AndroidHealthClinic

Stronger & lighter: this is my summer!

Bezoekers in dit topic

headcrusher

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
17 jun 2010
Berichten
357
Waardering
13
Lengte
1m73
Massa
88kg
Beste bodybuilders!

Waar zal ik beginnen? Laat ik maar eens beginnen met iets over mijzelf te vertellen:
In mijn jongere jaren heb ik ontzet veel gesport en daar plezier aan gehad. Een buik had altijd ik wel, maar een beetje conditie en behoorlijk wat kracht had ik ook. Mijn voeding bestond eigenlijk alleen maar uit troep. Ik at eigenlijk alleen maar geraffineerde troep met veel te veel suiker. Ook was ik een emotionele eter. Ik kon nooit stoppen met snoep en zo at ik weleens 20 chocoladerepen achter elkaar. De sporten die ik beoefende begonnen mij steeds minder te bevallen en ik stopte er na een aantal jaren mee. Van mijn ouders mocht ik geen andere sporten doen en dus deed ik thuis niks behalve gamen. Mijn voeding bleef hetzelfde en ik werd snel dik. Van mijn ouders mocht ik dus niet sporten. Ik werd het beu en na ontzetten lang en hard zeuren kreeg ik als verjaardagscadeau een stomme abonnement bij de sportschool. De aanleiding hiervoor was eigenlijk pijn aan me rug waarvoor ik naar de fysio ben verwezen. Die zei dat het lag aan slappe spieren in buik en onderrug en een slechte houding. Beiden heb ik in een aantal maanden dmv van een oefeningen weten te verbeteren. Ook had ik last van gewrichten (zaten soms vast) maar dat werd langzaam minder nadat ik vet verloor.

Sinds 2 jaar heb ik dus een abbo bij de sportschool. Toen ik begon had ik, als ik terug denk, waarschijnlijk wel een vetpercentage van ruim over de 35%, ik was een klein, dik ventje. Ik begon met trainen. Nouja trainen, ik was meer een cardiosletje. Krachttraining op apparaten werd mijn afgeraden tot ik volwassen was en met losse gewichten trainen was 'ongezond' voor me en niet de manier om af te vallen...
Door het trainen viel ik een klein beetje af en ik begon een klein beetje gezonder te eten. Jammer genoeg wist ik toen niet helemaal wat nou echt gezond was, dus optimaal was het nog lang niet. Maar het trainen werd al gauw saai, dus stopte ik er mee. Mijn voeding bleef erbij en ik bleef op hetzelfde gewicht dat ik had bereikt, maar nog steeds veel te dik. Ik schaamde me en had me altijd al geschaamd voor mijn uiterlijk. Ik ging me er veel mee bezig houden, ik kreeg een negatief zelfbeeld en de komende jaren werden een nog grotere hel voor mij.

Ik bleef zoals ik al eerder zei een emotionele eter. Ik at puur vanwege het genot. Gelukkig at ik wel een klein beetje gezonder, dus mijn gewicht was lager dan voorheen. Rond nieuwjaar, misschien nog wel wat weken/maanden daarvoor besloot ik mezelf te gaan veranderen. Ik begon me in te lezen op internet. Langzaam maar zeker lukte het me om het emotioneel eten van me af te zetten en te eten op het natuurlijke gevoel van honger. Dit was ontzettend moeizaam en hoe het is gelukt weet ik niet. Ik worstelde er ontzettend mee, ik raakte vaak nog verstrikt in oude gewoontes, maar verbetering was en na een aantal maanden, ongeveer 6 maanden geleden had ik dit vrijwel volledig van me afgezet. Toen ik me ging inlezen begon ik niet alleen minder/normaal te eten maar ook gezonder dus. Ik heb mijn ouders moeten dwingen om gezond eten in huis te halen.
Ik verloor over die periode wel 10 kilo. Omdat dit langzaam ging, ik mezelf niet uithongerde, en ik niet zo dik was, weet ik wel zeker dat dit grotendeels vet was. Ik nam nog wel wekelijks junk zoals cola en frituur en "wat de pot schaft" was ook niet altijd even gezond. Maar het overgrote deel van mijn voedingspatroon was gezond en gebalanceerd.

