je spieren. Het voelt alsof ze, als 't ware, even een 'omgekeerde beweging' maken. Ikzelf merk ook tijdens training, dat even rekken tussendoor goed werkt op het uithoudingsvermogen van je spieren. Zowel bij biceps als pecs, en zéker de abs.

Galian

Terug
Naar boven