Fitness Seller

stretchen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

munken

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
9 feb 2003
Berichten
131
Waardering
0
ik heb gehoord dat stretchen de kans op blessures verhoogt bij krachtsporters. Is dit waar denken jullie?
 
ja, westerse stretching verhoogt de kans op blessures.

flexibiliteitsoefeningen daarentegen niet.

flexibiliteitsoefeningen worden verkeerderlijk ook stretching genoem... terwijl we het daar niet hebben over het verlengen van weefsels, maar over technieken om de stretch reflex uit te stellen.

onder flexibiliteitsoefeningen versta ik voornamelijk PNF stretching combineren met Contrast Breathing.

voor meer info lees : 'Relax Into Stretch' van Pavel Tsatsouline

de idee is om niet te stretchen, maar om je lichaam te leren ontspannen in een abnormale (de stretch of een vergrootte ROM) situatie te ontspannen. iedereen kan een split doen (ik ben trouwes nog maar een 25cm van de grond verwijderd in mijn split), maar je stretch reflex en eventueel angst en andere factoren, beletten je.


ik hoop dat je antwoord hebt op je vraag :D
 
yup, je bent echt wel van veel op de hoogte
 
ach, ik probeer gewoon de zaken een beke bij te houden ;)
 
Originally posted by munken
ik heb gehoord dat stretchen de kans op blessures verhoogt bij krachtsporters. Is dit waar denken jullie?


ik heb altijd gehoort dat het de kans op blessures verlaagt,
omdat je de spier langer maakt.
 
net niet...

veel onderzoeken hebben bewezen dat passief stretchen (vezels letterlijk uitrekken) de kans op blessures niet verlagen. in sommige gevallen is dit het omgekeerde.


je stretch reflex om de tuin leiden daarentegen, is blessures verlagend en vergroot de flexibiliteit veel sneller. en je spier wordt hierdoor niet echt langer, maar die stretch refex duikt gewoon later op.


(als iemand verdoofd is, en die stretch reflex niet opduikt, kan iemand je gemakkelijk in een split positie zetten. bewust kan je dat niet door de stretch reflex.)

waarom die opduikt is een andere topic :D
 
Back
Naar boven