Toen was er ook nog dat sportabonnement waar ik voor een aantal jaar getekend had. Ik ging zo nu en dan bijvoorbeeld 3x in de week en dan weer 3 weken niet en dan weer 2 weken lang 3x in de week en dan 6 weken niet. Dit was tot ongeveer 2-3 maanden geleden zo. Ik had nog maar een vetpercentage van iets van 25%. Toen begon ik mij ook meer in te lezen over fitness. Ik begon ook met krachttraining maar door het onregelmatig fitnessen kwam er niet zo veel van. Ik verloor nog wel wat pondjes.

Per toeval ontdekte ik dit forum en ging ik me inlezen. Ik probeerde de laatste resten slechte voeding uit mijn dieet te halen en ik probeerde regelmatig te gaan trainen. Dat lukte, en sindsdien sta ik op 18%, 77kg bij een lengte van 173cm. Na een tijdje heb ik mij ook geregistreerd op het forum.

Doelen:
Nu vond ik het tijd om nog serieuzer aan de slag te gaan, en echt aan BB te beginnen. Als eerste stap wil ik mijn doelen vaststellen:

70kg, 10%bf, sterker worden, betere conditie bouwen.

Enige probleem is dat ik geen degelijke meting kan uitvoeren, waardoor het kan zijn dat ik bf% nu op het moment iets lager inschat dan het nu is. Voorlopig is dit geen grote ramp, als ik vanzelf vet verlies en de abs komen er dan weten we waar we zijn.

Daarna wil ik echt nog wel sterker worden en blijven bouwen aan mezelf. Maar laten we het voorlopig hierbij houden. Beetje ambitieus zijn, mag wel vind ik.

Om te controleren waar ik sta zal ik om de 2 weken op hetzelfde moment van de dag mijzelf wegen en daarnaast mijn bodyfat% opnemen met een apparaat dat niet al te serieus moet worden genomen. Als start om mijn progressie te kunnen zien zal ik dit zondag na het trainen doen.

Training:
Ik wil dus sterker word. Sinds ik hier rond neus weet ik dat losse gewichten en compounds de bom zijn. Die machines werken voor geen reet en mogen wat mij betreft optiefen. Inmiddels ben ik 16 en wil ik een echte man worden. Ik wil dus beginnen met Rippetoe. Het startschot is zondag als ik mijn eerste training ga doen. Gisteren heb ik al even gestoeid met deadlifts (wel lekker laag gewicht nog) en bench press. Jemig wat is die deadlift geweldig voor je rug, ik voel nu spierpijn over mijn hele rug en iets minder in bepaalde delen van mijn benen. Aangezien ik nog steeds wel een zwakke (onder)rug heb denk ik dat deze oefening mij ontzetten gaat helpen, ook in het dagelijks zittende leven (ik zit op school!). Een squatrek en een normale benchpress heeft mijn gym niet (alleen een schuine en eentje die te kort is, waar je je voeten op een rekje moet plaatsen). Wel heeft mijn gym een smith. Ik ben van plan om een halter bij de bench te jatten, die in de smith te doen en te gebruiken voor mijn squats. Voor de benchpress duw ik een gewone bankje onder de smith. Morgen ga ik dit uitproberen nog een beetje oefenen met de lifts en dan vooral op mijn techniek letten, net zoals ik gister gedaan heb. Zondag begin ik dan met mijn first workout. Behalve een korte cardio-warmup ga ik als ik klaar ben nog even cardio doen. En op een aantal off-dagen met 1 dag compleet rust (zie schema hieronder)

Dus alles netjes op een rijtje:

maandag: cardio 60min
dinsdag: rippetoe
woensdag: cardio 60min
donderdag: rust
vrijdag: rippetoe
zaterdag: cardio 60min
zondag: rippetoe

Voeding:

Ik heb gemerkt dat tot dat ik op mezelf woon (en dat duurt nog 2-3 jaar) ik niet goed kan omgaan met een heel strict voedingsschema omdat ik niet helemaal zelf de controle heb over wat we in huis hebben en wat niet. Daarnaast varieert "wat de pot schaft" behoorlijk.

