Fitness Seller

Studeren aan de universiteit

Bezoekers in dit topic

boogie

Huge Freak
15 jaar lid
Waardering
6
Hey, mede bb-ers,

als ik dit jaar ff ass kick dan mag ik volgend jaar naar de universiteit. Ik heb alleen nog niet zo veel idee wat ik moet gaan doen. Ik twijfel een beetje tussen de wat meer op het bedrijfsleven gefocuste studies (bedrijfskunde, internationale betrekkingen etc.) en de wat socialere kant (psychologie, sociologie etc.). Eigenlijk vind ik het laatste wel iets leuker, maar geld verdienen wil wat makkelijker in het bedrijfsleven.

Maar ik vroeg me af wie van members hier ook aan de universiteit studeren en of je studie je bevalt...

ciao bro's

Ik heb slechts aan de hogeschool gestudeerd, maar toch heb ik wat advies voor je. Gewoon doen wat jou het het meest interesseert. Eenmaal dat papiertje op zak zal je zien dat je je kennis op meer gebieden kunt toepassen dan je in eerste instantie dacht.

Als je een studie kiest op basis van werkgelegenheid/geld ben je IMO verkeerd bezig. Je moet je natuurlijk wel eerst 4 jaren lang kunnen motiveren wil je uberhaubt later die centen verdienen...en die jaren zullen héél lang lijken als je er niks aan vind. Dan heb ik het nog niet eens over die 40 jaren dat je dat beroep hoopt uit te oefenen.

Succes!

Zou gulden middenweg kiezen. Tenzij je een enorme uitblinker bent, zou ik niet snel een studie kiezen waar geen toekomst in is.
Maar om alleen iets te doen wegens de beroepsperspectieven zuigt nog veel erger.

Heb zelf zowel biochemie (HBO) als biologie (landbouwuniversiteit, veel toxicologie en gewasbescherming evenals literatuuronderzoek) gestudeerd.. en heel zelden vind ik het wel leuk me eens te presenteren als ir. ing. Espi ;)
Als ik gedaan had wat ik echt leuk vond toen, was ik politicologie of geschiedenis gaan doen.. maar het rare is dat politiek me tegenwoordig geen ruk intersseert.
Als ik op perspectief iets gekozen had, was ik HIO (informatica) gaan doen.

Grootste probleem vind ik dat je moeilijk kunt kiezen omdat je op school zo weinig vakken doet en er gigantisch veel studies zijn. Zou ieder aankomend student dus aanraden om VOORAL naar zoveel mogelijk open dagen te gaan.. ergo, kom eens naar Wageningen (heb het Hee Kay en An_G al voorgesteld) en maak eens kennis met die fantastisch leuke studierichtingen hier!

Espi, uw documentalist(e)

die idd wat je zelf het leukst vindt, is het allerbelangrijkst!!! ik doe zelf economie en een beetje IB/politicogie en dat laatste vind ik veel boeiender, en had ik eigenlijk liever fulltime gedaan, en geld is niet alles!

Ik doe dan informatica aan de uni in Utrecht. Mijn advies zou zijn: Als je besluit te gaan studeren, zorg er dan voor dat je er voor de volle 100% achter staat. Anders is het voor jezelf heel lastig om je studie af te maken. Dus wat je ook besluit te doen, wees zeker van je zaak. Het is niet voor niks dat heel veel mensen in het eerste jaar al afhaken...

maakt niet zoveel uit welke studie je kiest. als je je er voor de volle 100% inzet en je kunt het een beetje, valt er altijd wel geld te halen. Tenzij je echt zo´n vage studie doet waar geen enkel beroep voor is. Uiteindelijk ga je toch niet werken waar je precies voor hebt gestudeerd hebt. Doe gewoon waar je zin in hebt, maak het jezelf ook niet te moeilijk. Studeren is een toffe tijd en er zijn een aantal eisen waar je studie volgens jou aan moet voldoen. Veel succes met het vinden! als je een studie wilt waar je veel tijd hebt om te werken eten en trainen, weet je dat je technische bedrijfskunde moet doen hé!! ciao

ik zou kiezen voor een studie waar toekomst inzit.. imho een sociologische opleiding.. tja wat kun je er practisch mee... minder als met een bedrijfskundige opleiding.. en tegen de tijd dat je klaar bent zal de economie wel weer aan het toppen zijn, en zul je makkelijker een baan kunnen vinden...

my 2 cents

Wat ideaal is (zit dus weer Wageningen te promoten) is een studie doen waar je (softere) bijvakken kunt volgen. Ik heb er wat bijgeklooid met meteorologie (omdat ik weerkunde nu eenmaal erg leuk vind, en is ook belangrijk voor gewasbescherming) , maar dus ook heel veel tijd aan het leren van talen bestudeerd (gratis avondcursussen Frans, Spaans, Russisch en Duits op Talencentrum en heb zelf ook Esperantolessen gegeven).
Je kunt bijv ook niet-westerse sociologie erbij doen hierzo... lekker puh!

Espi

Esperantisto zei:
Wat ideaal is (zit dus weer Wageningen te promoten) is een studie doen waar je (softere) bijvakken kunt volgen. Ik heb er wat bijgeklooid met meteorologie (omdat ik weerkunde nu eenmaal erg leuk vind, en is ook belangrijk voor gewasbescherming) , maar dus ook heel veel tijd aan het leren van talen bestudeerd (gratis avondcursussen Frans, Spaans, Russisch en Duits op Talencentrum en heb zelf ook Esperantolessen gegeven).
Je kunt bijv ook niet-westerse sociologie erbij doen hierzo... lekker puh!

Espi

waar ligt wageningen ??

