AndroidHealthClinic

Studie Anavar (Oxandrolone) (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Snuff-Sann

Competitive Bodybuilder
Lid geworden
19 apr 2020
Berichten
2.101
Waardering
1.434
Lengte
1m93
Massa
106kg
Vetpercentage
13%
Heb besloten om maar een aparte topic te maken omtrent een studie die aanwijst dat het gebruik van anavar geen hepatoxiciteit bewerkstelligt en tevens ook nog een stimulerende functie op de lever met zich meebrengt.
Informatie rond de steroide Anavar is voor elke kuurder wel interessant lijkt mij en in dit topic kunnen wij wellicht op een volwassen manier over het onderwerp discussieren.

Okay, het onderzoek is van september 2007.
De patienten zijn kinderen met brandwonden. Natuurlijk niet te vergelijken met volwassen kuurders maar in principe gaat het om de lever en wat er optreedt bij inname van anavar. Ik neem aan dat elke lever hetzelfde is of je nu brandwonden hebt of spieren.
Een bepaald aantal van die kinderen krijgen de standaard behandeling voor brandwonden en een bepaald aantal kinderen de standaard brandwonden behandeling plus toediening van Anavar.
Alles wordt nauwkeurig in de gaten gehouden en metingen en vergelijkingen tussen de twee groepen worden gemaakt.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1959346/

Serum liver enzymes AST and ALT increased postburn in controls but decreased to the normal range at 17 to 22 days postburn

A possible concern associated with oxandrolone administration is an increase in liver enzymes, a phenomenon that has been described also by other groups. During our study period, oxandrolone significantly increased serum AST and ALT, which occurred 2 to 3 weeks after oxandrolone treatment was started. Serum AST and ALT are normally considered markers for hepatic damage, and therefore, one may suggest that oxandrolone cause some degree of liver damage; however, we further showed that oxandrolone decreased hepatic acute phase protein concentration whereas it increased constitutive hepatic protein concentration. This indicates an improved hepatic homeostasis and protein production by the liver. This finding was also shown by Thomas and colleagues. We also showed that liver size and weight was not significantly different between controls and oxandrolone patients, which indicates that oxandrolone did not cause hepatomegaly. It furthermore appears that oxandrolone did not cause major hepatic damage. We measured serum IGF-I, IGFBP-3, and GH, all of which are mainly synthesized in the liver and found no significant difference between controls and oxandrolone-treated patients. These data indicate that liver function maintains intact with the use of oxandrolone, but we suggest that the elevation of liver enzymes should be monitored during the treatment period with oxandrolone.

En dan ook nog Wikepedia, een site die ook normaal gesproken niet loopt te liegen en zijn informatie haalt uit feiten:


Uniquely among 17α-alkylated AAS, oxandrolone shows little to no hepatotoxicity, even at high doses.[23] No cases of severe hepatotoxicity have been singularly attributed to oxandrolone.[23] However, elevated liver enzymes have been observed in some people, particularly with high doses and/or prolonged treatment, although they return to normal ranges following discontinuation.[23]

Er zijn ladingen andere studies over Anavar en de meesten zeggen exact hetzelfde, dat er geen hepatoxiciteit optreedt, zelfs niet bij hoge doseringen.


Laten we proberen om op een normale manier over dit onderwerp te praten, we zijn tenslotte geen kleuters

Thnx!
 
De studie bij kinderen met brandwonden ging om een dosering van 0.1 mg/kg lichaamsgewicht oxandrolon per 12 uur, i.e. 0.2 mg/kg lichaamsgewicht per dag. De kinderen waren zo'n 8 jaar oud, dus die wegen zo'n 25 kg. Dat komt dus neer op 5 mg oxandrolon per dag. Daar verwacht ik inderdaad geen merkbare hepatotoxicteit bij, misschien lichte stijgingen van ALT/AST. Moeilijk te zeggen bij kinderen.

Samen met William Llewellyn en Peter Van Mol heb ik toevallig een paper gepubliceerd over de hepatotoxiciteit die wordt veroorzaakt door (orale) AAS:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27372877/ (full text als bijlage)

We hebben de hypothese dat de hepatotoxiciteit het gevolg is van androgeenreceptoractivatie in de levercellen. Dit vindt alleen in voldoende mate plaats bij 17a-gealkyleerde AAS, omdat de AAS zonder deze chemische aanpassing te snel gemetaboliseerd worden door de levercellen. Bijgevolg is de piekconcentratie in de lever niet hoog genoeg om daadwerkelijk hepatotoxisch te zijn.

Wat daaruit volgt is dat de hepatotoxciteit een functie is van: 1) resistentie tegen hepatisch metabolisme, en 2) potentie voor androgeenreceptoractivatie. In mijn boek sluit ik een bespreking daarover af met onderstaande. Kort door de bocht; oxandrolon is inderdaad goed resistent tegen hepatisch metabolisme, maar het is relatief slappe brol wat betreft het activeren van de androgeenreceptor. (Het is ook simpelweg een slap anabool.)