Wel zal ik proberen 5 maatijden te nuttigen met ongeveer 35% proteine, 35% carbs, 30%fat. In totaal 2200 Kcal. Mijn VVM is 63kg en mijn verbruik is 2700 Kcal. Dit komt dus neer op ongeveer:

200g eiwit
190g koolhydraten
70g vet


Dat was het voorlopig! Ik zal na elke workout proberen te posten over mijn trainingen en ervaringen en om reacties te beantwoorden. Nu maar eens eten :)

Update per zondag 12 september (training 12):

stats: 84kg, 173cm
nieuw doel: sterker worden, max 90kg
training: puur 3x per week rippetoe
voeding: 3000kcal per dag
 
Laatst bewerkt:
succes met het halen van je doelen, goede keuze van trainingschema, heeft me ook aardig op weg geholpen, alhoewel ik toen na een paar maand ben overgeschakeld op billstar.
 
suc7 hoe oud ben je trouwens? ik zal als ik jou was nog ff in lezen in de voedings sectie. zie je zoals dat je bv kwark het beste voor je gaat slapen kan eten ( langzame eiwitten ) ENZ!.:)
 
succes met het halen van je doelen, goede keuze van trainingschema, heeft me ook aardig op weg geholpen, alhoewel ik toen na een paar maand ben overgeschakeld op billstar.

Bedankt! :)
Ja, ik zie wel hoever ik hier mee kom en misschien stap ik op een gegeven moment ook wel over op Billstar. Maar dat is nog wel een eind weg :p

suc7 hoe oud ben je trouwens? ik zal als ik jou was nog ff in lezen in de voedings sectie. zie je zoals dat je bv kwark het beste voor je gaat slapen kan eten ( langzame eiwitten ) ENZ!.:)

Thnx! Bijna net zo oud als jij bent :cool:. Staat vast nog wel ergens in mijn beginpost vermeld, maar ik zal het even aanpassen in mijn profiel.
Ja, heb ik allemaal al gedaan ;). Ik heb wel ongeveer een patroon wat ik probeer aan te houden. Maar als ik iets mis moet ik vaak wel een beetje improviseren...
Ook eet ik 's avonds gewoon samen en dat varieert. Maar mijn voedingspatroon ziet er ongeveer zo uit:

maaltijd 1:
brinta 50-70 gram
magere melk 400-500ml
fruit
kipfilet

maaltijd 2:
eieren
brood
groenten

maaltijd 3:
vis
brood
kalkoenfilet

maaltijd 4:
wat de pot schaft (vaak aardappelen + kipfilet en gekookte groenten)

maaltijd 5:
magere kwark + noten

Maaltijd 3 en 4 wissel ik soms als ik bijvoorbeeld een keer wat later opsta.
Ik train meestal tussen maaltijd 1&2 of 2&3. Meestal komt dit uit op zo'n 2000-2200 kcal (onderhoud: 2700 Kcal)
Genoeg eiwitten, genoeg goeie vetten, weinig carbs, veel groenten, veel water.
Lijkt mij prima, maar als iemand nog wat aan te merken heeft, graag!

