XXL Nutrition

SubQ is beter blijkbaar (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Axl

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
1 mei 2006
Berichten
67
Waardering
27
De echte studie…

En hier de uitleg in normale woorden:
 
Dit is wel heel slecht uitgevoerd:
This was a retrospective study on prospectively managed data-bases between 2 high-volume practices. Between October 2016 and October 2019, 234 hypogonadal men were treated with injectable forms of TRT. Men with a history of prostate cancer were excluded from this study. Men were either treated with IM-TC alone, SCTE-AI alone or started with IM-TC and crossed over to SCTE-AI with at least 6 weeks of washout between the 2 treatment modalities.

Retrospectief en 'cross-over' één kant uit met een wash-out-periode die tekort is. Er staat ook niet beschreven wáárom sommige proefpersonen wel werden overgezet van IM naar SC, en anderen niet. Kwalitatief slecht, en er is weinig getest. (Of is er is veel getest en ze hebben selectief hematocriet en oestradiol uit de resultaten gevist. Dat kan natuurlijk ook. Je weet het niet met slechte studies.)

Edit: dat t-nation-artikel :roflol:
 
Laatst bewerkt:
Okay… weg kieperen dat artikel, dus. Blijft de vraag of SubQ nu beter is dan IM. Ik was op zoek naar serieuze studies hierover.

Momenteel lijkt de standaard nog steeds IM te zijn (al bijna 80 jaar of zoiets?). Ik stel me de vraag of een depot in het vetweefsel op dezelfde manier het testosteron vrij geeft als een testosteron depot in het spierweefsel.
 
Okay… weg kieperen dat artikel, dus. Blijft de vraag of SubQ nu beter is dan IM. Ik was op zoek naar serieuze studies hierover.

Momenteel lijkt de standaard nog steeds IM te zijn (al bijna 80 jaar of zoiets?). Ik stel me de vraag of een depot in het vetweefsel op dezelfde manier het testosteron vrij geeft als een testosteron depot in het spierweefsel.
Er lijken wat farmacokinetische verschillen te zijn tussen intramusculair en subcutane toediening: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4721027/ (merk op dat het injectievolume verschilde tussen beide in deze studie wat de vergelijking niet helemaal zuiver maakt).

Hoe dit zich vertaalt naar bijwerkingen? Geen idee, daar heb je studies voor nodig met enorme aantal proefpersonen om daar een goed antwoord op te geven. Die zijn er momenteel niet. Het ligt in elk geval niet in de lijn der verwachtingen dat het wezenlijk gaat verschillen van intramusculaire toediening.
 
Bedankt voor de link. Inderdaad nog een vrij beperkt aantal deelnemers aan de studie.
 
Back
Naar boven