Ooit van een kaart gehoord CQ?
Enschede weet ook niet iedereen te vinden om nog maar te zwijgen van dommerikken die niet weten waar Groningen, Delft, Leiden, Eindhoven of Maastricht ligt.

Een studie beoordelen aan de hand van waar de uni ligt vind ik dom.. al moet ik zeggen dat een kleine stad leuker is dan een grote. Gezelliger. Als het toch een grote stad moet wezen... er gaat niets boven Groningen. Super gezellige grote stad!

Espi

hehe en dan zeggen ze dan dat je in de bodybuild wereld bijna al1 maar 'minder begaafden' mensen tegenkomt.Maar als ik dan naar deze thread kijken zie je dat dat dus gewoon bullshit is :D

ik mag zelf over 4 jaar als het goed is ook naar de universiteit (weet al1 niet zeker of dat gaat lukken want ben al 2 jaar 8ter elkaar kantjeboord overgeweest omdat ik te weinig deed maar dat ter zijde :))

ik zit op de erasmus universiteit, laatste jaar alweer, doe informatica & economie

ik zit in het derde jaar van m'n studie... technische informatica aan de technische universiteit delft.

Ik heb zelf aan een HBO gestudeerd (en het maar liefs 3 maanden volgehouden) en ben momenteel al aan mijn derde univerziteit bezig :D
Kom uit Amsterdam dus begon aan de UvA (studie biologie). Vond het de leukste universiteit maar ook de slechtste! Dit twee jaar volgehouden (tweede jaar echter maar 1 punt gehaalt). Ik wilde al jaren eigenlijk diergeneeskunde studeren maar werd telkens uitgeloot. Die studie biologie was dus een tweede keuze en kon me er gewoon niet meer toe zetten. Gelukkig (dacht ik) werd ik daarna wel ingeloot, dus ging diergeneeskunde studeren aan de universiteit Utrecht. Bleef wel in Amsterdam wonen trouwens. Ook dit twee jaar volgehouden, maar die studie was toch niks voor mij. Wilde eigenlijk toch maar weer biologie gaan studeren maar waar? Heb alle sites van universiteiten gecheckt en kwam uiteindelijk bij Wageningen terecht. Ben daar nu bezig in het vierde jaar en dit ga ik wel afmaken. De universiteit is erg goed, er zijn wat minpunten maar dat is bij elke uni wel. Vind het wel moeilijk om hier te wonen (nog steeds), is toch wel heel anders dan Amsterdam.

Moraal van dit verhaal: Kies een studie die echt bij je past anders maak je hem niet af, en kies je universiteit niet omdat je de stad zo leuk vind maar omdat het onderwijs er goed is!

Esperantisto zei:
Ooit van een kaart gehoord CQ?
Enschede weet ook niet iedereen te vinden om nog maar te zwijgen van dommerikken die niet weten waar Groningen, Delft, Leiden, Eindhoven of Maastricht ligt.

Een studie beoordelen aan de hand van waar de uni ligt vind ik dom.. al moet ik zeggen dat een kleine stad leuker is dan een grote. Gezelliger. Als het toch een grote stad moet wezen... er gaat niets boven Groningen. Super gezellige grote stad!

Espi

Groningen, ik heb het al eerder gezegd, de stad waar je het snelst HUGE wordt. :eyebrow: Maar in ieder geval, ik woon 10 km. van groningen af, daar gaan studeren is wel makkelijk dus...

Ik zit nu in 6V dus ga volgend jaar (als het goed is :D) ook naar de universiteit. Ik zit nu het meest te denken aan Economie/Economics&Business op de Erasmus.

Ik lees dat je zit te twijfelen tussen economisch en sociaal. Je zou dan eens naar bestuurskunde kunnen kijken, daar combineren ze die twee dingen een beetje.

Succes met kiezen in ieder geval :thumb:

Btw, ga je morgen nog naar de Erasmus open dag?

edit: hmm ik lees net dat je 10km van groningen woont dus morgen zal je er waarschijnlijk niet zijn :D

Me2 op 't moment in 6v en hoop dan ook dit jaar te slagen.......
PTA% is alleen voor mijn profielvakken erg laag doordat ik de afgelopen 5 jaar best wel geen ene reet heb uitgevoerd :( en daarom moet ik nu inene alles gaan opkrikken :twitch:

Op 't moment heb ikzelf de studie Bewegingswetenschappen aan de VU (gewoon lekker dichtbij huis :D) op 't oog.

Meer info over BW: [Link niet meer beschikbaar]

boogie zei:
Ik twijfel een beetje tussen de wat meer op het bedrijfsleven gefocuste studies (bedrijfskunde, internationale betrekkingen etc.) en de wat socialere kant (psychologie, sociologie etc.). Eigenlijk vind ik het laatste wel iets leuker, maar geld verdienen wil wat makkelijker in het bedrijfsleven.

wie zegt dat je als psycholoog niet in t bedrijfsleven kan werken? genoeg geld mee te verdienen hoor en in vele branches zelfs nog. denk aan sportwereld/bedrijspsycholoog enzovoort

maar ga helemaal mee met Axe's post. doen wat je leuk vind. ga niet om de stad een studie kiezen en vooral niet met je oge gericht op je baan wat je ermee kan doen alhowel dat niet geheel onbelangrijk is. overal valt wel geld mee te verdienen maar je moet je studie wel met plezier afmaken he

@marla, die studie (biologie in wageningen) wou ik ookdoen maar helaas geen goed profiel:(

Ouder Topic: dit topic heeft al een tijdje geen reactie meer gehad.
Je kan nog iets toevoegen als dit relevant is of in een nieuw topic.
Back
Naar boven