Vandaag begin ik met mijn hardloopschema en morgen mijn eerste rippetoe workout.
Wel heb ik daar nog een vraag over:
Stel ik ga naar de benchpress en ik doe 20kg, dat lukt, dan 25kg, 30kg, 32,5kg en 35kg. We zijn nog in dezelfde workout.
Stel ik begin bij die 35kg moeite te krijgen om de stang recht te houden en hem op de juiste manier omhoog/omlaag te krijgen terwijl ik hem niet zwaar vind,
moet ik daar dan stoppen en nog 2 sets ermee doen? Dit wil ik weten, want voor mijn gevoel is het gewicht nog wel heel licht. 60kg oid lijkt er meer op....
En geld hetzelfde dan voor de andere oefeningen? maw als de techniek achteruit gaat, stoppen met verhogen, ook al lijkt het gewicht nog heel licht?
Alvast bedankt voor diegene die mijn vraag kan beantwoorden! :D
 
Laatst bewerkt:
Dat hangt er vanaf, je moet met een gewicht werken dat voor jou nog controleerbaar is, mijn techniek bij m'n topsets zal wss ook minder zijn als bij de minder zware. Hangt gewoon af in de mate je techniek verminderd, laat iemand je techniek checken bij zwaardere sets
 
Dat hangt er vanaf, je moet met een gewicht werken dat voor jou nog controleerbaar is, mijn techniek bij m'n topsets zal wss ook minder zijn als bij de minder zware. Hangt gewoon af in de mate je techniek verminderd, laat iemand je techniek checken bij zwaardere sets

Bedankt man! Ik denk dat ik mezelf eerst een goede techniek moet aanleren. Zwaarder gaan ten koste van techniek zal ik dus niet zo gauw doen. Ik zal mijn techniek zeker laten checken als het zover is.

En vandaag de eerste workout. Ik warmde op met de losse stang (behalve bij deadlift). en dan steeds 10 kilo erbij en kijken hoever ik kwam. Het resultaat:

squat
3*5*40kg

bench press
3*5*30kg

deadlift
1*5*45kg

Gewicht is inc de halter natuurlijk, die is 20 kg als ik me niet vergis (olympische).

Ik merkte dat als ik zwaarder zou gaan, ik de oefening nog wel met gemak kon uitvoeren maar ik niet echt de tijd had om me op mijn techniek de focussen waardoor ik bang was dat ik de oefening verkeerd zou uitvoeren. Ik nam weinig rust tussendoor door tijdsgebrek, vandaar ook geen vet% en gewicht meting gedaan, dat komt de volgende keer dan wel weer. Ook merkte ik dat mijn techniek zeker verbeterd kan worden. Zo wist ik niet precies hoe ik bij de squat mijn handen moest neerzetten en waar het gewicht op mijn lichaam te houden. Hierdoor kreeg ik tijdens de oefening een beetje pijn in mijn polsen en bovenrug (wat me weerhield om hoger te gaan). Gelukkig heb ik daar nu geen last meer van. Nu dus maar opnieuw gaan lezen en bekijken hoe het moet. En dan herhalen, trial and error.

Gewoon laag beginnen, goed op techniek letten, en gewicht elke keer verhogen. Dit moet ik nu wel heel vaak tegen mezelf zeggen, omdat ik eigenlijk gewoon hard aan de slag wil...
maar goed, na een maand ben ik voorbij deze fase.

Wat nog meer? Ohjah, tegelijkertijd even voorbereiden op mijn volgende workout (lezen, bekijken en oefenen met de bezem). Daar zitten andere oefeningen in. Ik doe het originele starting strength, dus powerclean en press. Voeding is wel in orde, al wil ik weleens wat carbs schrappen waardoor ik ook wat humeuriger en vermoeider ben. Vandaag eet ik inc mijn volgende maaltijd nog:

2100 kcal
200g P (37%)
170g C (33%)
70g F (30%)

Shit... Als ik deze post zo teruglees heb ik nog een lange weg te gaan... Maar ik kom er wel.
 
Laatst bewerkt:
Mooie inleiding!