1591822355890.png
 

Bijlagen

  • Anabolic androgenic steroid-induced hepatotoxicity - formatted.pdf
    296,8 KB · Weergaven: 119
En nog een plaatje die die hypothese uitbeeldt:

1591822722591.png
 
Wow, bedankt Peter, dat is zeer bruikbaar, much appreciated

Ik weet dat het een lage dosering was in de studie maar ik dacht ook dat het kinderen van onder de 10 betreft. Ook zijn er studies die Wikipedia gebruikt heeft waarin wordt aangegeven dat hoge dosissen Oxandrolone geen hepatoxiciteit veroorzaakt. Het probleem is dat je voor de full text betalen moet.
Maar jou bijdrage is zeer welkom!
 
Laatst bewerkt:
Bovenstaande is ook de reden waarom ze eigenlijk altijd wel een stijging van markers van leverschade (ALT & AST) zien bij SARMs, zolang ze die maar hoog genoeg doseren. Zelfs wanneer die SARMs qua chemische structuur totaal niet lijken op dat van een androgeen. De gemene deler is dat SARMs óók de androgeenreceptor kunnen activeren én voldoende resistent zijn tegen hepatische afbraak.
 
Bovenstaande is ook de reden waarom ze eigenlijk altijd wel een stijging van markers van leverschade (ALT & AST) zien bij SARMs, zolang ze die maar hoog genoeg doseren. Zelfs wanneer die SARMs qua chemische structuur totaal niet lijken op dat van een androgeen. De gemene deler is dat SARMs óók de androgeenreceptor kunnen activeren én voldoende resistent zijn tegen hepatische afbraak.
Ik begrijp het, hoe meer een middel zich bind met de androgeenreceptor in de lever en die activeert en hoe bestendiger ze zijn tegen afbraak in de lever. Dat kan voor leverschade zorgen.
 
1. Hepatoxiciteit wordt over het algemeen overdreven. Neemt niet weg dat het voor massa doeleinden betere middelen zijn zoals testosteron, deca enzovoort.

2. Oxandrolone is een kut middel. Ik vind dat oxandrolone voornamelijk voor vrouwen is, al vind ik dat vrouwen overigens sowieso van AAS af moeten blijven.
 
1. Hepatoxiciteit wordt over het algemeen overdreven. Neemt niet weg dat het voor massa doeleinden betere middelen zijn zoals testosteron, deca enzovoort.

2. Oxandrolone is een kut middel. Ik vind dat oxandrolone voornamelijk voor vrouwen is, al vind ik dat vrouwen overigens sowieso van AAS af moeten blijven.
1. Testosteron en nandrolon (deca) zijn nu net niet hepatotoxisch. Ik volg je redenatie 'neemt niet weg dat het voor massa doeleinden (sic) betere middelen zijn' dan ook niet.
2. Fijn, de meeste vrouwen vinden ook dat mannen sowieso van AAS af moeten blijven.
 
1. Testosteron en nandrolon (deca) zijn nu net niet hepatotoxisch. Ik volg je redenatie 'neemt niet weg dat het voor massa doeleinden (sic) betere middelen zijn' dan ook niet.
2. Fijn, de meeste vrouwen vinden ook dat mannen sowieso van AAS af moeten blijven.
Kan je dat 2de wetenschappelijk onderbouwen? :trollface:
 
1. Hepatoxiciteit wordt over het algemeen overdreven.

2. Oxandrolone is een kut middel.
Ben met beide eens. Alhoewel sommige orale middelen zeker belastend voor de lever zijn.
Anavar is voor iemand die massa wil opbouwen nutteloos omdat dat er veel betere opties zijn. Met voeding kun je veel meer resultaat boeken dan je geld uit te geven aan oxandrolone.
 
Genoeg voorbeelden van te vinden op dit forum alsook in studies.
Als het echt waar zou zijn zit iedereen die massa wil opbouwen aan de anavar. Voeding is the key. Ben benieuwd naar de studies.
 
Zal een voorbeeld geven waarom sommige er zo naast zitten.
Iemand doet een 6 weken anavar kuur. Hij weegt 90 kilo en heeft een VP van 12%. Hij eet schoon en omdat hij wat massa wil opbouwen met de kuur past hij zijn voeding aan door 500 kal boven onderhoud te gaan eten.
Na de kuur weegt hij 94 kilo en heeft nog steeds een VP van 12%. Je zou zeggen, wow 4 kilo vvm gewonnen. Echter is dit niet zo want met een gewicht van 94 kilo is 12% VP meer vet dan 90 kilo met een VP van 12%.
 
Zal een voorbeeld geven waarom sommige er zo naast zitten.
Iemand doet een 6 weken anavar kuur. Hij weegt 90 kilo en heeft een VP van 12%. Hij eet schoon en omdat hij wat massa wil opbouwen met de kuur past hij zijn voeding aan door 500 kal boven onderhoud te gaan eten.
Na de kuur weegt hij 94 kilo en heeft nog steeds een VP van 12%. Je zou zeggen, wow 4 kilo vvm gewonnen. Echter is dit niet zo want met een gewicht van 94 kilo is 12% VP meer vet dan 90 kilo met een VP van 12%.
Klopt, in het ene geval is dat 10.8 kg vet, en in het andere geval 11.28 kg vet. Oftewel, 12% van de 4 kg zou vet zijn met je rekenvoorbeeld. Dan blijft er als nog 3.52 kg VVM over. Niet het sterkste voorbeeld zo.
 
Back
Naar boven