XXL Nutrition

Strongman & Low Reps voor Massa & Kracht

Bezoekers in dit topic

Ano_210923

Freaky Bodybuilder
Lid geworden
26 mei 2016
Berichten
5.459
Waardering
7.204
Lengte
2m30
Massa
160kg
Vetpercentage
> 50%
Hallo,

Ik heb een vraag wat betreft het opbouwen van spiermassa en sterk worden icm. Strongman & Compounds in de lage rep range.
Ik hoor en lees veel verschillende dingen, en alles loopt erg uiteen, dus vraag ik het hier.

Ik heb lang getraind zonder enig resultaat te zien, dit lag aan voeding, maar misschien ook aan de wijze van trainen, ik had een mooi splitschema gemaakt, ging wel 5x per week naar de sportschool, had veel spierpijn maar veel progressie maakte ik niet.

Ik heb recent de switch gemaakt van Basic-Fit naar een wat meer Hardcore sportschool, waar ze Strongman trainingen geven en veel ruimte hebben voor Squats, Deadlifts etc. Nou wilde ik dus 2x per week een Fullbody workout gaan doen, met voor het grootste deel setjes van 5 (hiervan 1 met de stang alleen, 1 met de helft van het gewicht dat ik aan de stang toevoeg bij mn werksetjes, en 3 werksetjes) icm 1x een strongman training.

Het probleem licht echter hier; mijn vrienden kwamen met bakken met informatie aanzetten dat je van trainen op een hoge intensiteit en zwaar gewicht niet zo groot zou worden, en alleen maar sterk. Strongman was al helemaal erg, hier zou je op lange termijn zelfs dik van worden! (Grote onzin natuurlijk, snap ik zelf ook nog wel)

Ik vroeg me dus af, tot in hoeverre dit waar is. 3x8 was volgens hen the way to go en hier zou je groot van worden. Nou snap ik dit niet helemaal, ten eerste: 5x5= 25, en 3x8= 24, lijkt me 5x5 toch een hoger volume.
Ten 2e: met 3x5/5x5 kun je veel meer gewicht wegdrukken en ook meer constante progressie maken (uit ervaring), dus als je op een gegeven moment veel sterker wordt, kun je nóg meer gewichten drukken dan als je bij die 3x8 blijft.
Ten 3e: ik heb als ik 3x8 doe, de eerste 4 herhaling meestal een makkie, pas vanaf dan wordt het zwaar, als ik zwaardere gewichten pak haal ik die 3x8 nooit. Terwijl ik bij setjes van 5 gelijk bij de eerste herhaling al een moeilijke heb, en het meestal precies uitkomt.

Wat zou ik moeten doen, uit mijn isolatie 3x8 mindset stappen en overgaan naar de setjes van 5, compounds en strongman erbij pakken, of bij die 3x8 blijven. Mijn doel is om groot en sterk te worden, heel simpel.

Ik hoor graag jullie meningen.

Mvg, Jesper
 
Zoek minder domme vrienden.
Verder ligt de waarheid in het midden. 3x8 is goed. 5x5 is goed. 1x1 is goed. Hangt er vanaf wat je doelen zijn, waar je sterke en zwakke punten liggen nu, etc. Niemand die sterk is traint jarenlang alleen maar 3x8 of 5x5.
Kortom: besef eerst eens wat exact je doel is, haal dan een trainingsschema's bij een expert vandaan dat aansluit op dat doel, en volg dat minstens een jaar.
Uit je post wordt namelijk niet duidelijk wat je doel is. Wil je strongman als sport gaan doen? Powerliften? Crossdressing? Als je je bestemming niet weet, kan je nooit de juiste route kiezen.

ps. Van strongman wordt je zeker niet dik. Men begint aan strongman omdat men toch al dik is. ;)
 
Doe maar eens een tijdje 8x3 ipv 3x8, ik garandeer je dat je dan groter wordt.

ps. Van strongman wordt je zeker niet dik. Men begint aan strongman omdat men toch al dik is. ;)

:roflol:
 
Back
Naar boven