Ik ben benieuwd wat Rippetoe met je gaat doen... ik ga er ook mee van start na mijn reis naar Kreta (12 augustus - 27 augustus). Daarna begin ik er meteen aan.

Tegen die tijd zit je al wat verder dan mij, maar het zou wel leuk zijn om wat te vergelijken binnenkort! :)

Je hebt er een volger bij, alhoewel ik tijdens de schoolperiode niet zo actief ben.
 
Mooie inleiding!

Ik ben benieuwd wat Rippetoe met je gaat doen... ik ga er ook mee van start na mijn reis naar Kreta (12 augustus - 27 augustus). Daarna begin ik er meteen aan.

Tegen die tijd zit je al wat verder dan mij, maar het zou wel leuk zijn om wat te vergelijken binnenkort! :)

Je hebt er een volger bij, alhoewel ik tijdens de schoolperiode niet zo actief ben.

Thnx voor de positiviteit! Ik check je log ook sinds kort, zal wel vaker een reactie droppen.

Ah, we hebben dezelfde leeftijd zo te zien en ook bijna dezelfde stats. Veel plezier in Kreta! Ik ga rond die tijd ook op vakantie, alleen ik train gewoon hardcore door in de lokale gym ;)

Ik ben ook wel benieuwd, kunnen we vergelijken en tips geven ed.
Haha geen zorgen, waarschijnlijk zal ik eerder stallen aangezien ik aan 't cutten ben :p

Ik ken het ja, na de zomervakantie moet ik het leventje ook weer oppakken en ik mag dan al blij zijn als ik tijd heb voor in de gym, laat staan om mijn log te kunnen voortzetten... maar dat zien we dan wel weer :)
 

Thnx! :)

Vandaag een slechte dag gehad. Ik heb eindelijk een nieuwe weegschaal aangeschaft. Voorheen gebruikte ik een oude. Wat blijkt, ik ben dus veel zwaarder dan ik in eerste instantie dacht!
Heb daarna ook maar met nieuw gewicht vetpercentage meting gedaan. Dat viel gelukkig mee, heb wel dezelfde VVM.

lengte: 173cm
gewicht:84,0kg
vet%: 25,7%

Dit komt een beetje als een domper. Blijkbaar was ik voorheen veel dikker dan ik had gedacht. Hoe ziekelijk dik was ik wel niet?
Maar gelukkig heeft het ook een positieve kant. Dit motiveert me alleen maar om er nog harder tegen aan te gaan!

VVM is voor mijn leeftijd behoorlijk hoog, dus ik kan eigenlijk niet wachten om die spieren onder de laag vet eindelijk te kunnen zien! :cool:

Cardio was veelste zwaar. Heb het niet eens kunnen afmaken. Had minder eigenwijs moeten zijn dus en gewoon bij het begin beginnen in mijn loopschema...
Achjah, weer wat geleerd. Het leek net HIIT, met hartslag tussen 70% en 95% van max. Na 11 minuten gaf ik op... Daarna nog wel gewoon een uur cardio volgemaakt.

Voor morgen staat mijn 2e rippetoe workout op het programma. Ik ga even oefenen met een bezem :o

Voeding vandaag (+volgende maaltijd nog) was prima:

kcal: 2000
E: 190g (38%)
K: 155g (30%
V: 70g
(32%)

Nog wel iets positief is, is dat mijn buik (en manboobs) toch echt wel kleiner begint te worden. Mirrors don't lie!

(En nu even de bezem zoeken...)
 
Laatst bewerkt:
even een abbo op jouw log :D

ga ik je volgen en kunnen we op den duur eens vergelijken :)

succes!
 
uuh meet je het vetpercentage met de weegschaal? Zo ja... nooit meer gebruiken! Een weegschaal gebruik je voor je gewicht en voor de rest voor niets anders! Elektrisch meten is NIET nauwkeurig dus je hebt er geen zak aan. Als je nu weer erop gaat staan kom je misschien op 20% vet bijvoorbeeld. Je kan er dus geen progressie mee meten.

Vetpercentage kan je meten met een huidplooimeter. BEste is gewoon ook om iedere week fotos te trekken van zelfde afstand/licht/poses zodat je over langere tijd kan vergelijken. Gewicht bijhouden en de spiegel in de gaten houden... dan zie je beter of je vet verliest dan met zon crappy weegschaal..
 
even een abbo op jouw log :D

ga ik je volgen en kunnen we op den duur eens vergelijken :)

succes!

Dankjewel man. Heb al een abbo op jouw log ;)

uuh meet je het vetpercentage met de weegschaal? Zo ja... nooit meer gebruiken! Een weegschaal gebruik je voor je gewicht en voor de rest voor niets anders! Elektrisch meten is NIET nauwkeurig dus je hebt er geen zak aan. Als je nu weer erop gaat staan kom je misschien op 20% vet bijvoorbeeld. Je kan er dus geen progressie mee meten.

Vetpercentage kan je meten met een huidplooimeter. BEste is gewoon ook om iedere week fotos te trekken van zelfde afstand/licht/poses zodat je over langere tijd kan vergelijken. Gewicht bijhouden en de spiegel in de gaten houden... dan zie je beter of je vet verliest dan met zon crappy weegschaal..

Wel elektrisch gemeten, alleen dan in de hand. Ja, nu ik het opzoek is dat inderdaad heel onbetrouwbaar. Bedankt voor je opmerking! Ik schrok me kapot... Ik heb even wat foto's getrokken. Eigenlijk alleen voor mezelf. Maar ik zal ze tijdelijk uploaden. Dan kan men zien waar ik sta. Ook vraag ik me af of het voor iemand met ervaring mogelijk is om mijn bf% te schatten.

Even kijken of het werkt:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Die pics zijn inderdaad heel handig voor mezelf. Zal zo nu en dan de progressie plaatsen. Deze haal ik er na verloop van tijd weer af...
 
ja je hebt duidelijk een hoop lichaamsvet. Schatting ervan vind ik moeilijk, het is in ieder geval een stuk boven de 20% nog.

Over je trainingschema: Cardio is nog effectiever als je dit direct NA je krachttraining doet. Je lichaam spreekt dan sneller de vetreserves aan waardoor je dus meer vet verbrand dan wanneer je je cardio op een aparte dag doet.

Je doet 3x rippetoe in de week? Dan stel ik voor dat je na iedere rippetoe nog zon 30-40min cardio doet.... en dan eventeel nog op een 4e dag in de week enkel wat cardio doet. Daarmee zal je zeker goede resultaten boeken!

Belangrijkste is nog doorzettingsvermogen... om al dat overtollige vet kwijt te raken is geen een of twee maanden hard werken.. dat kost wel wat meer tijd maar dat is niet erg toch? Houd je doel voor ogen, en zeker als je fotos bij houd kan je snel zien dat er progressie in zit!

(maak volgende keer wel betere kwaliteit fotos.. ;) )
 
Ja ik zag het :) is altijd leuk mensen van je eigen leeftijd kun je zien of het goed gaat bij jezelf ;)

Ja, lijkt mij ook :p

ja je hebt duidelijk een hoop lichaamsvet. Schatting ervan vind ik moeilijk, het is in ieder geval een stuk boven de 20% nog.

Over je trainingschema: Cardio is nog effectiever als je dit direct NA je krachttraining doet. Je lichaam spreekt dan sneller de vetreserves aan waardoor je dus meer vet verbrand dan wanneer je je cardio op een aparte dag doet.

Je doet 3x rippetoe in de week? Dan stel ik voor dat je na iedere rippetoe nog zon 30-40min cardio doet.... en dan eventeel nog op een 4e dag in de week enkel wat cardio doet. Daarmee zal je zeker goede resultaten boeken!

Belangrijkste is nog doorzettingsvermogen... om al dat overtollige vet kwijt te raken is geen een of twee maanden hard werken.. dat kost wel wat meer tijd maar dat is niet erg toch? Houd je doel voor ogen, en zeker als je fotos bij houd kan je snel zien dat er progressie in zit!

(maak volgende keer wel betere kwaliteit fotos.. ;) )

Bedankt voor je tips! Zal vanaf nu cardio na mijn rippetoe doen, en op off-dagen doe ik dat al. Doorzettingsvermogen is belangrijker, ik weet het. Maar tot nu toe (ook al is het heel kort) heb ik me goed aan plan gehouden. Niet gecheat met eten, geen workouts gemist etc. Dat ga ik natuurlijk volhouden. Het zal zeker lang duren, ik hoop stiekem dat ik in 2011 klaar zal zijn. Maar dat is nog heel ver weg, dus ik zie wel wanneer het zover is.

Vandaag workout B voor de eerste keer gedaan.
Warm-ups heb ik gedaan, maar vergeten, zal het de volgende keer opschrijven.

squat
3*5*45kg
ging prima. Kon me dus goed op de techniek focussen. Merkte wel dat ik me heel erg moest focussen op het feit dat me onderrug helemaal onderaan de squat niet ging bollen. Al met al ging het al een stuk beter dan de vorige keer.

press

3*5*20kg
25kg was wel gelukt, maar leek me net iets te zwaar voor een eerste workout, en ik wilde toch echt wel even rustig op mijn techniek letten.

row

3*5*20kg
zelfde verhaal als hierboven.

kcal: 2000
E: 157g (32%)
K: 157g (32%)
V: 80g
(36%)

Ik moest rekening houden vandaag met afwijkend avondeten. Vet vlees ipv mager vlees. Vanwege het grote aantal vetten (en dus ook kcals) hield ik het maar hier bij. Had eigenlijk meer eiwitten moeten eten. But what are you gonna do? :(

Naar aanleiding van de workout vandaag had ik toch nog wel wat vragen:

Moet je voor de press (,later misschien ook de bench press) en row per se een olympische halter gebruiken? Bij mijn gym kan ik bij deze halters alleen maar 5kg per keer bij doen. (lijkt me erg veel) Bij de gewone halters kan er 2kg bij. Kan ik de gewone halters gebruiken voor deze oefeningen? Ze zijn wel een stuk lichter, iets korter (wel lang genoeg) en dunner. Het hoogteverschil bij de row is geen probleem, ik zet er wel iets onder.

Dan was er ook nog die pijn in me rug bij het squatten. De bar vond ik ongemakkelijk op me rug zitten, het deed pijn. Nu niet meer, maar als ik er op druk wel. Hoe moet de bar nou precies op me rug?

Wie kan me hiermee helpen? Alvast heel erg bedankt! :D
 
:thumb: eerst techniek dan gewicht.
Bij bankdrukken maakt dat niet heel veel uit denk ik maar is wel raar dat er geen kleine schijven zijn en in het begin is dat wel best veel ja 5kg das niet echt handig

En bij squat moet je de barbell leggen hoe jij het fijnst vindt eigenlijk. Kom je vanzelf wel uit. Ik vind het bijv. Fijner met handen dicht bij elkaar dan ligt ie wat hoger en je trapezius zijn wat hoger (waar ie dan op ligt) maar ik zeg dat moet je zelf een beetje uitzoeken. In het begin had ik daar ook veel last van als ie op een bot ligt doet dat ook zeer
 
Laatst bewerkt:
Succes man! Herkenbaar verhaal. Ben 16 jaar een dikkertje geweest :P.

Anyway wel erg laag in kcals. Je mag volgens mij gerust wat hoger zitten , maar als jij je er goed bij voelt waarom niet he :).
 
rippetoe, verstandige keuze. Melk het uit tot dat het niet meer kan!
 
Back
Naar boven